joi, 1 octombrie 2020

Ne-am săturat de minciuni!

Mândri că bem lapte românesc… din Ungaria. Patriotismul cu orice preț și reclamele mincinoase de la TV

Foto: Guliver Getty Images

În centrul Transilvaniei, pe drumul european dinspre Cluj spre Alba Iulia, vezi zilnic mașini cisterne din Ungaria cu inscripția „Tej" (lapte) ce transportă lapte spre celebra fabrică de lactate „Albalact". Acest aspect contrazice o reclamă prezentată la mai multe posturi TV al cărei mesaj sugerează faptul că laptele de la Albalact provine în mod nesmintit din Munții Apuseni, reclamă prezentată de un batrân cu barbă albă (un actor, de altfel, travestit într-un țăran din Munții Apuseni) care toarnă laptele autohton într-o găleată de lemn inscripționată Albalact.

Este vorba, în fond, de o reclamă mincinoasă, ca atâtea altele, care încearcă dintr-o perversă mândrie națională să introducă în opinia și gustul românilor un predus alimentar neaoș, autohton, curat, ecologic, adică o minciună producătoare de bani cu orice preț, dar mai ales cu prețul siluirii sentimentelor patriotice, manipulate de astădată, nu electoral, ci comercial. Este în fapt etalarea unui patriotism cu orice preț, chiar cu prețul unei minciuni masive, dar productive. 

Este îndeobște cunoscut că astăzi în UE există un comerț fără graniță, fără restricții, într-un „sistem generalizat de preferințe", duty free, adică fără taxe vamale, în care laptele din Ungaria este importat în România fiind mai ieftin și mai eficient în prelucrarea lui, probabil datorită unor subvenții sau a unei productivități mai mari. Acest aspect însă nu trebuie să producă reclame mincinoase care să seducă românii cu bună știință, este doar o înșelăciune că am consuma lapte din Munții Apuseni.

Tot pe aceeași șosea din centrul centrului istoric și simbolic reprezentat de Alba Iulia, mai întâlnești două reclame afișate pe două panouri supradimensionate care fac reclamă altor două produse alimentare din localitatea Sântimbru. Este vorba de „Vestita pită de Sântimbru", ce transmite în mod indirect același mesaj cu sentimente autohtoniste și patriotice, precum și o altă reclamă cum că în această localitate poți găsi „Cel mai neaoș ciolan cu păsulă din Ardeal". Ambele asamblează trăiri îmbățoșate de pe vremea PUNR și a Vetrei Românești, când autohtonismul și patriotismul cu orice preț au manipulat preferințele electorale ale românilor. Pe de altă parte, poate fi vorba de o benignă mândrie locală, un patriotism domestic, dar strident și contrazis de produsele importate care intră în componența pâinii și a păsulei din Sântimbru. În primul caz, este vorba de făina „Hajdú Búza finomliszt" (Făină de grâu gustoasă din Hajdu, Ungaria). În cel de al doilea caz, este vorba de ciolanul de porc afumat, provenit de la porcii importați din Ungaria, Germania sau Polonia. Oare ne putem aștepta ca și Transavia, producătoarea locală de carne de pui, să-și internaționalizeze produsele cu pui crescuți în ... Albania? Și această firmă dispune de o reclamă pe măsură, în care mesajul în spirit tradițional este supradimensionat.

Comerțul și lumea comercială se pare că nu au frontiere, dar în schimb, minciuna provocată prin aceste reclame direcționează și construiește o altă realitate. Oare aceste reclame nu pot fi cenzurate sau penalizate? Pentru că altfel, pe această șosea spre Alba Iulia, centrul istoric al românismului, te amplasezi, paradoxal, într-o falsă și mincinoasă realitate turistico-comercială.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Iată bogăția mea!