joi, 20 februarie 2025

Culisele întâlnirii Rusia-SUA: Oamenii din umbră ai Moscovei și punctul-cheie al discuțiilor rămas în aer


Moscova vrea ca Statele Unite să deblocheze activele rusești de stat înghețate și să relaxeze sancțiunile, a declarat pentru The Moscow Times o sursă diplomatică familiarizată cu întâlnirea de la Riad, unde înalți reprezentanți ai Kremlinului și ai Casei Albe au purtat discuții lungi pentru prima dată de la începutul războiului.

Prima rundă de discuții de marți între Rusia și Statele Unite ale Americii reprezintă întâia întâlnire majoră între cele două țări de la începutul crizei globale provocate de războiul din Ucraina.

Acestea au fost dedicate „normalizării relațiilor” dintre Rusia și SUA și pentru a discuta despre războiul din Ucraina – fără ca Uniunea Europeană sau reprezentanții Kievului să fie invitați, în mod sfidător, să participe, comentează Meduza.

Potrivit sursei citate de The Moscow Times, Rusia încearcă să recâștige accesul la fondurile care au fost înghețate în SUA. Este vorba de aproximativ 6 miliarde de dolari, o parte din rezervele Băncii Centrale, care au fost investite în active în dolari înainte de începerea războiului.

În total, țările occidentale au impus sancțiuni asupra a 300 de miliarde de dolari din rezervele Băncii Centrale, din care două treimi – aproximativ 200 de miliarde de dolari – sunt blocate în Europa.

„Pentru Putin, această chestiune nu este doar simbolică”

Delegația rusă a mers în Arabia Saudită pentru a cere restabilirea misiunilor diplomatice, precum și returnarea proprietăților diplomatice rusești din Statele Unite ale Americii.

Kremlinul acordă o atenție deosebită returnării a două case din New York și Maryland care au fost confiscate de administrația lui Barack Obama în 2016 în urma unor acuzații de utilizare a serviciilor de informații.

„Pentru Putin, această chestiune nu este doar simbolică. El o vede ca parte a restabilirii statutului Rusiei în relațiile cu Statele Unite”, a declarat sursa pentru The Moscow Times.

Președintele rus a instruit delegația, din care au făcut parte ministrul rus de externe Serghei Lavrov, consilierul său Yuri Ușakov și șeful Fondului Rus de Investiții Directe, Kirill Dmitriev, să afișeze „cea mai prietenoasă atitudine față de omologii lor americani și față de președintele Donald Trump” pentru a maximiza beneficiile, a mai spus sursa publicației independente ruse.

SUA au fost reprezentate la reuniune de secretarul de stat Marco Rubio, consilierul prezidențial american pentru securitate națională Mike Walz și trimisul special al președintelui SUA pentru Orientul Mijlociu Steve Whitkoff.

Divizia rusă de investigații a Radio Free Europe/Radio Liberty, Systema, a identificat, de asemenea, alți doi oficiali ruși prezenți în timpul discuțiilor: Vladimir Proskuriakov, de la departamentul pentru America de Nord al Ministerului de Externe, și Dmitri Balakin, angajat al administrației prezidențiale.

O sursă apropiată Kremlinului a declarat pentru Meduza că „americanii au fost primii care au adunat o delegație”, în timp ce oficialii de la Moscova au încercat să „aranjeze” contacte relevante „pentru ei”.

„Lavrov nu este luat în serios”

O altă sursă apropiată guvernului a declarat că pregătirile din partea Rusiei păreau „o harababură”. „De exemplu, Kirill Dmitriev a intrat în scenă în mare parte ca un răspuns la cererile SUA de a le da pe cineva pe care să îl înțeleagă: s-au referit la el pe nume. Lavrov nu este luat în serios acolo, dar conform statutului său, ar trebui să fie prezent”, a susținut sursa Meduza.

Dmitriev s-a întâlnit cu oficiali din Emiratele Arabe Unite și cu un grup de oameni de afaceri americani în Seychelles la scurt timp după ce Trump a ajuns la Casa Albă, în 2017. Printre aceștia s-a aflat Erik Prince, fondatorul companiei militare private Blackwater și fratele lui Betsy DeVos, pe care Trump a numit-o ulterior secretar al educației. Cam în aceeași perioadă, Dmitriev s-a întâlnit cu consilierul Casei Albe Anthony Scaramucci.

Sursa apropiată guvernului rus a mai spus că Dmitriev menține „legături” cu ginerele lui Trump și fost consilier pentru Orientul Mijlociu, Jared Kushner, și că „știe cum să comunice cu saudiții”. Potrivit acestuia, Dmitriev „a fost în locul potrivit la momentul potrivit”.

Șoigu, lăsat pe dinafară

„Persoane specifice sunt alese pentru sarcini specifice”, a explicat sursa Meduza apropiată Kremlinului, observând că actualul secretar al Consiliului de Securitate al Rusiei și fost ministru al Apărării, Serghei Șoigu, a fost exclus din delegație. „În teorie, Șoigu ar fi trebuit să fie acolo, dar Putin nu-l place în prezent, așa că nu a fost inclus”, a spus sursa.

Dacă oficialii ucraineni vor fi implicați în discuții, membrii delegației ruse s-ar putea schimba, potrivit surselor citate de Meduza.

În acest caz, consilierul prezidențial Vladimir Medinski s-ar putea alătura negocierilor, fiind un om de încredere al lui Vladimir Putin, fost negociatorul-șef al Rusiei pentru discuțiile de pace din 2022.

Potrivit sursei Meduza, apropiată Kremlinului, un nume care nu a apărut în contextul viitoarelor negocieri este cel al miliardarului rus Roman Abramovici, care a participat, de asemenea, la negocierile de pace din 2022 și a fost implicat în negocierea schimburilor de prizonieri.

Ce își dorește Putin

Putin vrea să consolideze statutul de neutralitate al Ucrainei, o schimbare de putere la Kiev, o reducere a armatei ucrainene și recunoașterea anexării Crimeei și a patru regiuni ucrainene ocupate, despre care deja a spus că le-a anexat.

În urma discuțiilor de apropae cinci ore, Rusia și Statele Unite au convenit să restabilească personalul ambasadelor a căror activitate a fost de facto paralizată de expulzarea în masă a diplomaților. Din 2000, Statele Unite au declarat persona non grata 225 de membri ai personalului diplomatic rus, iar în august 2022, doar 184 de diplomați mai erau prezenți la Ambasada Rusiei din Washington.

În total, 755 de membri ai personalului diplomatic american, inclusiv consulate, au fost expulzați din Rusia, iar înainte de începerea războiului, potrivit TASS, personalul ambasadei de la Moscova se redusese la 120 de angajați, un minim al ultimilor cinci ani.

Punctul-cheie al discuțiilor, o întâlnire între Putin și Donald Trump, a rămas însă în aer. Deși partea americană a propus organizarea summitului în luna februarie, este „puțin probabil” să se întâmple, a declarat Ușakov după întâlnire.

El a adăugat că este prea devreme să se vorbească despre o apropiere între Rusia și SUA.

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski și-a amânat vizita pe care trebuia să o efectueze miercuri în Arabia Saudită și a denunțat discuțiile „despre Ucraina, fără Ucraina”.

Liderul de la Kiev a insistat că „negocierile nu ar trebui să aibă loc pe la spatele nostru” și a punctat că Ucraina nu va ceda în fața „ultimatumurilor” Moscovei.

Respect!

Lovitura de stat din 6 decembrie, 2024. Gheorghe Paraschiv

Bravo, dragilor!
Mi-ați uns rănile din suflet.
Expatriatul din R.F.G. ( Refugiat în Fundul Grădinii)
20 februarie , 2025 12.50 hrs



DE CE S-AU COMPROMIS SERVICIILE NOASTRE DE INFORMAȚII ?

Prima tentație de a da un răspuns ar fi aceea care le-ar veni în minte multor persoane neavizate și ar suna așa : - De proști  ! Oamenii mai simpli din popor ar da o replică de genul :  Greu la deal cu boii mici !
Dar problema capabilității și a serviciului onorabil în slujba țării nu este atât de simplă dacă vrei să o analizezi competent și articulat. Întrebarea din titlu nu este urmarea unei năzbâtii trăsnită din senin în capul cuiva ci o consecință a implicării nefericite a cel puțin două dintre prea multele servicii de informații ale României în lovitura de stat din 6 decembrie 2024. 
Este evident pentru toată lumea că rezultatul din primul tur al alegerilor prezidențiale a fost surprinzător pentru multă lume dar devastator și umilitor pentru clasa politică dominantă aflată la putere. În mod sigur liderii coaliției de guvernare și fostul președinte și-au pus întrebări ce le-au chinuit mințile imediat după publicarea rezultatului primului tur : - Cum domnule un Nimeni să ajungă să ne strice socotelile ? Care să fie explicația ? Ce se ascunde sub această surpriză enormă ? Și bineînțeles că șmecherii sicofanți din pleiada de consilieri lingători de blide de pe lângă cele două palate , au găsit-o rapid dornici să le limpezească mințile răvășite ale  celor doi ocupanți impostori ai scaunelor aurite de la Victoria și Cotroceni.   TIck Tok și propaganda rusească ! Rușii și-au băgat coada în alegeri și și-au promovat rusofilul său, Călin Georgescu ! Rusia este răul cel mare și acesta este rezultatul acțiunilor sale împotriva României !
O explicație pe cât de absurdă și stupidă pe atât de comodă pentru cei de la putere. Nu situația dezastruoasă din economie și finanțe, nu criza economică prelungită, nu sărăcirea tot mai adâncă a populației, nu dezmățul furturilor din resursele țării, nu corupția endemică a clasei politice și a aparatului de stat ! Nimic din toate astea și care au adus electoratul român masiv într-o stare de nemulțumire explozivă,. Doar rușii și Rusia ! Nu noi suntem de vină ci Rusia !
În fața unei catastrofe electorale și în perspectiva aproape sigură a câștigării turului doi de către C .Georgescu, îmboldiți în mod cert și de cercurile elitiste de la UE, panicate de amenințarea tot mai evidentă și răspândită a valului suveranist, guvernarea Ciolacu-Iohannis a simțit nevoia unei contralovituri. În acest punct crucial s-a născut ideea convocării unui CSAT în care serviciile să furnizeze un motiv , un pretext suficient de grav ce trebuia să impună măsuri extreme. În acest mod ticălos s-a acționat obligând SRI ȘI SIE să producă ” dovezile ” implicării Rusiei în alegerile din România. Dar ce să produci atunci când n-ai nimic concret( pentru că ori nu te pricepi să lucrezi informativ ori nu există nimic care să merite interes), este întrebarea logică ce o poate pune și un copil ? Urmarea a fost că ambele servicii , recte conducerile lor  , în loc să declare adevărul și eventual să-și depună demisiile, s-au conformat slugarnic și au produs niște informări dubioase, lipsite de valoare, pline de banalități și truisme, un fel de moși pe groși cum se spune pe românește ! Autoconvinși de propria fantasmagorie membrii CSAT înspăimântați de pierderea puterii au ordonat Curții Constitu-ționale să declare anularea rezultaelor alegerilor sub motiv de ” ingerințe ale unor factori statali externi ” ! 
Aici ne aflăm în descrierea celei mai mare nebunii și prostii comise de o guvernare după 1989, ce a bulversat opinia publică europeană dar și mondială, dacă adăugăm și  poziția recentă a noii adminis-trații a,mericane.
Fără a arunca integral vina producerii și a consecințelor acestei veritabile ” lovituri de stat din decembrie 2024, asupra celor două servicii principale de informații, trebuie să remarcăm că din nefericire, neprofesionalism și amatorism ele au colaborat conștient sau nu la o mare și gravă încălcare nu doar a statutului lor ci și a democrației, lucru ce va atârna decisiv și pe termen îndelungat asupra prestigiului lor. 
Despre serviciile noastre de informații s-a discutat întens și îndelungat în mediile sociale și politice și s-au făcut nenumărate analize și evaluări, care au luat în calcul toate aspectele activităților desfășurate precum și utilitatea lor în ansamblu. Este cert că frecvent s-a abordat multitudinea acestora, atribuțiile lor ce s-au suprapus uneori inacceptabil, bugetele lor tot mai ridicate de-alungul celor 35 de ani, dar cel mai mult s-a criticat ingerința gravă acestora în domeniul politic, al justiției și al politicilor guvernamen-tale. Privind în mod critic evoluția acestor servicii nu putem să nu remarcăm procesul involutiv al celor două dar în special al SRI-ului. Acest proces de depărtare evidentă de la statutul și competențele conferite prin actul de înființare s-a accentuat amenințător în special în timpul mandatelor lui Băsescu și a continuat în timpul lui Iohannis. După anul de referință 2004 referirile la SRI au adoptat formula de ” noua Securitate ” , presa devoalând cu frenezie politica  impertinentă de conducere a instituției adoptată  mai cu seamă în timpul directoratului lui Maior și Coldea. 

DE CE S-AU COMPROMIS SERVICIILE NOASTRE DE INFORMAȚII. ( partea a doua)

Am văzut de nenumărate ori tot felul de comentarii și aprecieri referitoare la percepția opiniei publice privind serviciile noastre de informații și am ajuns la concluzia că majoritatea ori au o apreciere deformată, cu tendința de a le da o importanță supraestimată aproape incredibil, ori pur și simplu de a le considera un fel de urmașe ale fostei Securități, bineînțeles cu rol absolut negativ.  Ambele percepții sunt greșite și voi încerca să explic de ce. În prima variantă, vehiculată în special prin mediile gazetărești și nu numai,, avide de audiență facilă și pasionate de o scenarită jenant de naivă, conferă serviciilor o aură aproape mistică, de un nivel masonic, cu influențe în toate domeniile, un fel de entități misterioase și malefice ale unui DEEP STATE - așa-zisul STAT PARALEL. Eu nu cred în Statul Paralel în România, ceea ce nu înseamnă că noțiunea asta nu există în lumea de astăzi, dar ca tot ce există ca idei și concepte în lumea occidentală și conceptul de STAT PARALEl în România a fost bagatelizat și transformat în ridicol absolut. În opinia mea în România actuală nu există Stat Paralel ci doar o uriașă încrengătură de interese mafiote, o imensă grupare ordinară de bandiți ce a pus stăpânire pe toată societatea și și-a infiltrat adepții în toate meca-nismele politice și statale.. Acește secături ordinare au țâșnit la suprafață încă din primele ore ale răsturnării regimului comunist, ele constituind mulțimea miilor de infractori deținuți în pușcării sau ținuți cu botnițele și lanțurile legilor fostului regim comunist. Beneficiind de oportunitatea libertății depline a drepturilor și libertățilot cetățenești, aceste creaturi au transformat rapid libertatea civică în libertatea de A FURA  de toate, de peste tot, în principal din bogățiile statului român. DEEP STATE ! Ce caricatură românească a ieșit ! Ca să furi mult ai nevoie de putere și influență și astfel au cucerit politicul și Paralamentul pentru a da legi cu nemiluita , desigur proaste ca să poată fi încălcate ușor. Pentru a scăpa nevinovați a fost nevoie să se infiltreze în prganele de ordine publică și justiție, poliție și parchet. Acțiunile lor se aseamănă cu asaltul virușilor într-un organism slăbit și cu un sistem imunitar precar. Practic niciun domeniu al administrației de stat nu a scăpat de invazia haitelor hămesite de briganzi și atunci în fața acestui tablou al jafului național nu putem să bănuim pe bună dreptate că și serviciile au avut partea lor de ingerință a răului dar mai ales de toleranță condamnabilă a fenomenelor de gravă jefuire a resurse-lor.acestei biete țări ? Nu, nu pot adera la ideea că ele au gestionat și coordonat axceastă operă imensă de mafiotizare a statului, că au fost ” creierul ” acesteia, dar pot admite că au dezistat, mai ales în timpul negrei perioade Băsescu-Maior-Coldea, de la principala lor menire, asigurarea Siguranței naționale a României. 
În cea de-a doua variantă, în care SRI-ul, în special, este considerat o copie a fostei Securități, trebuie să apreciez că este una la fel de greșită , dacă nu vădit tendențioasă, lipsită total de realism. În primul rând SRI nu poate fi o copie a fostei Securități deoarece această a fost desființată în decembrie 1989, în locul ei apărând, așa cum propaganda susține, opt servicii de informații, cu mult mai mulți lucrători și cu mult mai multe cheltuieli. SRI nu are nici pe departe aria de cuprindere a fostului Departament al Securității Statului, deosebindu-se fundamental de menirea și obiectivele acestuia. NU are rost să intru în detalii deoarece în peste treizeci de ani în societatea românească s-a vorbit atât de mult despre SRI încât n-are niciun rost să repet inutil lucruri spuse în mod exhaustiv de alții.  ESte însă cert că adepții acestei variante se iluzionează în încercarea de a arăta o fantomă populației cu speranța că o vor speria pentru eternitate. Într-un cuvânt aș afirma că SRI nu este nici Golemul pe care încearcă unii să-l descrie și nici entitatea misterioa-să și eminența cenușie a DEEP STATE. Este doar o instituție a statu-lui ce are atribuții în domeniul siguranței nationale, instituție ce a pornit încă de la înființarea sa cu un handicap imens, moștenirea vechii Securități, o piatră de moară legată de picior de care nu s-a debarasat nici acum după 35 de ani. Înființarea sa a fost o cerință absolut normală, obiectivă și legală, dar nu a putut nimeni împie-dica permanentele aluzii, atacuri, comparații, provocări ale unor cercuri de interese și entități interne și externe interesate în menținerea unui climat de suspiciune asupra acestrei instituții, în destabilizarea ei și a societății și împiedicarea prin orice mijloace a unei activități eficiente de apărare de o gamă largă de amenințări la Siguranța națională. Scopul acestor acțiuni concertate de denigrare și destabilizare a SRI ca și a celorlalte componente de apărare ale statului este acela de slăbi sistemul de protecție a țării și cetățenilor săi. Un stat fără un sistem de apărare eficient, este un stat vulnerabil la amenințări și expus la tot felul de provocări și pericole într-o lume măcinată de conflicte și crize politice sau economice. Starea actuală a celui mai important serviciu de informații intern nu este una mulțumitoare, cu toată cădelnițarea insistentă a conduce-rilor lor succesive. Periodic la conducerea SRI s-au perindat mai mulți oameni politici numți prin tot felul de târguieli ce n-au avut vreo legătura cu competența sau pregătirea în domeniul informațiilor. 

Va urma



Va urma

Jean- Henri Casimir Fabre

Acum la vremea senectuții  vorbesc de mentori.  Multă vreme am deslușit buchia cărților științelor naturii la Biblioteca Județeană a orașulu...