luni, 16 decembrie 2024

Război mare, prețuri mici.

Un vlogger roman a aflat prețul mâncării în Ucraina: „E derizoriu de ieftin. Parcă ne pare rău că am luat doar două nopți”

Un vlogger roman a dorit să afle cât de scumpă este mâncarea în Ucraina, țară aflată în război și care, teoretic, ar trebui să existe o mare penurie la alimente. Însă se pare că lucrurile nu stau chiar așa.

Vloggerul roman Cosmin Bucur a vizitat Ucraina, iar prima oprire a fost la Cernăuți, un oraș situate aproape de granița cu România. A găsit acolo un oraș frumos, cochet, liniștit chiar, departe de frontul din Est unde rachetele și bombele rușilor fac ravagii.

Ajuns acolo, acesta a vrut să afle care sunt prețurile într-o țară devastată de război, dar a fost mirat să afle că prețurile sunt mult mai mici ca în România. Astfel, el a luat masa într-un restaurant din centrul orașului și a mâncat o tochitură moldovenească, în vreme ce partenera sa a vrut somon. Prețurile i-au surprins, desi au mâncat într-un restaurant considerat foarte scump din centrul orașului Cernăuți.

„Binînțeles că mi-am luat un borș ucrainean la felul 1, cu smântână și cu pâine. Și la felul 2 o farfurie bucovineană cu un fel de tochitură moldovenească. Foarte interesant prețul. O ciorbă din asta cred că e 12 lei. Și o tochitură moldovenească, un prepatar din acesta bucovinean, costă 17 lei. Și ea și-a luat la felul 2 somon. Somon – 12 lei. Ba nu, 30 de lei, dar oricum e la jumătate de preț față de orice restaurant din România. Dar tochitura asta să fie doar 17 lei… Mă gândesc că somonul e puțin mai scump pentru că e din import. Dar tot ce se produce la nivel local costă extrem de puțin. E derizoriu de ieftin. Parcă ne pare rău că am luat doar două nopți", a spus vloggerul.

În al doilea clip el a mâncat într-un restaurant cu specific italienesc, iar prețurile i s-au părut din nou foarte mici.

„Ajuns la Cernăuți, Iată cât de ieftină este Ucraina pe timp de război. Mă aflu într-un restaurant italian în centrul orașului Cernăuți. Am plătit patru euro pe un Apperol Spritz și șase euro pe o porție de paste cu creveți. Bucătăria este la vedere, ceea ce certifică o calitate a mâncării. Din nou, nu cad bombe, granița o treci ușor în jumătate de oră, nu-ți pune nimeni întrebări și românii sunt văzuți foarte bine", a spus Cosmin Bucur.

De altfel, în opinia sa, Cernăuți este o destinație sigură și accesibilă, iar românii sunt bine văzuți de conaționalii lor ucraineni: „E deja a doua oară când sunt aici, iar românii sunt văzuți foarte, foarte bine", a mai spus vloggerul român.

Dacă Cernăuți I s-a părut deosebit de liniștit, cu totul altfel I s-a părut în Lvov, în apropiere de granița Ucrainei cu Polonia. Aici, românul a prins o alarmă și a simțit cum i-a crescut pulsul.

„Prima dată în Lvov și prima alarmă auzită vreodată. Nu pot descrie spaima și teroarea sunetului atât de puternic. Te simți neputincios și nu ai decât să te resemnezi la gândul că în următoarelesecunde sau minute poți muri sau pierde oameni dragi, nevinovați. Oamenii din Ucraina trăiesc înteroarea asta de aproape trei ani, încât nici nu mai reacționează la alarme. Mi se pare atât de trist", a mai spus Cosmin Bucur.

Articol din Gândul.ro


Mirabela Năstase a absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității Hyperion. Vreme de 3 ani a fost redactor la revista VIP, unde a făcut reportaje și interviuri ...

vezi toate articolele

Orice aș publica îmi este interzis pe Facebook. Bai, comisarilor sovietici!



Oare și pentru celelalte țări vecine influența rusa va fi similară?

Vladimir Putin nu a declanșat atacul din februarie asupra Ucrainei având ca scop principal cucerirea ei, afirmă analistul militar danez Anders Puck Nielsen, subliniind că „este pur și simplu greșit să înțelegem acest război ca fiind în primul rând un război pentru teritorii”.

Moscova nu s-ar mulțumi doar cu teritoriile ocupate

Dacă privim agresiunea asupra Ucrainei din această perspectivă putem înțelege ce încearcă rușii să obțină. În primul rând faptul că rușii nu vor fi niciodată mulțumiți cu o pace în urma căreia vor rămâne doar cu teritoriile ocupate.

„Dacă restul Ucrainei devine parte a comunității occidentale și se transformă într-o țară europeană prosperă, cu garanții de securitate puternice împotriva influenței ruse, atunci, din perspectiva rusă, înseamnă că au pierdut războiul. Acesta este primul punct: Putin nu poate fi niciodată mulțumit de o înțelegere care înseamnă doar că va păstra teritoriile ocupate”, a explicat Nielsen.

Vladimir Putin. Sursa foto: Profimedia

În al doilea rând, Moscova nu este nevoită să ocupe toată Ucraina pentru a-și atinge obiectivele.

„Nu s-a urmărit niciodată ca Ucraina să înceteze să mai existe ca țară independentă din punct de vedere formal. Și nici acum nu este acesta obiectivul. În schimb, ceea ce Rusia are nevoie să obțină este un acord de pace care să destabilizeze Ucraina în așa măsură încât aceasta să devină vulnerabilă la influența Rusiei asupra politicii ucrainene în viitor”, a afirmat expertul danez.

În acest scenariu, formal, Ucraina ar fi independentă, dar în realitate nu ar fi suverană: „Astfel, în cele din urmă, Ucraina va ajunge să aibă un guvern pro-rus, deoarece acesta este singurul guvern din Ucraina care are șanse să obțină rezultate politice.”

duminică, 15 decembrie 2024

Nu dați vina pe militari, nătărăilor!

Nu dați vina pe militari! Divergențele au creat o breșă iar lecția dură a alegerilor trebuie asumată de clasa politică și impune schimbarea mentalității


https://defenseromania.ro/631584





Steatoza hepatică non-alcoolică:

Pentru grăsuni, șoareci de laborator etc.

Steatoza hepatică non-alcoolică: O afecțiune tot mai frecventă
Ce este steatoza hepatică non-alcoolică (NAFLD)?
Steatoza hepatică non-alcoolică (NAFLD) reprezintă acumularea de grăsime în ficat, într-o proporție mai mare decât cea normală, fără ca acest lucru să fie cauzat de consumul excesiv de alcool. Cu alte cuvinte, ficatul devine "gras". Această afecțiune este adesea asociată cu obezitatea, diabetul zaharat tip 2 și dislipidemia (niveluri anormale de lipide în sânge).
De ce apare NAFLD?
Cauzele exacte ale NAFLD nu sunt pe deplin cunoscute, dar se crede că o combinație de factori contribuie la dezvoltarea acestei afecțiuni:
 * Rezistența la insulină: Celulele corpului, inclusiv celulele hepatice, devin mai puțin sensibile la insulină, hormonul care reglează nivelul de zahăr din sânge.
 * Disfuncția mitocondrială: Mitocondriile, "centralele energetice" ale celulelor, nu funcționează corect, ceea ce duce la acumularea de grăsime în ficat.
 * Inflamația cronică: Un proces inflamator de durată poate deteriora celulele hepatice și favoriza acumularea de grăsime.
Care sunt simptomele NAFLD?
În stadiile incipiente, NAFLD nu provoacă simptome specifice. Pe măsură ce boala progresează, pot apărea:
 * Oboseală
 * Dureri abdominale în partea dreaptă superioară
 * Mărirea ficatului (hepatomegalie)
Cum se diagnostichează NAFLD?
Diagnosticul NAFLD se bazează pe:
 * Analize de sânge: Pentru a evalua funcția hepatică, nivelul de zahăr din sânge și profilul lipidic.
 * Ecografie abdominală: Pentru a vizualiza ficatul și a măsura dimensiunea acestuia.
 * Biopsie hepatică: O procedură invazivă care constă în prelevarea unei mici probe de țesut hepatic pentru examinare la microscop.
Evoluția NAFLD
Dacă nu este tratată, NAFLD poate evolua spre forme mai severe, cum ar fi:
 * Steatohepatita non-alcoolică (NASH): O formă de NAFLD însoțită de inflamație și deteriorarea celulelor hepatice.
 * Ciroză: Cicatrizarea ireversibilă a ficatului.
 * Cancer hepatic: Tumoră malignă care se dezvoltă la nivelul ficatului.
Tratamentul NAFLD
Tratamentul NAFLD se concentrează pe modificarea stilului de viață și controlul factorilor de risc:
 * Pierdere în greutate: Chiar și o scădere moderată a greutății corporale poate îmbunătăți semnificativ NAFLD.
 * Dietă sănătoasă: O dietă echilibrată, bogată în fructe, legume și cereale integrale, poate reduce inflamația și îmbunătăți funcția hepatică.
 * Activitate fizică regulată: Exercițiile fizice ajută la pierderea în greutate și la îmbunătățirea sensibilității la insulină.
 * Controlul diabetului și al dislipidemiei: Tratamentul acestor afecțiuni poate încetini progresia NAFLD.
În cazurile severe, pot fi necesare medicamente sau intervenții chirurgicale.
Prevenirea NAFLD
Pentru a preveni NAFLD, este important să adopți un stil de viață sănătos:
 * Menține o greutate corporală sănătoasă.
 * Adoptă o dietă echilibrată.
 * Fă exerciții fizice în mod regulat.
 * Renunță la fumat.
 * Consumă alcool cu moderație sau deloc.
Important: Informațiile prezentate aici au scop informativ și nu înlocuiesc consultația medicală. Pentru un diagnostic corect și un tratament adecvat, te rugăm să consulți un medic specialist.
Ai alte întrebări despre steatoza hepatică non-alcoolică?



Western populations are becoming increasingly sedentary and the incidence of nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD) is increasing and becoming one of the most common causes of liver disease worldwide. Also, NAFLD is considered one the new emerging risk factors for development of tumors of the gastro-intestinal tract, particularly hepatocellular carcinoma (HCC). Visceral obesity is an important risk factor for the onset of NAFLD. An accumulation of ectopic fat, including visceral obesity and fatty liver leads to a dysfunction of the adipose tissue with impaired production of adipocytokines which, in turn, favor an increase in pro-inflammatory cytokines. In this review, we discuss how the obesity-related chronic state of low-grade inflammation and the presence of NAFLD lead to the emergence of a microenvironment favorable to the development of cancer.

sâmbătă, 14 decembrie 2024

Din puțul gândirii mele. O imagine sugestivă pentru prieteni.

Rebus 

Un gând pentru voi Dudule, Bojiene, Radule, Ilie, Cristi etc. si câți oți mai fi dintre cei care mi-ați intersectat drumurile în viață. Oi fi eu de la țară  dar am ceva glagorie! Am jucat mult șotron în copilărie și mi-a placut Rebusul în liceu. Chimia, în general, și  cuantica, în special,   mi-au ascuțit gândirea logică.  Pentru unii specialiști, devoalați, uneori, ca amatori.

O lecție,  gratis.

Va dau o imagine sugestivă și un extras din Cornel Ivanciuc:



*AUR a rămas în trena creatorului, DGIA, și încercările lui Dudu Ionescu de a planta agenți SPP în anturajul lui Claudiu Târziu au eșuat.


AOLEO, maică! Cosmin Gușă:

N-am știut că Nicolae Ciucă este evreu! 
Am aflat abia zilele trecute, și așa îmi pot explica ascensiunea sa, susținută de un Iohannis ce vroia să i se ierte treburile cu Grupul Etnic German, sau sprijinul uriaș acordat ostașului de către frații Dedeman. Nu mai vorbesc despre Dinescu, ce l-a sprijinit pe bani mulți, dar aflând secretul lui Ciucă pe filiera sa rusească. Sprijin mare, dar în zadar, “ostașul” e făcut din material slab!

Din surse neverificate.

O poveste de succes, Adevarul.ro:



Și în final,  ii românești:









Constantin Ionescu




Un text de la Cornel Ivanciuc:

A trădat consilierul de stat Constantin Ionescu?

*Ieri dimineață scriam că aparatul prezidențial susține lovitura de stat. Seara, acest fapt a fost confirmat prin decorarea consilierilor prezidențiali și de stat care s-au comportat ca o falangă macedoneană.

*Au fost decorați absolut toți cei 15 consilieri plus o mulțime dintre cei vechi, cu o excepție: Constantin Ionescu, fostul Dudu Ionescu al țărăniștilor, directorul Oficiului Informații Integrate din cadrul Departamentului Securității Naționale.

*Conform Legii 47 din 1994 privind serviciile din subordinea președintelui, personalul poate fi încadrat numai pe baza încrederii acordate de Preşedintele României şi cu condiţia semnării unui angajament de loialitate.

*Retragerea încrederii are ca efect revocarea încadrării, precum şi încetarea detaşării, eliberarea sau destituirea din funcţie ori desfacerea contractului de muncă, după caz, așa cum au pățit MR Ungureanu și George Scutaru.

*Este târziu ca Dudu Ionescu să fie demis, dar la lipsa de performanță în care a excelat trebuie identificate fapte recente: nu a reușit să planifice acțiuni de penetrare informativă cu agenți SRI și SPP a polului suveranist.

*AUR a rămas în trena creatorului, DGIA, și încercările lui Dudu Ionescu de a planta agenți SPP în anturajul lui Claudiu Târziu au eșuat.

*Nu a reușit să cuantifice pericolul atacurilor hibride ruse începând din luna septembrie, care au creat perdeaua de fum care a permis ascensiunea invizibilă a lui Călin Georgescu, vorbind din perspectiva Departamentului Securității Naționale, ca vulnerabiltate la adresa siguranței.

*Nu a reușit să dezvolte instrumente eficiente pentru consolidarea rezilienţei societale la acţiunile de influenţă ale lui Călin Georgescu derulate în spaţiul public după data de 24 noiembrie, având ca scop schimbarea de percepţii şi influenţarea comportamentului societăţii civile.

*Planul de inginerie socială prin care percepția publică față de Georgescu nu s-a modificat suficient, derulat de departamentul de inginerie socială al SRI s-a dovedit a fi șubred.

Din Wikipedia:

Constantin Dudu Ionescu (n. 21 mai 1956București) este un om politic român.

A fost secretar de stat membru al guvernului, la Ministerul Apărării Naționale, susținut de PNȚCD, apoi ministru al apărării naționale (11 februarie - 17 aprilie 1998), iar mai apoi minstru de interne (21 ianuarie 1999 - 28 decembrie 2000). S-a remarcat prin propunerea unei amnistii generale legate de crimele săvîrșite în 1989. În legislatura 1996-2000, Constantin Dudu Ionescu a fost membru în grupul parlamentar de prietenie cu Japonia.

După eșecul PNȚCD în alegeri, în anul 2000, a fost președinte interimar al PNȚCD, ulterior a părăsit PNȚCD, devenind membru al Partidului Conservator. La alegerile pentru Parlamentul României din 2008, a candidat din partea PD-L, într-un colegiu din sectorul 4, București. Deși s-a clasat pe primul loc ca număr de voturi, nu a fost ales deputat.

Pe plan profesional, Constantin Dudu Ionescu este licențiat al Facultății de Aeronave din cadrul Universității Politehnica din București; și-a început cariera ca inginer și a fost cercetător la Centrul de Motoare de Aviație București. [1]


O imagine cât o mie de cuvinte:



Puțină economie. Mă uit cu groază la conducerea statului, plină de neprofesioniști.

Deficitul bugetar vs. deficitul de cont curent: O explicație simplă Deficitul bugetar și deficitul de cont curent sunt doi termeni economici care, deși aparent similari, se referă la două situații diferite, dar interconectate, în economia unei țări.

Deficitul bugetar * Ce este?

Apare atunci când cheltuielile unui guvern (salarii, infrastructură, programe sociale etc.) depășesc veniturile sale (impozite, taxe).

Este ca și cum ai cheltui mai mulți bani decât câștigi.

* Cauze:

Poate fi cauzat de o creștere a cheltuielilor guvernamentale (de exemplu, în timpul unei recesiuni sau pentru a finanța proiecte mari), de o scădere a veniturilor fiscale (datorită unei încetiniri economice sau a reducerii impozitelor) sau de o combinație a acestor factori.

* Consecințe:

Un deficit bugetar poate duce la creșterea datoriei publice, ceea ce poate îngreuna finanțarea viitoare a cheltuielilor guvernamentale și poate duce la creșterea dobânzilor la împrumuturi.

Deficitul de cont curent * Ce este?

Reprezintă diferența dintre valoarea bunurilor și serviciilor pe care o țară le exportă și valoarea celor pe care le importă. Cu alte cuvinte, este ca și cum o țară ar cumpăra mai multe bunuri și servicii din străinătate decât vinde.

* Cauze:

Poate fi cauzat de o preferință pentru bunurile străine, de o competitivitate scăzută a produselor interne, de o creștere a investițiilor străine directe sau de alte factori.

* Consecințe:

Un deficit de cont curent poate duce la deprecierea monedei naționale, la o creștere a inflației și la o vulnerabilitate mai mare la șocurile externe.

Interconexiunea dintre cele două

Deși sunt concepte distincte, deficitul bugetar și deficitul de cont curent sunt adesea interconectate. De exemplu, un deficit bugetar poate fi finanțat prin împrumuturi de pe piețele internaționale, ceea ce poate duce la un deficit de cont curent. În concluzie, în timp ce deficitul bugetar se referă la diferența dintre veniturile și cheltuielile guvernului, deficitul de cont curent se referă la diferența dintre exporturi și importuri. Ambele pot avea implicații semnificative asupra economiei unei țări.

Ai alte întrebări despre aceste concepte?

Note:

* Deficitul bugetar este adesea exprimat ca procent din produsul intern brut (PIB) al unei țări. * Deficitul de cont curent este o componentă a balanței de plăți a unei țări. Pentru o înțelegere mai profundă, te-aș putea îndruma către articole specializate sau să îți explic și alte concepte economice legate de aceste subiecte.

Cuvinte cheie: deficit bugetar, deficit de cont curent, economie, finanțe publice, balanță de plăți, PIB.

Marele pericol pentru economia românească în 2025. Ce poate face noua coaliția pentru a ține în frâu deficitul bugetar fără a crea mai mult haos

Deficitul bugetar și cel de cont curent sunt riscuri pentru creșterea producției, iar economiștii se așteaptă acum la măsuri de consolidare a veniturilor statului. FOTO / Pexels

Anul viitor se anunță a fi unul decisiv pentru parcursul economic al României și, depinzând de modalitatea aleasă pentru ține în frâie problemele fiscale, pentru bunăstarea locuitorilor țării. Până la sfârșitul acestui an, ar trebui ca țara noastră să aibă un nou guvern, format de partidele care țintesc adâncirea integrării europene, și o lege a bugetului de stat. Cu toate acestea, semnele de întrebare și riscurile persistă, avertizează economiștii din sectorul bancar și din Banca Națională a României.

„Deși unii cred că macroeconomiștii au un „glob de cristal", trebuie să recunoaștem că al nostru este crăpat", spun economiștii BCR, într-un raport publicat pe 12 decembrie. Documentul vizează marile teme de interes pentru economia României, începând cu creșterea producției interne. Ultimele cifre de la Institutul Național de Statistică arată o ușoară contracție a PIB în al treilea trimestru, după creșteri de doar 0,1% în al doilea trimestru și în ultimele trei luni ale lui 2023, respectiv o scădere de 0,4% în primul trimestru al acestui an.

Cifrele i-au făcut pe bancheri să repete că evoluția economică este sub potențialul României. Prognoza BCR este o creștere de 2,8% a PIB în 2025, într-un scenariu fără schimbări majore. Totuși, economiștii atrag atenția că sunt riscuri ca evoluția să fie trasă în jos. O creștere mai mică este dependentă de „structura, dimensiunea și calendarul consolidării fiscale, din moment ce decidenții au de dat o socoteală crucială".

Bancherii se referă aici la deficitul bugetar raportat la PIB, adică diferența dintre veniturile și cheltuielile statului în raport cu producția internă. Ultimele prognoze pun deficitul bugetar la final de an la 7,9% din PIB, mult peste nivelul maxim de 3% cerut de Uniunea Europeană. Media europeană se arată pe la 3,5%. Actualul Guvern a propus Comisiei Europene un plan de a ține această diferență dintre venituri și cheltuieli sub control, însă viitorii decidenți au mult spațiu de manevră în a decide cum vor face acest lucru.

Deficitul bugetar este și unul dintre marile riscuri semnalate de BNR, în raportul său din decembrie asupra stabilității financiare. Banca centrală spune că există un risc sistemic sever, adică unul care poate afecta întreaga economie, care provine din deteriorarea echilibrelor macroeconomice interne. Printre îngrijorări se numără dimensiunea deficitului bugetar și a celui de cont curent. Acesta din urmă măsoară diferența dintre intrările și ieșirile internaționale ale unei țări, iar în cazul României soldul negativ vine în principal din sumele mai mari cheltuite pe importuri decât cele încasate din exporturi, conform BNR.

„Deficitele gemene s-au adâncit, consolidarea fiscală trenând. Creșterea economică a fost modestă în al doilea trimestru, sub media UE și cea înregistrată pentru economiile din regiune. Implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență este semnificativ întârziată. Aceste întârzieri au potențialul de a afecta atragerea fluxurilor financiare disponibile", subliniază BNR, în sinteza raportului.

Trăgând linie, toți șefii partidelor pro-europene, cu girul UE și împreună cu băncile private și economiștii BNR, s-au pus de acord că deficitul trebuie redus. Consolidarea fiscală este printre puținele lucruri pe care toți acești actori au bătut palma, însă nu înseamnă că toată lumea este de acord asupra modului în care finanțele țării trebuie întărite. Înainte de haosul politic al ultimelor săptămâni, candidații la prezidențiale care erau văzuți ca având cele mai mari șanse păreau a fi în asentiment că tăierea cheltuielilor este principala metodă de restructurare a finanțelor țării.

Economiștii BCR, care previzionează un deficit de 7% la finalul anului următor, înclină spre ideea că acțiunile de consolidare vor fi mai degrabă unele concentrate pe încasări.

„Structura măsurilor fiscale de corecție este așteptată să se concentreze pe partea veniturilor, având în vedere natura rigidă a cheltuielilor guvernamentale. La nivel istoric, ajustările fiscale bazate pe venituri au adus mai puține detrimente creșterii, prin comparație cu tăierile de cheltuieli, deși tind să fie inflaționiste pe termen scurt", arată raportul. „Este probabil ca eliminarea portițelor fiscale să fie o prioritate pe agenda ajustării, din moment ce această manieră este în mare neutră, atât din prisma creșterii economice, cât și a inflației, în timp ce poate genera venituri bugetare echivalente cu 1% din PIB", mai arată economiștii.

Analiștii ING arată că există spațiu de măsuri pe zona de taxare. Ca omologii lor de la BCR, aceștia subliniază că incertitudinea politică – și nesiguranța asupra măsurilor - planează asupra întregii economii. ING prefigurează o creștere economică de 1% la finalul acestui an și un avans de 2,6% în 2025.

„Structura unui nou pachet fiscal rămâne incertă; un scenariu ipotetic ar putea implica un prag (de taxare – n. r.) redus semnificativ pentru IMM-uri, cuplat cu o sarcină fiscală mai mare pe proprietate, lux și dividende, precum și o eliminare completă a facilităților fiscale pentru anumite industrii. (...) Pe frontul cheltuielilor, deși mediul de după alegeri favorizează teoretic astfel de corecții, tot rămâne unul dintre cele mai expuse subiecte la consensul noii coaliții", spuneau economiștii la începutul lunii decembrie.

Problema veniturilor este evidențiată clar de statisticile europene. În 2023, veniturile totale ale statului se ridicau la puțin peste echivalentul unei treimi din PIB, în comparație cu media europeană de 45,5% din PIB, arată cifrele Eurostat. Doar Malta și Irlanda – țări descrise ca paradisuri fiscale – stau mai prost. De cealaltă parte a registrului contabil, România a cheltuit anul trecut echivalentul a 40,7% din PIB, mult sub media europeană de 49% din PIB, conform sursei citate. Cheltuieli mai mici au doar Irlanda, Malta, Lituania și Bulgaria.

O altă problemă care se pune în spațiul public este legată de salariile bugetarilor – deși inclusiv acest termen aruncă la un loc funcționari, profesori, medici și asistenți sociali. Din cei 1,3 milioane de salariați la stat, mai mult de jumătate lucrează în educație, sănătate și asistență socială, conform unei analize a Cartel Alfa. La nivel de cheltuieli cu salariile bugetarilor, România e în linie cu media europeană, cu 10,1% din PIB în 2023, arată ultimele date disponibile. Media europeană este 10,0%.

Rămâne de văzut în ce măsură o astfel de variantă va fi aleasă de noii decidenți, din moment ce un alt consens se cimentează în jurul ideii că cheltuielile pentru apărare trebuie să crească. Până la finalul anului curent, România va fi cheltuit echivalentul a 2,25% din PIB pentru apărare, conform estimărilor NATO – peste obiectivul din prezent al organizației. În așteptarea unei poziționări mai puternice a NATO în anii următori, această țintă ar putea crește la 2,5% din PIB pe termen scurt, spre 3% ulterior.


Balanța de plăți a unei țări: Un ghid complet

Ce este balanța de plăți?

Balanța de plăți este un instrument contabil care înregistrează toate tranzacțiile economice și financiare dintre rezidenții unei țări și restul lumii, într-o anumită perioadă, de obicei un an. Cu alte cuvinte, este un fel de buget național care arată dacă o țară este un creditor net (adică împrumută bani altor țări) sau un debitor net (adică împrumută bani de la alte țări).

De ce este importantă balanța de plăți?

Balanța de plăți oferă informații valoroase despre:

* Sănătatea economică a unei țări: Un deficit persistent în balanța de plăți poate indica probleme economice fundamentale.

* Atractivitatea unei țări pentru investiții: Un surplus în balanța de plăți poate atrage investiții străine.

* Politicile economice: Guvernele folosesc datele din balanța de plăți pentru a formula politici monetare și fiscale.

* Riscul valutar: Fluctuațiile în balanța de plăți pot afecta cursul de schimb al unei monede.

Cum este structurată balanța de plăți?

Balanța de plăți este împărțită în trei conturi principale:

* Contul curent: Include tranzacții cu bunuri (exporturi și importuri), servicii (turism, transport), venituri (dividende, dobânzi) și transferuri unilaterale (aiduțe, remitențe).

 * Balanța comercială: Reprezintă diferența dintre valoarea exporturilor și a importurilor de bunuri.

   * Balanța serviciilor: Reprezintă diferența dintre valoarea exporturilor și a importurilor de servicii.

   * Venituri primare: Reprezintă diferența dintre veniturile obținute din investiții în străinătate și veniturile plătite investitorilor străini.

   * Transferuri curente: Reprezintă transferuri unilaterale, cum ar fi ajutoarele internaționale sau remitențele.

 * Contul de capital: Include transferuri de active nefinanciare, cum ar fi proprietatea intelectuală sau brevetele.

 * Contul financiar: Include tranzacții cu active financiare, cum ar fi acțiuni, obligațiuni și credite.

Ce înseamnă un surplus sau un deficit în balanța de plăți?

 * Surplus: Înseamnă că intrările de valută sunt mai mari decât ieșirile. Aceasta poate fi cauzată de un excedent comercial, de investiții străine directe sau de împrumuturi externe.

 * Deficit: Înseamnă că ieșirile de valută sunt mai mari decât intrările. Aceasta poate fi cauzată de un deficit comercial, de retragerea de capital străin sau de plata dobânzii la datoria externă.

Factori care influențează balanța de plăți:

 * Competitivitatea produselor: O țară cu produse competitive va avea tendința de a avea un excedent comercial.

 * Cursul de schimb: Un curs de schimb depreciat poate stimula exporturile și descuraja importurile.

 * Rata dobânzii: Ratele dobânzii mai mari pot atrage investiții străine.

 * Politici guvernamentale: Politicile fiscale și monetare pot influența balanța de plăți.

Concluzie

Balanța de plăți este un indicator important al sănătății economice a unei țări. Prin înțelegerea structurii și a factorilor care o influențează, putem obține o imagine mai clară asupra relațiilor economice ale unei țări cu restul lumii.

Note:

 * Aceasta este o prezentare generală a balanței de plăți. Pentru o analiză mai detaliată, este necesară o înțelegere aprofundată a economiei internaționale și a contabilității naționale.

 * Balanța de plăți este un concept complex și poate fi interpretată în moduri diferite.

Ai nevoie de mai multe informații despre un anumit aspect al balanței de plăți?

Posibile întrebări suplimentare:

 * Care sunt principalele diferențe între balanța de plăți și balanța comercială?

 * Cum afectează un deficit în contul curent creșterea economică?

 * Ce măsuri poate lua un guvern pentru a îmbunătăți balanța de plăți?

 * Care sunt principalele riscuri asociate cu un deficit persistent în balanța de plăți?

Observație: Imaginile propuse aici sunt doar exemple și pot fi înlocuite cu grafice și diagrame mai specifice, în funcție de contextul întrebării.


Am folosit AI și datele din Ziare.com


România a devenit impredictibilă. Viitorul guvern riscă să rămână fără bani de pensii şi salarii bugetare




România a devenit impredictibilă. Viitorul guvern riscă să rămână fără bani de pensii şi salarii bugetare https://adevarul.ro/blogurile-adevarul/romania-a-devenit-impredictibila-viitorul-guvern-2408598.html

vineri, 13 decembrie 2024

POTRA ÎI LIBER

Liderul mercenarilor, Horațiu Potra, este liber. Tribunalul Prahova a admis, vineri după amiază, 13 decembrie, contestaţia înaintată de acesta la măsura controlului judiciar impusă în ceea ce îl priveşte prin decizie a Judecătoriei Ploieşti. Instanţa a respins contestaţia Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti care solicitase arestarea preventivă a acestuia.

"În temeiul art. 4251 alin. (7) pct. 1 lit. b) rap. la art. 202 Cod procedură penală, respinge ca nefondată contestaţia formulată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Ploieşti împotriva încheierii penale nr. 162 din data de 10.12.2024, pronunţate de judecătorul de drepturi şi libertăţi din cadrul Judecătoriei Ploieşti. În temeiul art. 4251 alin. (7) pct. 2 lit. a) rap. la art. 202 Cod procedură penală, admite contestaţiile formulate de inculpaţii Potra Horaţiu şi Lup Andrei-Florin, împotriva încheierii penale nr. 162 din data de 10.12.2024, pronunţate de judecătorul de drepturi şi libertăţi din cadrul Judecătoriei Ploieşti, pe care o desfiinţează în tot şi rejudecând: În temeiul art. 227 alin. (1) Cod procedură penală, respinge ca nefondată propunerea Parchetului de pe lângă Judecătoria Ploieşti de luare a măsurii arestării preventive pe o durată de 30 de zile faţă de inculpaţii Potra Horaţiu şi Lup Andrei-Florin", se arată în minuta instanţei.

Decizia este definitivă.

Reprezentanţi ai Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti au declarat pentru News.ro că Tribunalul Prahova a respins propunerea de arestare preventivă formulată de procurori pe numele lui Horaţiu Potra şi a şoferului acestuia, Andrei Florin Lup.

În schimb, instanţa de judecată a admis contestaţia inculpaţilor şi a ridicat măsura controlului judiciar impusă în ceea ce îi priveşte pe cei doi, măsură care le limita o serie de drepturi, între care acela de a ieşi din judeţul Sibiu sau pe cel de a purta sau folosi arme.

Decizia Tribunalului este definitivă.

Căpăceala de fagure de stup de miere.

În urmă cu douăzeci și unu de ani am cumpărat o proprietate într-un sat prahovean, chiar la limita județului spre București. Cul...