vineri, 17 aprilie 2020

BUNĂ DIMINEAȚA !








Vinerea mare










Vinerea Mare - moartea si ingroparea Domnului (Zi aliturgica. Denia Prohodului Domnului)










In Vinerea Mare se face pomenire de sfintele, mantuitoarele si infricosatoarele Patimi ale Mantuitorului. Rastignirea nu era practicata de evrei. Cu exceptia crucificarii a 800 de locuitori ai Ierusalimului de catre regele Alexandru Ianeul in 87 i.Hr., in Palestina aceasta pedeapsa era aplicata doar de catre autoritatea romana. Cel care primea condamnarea la moartea pe cruce era dezbracat de haine, biciuit si obligat sa parcurga drumul pana la locul executiei, cu barna orizontala a crucii in spate, legata de mainile intinse. Sentinta era pronuntata de catre conducatorul provinciei intr-un loc public.









Din Scriptura aflam ca dupa ce Hristos a fost biciuit, Pilat, spalandu-se pe maini, rosteste sentinta. Mantuitorul Hristos este trimis spre locul rastignirii, purtandu-Si crucea.









Ajuns la locul executiei, bratul orizontal al crucii era fixat cu ajutorul cuielor de bratul vertical infipt din timp in pamant, iar picioarele condamnatului puteau fi asezate pe un scaunel de picioare, ceea ce usura durerile, dar lungea supliciul. Ele puteau fi si tintuite fara sprijin, usor indoite, cu talpile lipite de stalpul vertical. In varful acestuia se fixa o scandura pe care era consemnata vina condamnatului, in cazul Domnului: "Iisus Nazarineanul, Regele Iudeilor".









Trupul mort, coborat de pe cruce, putea fi aruncat intr-o groapa comuna, impreuna cu instrumentele executiei sau putea fi incredintat oricui s-ar fi milostivit sa-l ingroape.









Din Sfintele Evanghelii cunoastem ca Iosif din Arimateea l-a coborat pe Domnul de pe Cruce si l-a ingropat impreuna cu Nicodim, in mormantul sau aflat intr-o gradina din apropierea locului rastignirii.









Moartea biruita prin moartea lui Hristos









Moartea a intrat in creatie prin despartirea omului de Dumnezeu. Din iubire fata de om, Fiul Lui Dumnezeu S-a intrupat si a primit moartea de buna voie. A primit-o nu din curiozitate, ci pentru a o invinge. Astfel, Hristos intoarce rostul mortii. In loc de mijloc de trecere la cel mai redus grad de viata, ea e folosita de El ca mijloc de biruire a ei, afirma parintele Dumitru Staniloae. El a invins moartea nu numai pentru ca a fost Dumnezeu, ci si pentru ca umanitatea Lui a fost fara de pacat.









Pentru Hristos moartea nu era inevitabila, deoarece El fiind strain de pacat nu purta in Sine germenele mortii. Hristos nu moare de o moarte naturala, rezultat al unui proces ce culmineaza cu descompunerea fizica, nu este atins de vreo boala, ci primeste moartea de buna voie. De aceea indura moartea in toata grozavia ei, moartea prin excelenta.









Moartea suportata de Hristos naste in noi, daca ne unim cu El, o stare noua, de incetare a alipirii egoiste si patimase la cele ale lumii si de daruirea vointei Lui de a ne iubi unii pe altii. Iar aceasta ne da puterea de a birui si noi moartea.









Spre deosebire de noi, care induram moartea in mod pasiv, ca pe o consecinta a pacatului, Hristos a intampinat-o in stare de maxima concentrare spre a o birui. In canonul pascal compus de Sfantul Ioan Damaschin se canta: "Praznuim omorarea mortii".









Din Sfintele Evanghelii aflam ca in momentul in care Hristos Si-a dat duhul, s-a aratat o serie de semne miraculoase: catapeteasma templului s-a rupt, pamantul s-a cutremurat, pietrele s-au despicat si multe trupuri ale celor adormiti au inviat.









Punerea in mormant a Domnului









De teama ca trupurile celor osanditi sa nu ramana pe cruce si a doua zi, cand se praznuiau Pastile, iudeii cer permisiunea lui Pilat sa se zdrobeasca fluierele picioarelor osanditilor si apoi sa fie coborati de pe cruce. Se folosea acest procedeu spre a grabi moartea celor rastigniti. Dupa ce primesc acordul de la Pilat, ostasii zdrobesc fluierele picioarelor celor doi talhari, deoarece acestia inca nu murisera. Cand au venit insa la Hristos, au constatat ca El murise si atunci nu I-au mai zdrobit oasele. Spre a se convinge ca Hristos a murit cu adevarat, un ostas i-a impuns coasta cu sulita si indata au tasnit sange si apa.









Iosif din Arimateea si cu Nicodim iau trupul lui Hristos de pe cruce, il ung cu aromate si il infasoara intr-un giulgiu. Pe cap ii pun o mahrama, implinind astfel, intru totul datina iudaica a inmormantarii.









Evanghelistul Matei spune ca mormantul in care Hristos a fost pus apartinea lui Iosif, iar de la Ioan aflam ca era "un mormant nou, in care nu mai fusese nimeni ingropat" (19, 41).









Iudeii vor pecetlui piatra mormantului in nadejdea ca uitarea sa-L acopere definitiv pe Cel ce zacea acolo. Dar ei nu vor putea opri astfel nici coborarea la iad si nici invierea lui lisus, urmata de raspandirea noii credinte.









Mormantul lui Hristos ramane gol. Nu mai este cum spunem noi "locas de veci". Acest mormant ne vesteste ca si mormintele noastre vor ramane goale.









Slujba Prohodului









Vinerea Mare este zi aliturgica, adica nu se savarseste nici una dintre cele trei Sfinte Liturghii. Ceremonia principala din aceasta zi este scoaterea Sfantului Epitaf din altar si asezarea lui pe o masa in mijlocul bisericii. Prin scoaterea Sfantului Epitaf retraim coborarea de pe Cruce a lui Hristos si pregatirea Trupului Sau pentru inmormantare.









Seara se canta Prohodul si se inconjoara biserica cu Sfantul Epitaf. Este o procesiune de inmormantare. Epitaful pe care il poarta preotii ajutati de credinciosi simbolizeaza trupul Mantuitorului. Dupa procesiunea din jurul bisericii, Sfantul Epitaf este asezat pe Sfanta Masa din altar, unde ramane pana la Inaltare. Punerea pe Sfanta Masa reprezinta punerea Domnului in mormant.









Adrian Cocosila







Noi ca noi, dar bulgarii din Sofia au imbulinat-o.





Coronavirus. Bulgaria şi-a închis Capitala


Autorităţile bulgare au decis închiderea capitalei Sofia pentru a opri răspândirea coronavirului, relatează Reuters.


(17.04.2020, 10:56)



Începând de vineri, bulgarii nu mai pot călători din sau spre capitala care are 2 milioane de locuitori. Numărul infecţiilor a crescut la 800. Jumătate dintre bolnavi sunt în Sofia.


38 de bulgari au murit de coronavirus până acum.


Măsura închiderii capitalei a fost implementată pentru a limita răspândirea coronavirusului odată cu celebrarea Paştelui ortodox din acest weekend.


Mai multe coloane de maşini s-au format în ultimele zile la intrările în Sofia. 


Ministrul bulgar de Interne Mladen Marinov a explicat că în jur de 5.000 de maşini au fost oprite la ieşirea din capitală doar joi, a scris The Sofia Globe. 


De asemenea, ministrul bulgar al Sănătăţii a explicat că masura va fi aplicată doar maşinilor şi autobuzelor care circulă între oraşe, iar traficul cargo va fi exceptat, precum şi vehiculele care transportă oameni pentru tratamente medicale, echipaje de urgenţă ale companiilor de internet şi servicii TV. Mai mult, cei care călătoresc în interes de serviciu vor putea ieşi şi intra din capitală în intervalele orare 6.00 - 8.00 şi 18.00 - 20.00. 


E vremea cititului!

O adresa de unde puteți descarca o multitudine de cărți :



https://www.facebook.com/groups/707102506491995/?ref=share


joi, 16 aprilie 2020

Intrăm într-o nouă eră de dezvoltare și industrializare a țării noastre. Apar noi industrii: producția de măști, combinezoane, mănuși chirurgicale, ventilatoare etc.

Veste bună! România începe să producă măşti FPP2 şi ventilatoare

  • România va produce măşti FFP2 începând cu sfârşitul lunii aprilie, a spus Ludovic Orban
  • Totodată, Executivul a discutat cu diverse despre fabricarea de ventilatoare
(16.04.2020, 23:12)
Veste bună! România începe să producă măşti FPP2 şi ventilatoare
Premierul Ludovic Orban a anunţat, joi seara, că la sfârşitul lunii, România va produce măşti FFP2.
 
„Pot să anunţ că aproximativ în jurul datei de 25 aprilie, 1 mai, vom avea capacitatea să producem în România şi măşti de tip  FFP2 care asigură protecţie de 92%”, a declarat acesta, la DIGI 24. 
 
Premierul a vorbit şi despre producerea ventilatoarelor la noi în ţară. Sunt deja discuţii avansate cu grupul Renault- Dacia.
 
„Vom produce şi ventilatoare. La ora actuală avem încredere că vom reuşi să achiziţionăm ventilatoare într-o cantitate importantă. Însă nu am stat numai în aceste căutări, am căutat să găsim surse sigure pentru ventilatoare. La ministerul Apărării este în curs de realizare un prototip de ventilator, care va fi un produs autohton. De asemenea am avut discuţii. Şi le mulţumesc celor de la grupul Dacia- Renault”, a spus Ludovic Orban. 

Acesta a vorbit despre două variante privind tipul de ventilatoare ce va fi produs în România.

„Există două variante. Fie de un prototip francez, fie pe baza unui proiect care a fost pus la dispoziţia noastră de către o importantă companie americană. Există de asemenea eforturi care se fac şi de diferite companii şi la Timişoara şi la Târgu-Mureş pentru a avea capacitatea să producem şi noi ventilatoare în România. Am luat de asemenea cele 190 de ventilatoare stricate şi punem în funcţiune aproximativ 90-100 de ventilatoare. Chiar avem o perspectivă cu un grad mare de probabilitate de a contracta 400 de ventilatoare", a anunţat Orban. 


Pandemie. Metodă sigură de golirea azilelor.

Șaptesprezece morți găsiți într-un azil de bătrâni

În weekend, azilul a solicitat 25 de saci pentru cadavre, iar luni poliția a primit un apel anoim care raporta cele întâmplate.Odată ajunse la azil, autoritățiile au găsit 17 morți în morga care avea o capacitate limitată, de patru cadavre. 

Nu este încă clar dacă decesele au fost cauzate de coronavirus, dar 76 de rezidenți și 41 de angajați ai azilului au fost testați pozitiv cu COVID-19.

Directorul azilului, Chaim Scheinbaum, a declarat că sărbătorile de Paște, plus weekendul și numărul crescut de decese a dus la „aglomerația" din morgă. Acesta a precizat că azilul este bine pregătit pentru a face față crizei actuale. 

Conform autoritățiilor din New Jersey, 10% dintre cei 60,000 de bătâni aflați în aziluri în statul american, sunt infectați cu coronavirus


Zeci de bătrâni de la un azil din Răcari, confirmați cu coronavirus

31 de bătrâni, din cei 52 de pacienți internați, au fost testați pozitiv. Se așteaptă rezultatele testelor și celorlalți pacienți și ale personalului.

În total, 79 de persoane au fost testate.

  

Când se vrea distrugerea psihică a bătrânilor.

Prof. Constantin Dulcan: Pentru oamenii de peste 65 de ani lipsa de mișcare este foarte periculoasă

"Este cert că e o necesitate ca noi să rămânem acum în această izolare, dar trebuie să spun categoric, ca medic, că această izolare are și o parte extrem de negativă, pentru că izolarea duce la depresie, ia depresia duce la boală.

Cu alte cuvinte, noi devenim vulnerabili în fața bolii și poate și a virusului numai prin faptul că suntem izolați. Poate că lucrurile acestea ar trebui cumva făcute pe jumătate într-un fel, pe jumătate în alt fel.

Se crede că s-ar prelungi pentru oamenii peste 65 de ani. Aceștia în momentul în care stau pur și simplu în poziția aceasta de sedentarism au mare risc de accidente tromboembolice. Asta nu este o responsabilitate? Sau cumva asta este o dorință. Sper că nu, nu vreau să fiu malițios cu nimeni", a spus prof. Constantin Dulcan, la Sinteza zilei.

Lumina Sfânta între mit și realitate. Mărturii.

Cum se aprinde, de fapt, Sfânta Lumină de Paşte. Detalii despre ritualul misterios care fascinează întreaga lume creştină

 

În anii trecuți, pelerinii s-au grăbit să testeze Sfânta Lumină de Paşte, care nu arde. Sunt imagini cu femei şi bărbaţi care îşi trec palmele, braţele sau chiar faţa prin Focul Sfânt. Se spune că nu poţi să te arzi în primele 33 de minute după ce Lumina Sfântă a pogorât în Sfântul Mormânt. Cu toate acestea, mărturiile independente, începând cu anii 1855, arată că această credinţă nu este una pertinentă.

Focul Sfânt este un miracol care se întâmplă în fiecare an de Paştele Ortodox în Sâmbăta Mare, între orele 12:30– 14:30. Lumina este apoi transportată de la Ierusalim, cu avionul, în mai multe state, inclusiv în România.

„Sfânta Lumină" de Paşte se aprinde deasupra Sfântului Mormânt, spunându-se că focul se coboară din cer şi aprinde lumânările. Este considerat cel mai vechi miracol din lumea creştină, prima dată fiind documentat în anul 1106. Ceremonia este transmisă în direct în multe ţări creştine.

Ceremonia, simbol al eternităţii, păcii şi Învierii lui Hristos, este unul dintre momentele esenţiale ale tradiţiei liturgice ortodoxe. Sfânta Lumină se aprinde în fiecare an la Ierusalim, în mormântul lui Iisus, mărturisind locul Învierii Mântuitorului.

Sâmbătă dimineaţă, după slujba Prohodului, toate luminile şi toate candelele din Sfântul Mormânt şi din toată biserica se sting, se aşază vată curată pe piatra de deasupra Sfântului Mormânt, apoi se pecetluieşte uşa mormântului în faţa clerului şi a întregii mulţimi cu două panglici de pânză albă, cu

peceţi din ceară la capete, aşezate încrucişat.

Din acest moment, poliţiştii israelieni păzesc Sfântul Mormânt cu stricteţe, pentru ca nimeni să nu se mai poată apropia de uşa închisă. În biserica devenită neîncăpătoare, veneau de obicei mii de oameni, din toate colţurile lumii, pentru a vedea minunea.

Sâmbătă, la slujba vecerniei, patriarhul Ierusalimului, împreună cu episcopi, preoţi, diaconi şi pelerini, pornesc în procesiune de la Patriarhia Ierusalimului către Biserica Sfântului Mormânt. La ora 14.00, patriarhul Ierusalimului cu tot clerul ortodox ies din altar, precedaţi de 12 steaguri cu însemnări din viaţa Mântuitorului, şi ocolesc Sfântul Mormânt de trei ori, în cântări şi în sunetele clopotelor care se aud în tot oraşul.

Patriarhul, îmbrăcat numai în stihar, veşmânt care simbolizează giulgiurile cu care Iisus a fost înfăşurat în groapă, intră în paraclisul Sfântului Mormânt, în timp ce un diacon ţine un potir de aur foarte preţios şi aşteaptă la uşă.

La mormânt, patriarhul îngenunchează stând cu capul plecat pe Sfânta Piatră şi face rugăciunea tainică. Totul se petrece în tăcere, toată suflarea aşteptând emoţionată Sfânta Lumină. Numai arabii creştini aleargă prin biserică, bătând din palme, şi, cu voci puternice, roagă pe Dumnezeu în limba lor să vină lumina.

Unii pelerini spun că, aşteptând să vină lumina, deodată simţi o adiere lină pe deasupra pietrei Sfântului Mormânt. Apoi, adierea dispare şi pe piatră încep să apară stropi de lumină albă-albăstruie, iar patriarhul Ierusalimului "adună lumina cu mâinile şi o aşează în vasul de aur". Luând două buchete de lumânari, patriarhul le aprinde, din vas, şi strigă: "Veniţi de primiţi Lumina!".

Apoi, dintr-o dată, toate clopotele sună, patriarhul este ridicat pe mâini de credincioşi şi purtat prin toată biserica, până la altar, împărţind Sfânta Lumină mulţimii. Diaconul duce vasul cu lumina în altar, aceasta fiind păstrată până la următorul Paşte. Patriarhul ortodox al Ierusalimului, Teofil al III-lea, împreună cu credincioşii şi cu un sobor de ierarhi şi preoţi înconjoară de trei ori Sfântul Mormânt, în timp ce se cântă "Lumină lină".

Mărturiile veacurilor trecute despre venirea Luminii sunt tulburătoare. De exemplu, Sfântul Narcis, episcop al Ierusalimului la sfârşitul secolului al IIlea, într-o noapte de Sfintele Paşti, după ce s-a terminat uleiul din candelele Sfântului Mormânt, l-a înlocuit cu apă şi, totuşi, spre uimirea mulţimilor, ele au ars în continuare. Mai târ ziu, în secolul al X-lea, un jurist arab, Ahmed ibn al-Kassa, face una din primele referiri la proprietăţile mira culoase ale Sfintei Lumini: "Deşi e aprinsă, lumânarea nu te arde". Apoi, în anul 1187, însuşi sultanul Salah al-Din vine la Sfântul Mormânt în Sâmbăta Mare pentru a vedea minunea. El va stinge can delele cu mâna sa, dar acestea se aprind din nou. Ştirea este menţionată în Itinerarium Peregrinorum et Gesta Regis Ricardi.

Ioan VI Cantacuzino scria în 1360: "În ceasul în care creştinii sunt adunaţi acolo, cântând imnul Învierii lui Hristos, o Lumină din Cer se pogoară şi aprinde cele trei candele aflate la Mormântul lui Hristos". Iar, în anul 1580, în timpul ocupaţiei oto ma ne a Ie ru sa limului, armenii bo gaţi din Ierusalim au plătit sultanului ca să oficieze slujba în locul Patriarhului grec Sofronie al IV-lea. Acesta a fost silit să rămână cu credincioşii în afa ra Bisericii Învierii. În timp ce se rugau, săvârşind rânduiala obiş nu ită a slujbei, Sfânta Lumină a despicat o coloană de marmură de la intrare, exis tentă şi în prezent, şi din acea cră pătură toţi au aprins lu mâ nările. Tounom, un muezin musulman, a văzut mi nu nea şi s-a convertit la ortodo xie. A fost ucis pe loc de ceilalţi musulmani, fiind pomenit în calendarul ortodox ca sfânt mucenic.

Meniu de pușcărie. "Table d' hote". Pentru orbeți. Poftă bună!


Să nu zică cineva că nu se mănâncă bine în pușcăriile din România! 





Cifre seci





Unii numără morții și se compară cu alții :

"Avec 3850 décès «seulement», contre 17.000 en France, l’Allemagne semble aujourd’hui en bien meilleure posture que nous face à l’épidémie de Covid-19. C’est au moins en partie vrai. Ce différentiel énorme doit cependant être interprété avec beaucoup de prudence, car nous ne sommes pas au même moment de nos épidémies respectives, si l’on peut dire: l’Allemagne a dépassé la barre des 100 morts le 23 mars, la France le 15 mars (la veille de l’annonce du confinement généralisé de la population française). Cette différence suffisait alors à elle seule à tout expliquer ou presque. Les trajectoires de nos deux pays étaient parfaitement comparables, mais décalées dans le temps de 8 jours."

Vom vedea ce se va întâmpla în Germania.

Apilarnil pur

Azi am primit prin Emag de la o firmă  din Iași, pare serioasă- are un capital social de 1.000.000 lei, Apicris, 100 g de apilarnil pur. Int...