joi, 21 decembrie 2023

Pe când și la noi?

O mare metropolă din Franța trece la transportul public gratuit

adevarul.ro 

Începând de joi,21 decembrie, transportul în comun va fi gratuit pentru cei 500.000 de locuitori ai metropolei Montpellier din sudul Franţei, una dintre cele mai mari colectivităţi europene care s-au angajat într-un astfel de demers, informează AFP, conform Agerpres.


Piața "Place de la Comedie", centrul orașului Montpellier. Foto: Wikipedia

În Europa, Luxemburg, cu 650.000 de locuitori, a adoptat transportul public gratuit în acest stat începând din 2020, iar capitala Estoniei, Tallinn (445.000 de locuitori), a adoptat o decizie similară în 2013.

În Franţa, aproximativ 40 de colectivităţi au făcut deja acest pas, inclusiv oraşul Dunkerque din nordul ţării, însă toate sunt mai puţin populate decât metropola Montpellier şi cele 31 de comune limitrofe ale sale.

"Gratuitatea transporturilor este o idee care reflectă angajamentul Europei faţă de Green New Deal, şi anume clima şi puterea de cumpărare", a declarat joi pentru AFP primarul din Montpellier, Michael Delafosse.

"Am decis să înfiinţăm aici o asociaţie pentru a-i ajuta pe alţi primari europeni să facă această alegere", a adăugat el, declarându-se totodată bucuros să vadă că Guvernul Spaniei se pregăteşte să lanseze "gratuitatea pentru transporturi pe timpul verii".

La Montpellier, înainte de această gratuitate, pentru un cuplu cu doi copii costul anual al abonamentelor de transport urban era de 1.472 de euro

"Ţinând cont de preţul benzinei, această măsură poate ajuta la reducerea utilizării automobilului", a declarat miercuri Audrey Benezech, în vârstă de 46 de ani, directoarea unei agenţii de turism.

Promisiune de campanie a primarului socialist din Montpellier, această gratuitate s-a impus etapă cu etapă, la fel ca la Dunkerque şi la Tallinn. În 2020, măsura a fost implementată mai întâi pe durata weekendurilor pentru toţi locuitorii metropolei Montpellier, apoi a fost extinsă în 2021 la întreaga săptămână pentru tinerii sub 18 ani şi vârstnicii de peste 65 de ani.

Începând cu seara de joi, 21 decembrie, ea îi va viza pe toţi locuitorii care deţin un abonament gratuit, disponibil pe smartphone sau sub forma unui card. Utilizatorul nu va mai trebui să îl valideze, dar va trebui să prezinte, în cazul unui control, dovada unui abonament valid, ce poate fi reînnoit în fiecare an, şi dovada că are domiciliul în acest oraş.

Am echipat toate garniturile de tramvai cu dispozitive de numărare. Ele contabilizează, cu ajutorul unui fascicul luminos, numărul de persoane care intră şi ies din tramvai. Acest lucru ne va ajuta să facem să devină obiectivă politica noastră de gratuitate", a detaliat Julie Freche, vicepreşedinta comisiei municipale pentru transporturi.

Înaintea implementării regimului de gratuitate, numărul abonaţilor la transportul în comun era de 85.000, potrivit datelor obţinute de AFP. La jumătatea lunii decembrie, cu doar câteva zile înaintea lansării măsurii de gratuitate, acest număr a crescut la 260.000.

Cetățenii din afara orașului nu vor beneficia de avantajul gratuității

Pentru locuitorii din exteriorul metropolei, precum şi pentru turişti, biletul de călătorie (1,6 euro/tichet) va rămâne cu plată, iar preţul său ar putea chiar să crească. Această alegere a fost criticată de opoziţie, care o consideră un obstacol în calea transferului modal.

Pentru a compensa lipsa de venituri obţinute din vânzarea biletelor, autorităţile locale se vor baza pe o taxă datorată de companiile cu peste 11 salariaţi, al cărei cuantum a tot crescut în ultimii trei ani.

Municipalitatea franceză prevede, de asemenea, economii de aproape 2 milioane de euro graţie suprimării aparatelor care validează biletele şi, deci, a întreţinerii lor

În 2022, încasările din bilete au fost de 39 de milioane de euro, din care 90% proveneau de la locuitorii din zona metropolitană.

În faţa temerilor legate de scăderea calităţii serviciului de transport, metropola franceză a răspuns prin investiţii de anvergură: 70 de autobuze electrice noi şi 77 de tramvaie noi au fost cumpărate cu 224 de mil ioane de euro.

Primăria din Montpellier speră astfel la o creştere cu 20% a numărului de localnici care folosesc transportul public.

În 2019, înaintea crizei sanitare COVID-19, numărul călătoriilor din acest oraş francez, renumit pentru dezvoltarea reţelei sale de tramvai, era de aproape 84 de milioane, potrivit unui raport publicat în 2023 de filiala regională a Curţii de Conturi.

Aceasta a lansat totuşi un avertisment: "introducerea treptată a călătoriei gratuite a dus la o deteriorare a ofertei de servicii de transport" şi "a dus la o reducere a frecvenţei serviciilor pe mai multe linii".

Adevărul.ro 

Pensionari?




miercuri, 20 decembrie 2023

luni, 18 decembrie 2023

După cum se vede treaba, Ucraina va ceda Rusiei. 2024, anul marilor schimbări în lume, inclusiv în România.

Kievul își pregătește defensiva: „Fie vom fi ocupați, fie nu, fie vom trăi, fie vom fi uciși”

La 21 de luni de la declanșarea războiului în Ucraina, predomină tacticile specifice Primul Război Mondial cu lupte în tranșee, dar în care sunt prezente și tehnologiile de ultimă oră precum dronele, în timp ce avantajul e dat de capacitatea de a inova, scrie Kyiv Independent.

Soldați ucraineni pe front FOTO PROFIMEDIA

„Dacă vrei să trăiești, sapă", obișnuiesc să amintească mereu soldații ucraineni din prima line. Este un sfat care, totuși, în circumstanțele actuale, nu mai este valabil doar pentru fiecare soldat în parte, ci a devenit imperios pentru întreaga țară.

În faza actuală a ostilităților, întrebarea este: oare Kievul nu s-a decis prea târziu să construiască fortificații?

Rusia și Ucraina plonjează într-o campanie de iarnă ce se anunță cel puțin la fel de brutală ca cea de anul trecut, și totuși, de data asta, forțele ruse sunt cele care au luat inițiativa pe o porțiune întinsă a frontului estic și, după toate aparențele, există o mare probabilitate să o și mențină în viitorul apropiat.

Pe măsură ce Ucraina se confrunta cu tensiuni politice interne, cu amenințarea de epuizare a ajutorului militar occidental și cu conștientizarea faptului că contraofensiva din vară s-a soldat cu un eșec strategic, au început să apară întrebări cu privire la pregătirea efectivă a forțelor pentru o luptă defensivă de lungă durată.

Astfel, la 24 noiembrie, vicepremierul și ministrul transformării digitale, Mihailo Fedorov, a anunțat crearea unui nou grup de lucru, împreună cu ministrul apărării, Rustem Umerov, pentru a „coordona eforturile tuturor autorităților și ale armatei în materie de construcție de fortificații".

Șase zile mai târziu, președintele Volodimir Zelenski s-a întâlnit cu Umerov și cu alți oficiali în regiunea Zaporojie pentru a discuta despre construirea de fortificații, cu accent pe sectoarele critice ale liniei frontului, precum și pe frontiera cu Belarus. Ministerul Apărării a confirmat într-un comunicat scris pentru Kyiv Independent că planurile au în vedere fortificații de-a lungul întregii linii de contact.

„De-a lungul aproape întregii linii de front unde ne aflăm noi (forțele ucrainene) acum, stăm acolo de nu mai puțin de jumătate de an...și, dintr-o dată, comandantul suprem al armatei (Zelenski) pare să se trezească și să propună construirea de fortificații. Unde a fost în tot acest timp?", a observat pentru Kyiv Independent Viktor Kivliuk, colonel ucrainean în retragere și expert la think tank-ul Center for Defense Strategies.

Anunțată prin lansarea dramatică a unei ofensive pe scară largă asupra orașului Avdiivka la începutul lunii octombrie, Ucraina a intrat în campania de iarnă direct în defensivă.

Deși Avdiivka rămâne un punct fierbinte, între timp noi asalturi au fost declanșate în alte sectoare, mai ales în jurul Marinka și Bahmut, unde forțele rusești au obținut câștiguri semnificative pentru prima dată în ultimele luni.

În stilul cunoscut, Kievul nu a declarat contraofensiva sa încheiată în mod oficial. Totuși, realitatea de pe teren este greu de negat.

Într-un interviu acordat la 1 decembrie serviciului ucrainean al BBC, fostul șef al Statului Major General ucrainean Viktor Mujenko a cerut Kievului să facă o tranziție la apărarea strategică, să își regrupeze și să își conserve forțele în timp ce reține avansul inamicului.

„Trebuie să reformăm frontul. Trebuie să creăm o rezervă puternică, nu numai din punct de vedere cantitativ, ci și calitativ", a propus el.

„În acest moment, nu putem avansa nicăieri, tot ceea ce se întâmplă este la o scară atât de mică încât este limpede că nu va duce nici la victorie, nici la eliberarea teritoriului ucrainean. Avem nevoie de o pauză", a subliniat Kivliuk.

Având în vedere situația, „existența unor linii de apărare pregătite în prealabil și bine construite este de o importanță critică pentru apărarea Ucrainei în ansamblu", a precizat Kivliuk.

Soldații ucraineni care luptă în punctele fierbinți de pe front au raportat un eșec comun al comandamentului de a pregăti chiar și cele mai elementare linii de tranșee de rezervă în spatele pozițiilor din prima linie.

Aceste probleme au fost raportate pentru Kyiv Independent de mai mulți soldați pe flancurile Avdiivka, unde, în pofida pierderilor grele, forțele rusești au reușit totuși să avanseze câțiva kilometri în unele zone.

Nici mai la nord, la Bahmut, lucrurile nu stau prea diferit, potrivit unui comandant superior de artilerie detașat în apropierea orașului, care a cerut să nu i se dezvăluie identitatea.

„Nici pozițiile fortificate, nici linia a doua nu sunt pregătite corespunzător, cum nu sunt nici satele care în viitorul apropiat ar putea fi cuprinse de ostilități active. În momentul în care rușii iau cu asalt tranșeele, băieții noștri nu au unde să se retragă și nu există poziții pe care să le ocupe; ei trebuie să sape tranșee sub focul mitralierelor și al lunetiștilor, ca să nu mai vorbim de bombardamentele de artilerie", a explicat el.

Potrivit acestui comandant ucrainean, chiar și atunci când este transmis ordinul de a săpa, unitățile, cu efectivele și resursele lor de multe ori insuficiente, nu sunt capabile să îl execute.

„Ordinul este dat de comandantul de sector, repetat de comandantul batalionului și ar trebui executat de companie cu oamenii săi, doar că abia dacă există suficienți oameni sau geniști pentru a ocupa prima linie, darămite pentru a o săpa a doua", a punctat el.

Campania ucraineană din vară și din toamnă a fost definită de eșecul mult-așteptatei contraofensive ucrainene de a obține câștiguri teritoriale semnificative din punct de vedere strategic.

Potrivit surselor Washington Post, vina pentru acest eșec a fost împărțit între Kiev și Washington.

Dincolo de greșelile făcute în planificarea și executarea contraofensivei, un fapt a fost de netăgăduit: rețeaua vastă de linii defensive construite special de Rusia în sudul Ucrainei își făcuse treaba.

Așteptând o contraofensivă ucraineană pe scară largă anunțată, Rusia s-a pregătit cu luni înainte, imagini din satelit cu șanțuri antitanc, sisteme de tranșee și rânduri de „dinți de dragon" începând să apară în primele luni ale anului 2023.

Angajând cantități masive de resurse, Rusia a continuat să-și extindă linia de apărări fortificate, care a fost numită după generalul Serghei Surovikin, până când a fost lansată în cele din urmă contraofensiva ucraineană, în iunie.

În conformitate cu doctrina militară sovietică privind „apărarea în adâncime", au fost construite două linii principale la o distanță de 10-15 kilometri una de alta, în spatele liniei de contact, la rândul ei apărată de kilometri de câmpuri de mine dense.

După ce au ajuns la prima dintre aceste linii, la sfârșitul lunii august, soldații ucrainenii au relatat pentru Kyiv Independent că au dat peste rețele de tuneluri și buncăre întărite cu beton, care nu fuseseră detectate de sateliți.

Perioada lungă în care Kievul nu a acționat în această privință are mai multe explicații plauzibile.

În primul rând, mesajul public al Ucrainei - și în special al lui Zelenski – gravitează încă în jurul intenției de neclintit de a avansa și de a elibera restul teritoriilor ocupate. În cadrul acestei narațiuni, optica construirii unor fortificații extinse de-a lungul liniei de contact existente evocă un fel de recunoaștere a înfrângerii; nu doar în ceea ce privește contraofensiva din acest an, ci și cele ipotetice din viitor.

În schimb, construirea unor linii de apărare în spatele liniei frontului, la zeci de kilometri distanță, așa cum a făcut Rusia, alimentează așteptări cât se poate de neplăcute privind noi câștiguri majore ale inamicului în viitor, în care orașe din prima linie, precum Ceasiv Iar, Toretsk sau chiar Kupiansk, ar putea fi pierdute.

Un alt motiv vehiculat este lipsa unei coordonări și a unei responsabilități clare pentru o sarcină de o asemenea anvergură, care depășește granițele dintre conducerea militară și cea civilă a Ucrainei, în condițiile relatărilor privind tensiunile dintre Zelenski și comandantul-șef al armatei Valeri Zalujnîi care continuă să mocnească.

„Cred că abia acum oficialii de top ai țării au început să realizeze dezastrul în care se află Ucraina în acest moment", a apreciat Iuri Nikolov, șeful proiectului media de investigație Nași Hroși („Banii noștri„). „Firește, este mai bine mai târziu decât niciodată, dar la prima vedere nu arată bine", a adăugat el.

În declarația sa, Ministerul Apărării a precizat că decizia înființării grupului de lucru a fost luată de Zelenski și pusă în aplicare de cabinetul de miniștri.

„După toate aparențele unele persoane din structura guvernamentală au examinat cu atenție dinamica din linia întâi și au luat ele însele inițiativa de a face acest lucru", a subliniat Nikolov, „iar în acest caz a fost Fedorov împreună cu ministerele Apărării și Infrastructurii".

„Lucrăm la reducerea timpului de la momentul luării deciziei până la construirea fortificațiilor", a arătat în comunicatul său pentru Kyiv Independent Ministerul ucrainean al Apărării.

Potrivit Ministerului Apărării, proiectarea fortificațiilor va urma doctrina existentă, modificată pentru a fi mai bine pregătită pentru noile provocări ale acestui război.

„Sunt aprobate forme și modele tipice de adăposturi și structuri de foc utilizate pe linia de apărare", a precizat ministerul. „În plus, lucrările sunt modernizate și îmbunătățite pentru o mai bună protecție împotriva utilizării de către inamic a munițiilor termobarice, a dronelor FPV și a munițiilor cu dispersie."

Dar, dincolo de design, sarcina în sine prezintă provocări formidabile pentru Kiev.

Cu iarna abia la început, solul înghețat și tare face ca lucrările de excavare să fie mult mai laborioase, în special pozițiile din primă linie care sunt săpate manual.

„Iarna, săparea unui șanț este aproape imposibilă, pământul este tare, nu poți folosi târnăcoape, iar tractorul nu trece", a declarat comandantul de lângă Bahmut. „Tot ce poți face este să ocupi ruinele clădirilor, dacă există, sau să sapi în interiorul găurilor de obuze existente".

Întreprinderile private au oferit finanțare pentru faza inițială a construcției, a adăugat Fedorov în postarea sa, fără a preciza câte fonduri au fost strânse sau cum vor fi finanțate lucrările dincolo de acest punct.

Având în vedere că o apărare solidă ca o stâncă este crucială pentru schimbarea norocului Ucrainei în războiul din 2024 și dincolo de acesta, miza acestui nou proiect nu ar putea fi mai mare.

Noi (Ucraina) fie vom fi ocupați, fie nu, fie vom trăi, fie vom fi uciși", a observat Nikolov.

„Atâta timp cât nu am fost uciși, trebuie să facem ceva pentru a ne salva. Dacă cineva nu face ceea ce ar trebui să facă, dar altcineva este pregătit să o facă, trebuie să îl ajuți și să nu îi stai în cale", a conchis el.

Splendoare in iarbă. Prin curte.



Care este diferența dintre doi morți? Mă, chiar ne credeți proști!

SUA răspunde: A anunțat care este diferența dintre victimele conflictelor din Orientul Mijlociu și Ucraina

Coordonatorul pentru comunicații strategice al Consiliului de Securitate Națională de la Casa Albă, John Kirby, a menționat că Israelul nu ucide sau torturează civili în Gaza.

John Kirby. Foto: Profimedia

Statele Unite consideră că există o diferență între victimele civile dn conflictele israeliano-palestiniane și cel ucrainian, a explicat John Kirby, coordonator pentru comunicații strategice la Consiliul Național de Securitate al Casei Albe, care a făcut respactiva declarație la o conferință de presă pentru jurnaliști, desfășurată online.

Israelul nu ucide, nu torturează sau violează civili în Gaza. Acesta nu este planul lor. Ei nu încearcă să ucidă în mod deliberat civili", a spus el. În același timp, oficialul a susținut că situația din Ucraina este diferită.

Ministrul rus de externe Serghei Lavrov a declarat anterior că Washingtonul aplică standarde duble atunci când solicită Israelului să folosească armele americane într-o manieră țintită, în timp ce Ucrainei i se permite să determine liber ținte. 

SUA

digi24.ro

stirileprotv.ro

observatornews.ro

ziare.com

digi24.ro

playtech.ro

fanatik.ro

evz.ro

kanald.ro

playsport.ro

antena3.ro

wowbiz.ro

digisport.ro

romaniatv.net

capital.ro

gsp.ro

prosport.ro

as.ro

actualitate.net

actualitate.net

digisport.ro