Tacticile aliaţilor de a scoate cât mai mulţi civili din infernul din Kabul: americanii folosesc elicoptere, iar britanicii şi germanii negociază VIDEO
Mai sunt doar câteva zile până la terminarea retragerii din Afganistan, iar misiunea de extragere a civililor din Afganistan pare una imposibilă pentru militarii aliaţi aflaţi pe aeroportul din Kabul. Unele ţări europene au cerut prelungirea termenului de 31 august, dar preşedintele american Joe Biden a declarat, într-un discurs televizat, că SUA respectă ritmul evacuării trupelor din Afganistan pentru a finaliza retragerea până pe 31 august, conform planificării.
În acest context, evacuarea aeroportului din Kabul merge în ritm accelerat.
Conform Pentagonului, folosind avioanele C-17 Globemaster III şi C-130 Hercules, coalitia a extras aproximativ 21.600 de persoane din Afganistan numai de luni până marţi. Concret, în acest ritm al operaţiunilor de zbor, o aeronavă părăseşte acum Aeroportul Internaţional Hamid Karzai la fiecare 45 de minute. Unele surse militare au subliniat că nu mai puţin de 58.000 de persoane au fost evacuate de pe aeroportul din Kabul până acum de la începutul misiunii. Este vorba de cetăţeni aliaţi civili, dar şi de solicitanţi de vize speciale pentru imigranţi afgani dedicate celor care au colaborat cu militarii aliaţi.
Spre deosebire de americani, care preferă să-şi aducă cetăţenii la aeroport cu elicopterele, forţele speciale britanice, germane, franceze şi spaniole preferă incursiunile în Kabul după înţelegeri punctuale cu talibanii, în unele cazuri. Armata britanică a trimis operatori din SAS (Special Air Service) care execută raiduri în Kabul pentru salvarea cetăţenilor britanici şi afgani, evacuând până în prezent peste 200 de persoane, conform „
Mirror“. Un număr similar de persoane ar fi salvat şi forţele pentru operaţii speciale din Franţa.
Spania a trimis specialişti din GEO (Grupo Especial de Operaciones), cu vastă experienţă în lupta antiteroristă. Aceştia au salvat 53 de afgani care au lucrat pentru armata spaniolă. În fine, armata germană a dus în Afganistan inclusiv 40 de militari din KSK (Kommando Spezialkräfte). Până în prezent nu sunt informaţii despre numărul persoanelor evacuate de aceştia.
Şi România a avut un număr nespecificat de militari din forţele pentru operaţii speciale în Kabul, la bordul aeronavei C-130 Hercules, pentru asigurarea misiunilor de evacuare. Detalii concrete ale extragerii românilor din Kabul nu s-au dat, specificându-se numai că ar fi fost vorba de operaţiuni comune ale MApN, SRI şi SIE. Din acest motiv se poate deduce că operaţiunile realizate de români au fost asemănătoare celor ale altor aliaţi, de extragere a civililor români prin incursiuni punctuale în Kabul.
Totuşi, trebuie spus că aceste misiuni ale forţelor pentru operaţii speciale nu sunt publice, aşa că este posibil ca alte informaţii despre acţiuni de salvare la limită să apară după finalizarea operaţiei aliate la Kabul.
Pentru cei aproximativ 10.000 de militari aliaţi şi parteneri va fi o provocare plecarea în siguranţă de pe Aeroportul Internaţional Hamid Karzai din Kabul, în condiţiile în care acesta este înconjurat de talibani, iar data-limită este cunoscută. Cei mai mulţi militari sunt din Statele Unite, aproximativ 6.000, urmând Marea Britanie, Canada, Germania, Spania şi Turcia. Pe aeroport sunt şi militari afgani, din forţele pentru operaţii speciale, care au rămas alături de partenerii din NATO. Cel mai probabil, aceştia vor fi evacuaţi, pentru a nu cădea în mâinile talibanilor.
În acest context, elicopterele de înaltă tehnologie aparţinând unităţii de elită a Pentagonului ai cărei membri au participat la misiunea de lichidare a lui Osama bin Laden au fost observate pe aeroportul din Kabul, arată dailymail.co.uk. Misiunea lor este, cel mai probabil, să sprijine această operaţiune de evacuare dintr-un Kabul intrat pe mâna talibanilor. Este vorba de Regimentul 160 Operaţii Speciale (160th Special Operations Airborne Regiment - SOAR), cunoscuţi şi sub denumirea de „Night Stalkers", arată „
Daily Mail“. Conform unor surse, aceşti militarii de elită vor fi ultimii care vor părăsi Aeroportul Internaţional Hamid Karzai din Kabul. Şi asta pentru că sunt capabili să execute evacuări rapide la bordul unor aeronave care au la manşă piloţi foarte experimentaţi.
Concret, pe aeroport au ajuns elicoptere Black Hawk modificate care au fost parcate şi acoperite cu o prelată, dar şi cel puţin opt AH/MH-6 „Little Bird". În plus, pe Aeroportul Internaţional Hamid Karzai au ajuns şi celebrele elicoptere cu două rotoare MH-47 Chinook.
Elicopterele „Little Bird" – numite aşa din cauza dimensiunilor lor reduse – sunt suficient de mici pentru a putea fi transportate în aeronavele C-130 Hercules şi pot pleca în misiune în numai în câteva minute de la descărcare. Sunt foarte manevrabile, pot fi zburate în spaţii înguste şi sunt dotate cu o putere mare de foc, inclusiv mitraliere şi rachete. Atât „Little Bird", cât şi elicopterele mai mari, Black Hawk, folosesc puternice mitraliere de calibru 7,62 mm pentru a face „curăţenie" în timpul misiunilor. În fine, MH-60 Black Hawks şi MH-47 Chinooks sunt elicoptere capabile să realimenteze în zbor, fiind astfel ideale pentru misiuni mai lungi.
Autorităţile americane au activat şi Flota Aeriană Civilă de Rezervă (Civil Reserve Air Fleet) înfiinţată în 1952 în perioada de după Berlin Airlift, pentru a furniza mai multe aeronave în sprijinul operaţiunilor de evacuare a afganilor care au sosit la unităţile militare din Orientul Mijlociu, au declarat reprezentanţii Departamentului Apărării. Din surse militare, aproximativ 20 de avioane de linie se vor alătura celor peste 150 de aeronave militare de transport de marfă ce participă în acest moment la operaţiunile de evacuare. Aceste aeronave nu vor zbura pe Aeroportul Internaţional Hamid Karzai din Kabul, ci vor aduce în America persoane evacuate care acum sunt în baze militare din Germania, Qatar şi Bahrain.
Şi compania românească Star East Airline este implicată în operaţiunea de evacuare de pe aeroportul din Kabul. Concret, Star East Airline a operat duminică şi marţi două astfel de zboruri de evacuare din capitala Afganistanului. Potrivit datelor disponibile pe
Flightradar24, Airbus-ul A320 deţinut de Star East Airline a zburat în 20 august din Cairo spre Istanbul, iar o zi mai târziu a zburat spre Bahrain. În 22 august, avionul înmatriculat YR-SEA a zburat pe ruta Bahrain-Kabul şi, după ce a staţionat şase ore pe aeroportul afgan, a decolat spre Bahrain. Apoi, în cursul zilei de marţi a zburat pe ruta Bahrain-Kabul-Awali (un mic oraş situat aproximativ în centrul Regatului Bahrain) cu o escală de nici două ore şi jumătate în capitala Afganistanului.
VIDEO realizat de U.S. Army Sgt. Jillian G. Hix Courtesy Video
U.S. Central Command Public Affairs
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:
Adevărul.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu