O soluție electrolitică și niște plăci de Zn și de Pb încapsulate sau nu (cele șase celule ce conțin o placă de zinc și o placă de Pb dau aproximativ 2 V; la bateriile neîncapsulate se poate adăuga electrolit - soluție cu H2SO4 sau apă distilată până la nivelul maxim, marcat pe exteriorul bateriei; anual se verifică concentrația electrolitului cu un densimetru special ce se poate procura și pe Emag.com împreună cu electrolit gata preparat) într-o cutie de plastic care furnizează o tensiune continuă de 12.7 V, baterie încărcată.
Chimia și fizica ne-ar face o teorie supersavantă a acumulatorului auto dar nu este cazul acum.
Știu că mulți dintre voi vi se pare simplu să încărcați o baterie auto.
Trebuie să faceți o minimă verificare, mai întâi: tensiunea la borne. Se face cu un aparat de măsură care în ziua de azi a ajuns la un preț de o "acadea".
Se face verificarea bateriei pe mașină cu motorul oprit fară a deconecta bornele ce vin de la alternator.
Borna + ( culoarea roșiea) aparatului de măsură se leagă la plusul bateriei iar minusul acestuia la minusul bateriei. Pe poziție Volți continuu V= se citește tensiunea bateriei.
Dacă valorile sunt cele de mai jos bateria este încărcată 100% sau mai puțin:
12.7 V...... 100 %
12.4 V...... 75 %
12.2 V...... 50 %
12.0 V...... 25 %
Se poate verifica și tensiunea furnizată de alternator:
Se dă drumul la mașină și se măsoară, ca mai sus, tensiunea la baterie. Ea trebuie să fie în domeniul 14 - 14,7 V. Dacă este în afara domeniului aveți probleme cu alternatorul. Trebuie schimbat.
Încărcarea bateriei se face cu un redresor de 12 V continuu și amperaj mare. Se verifică din când în când tensiunea bateriei, decuplat de la redresor sau nu. Când încărcarea este aproape de final se stabilizează tensiunea. Fiecare brand indică o tensiune maximă când bateria este cuplată. Eu sunt atent la finalul încărcării care este 12,7 V după ce s-a răcit, minim un sfert de oră de la decuplarea redresorului. ATENȚIE!
Atenție mare!
Alternatorul menține tensiunea bateriei, nu o încarcă la valoarea normală de 12.7 V, baterie încărcată. Deci, din când în când verificați cu un multimetru tensiunea bateriei sau un densimetru special pentru bateriile auto verificați concetrația electrolitului:
Banda verde : 1260 - 1300 baterie încărcată;
Banda albă : 1205 - 1260 baterie puțin descărcată;
Banda roșie : 1100, 1150 -1205 baterie descărcată.
În cazul bateriei mele am reușit prin încărcare cu un redresor auto să stabilizeze tensiunea la 12.68 V. Celule nu aveau suficient electrolit. Am completat ulterior, neavând electrolit la momentul încercării. Imediat bateria s-au stabilizat la 12.70 V. Voi vedea cum rezistă la proba timpului și funcționării pe mașină.
Succes și vouă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu