vineri, 31 ianuarie 2020

Cazul Ditrău, nazism, rasism

Cazul Ditrău: „Nazismul și rasismul nu sunt opinii, ci crime”

„Nazismul și rasismul nu sunt opinii, ci crime”, a subliniat președintele Parlamentului European, miercuri, la comemorarea Holocaustului, în vreme ce în satul Ditrău, din Harghita, 200 de localnici cereau izgonirea a doi srilankezi, angajați la brutăria din localitate.

Angajatorii și gazdele celor doi au primit amenințări, protestatarii au invadat primăria, mâine e convocată o adunare populară, iar pe Facebook a fost creat grupul ”Vrem un Ditrău fără migranţi”, unde curg mesajele de ură la adresa străinilor. În fruntea mișcării stă preotul local, catolic ca unul din cei doi brutari – aspect despre care parohul spune: ”Nu mă interesează. Astăzi vin doi, mâine vin şapte, după aia pentru ei trebuie şcoală, biserică şi după aia? (…) Este afectată siguranţa noastră”, și-a justificat poziția preotul Bíró Károly.

”Comunitatea noastră e mai conservativă și nu prea îi acceptă pe cei care vin din afara țării, mai ales cu piele de culoare”, a explicat primarul. El și UDMR au pledat pentru toleranță: „Brutarii din Ditrău sunt angajați legal și plătesc impozite după veniturile lor. Nu putem accepta incitarea la ură împotriva unor oameni de o altă culoare sau pentru simplul fapt că vorbesc o altă limbă”, a declarat purtătorul de cuvânt al UDMR, Hegedus Csilla.

Din păcate, UDMR culege ceea ce a semănat: abandonarea comunității maghiare în brațele naționalismului anti-european patronat de Viktor Orban și, implicit, enclavizarea și radicalizarea unei părți a etnicilor unguri din România.

„Comunitatea maghiară din Transilvania este conectată la mass-media regională și din perspectiva legăturii cu Ungaria, unde știm foarte bine că un element de comunicare constantă este discursul antimigrație. Ca atare, poate că sursa fricilor de la Ditrău – și nu numai – are și această explicație”, a indicat Csaba Asztalos, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, avertizând că incitarea la ură atrage răspunderea juridică.

“Pentru noi, migrația nu este o soluție, ci o problemă, nu este un medicament, ci o otravă, nu avem nevoie de ea și nu o vom înghiți” – Viktor Orban

În lipsă de forță de muncă locală, patronii fabricii de pâine din Ditrău vor să mai angajeze, în următoarea lună, încă un srilankez și patru nepalezi. Situația este tot mai întâlnită într-o Românie depopulată de lucrătorii săi.

În fața străinilor, însă, iată că stă un zid de rasism și intoleranță, la temelia căruia Viktor Orban și-a pus, de câțiva ani, crezul: “Pentru noi, migrația nu este o soluție, ci o problemă, nu este un medicament, ci o otravă, nu avem nevoie de ea și nu o vom înghiți”. Ceea ce nu face decât să canalizeze un radicalism extremist care s-a manifestat, în ultimele decenii, prin discriminarea și alungarea românilor din Harghita și Covasna, precum și prin conflictele periodice cu romii din zonă, cum au fost incidentele din 2012 și 2017, de la Sâncrăieni și Gheorgheni, când au fost incendiate casele romilor.

Ori de câte ori citim în ziare articole despre acte de violență, atacuri sau insulte rasiste, trebuie să percepem aceste atacuri ca adresate fiecăruia dintre noi. Sunt atacuri asupra Europei și asupra valorilor pe care aceasta le reprezintă”, spunea David Sassoli, președintele Parlamentului European, miercuri, la comemorarea a 75 de ani de la eliberarea lagărului de concentrare nazist de la Auschwitz.

* sursa foto: https://www.newyorker.com/magazine/2019/01/14/viktor-orbans-far-right-vision-for-europe

Viitorul moș Tagârță de la Externe trage concluzii de aburit proștii

Efectul Brexit-ului este pozitiv, a dus la creşterea coeziunii UE (Bogdan Aurescu)

Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, a declarat vineri seara că efectul Brexit-ului este unul pozitiv pentru că a dus la creşterea coeziunii Uniunii Europene, potrivit Agerpres.

"Efectul este, dimpotrivă, unul pozitiv, nu unul negativ, pentru că a dus la creşterea coeziunii în cadrul Uniunii Europene, a adus la un efect de strângere a rândurilor, de aplecare asupra modului de modernizare a instituţiilor Uniunii Europene. De aceea, în acest an declanşăm această conferinţă privind viitorul Europei, care se va derula pe un format de doi ani, va fi declanşată în timpul Preşedinţiei croate, deci în primul semestru din acest an, şi vom discuta, împreună cu instituţiile europene, cu guvernele statelor membre, cu cetăţenii, cu societatea civilă, cum să facem Uniunea Europeană mai eficientă, cum să facem să adâncim procesul de integrare europeană. România susţine acest efort de întărire a integrării europene, de întărire a Uniunii Europene, astfel încât Uniunea Europeană să fie mai puternică, mai eficientă, mai aproape de cetăţean, să răspundă mai bine cerinţelor legate de prosperitatea şi securitatea cetăţenilor europeni", a declarat Bogdan Aurescu, la Antena 3.

Acesta a adăugat că după preluarea mandatului a reluat demersurile pentru aderarea României la Spaţiul Schengen, dar că această discuţie are legătură şi cu reforma Spaţiului Schengen, care trebuie să se finalizeze în mandatul actualei Comisiei Europene.

"Efortul de a adera la Spaţiul Schengen trebuie să fie continuat. Am început aceste demersuri imediat după preluarea mandatului, am discutat şi cu omologul meu francez, şi cu omologul meu german, şi cu omologul meu olandez, adică cu statele care au exprimat reticenţe cu privire la aderarea din diverse motive. (...) Niciunul dintre omologii mei nu a spus nu integrării României în Spaţiul Schengen. Toată discuţia care se poartă în acest moment în legătură cu acest subiect are conexiune şi cu reforma Spaţiului Schengen, care este o discuţie pe care am declanşat-o de câţiva ani şi care trebuie să se finalizeze în mandatul acestei Comisiei Europene. Aşteptăm din partea Comisiei Europene să ne prezinte un plan privind migraţia şi azilul, pe care sigur îl vom analiza, vom vedea unde ne duce şi, odată cu discuţia pe acest subiect, trebuie să se finalizeze şi procesul de aderare a României la Spaţiul Schengen, pentru că el nu face altceva decât să întărească securitatea europeană, în ansamblu. (...) Vă asigur că este un demers pe care îl facem constant. (...) Cu siguranţă partenerii noştri ştiu care sunt aşteptările noastre, ştiu despre faptul că în România aderarea la Spaţiul Schengen este percepută şi ca o formă de reparaţie istorică, România fiind izolată în timpul perioadei comuniste de restul lumii. Cu siguranţă aderarea la Spaţiul Schengen reprezintă şi, cumva, o formă de reparare istorică, de revenire sau de reconfirmare a unei formule de acces liber la restul spaţiului comunitar, la spaţiul occidental ale cărui valori noi le împărtăşim", a mai spus Bogdan Aurescu.

Tempouri, predicții pentru români

Ludovic Orban despre pensii, Autostrada Unirii, disputa cu CCR, demisie si remaniere. Nu ne asteptam la eliminarea pensiilor speciale Interviu video

Premierul Orban este multumit de toti ministrii cabinetului sau si nu are in plan nicio remaniere. Despre motiune, premierul considera ca nu are mari sanse sa treaca si nu poarta negocieri pentru a-si mentine majoritatea.

Intr-un amplu interviu pentru Ziare.com, premierul a vorbit despre cele mai fierbinti teme ale momentului.

Iata principalele declaratii:

- Aparitia proiectului de desfiintare a Sectiei pentru Investigarea Infractiunilor in Justitie (SIIJ) este o chestiune de zile.

- Am platit si facturi PNDL neverificate, pentru ca nu putem verifica mii.

- Pana saptamana viitoare, ministerul Transporturilor va decide daca face Autostrada Unirii pe buget sau pe finantare europeana.

- Despre cresterea pensiilor cu 40% - daca economia merge bine, se poate face cresterea pensiilor.

- CCR sa stie clar, cand motiveza punctul nostru de vedere.

- Nu stiu daca legea privind transportul elevilor pentru care CCR a respins angajarea avea avizul CES.

- In ritmul asta, CCR va spune ca guvernul nu isi poate angaja raspunderea pe niciun act normativ.

- Nu ma pune pe ganduri ca decizia CCR a fost luata in unanimitate.

- Eu am alte prioritati decat poate avea cineva de la CCR. Misiunea noastra e sa rezolvam problemele oamenilor.

- Alegerile locale pe 24 mai, ori pe 14 iunie.

- Nu stim inca ce vom face cu pensiile speciale in plata, nu ne asteptam ca parlamentarii celorlalte partide, mai ales PSD, sa sprijine proiectul eliminarii pensiilor speciale.

- Nu am in plan nicio remaniere.

- Am spus eu ceva vreodata de dl Arafat? Nu exista deocamdata o propunere de la ministrul de Interne.

- Nu a fost discutata posibilitatea sa demisionez, cat timp putem pune in practica programul de guvernare nu exista motiv.

- Vrem sa ajungem la anticipate care sa nu afecteze functionalitatea institutiilor, a guvernului si indeplinirea masurilor prevazute in programul de guvernare.

Va trece motiunea de cenzura depusa de PSD?

Pe evaluarile noastre nu are mari sanse sa treaca, ceea ce se vede si din numarul de semnaturi. Noi, cand am depus motiune impotriva cabinetului Dancila, am strans un numar de semnaturi care a aratat ca avem majoritatea necesara sa dam jos guvernul. Daca aveau voturile, ar fi incercat sa colecteze semnaturile.

E si o chestiune de mobilizare, trebuie sa ai si parlamentarii prezenti, nu numai semnaturile. Oricum, nu au niciun argument sa depuna motiunea, pentru ca angajarea raspunderii e pe un proiect de lege care intareste democratia.

Sunteti destul de relaxat, deci inteleg ca nici dvs nu purtati negocieri intense pentru majoritate, ca inainte de votul de investitura?

Nu port negocieri, ma bazez pe sustinerea formatiunilor politice cu care am stabilit ca sustinem angajarea raspunderii pe alegerea primarilor in doua tururi. Am discutat cu liderii grupurilor parlamentare, cu presedintii de partide si exista asigurarea lor ca nu vor marsa la motiunea de cenzura.

Grupul Pro Romania a participat la intalnirile la care am pus la cale impunerea la votul final a legii privind alegerea primarilor in doua tururi si a declarat categoric ca sustine aceasta modificare a legii.

Daca motiunea aceasta nu trece, cu ce veti mai provoca PSD pentru a depune o motiune?

Suntem pe final cu elaborarea proiectului de lege privind desfiintarea SIIJ si aproape de lansarea ei in dezbatere publica.

Cand il lansati? Pentru ca trebuie sa soseasca delegatia MCV si daca va gaseste fara un proiect macar, va fi o problema. Si il veti adopta prin OUG sau o noua angajare a raspunderii?

Intr-un termen destul de scurt, de ordinul zilelor. Trebuie sa mai am o intalnire cu ministrul si echipa de la Ministerul Justitiei, urmand sa luam decizia care va fi procedura.

Dar nu inteleg, dvs chiar vreti sa treaca desfiintarea SIIJ sau doar vreti sa provocati cu ea PSD sa va dea jos?

Obiectivul nostru este sa adoptam aceste acte normative.

Spuneti-mi care considerati ca sunt 3 realizari palpabile si cuantificabile ale acestui guvern privind problemele oamenilor?

Legea de corectare a prevederilor OUG 114 si sunt convins ca va trece de CCR si prevederea care interzice cumulul pensiei cu salariul de la stat. Noi nu interzicem dreptul la munca, cu conditia sa se suspende plata pensiei, iar in sectorul privat nu e nicio interdictie de cumulare.

Daca te-ai pensionat, inseamna ca ai considerat ca vrei sa iesi la pensie, nu ca vrei sa muncesti in continuare.

Nu ar fi corect sa nu puneti nicio restrictie, dar sa organizati concursuri extrem de serioase pentru orice post? Si daca pensionarul se dovedeste cel mai bun la concurs, de ce sa-l piarda statul pe cel mai bun?

Eu cred ca sunt multi oameni de calitate care la concursuri serioase le-ar castiga.

Si daca le castiga, pensionarul ramane acasa. Nu e aceasta o declaratie implicita ca nu puteti face concursuri serioase si corecte?

Agentia Functionarilor Publici si ministerul Dezvoltarii trebuie sa pregateasca un proiect de lege de modificare a legii privind statutul functionarilor publici, Codul administrativ atacat la CCR, care sa imbunatateasca clar conditiile de concurs, sa permita ocuparea functiilor publice doar prin concurs, astfel incat o pozitie de conducere sa poata fi ocupata prin delegare maximum 3 luni, cu reguli de concurs foarte clare. In evaluare sa fie implicati si specialisti in resurse umane din mediul universitar sau alte zone, criterii obiective de evaluare, inclusiv filmarea probelor orale.

Si cand va fi gata proiectul?

Cred ca in maximum o luna si jumatate. Si trebuie sa lucram si pe gestiunea carierei. Avem doar trei trepte ierarhice, nu mai ai unde sa evoluezi, trebuie o noua gandirea a carierei si o stabilire cu mult mai clara si mai concreta a criteriilor de evaluare a performantelor individuale ale functionarilor publici.

Deci corectarea OUG 114, alta realizare?

Rectificarea bugetara care a facut dreptate in sistem si a asigurat toate resursele financiare, nu erau bani pentru plata pensiilor, pentru acordarea ajutorului de incalzire. Am platit concediile maternale, medicale.

Dar si facturile PNDL

Dupa o verificare drastica.

Cate facturi ati platit?

Nu va pot da o cifra, au fost retrase zeci de facturi de la plata, unde au fost constatate diferente intre situatia de lucrari si realitatea din teren.

Ati platit si facturi neverificate?

Am platit si facturi neverificate, pentru ca nu putem verifica mii. Am verififcat in sute de localitati, pe sute de obiective. Nimeni nu le poate verifica pe toate, dar vom face verificari in continuare.

Si a treia realizare pe care o considerati majora, palpabila?

Mergeti la benzinarie! Romanii platesc mai putin pentru alimentarea rezervoarelor. Firmele de transport au o marja mai mare de profitabilitate care le permite sa reinnoiasca parcul auto.

Apoi schimbarea imaginii externe, recredibilizarea Romaniei la nivel european, recastigarea increderii mediului de afaceri....

Aici imi permit sa va contrazic. Dl Mandachi - "si eu!" v-a trimis recent o scrisoare deschisa: "CAND INCEPE SI CAND SE FINALIZEAZA AUTOSTRADA MOLDOVEI? Anul, luna, ziua! VA AJUNGE ACEASTA AUTOSTRADA SI LA SUCEAVA? Da sau ba? Daca nu imi furnizati aceste detalii imediat, efectiv nu pot sa incep planul de afaceri. Si precum probabil stiti, fara strategie, ma paste falimentul!"

I-am dat raspunsul prin declaratii publice. Repet, autostrada Tg Mures- Iasi- Ungheni s-a nascut ca proiect in perioada mandatului meu de ministru.

Sistematic, PSD a refuzat sa puna in practica proiectul. Era parcat la Comisia de strategie si prognoza si era prevazut a fi realizat in PPP.

Noi, alaturi de PMP, am fost initiatorii unei legi care prevede construirea Autostrazii Unirii. PSD a refuzat sa ceara finantarea din fonduri europene, la rugamintile comisarului Corina Cretu, care a spus ca e eligibila pentru finantare europeana.

Noi facem ce nu au facut ei.

Adica?

Am adoptat OUG prin care am mutat la ministerul Transporturilor (MT) acest proiect. Am sistat procedurile pe PPP, urmand ca pana saptamana viitoare, MT sa decida daca o face pe buget, pe finantare europeana. Si exista posibilitatea ca cel putin realizarea studiului de fezabilitate sa fie eligibila pentru finantare.

In acest moment, exista un contract semnat pentru realizarea studiului de fezabilitate pe tronsonul Tg Mures - Ditrau, pe care vom depune cerere de finantare din fonduri europene.

Demaram procedura de licitatie de adjudecare a realizarii studiului de fezabilitate pentru tronsonul Ditrau - Iasi - Ungheni. Apoi adoptam documentatia tehnico-economica si lansam licitatia.

Si care sunt termenele? Asta cere dl Mandachi.

Nu dl Mandachi imi cere, toata Moldova vrea sa afle. Intr-un interviu cu dvs as fi lipsit de profesionalism sa va dau date precise.

Macar estimative.

Ministerul Transporturilor va derula cu viteza maxima procedurile.

Aveti in buget fondurile necesare?

Pentru studiu de fezabilitate da, pentru momentul in care se va incheia contractul pentru studiul de fezabilitate pentru celalalte tronsoane, vom aloca banii la rectificare.

Presedintele Iohannis spunea la promulgarea legii Autostrazii Unirii: "Avertizez Guvernul ca in bugetul pentru anul viitor trebuie sa se regaseasca cu prioritate fonduri pentru Autostrada Unirii. Avertizez ca a nu se ocupa de asta inseamna a incalca legea".

Cu siguranta sunt prevazute fondurile pentru a realiza ce se poate realiza. Exista o gandire, un plan, si daca cineva o poate realiza, acel cineva e guvernul PNL. Daca in 2008 PNL era la guvernare, aproape sigur autostrada era realizata in 2019.

De ce credeti ca ati fost huiduit la Iasi?

Grupuri organizate, e simplu sa gasesti 20-30 de fanatici.

Aveau pancarte care nu sugerau fanatism: vrem autostrazi, vrem dezvoltare.

Nu poti sa huidui un presedinte care a promulgat legea si nu a putut impune guvernului nimic si nu poti sa huidui un reprezentat al guvernului care vrea sa faca autostrada, care vrea sa investeasca in dezvoltarea infrastructurii de transport si nu numai.

Dati-mi trei exemple de investitii pentru care vom vedea anul acesta macar prima cupa de pamant.

Toate tronsoanele din drumul expres Pitesti-Craiova, trosoanele 1,4,5 autostrada Sibiu-Pitesti, cel putin doua tronsoane din autostrada de centura a Bucurestiului. Vom da ordin de incepere a lucrarilor pe lotul Lugoj-Deva, pe care a trebuit refacuta documentatia tehnica, tronsoanele de legatura intre Tg Mures si Bors.

Cred ca putem sa si finalizam cateva lucrari: tronsonul 1 si 2 din autostrada Sebes-Turda, metroul Drumul Taberei - termen luna iunie.

Nu exista proiect de infrastructura important care sa bata pasul pe loc, toate se misca cu maxima viteza.

Cati kilometri de autostrada anul acesta?

E posibil sa fie finalizata centura Bacaului. Noi asiguram resursele financiare. Avem tronsonul Comarnic-Brasov, cel mai probabil vom realiza cu bani de la buget, pentru ca permite realizarea procedurilor cu viteza maxima.

Pe de-o parte imi spuneti ca aveti bani de investitii. Pe de alta parte spuneti ca exista bani pentru majorarea pensiilor cu 40%, dar si ca deficitul nu va ajunge la estimarile Consiliului Fiscal 4,6-4,8% in 2020 si la 6% in 2021...

... deficitul va fi sub 3,6%. Nu pot sa cred intr-o prognoza care nu are la baza nimic. Ne-am pus in cap care sunt mecanismele cu care sa asiguram imbunatirea colectarii si care sunt resursele financiare pentru toate categoriile de cheltuieli.

Ministerul Finantelor se imprumuta in ritm alert, ultimul imprumut dintr-un foc a fost de 3 miliarde de euro in ianuarie, de pe pietele externe.

Este preferabil sa te imprumuti pe piata externa pe termen lung, pe 15, pe 30 de ani, si trebuie sa alegi un moment potrivit. Si dobanzile sunt net superioade celor cu care s-au imprumutat guvernele anterioare.

Imprumuturile sunt contractate pentru a finanta deficitul bugetar care nu a fost provocat de noi, ci de nesabuita PSD.

Pe de-o parte e un deficit care trebuie finantat din imprumuturi externe, vreti sa majorati pensiile cu 40%, spuneti ca toate proiectele de investitii vor fi finantate. Ce cheltuieli veti taia, ce venituri veti adauga?

Proiectele de investitii sunt finantate din fonduri europene si le pornim pe toate.

Iar imprumuturile se fac pentru pensii si salarii?

Pentru mai multe categorii de cheltuieli, inclusiv pe sustinerea cheltuielilor de investitii care sunt finantate de la buget, de exemplu Comarnic-Brasov sau parti din Autostrada Transilvania.

Si unde mai e loc pentru cresterea pensiilor cu 40%?

Am prezentat legea bugetului de stat, raspunsurile sunt acolo. Am spus ca vom avea o crestere realista de 4%, sunt venituri realiste si cheltuieli dimensionate in functie de ele.

Sunteti convins sa majorati pensiile cu 40%?

Nu putem sa nu tinem cont de evolutia economiei, trebuie sa urmarim ritmul de colectare a veniturilor, am prevazut banii in buget si daca economia merge bine, se poate face cresterea pensiilor.

Ce inseamna sa mearga bine?

Un ritm de minimum 4% pe anul in curs.

In 5 ani vor iesi la pensie primii "decretei", dupa care va urma un val de pensionari. Decizia aceasta de majorare cu 40% trebuie sa reziste si atunci. Sunteti convins ca nu va obliga la imprumuturi tot mai mari?

Legea bugetului de stat si a asigurarilor sociale de stat se construiesc pe legile in vigoare care genereaza obligatii. Nu ne-am angajat sa modificam legea pensiilor pentru ca trebuie analize serioase, prognoze realiste...

... dle premier: septembrie, 40% pensii, ce faceti cu acesta presiune creata pentru viitor?

Dna Dogioiu, reforma pensiilor cu introducerea pilonului I si II a fost facuta in perioada guvernarii liberale, pe baza unor studii care aratau ca trebuie construita o sansa de a asigura venit suplimentar fata de pensia din sistemul public.

Cum va fi sustenabila cresterea de 40% cand vor incepe sa iasa decreteii la pensie, nu doar anul acesta?

Fiti convinsa ca vom lua deciziile care tin cont de toate aceste analize, studii prognoze, de evolutia economiei romanesti. Noi ne dorim sa creasca veniturile romanilor numai ca totul trebuie facut pe baza realista. Noi avem ca obiectiv realizabil ca in 2022 sa revenim sub 3% deficit.

In aceste conditii, este fezabila cresterea cu 40% a pensiilor si o veti face sau veti cauta o alta solutie?

Raspunsul e in legea bugetului de stat. Unde sunt prevazuti banii respectivi.

Am prevazut banii, urmarim evolutia economiei, urmarim modul in care evolueza incasarile bugetare, pregatim analize, studii, studii comparative, prognoza de evolutie a sistemului public de pensii si vom lua decizii pe fundament serios.

Ati spus pentru presa straina ca daca nu faceti majorarea pierdeti voturi. Daca veti avea de ales intre cele doua, ce veti alege?

Suntem un partid responsabil, care ia decizii in functie de interesele fundamentale ale Romaniei.

Sa zicem ca motiunea pica, credeti ca de CCR va trece legea alegerii primarilor in doua tururi?

Inainte de asta v-as spune despre cele doua proiecte de lege pe care guvernul si-a angajat raspunderea. Inainte de motivare, ca sa stie clar cand motiveza punctul nostru de vedere.

Nu ar trebui sa fie invers?

Am avut argumente solide cand mi-am angajat raspunderea.

In cazul Legii privind prorogarea intrarii in vigoare a prevederii care creste de la 2 la 4 ani vechimea pentru examenul la Institutul National al Magistraturii e o minciuna sa spui ca e neconstitutionala pentru ca exista o lege in dezbaterea Parlamentului.

Proiectul initial pentru angajarea raspunderii avea trei puncte. Doua au fost adoptate de Parlament si le-am scos din proiectul pe care ne-am angajat raspunderea. Cel de-al treilea, privind examenul de intrare la INM nu mai era in dezbaterea si pe el ne-am angajat raspunderea.

Dar nu exista nicio urgenta pentru acest proiect, cat timp examenul va fi in toamna lui 2020.

Nu poti sa pensionezi anticipat magistratii si sa amani intrarea in sistem.

Pensionarea anticipata a fost amanata un an. Eu nu vad cum sa fie o urgenta reglementarea unui examen care va avea loc peste un an.

Din punctul meu de vedere exista o urgenta, pentru a permite unui numar cat mai mare de doritori sa se inscrie la INM.

In ceea ce priveste transportul elevilor, in dezbaterea Parlamentului se afla un proiect de lege de adoptare a unei ordonante a guvernului, OUG 51, care batea pasul pe loc.

Nu putem astepta rezolvarea unei probleme stringente a sute si mii de copii carora le e interzis accesul la educatie si sa mentinem rable in circulatie.

Legea de angajare a raspunderii care corecteaza aceste probleme provocate de OUG 51 nu e constitutionala, dar OUG 51 este?

Nu a contestat-o nimeni.

Era bine sa dam OUG? Procedura de angajare a raspunderii e net superioara OUG din punct de vedere al conditiilor democratice. De aceea nu pot accepta argumentatia CCR. Urgenta este, iar in dezbatere era o lege de aprobare a unei OUG.

Dar avizul CES era? Ati avut avizul CES pentru acest proiect de lege privind transportul?

Nu stiu sa va spun.

Eu inteleg ca nu l-ati avut si acesta este motiv de neconstitutionalitate.

De regula avem, nu imi aduc aminte daca am avut sau nu in acest moment. Vom vedea la motivare.

Am avut abuz de OUG. Nu considerati ca pentru a nu avea abuz de angajari, ele trebuie sa respecte reguli extrem de stricte si mereu valabile?

In ritmul asta, CCR va spune ca guvernul nu isi poate angaja raspunderea pe niciun act normativ. In cazul alegerii primarilor in doua tururi, proiectul este depus de 3 ani de zile si este blocat abuziv, alaturi de proiectul de lege privind reprezentarea diasporei si votul electronic, fiind parcat la o comisie care isi daduse obstescul sfarsit.

In 3 ani de zile, majoritatea parlamentara a incalcat regulamentul pentru a impiedica ajungerea la vot. Din punctul meu de vedere, angajarea raspunderii este perfect motivata de reaua vointa care a impiedicat adoptarea actului normativ.

Nu va pune pe ganduri ca decizia de admitere a sesizarilor pe cele doua angajari a fost luata in unanimitate, deci si cu votul celor doua judecatoare numite de dl Iohannis la CCR, una dintre ele o campioana a luptei cu abuzurile fostei puteri si ale judecatorilor controlati de aceasta?

Campionii luptei cu PSD suntem noi, cei care au facut opozitie, cetatenii care au iesit in strada, jurnalistii. Despre campionii luptei la nivelul CCR, dati-mi voie sa am rezerve.

A fost o judecatoare care a avut permanent opinii separate...

...am anumite rezerve. Sigur ca daca se va lua o decizie la CCR, trebuie sa tii cont de ea, dar fiecare decizie lasa posibilitati de solutionare.

Eu am alte prioritati decat poate avea cineva de la CCR. Misiunea noastra e sa rezolvam problemele oamenilor.

Repet, faptul ca a fost unanimitate la CCR nu va pune pe ganduri?

Nu, deloc.

Revenind la alegerea primarilor in doua tururi, exista Decizia 682/2012, data dupa ce in mai 2012, guvernul Ponta a vrut sa treaca de la uninominalul cu redistribuire la uninominalul pur. Decizia a respins legea cu urmatoarea motivare: "Se constata, totodata, ca modificarea Legii nr. 35/2008 - in esenta acesteia, cata vreme modificarea priveste tipul de scrutin reglementat de actuala legislatie - intervine cu aproximativ 6 luni inaintea alegerilor, ceea ce, (...) incalca principiile statuate de Curtea Constitutionala in aplicarea art. 1 alin. (5) din Constitutie, interpretat in concordanta cu dispozitiile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si cu jurisprudenta CEDO, cu raportare si la Codul bunelor practici in materie electorala adoptat de Comisia de la Venetia (...) Sunt astfel incalcate dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (3) si (5), precum si ale art. 2". Si dvs aduceti o modificare a tipului de scrutin, cu mai putin de 6 luni inainte.

Dna Dogioiu, eu stiu ce vor oamenii, alegerea primarilor in doua tururi. Nu pot sa stau cu bratele incrucisate si nu pot sa spun ca nu am voie, ca nu imi permite. Eu cred ca procedura este profund constitutionala, intareste democratia.

De ce nu ati facut schimbarea inainte de a intra in fereastra de 6 luni?

Am facut cand am terminat proiectul de lege si la final de an am incercat sa adoptam legea pe calea dezbaterii.

Legea dvs mai stabileste regula celor 60 de zile, perioada minima intre obtinerea vizei de flotant si ziua votului. Este o restrangere fata de ceea ce avem acum, o restrangere cu mai putin de un an inainte, cum cere Comisia de la Venetia.

Din punctul meu de vedere nu e o restrangere, ci o impiedicare a turismului electoral.

Daca de maine nu voi mai putea face ceea ce imi e permis azi, cum sa nu fie restrangere?

Omul poate sa voteze unde are domiciliul. Nu i se interzice sa voteze. Si are timp ca de acum pana la alegeri sa-si ia viza de flotant.

Cand faceti alegerile locale?

Ori pe 24 mai, ori pe 14 iunie. Numarul celor care si-au luat viza de flotant in 2016 a fost de peste zece ori mai mare decat in 2017, 2018, 2019.

Poate tocmai pentru ca oamenii au vrut sa voteze?

Si si-au facut flotant in ziua votului?

Unii isi ridica si buletinul in ziua votului. Expert Forum zice ca nu e nicio problema reala.

Exista dezatere pe tema asta, oamenii stiu din timp si isi pot face viza de flotant.

Nu va ingrijoreza votul din APCE pentru sesizarea Comisiei de la Venetia?

Sub nicio forma.

Daca pierdeti in fata Comsiei?

Vom vedea. Daca incercati sa ma convingeti ca alegerea primarilor in doua tururi nu este mai democratica decat alegerea pe o majoritate relativa ...

...nicidecum. Eu sustin alegerile in doua tururi demult. Dar indoielile mele sunt in privinta constitutionalitatii de fond a reglementarii si teama ca, fiind astfel minat, ar putea sa nu intre in vigoare anul acesta.

Eu sunt cu constiinta curata ca am fcut ce trebuia sa facem, ce e benefic pentru societate.

Pentru presedintii de Consilii Judetene (CJ) de ce dati OUG?

Este un proiect in dezbatere publica. In timp ce stim clar vointa oamenilor legata de alegerea primarilor, in privinta presedintilor de CJ nu e dezbatere si oamenii nu s-au pozitionat.

UDMR sustine ca v-ati obligat sub semnatura ca nu veti modifica relgementarea alegerilor prin OUG si fara dezbatere si ati incalcat obligatia.

E discutabil daca e fara dezbatere. Dar ei s-au considerat eliberati si semneaza motiunea.

Si dvs sunteti eliberat de propria semnatura?

Eu ma consider eliberat de obligatia fata de cetateni.

Si cand ati semnat, unde era aceasta obligatie?

Am semnat in asa fel incat sa pot sa-mi las loc de a pune in practica vointa oamenilor.

Aveti doua decizii CCR care ridica pensiile magistratilor la rang constitutional. Stiati de ele cand ati sustinut ca trebuie taiate?

Eu nu cred ca vreo pensie poate fi ridicata la rang constitutional, egalitatea in fata legii si in drepturi se refera inclusiv la calcularea pensiilor.

Nu mi se pare normal ca o categorie de cetateni sa aiba un grad de inlocuire a salariului de catre pensie de 40-42%, iar alta categorie sa aiba pensii mai mari decat salariul.

De ce nu ati modificat doar modul de calcul atunci?

Va spun sincer ca nici nu ne asteptam ca parlamentarii celorlalte partide, mai ales PSD, sa sprijine proiectul.

A fost o capcana?

Nu stiu. Puteam vota noi impotriva unui proiect initiat de parlamentari PNL?

Pensiile magistratilor au fost introduse acum 23 de ani de ministrul liberal al Justitiei Valeriu Stoica. Modul de calcul a fost stricat in timp. Va deranjeaza principiul existent de 23 de ani sau modul de calcul?

CCR se va pronunta, dar in mod cert trebuie sa ne asezam la masa sa gasim solutii asfel incat sa readucem in normalitate toate categoriile de pensii. Chiar daca acceptam principiul unor pensii ocupationale sau de serviciu, ele trebuie calculate conform unor rigori care sa tina cont de modul in care se calculeaza pensiile pentru categoriile carora li se calculeaza pensiile dupa contributivitate.

Ce faceti cu pensiile speciale in plata?

Proiectul de lege nu rezolva asta, guvernul trebuie sa vina cu o reglementare care sa clarifice situatia pensiilor in plata.

Care e planul, care e viziunea?

Lucram la acest plan. Nu ne asteptam ca aceasta modificare sa treaca. Oameni care n-au avut altceva de facut in legislatura trecuta decat sa promoveze pensiile parlamentarilor acum au votat taierea lor.

Pentru ca procedura e gresita, deci nu are ce sa se intample?

Nu e gresita.

Conform art 13 din Regulamentul comun al Camerelor, indemnizatiile si alte drepturi ale parlamentarilor sunt decise doar de plenul reunit.

Si daca aceasta tentativa va fi oprita de CCR, ii asigur pe parlamentari ca vom anula pensiile speciale.

Aveti in plan vreo remaniere?

Deocamdata nu. Sunt multumit, avem ministri corecti, care isi cunosc domeniul de activitate, cauta sa puna in practica programul de guvernare, cauta solutii pentru problemele mari din fiecare domeniu de activitate, sunt oameni muncitori care tin pasul cu mine de dimineata pana seara.

Cu dl Arafat cum ramane? Secretarii de stat sunt numiti si demisi de premier.

Am spus eu ceva vreodata de dl Arafat? Am spus doar ca ministrul de Interne va face o evaluare a activitatii si daca vine cu o propunere, vom lua o decizie. Nu exista deocamdata o astfel de propunere.

Daca nu reusiti sa enervati suficient PSD, ati fi dispus sa demisionati ca sa ajungeti la anticipate?

Aceasta eventualitate nu a fost discutata. Principalul obiectiv e sa punem in practica programul de guvernare si cat timp il putem pune in practica, nu exista motiv.

Demisia e un act unilateral de vointa. Dvs va ganditi la ea?

Nu s-a luat in calcul aceasta eventualitate. Voi face ce e mai bine pentru tara.

Mai credeti in anticipate?

Cu siguranta. Dar vrem sa ajungem la ele intr-un mod care sa nu afecteze functionalitatea institutiilor, a guvernului si indeplinirea masurilor prevazute in programul de guvernare.

Când va muri virusul dictatorial, comunistoid din PSD? NICIODATĂ.

CTP, despre reformarea PSD: A fost, este și va fi un partid comunistoid, dictatorial. Nu poate să funcționeze altfel

Cristian Tudor Popescu a vorbit la Digi24 despre reformarea PSD, încercată de conducerea interimară și despre un nou președinte în persoana Vioricăi Dăncilă. Despre fostul premier, gazetarul spune că „nu are cum să mai fie președintele PSD, pentru că e marcată de umbra lui Dragnea". În ceea ce privește reformarea Partidul Social Democrat, CTP a tras o concluzie fermă: PSD a fost, este și va fi un partid comunistoid, un partid dictatorial. El nu poate să funcționeze altfel".

Cristian Tudor Popescu: Doamna Dăncilă nu va fi viitorul președinte al PSD. Nu poate să fie pentru că trebuie să ne gândim la istorie, la istoria partidelor comuniste. Acum, PSD se găsește într-o fază echivalentă cu post-Stalin-Hrușciov, post-Dej-Ceaușescu, post-Ceaușescu-Iliescu și, sigur, putem să mai găsim perechi de felul ăsta, oricâte în istoria partidelor comuniste.

Ce se întâmplă într-un partid de felul ăsta? După o perioadă de dictatură sinistră în partidul respectiv, cade dictatorul, sinistrul cu, eventual, o odioasă dacă are, și vine Iliescul, Hrușciovul, Ceaușescul la momentul respectiv, adică persoana considerată luminată, considerată democrată în raport cu precedentul, deschisă, care „domne, e altceva"...

Nu e niciodată altceva. E doar o pauză în istoria dictatorială a partidului comunist în care se schimbă comunicarea. Se mai dă drumul la câte o frază - „S-a greșit tovarăși!", „Au fost și lucruri bune", cum a spus domnul Grindeanu despre „virusul Dragnea".

Observați ce concepție virusologică are domnul Grindeanu. El găsește și părți bune unui virus. Deci Dragnea e „virus", dar a avut și părți bune în raport cu oamenii. Pe unii i-a întărit.

Se pune totul pe cârca celui care a fost, asta se face acum, și se creează o aparență de democratizare, pentru scurtă vreme.

Deci doamna Dăncilă nu are cum să fie președinte al PSD, e prea marcată de umbra lui Dragnea. Nu are cum să fie dintre cei așa-zis noi, dintre reformatori. Nu știu, poate o reformă religioasă să facă PSD-ul, pentru că Ciolacu are o figură de preot de țară. A făcut ceva un seminar, o școală de popi, că teologia nu a făcut-o sigur. Pentru că ar fi foarte bun. Ați văzut cum vorbește?

Omul e împăciuitor „pax vobiscum", adică stați, să nu vorbesc latinește, că nu e cazul. „Pace vouă", „mă duc la Bruxelles să îmi cenușă în cap în fața lui Stanishev, în fața lui Timmermans pe care l-a dat în judecată...".

Vedeți? Exact așa-zisă deschidere, așa-zisă bună-credință și raționalitate pe care au încercat să o vândă atât Ceaușescu cât și Iliescu când au venit după dictatorul dinaintea lor.

Bineînțeles că e suficient ca PSD să se apropie din nou de Putere. Acum e destul de departe. E suficient să se apropie și veți vedea cum toate aceste „democrături" pe care le emană în clipa de față vor dipărea ca fumul.

Și se va întoarce la ceea ce a fost, este și va fi PSD ca partid comunistoid, un partid dictatorial, el nu poate să funcționeze altfel.

Marcel Ciolacu încearcă acum (să ducă partidul spre o fază nouă, o comunicare mai bună cu oamenii – n.red.). Este vorba despre a prosti oamenii acum. Despre asta este vorba acum. O să vedem dacă electoratul a rămas neschimbat ca PSD-ul, sau s-a mai schimbat.

Este limpede că acum avem doar o pauză de fățărnicie democratică a PSD în acest moment, pentru cine e dispus să o înghită.

Editor web: Liviu Cojan

Asta Da meserie! Specifică multor români care taie frunze la câini!

CTP, despre cazul „liftiera de la Ministerul Muncii”: Ce spectacol am putut să văd! Rar!

Gazetarul Cristian Tudor Popescu a comentat, vineri seara, la Digi24, mult mediatizatul caz al liftierei de la Ministerul Muncii, un subiect care a fost intens dezbătut după ce ministrul Violeta Alexandru a anunțat că personal, nu are nevoie de astfel de servicii și va urca singură scările.

„Ce spectacol am putut să văd! Rar! La o altă televiziune. M-am uitat fascinat" - a mărturisit gazetarul în emisiunea „Cap limpede" de la Digi24.

Cristian Tudor Popescu: „Va să zică: respectivii jurnaliști au dezbătut - bine, au zbătut, mai degrabă, pentru că să dezbată nu era nimeni, că toți aveau aceeași părere acolo, nu se punea problema, așa-i acolo, acolo nu vine cineva să... sau dacă încearcă cineva, i se dă la cap imediat; acolo sunt de obicei vreo 10 oameni și nu se deviază de la linie - și vreme de o oră și ceva s-a discutat despre biata văduvă, cu trei copilași, pe care trebuie să-i hrănească și-i hrănea din butonul ăla de la lift pe care-l apăsa și s-a găsit bestia aia de ministru care s-o dea afară...păi, aia-i om?! 

După aceea, este chemată - pentru a se pune patrafirul pe colivă - este chemată chiar doamna liftieră, în direct, și i se spune: Da, doamnă, știm, știm... Respectivul avea o figură de vulpe otânjită, da, doamnă, știm, aveți trei copilași pe care... La care, asta spune: N-am, domnule, trei copii! (CTP râde în hohote - n.r.) Am numai unul!...A, da, da, aveți numai unul, da, sigur, dar totuși, aveți un copil în întreținere! Nu, nu-l am în întreținere, că e mare, domnule, se întreține singur!

Disperare mare în studio: domnule, ce facem, că moare știrea, se usucă lacrima spectatorului, ce facem?" - a povestit CTP.

„Se încep niște chestii: dar ați avut cumva, ați avut unii oameni cu dizabilități care au vrut să meargă cu liftul? Că oamenii ăștia, săracii, nu pot să meargă singuri cu liftul, trebuie ajutați. Ca să dea seamă de importanța trebii pe care o făcea distinsa liftieră acolo" - explică CTP. 

„Și am auzit și asta - este extraordinar: Păi dacă e unul orb, domnule, cum apasă pe butonul de la lift? spune unul dintre preopinenți acolo. Vasăzică, orbul ăla cum a ajuns el până la liftul de la Ministerul Muncii? Prin percepție extrasenzorială, cum a ajuns acolo, fiind orb, astfel încât să nu știe unde să apese? Eventual, cu cineva care să-l ducă de mână până acolo, că altfel nu ajunge la lift" - a comentat gazetarul.

„Deci, ce a făcut doamna ministru? A desființat o funcție inutilă. Eu nici nu știam că mai există liftiere în România. Aaa, la Parlament, sigur, că domnii fac scurtă la mână! E altceva în spitale, cu tărgi, nu discutăm despre așa ceva, discutăm despre instituții publice, ale statului. În Parlament. Am înțeles, acolo, mâna parlamentarului e prețioasă, nu trebuie să fie risipită pe apăsări pe buton, trebuie să semneze lista de prezență" - a continuat, ironic, Cristian Tudor Popescu.

„Mai era o liftieră pe la Scânteia, când am ajuns eu la Adevărul, în 90, mai era o liftieră acolo care a dispărut după vreun an, poate și mai devreme. Deci, '90! Această meserie este inutilă în clipa de faţă. În toate clădirile normale din ţara asta fiecare apasă pe buton şi se duce unde are treabă. Iar acea doamnă a stat în funcţia asta, văduvă fiind - iarăși: văduvă, sunteți văduvă, ăștia din studio, ca și cum i-ar fi murit bărbatul în Afganistan aseară, sunteți văduvă! Da, sunt, de 20 de ani, zice doamna. Adică, bunicul a murit acum 30 de ani, dar mi s-a făcut un dor de el, de-aia plâng", a comentat amuzat gazetarul.

„Deci, doamna ministru pur și simplu i-a spus patronului ăluia domnule, nu mai am nevoie de contractul ăsta. N-o interesa persoana în cauză, doamna respectivă. N-am nevoie de om care să apese pe buton. Atât. Și de-aici a devenit bestia și așa mai departe. Iar doamna și-a găsit, bineînțeles, imediat i s-a oferit un loc de muncă. Și o întreb eu pe doamna liftieră: De ce stă de 20 de ani în liftul ăla? Nu s-a gândit că ce face acolo, femeie în putere, este un lucru inutil? Și că ar trebui să-și găsească o slujbă serioasă? Mi-ar fi rușine să fac treaba asta, să apăs pe un buton ca să îi duc pe niște unii" - a fost concluzia cu care CTP și-a încheiat comentariul despre cazul „liftiera de la Ministerul Muncii".

Editor: Luana Păvălucă

Calendar stropirea pomilor


Calendar pentru stropirea pomilor – Iată ce tratamente trebuie făcute în livada de acasă

O schemă de tratamente generală pentru toți pomii fructiferi! Calendarul cu tratamente pentru o livadă de familie cu pomi diversificați include o listă cu toate stropirile ce trebuie efectuate într-un an într-o mică plantație pomicolă. Schema are specificitatea că nu face diferențierea între tratamentele pentru diferitele specii de pomi, cum de regulă întâlnim în livezile tradiționale, de familie, din România.

Costi Mariniță, un pomicultor pasionat care deține o livadă cu 200 de pomi fructiferi, a publicat pe un grup de specialitate schema de tratamente pe care o aplică cu succes în fiecare an. Cu precizarea că stopirile trebuie făcute și ținând cont de condițiile de vreme, calendarul a fost foarte bine primit de restul pomicultorilor care l-au apreciat ca fiind util.

Calendarul stropirilor în livada mixtă

Tratamente în livadă la începutul lunii martie – fungicide cuprice Funguran/Champ

Tratamente în livadă la finele lunii martie – stropire cu Confidor Oil.

Tratamente în livadă la începutul înfloritului – Bravo și Calypso.

Tratamente în livadă la scuturarea petalelor – Dithane și Calypso

Tratamente în livadă în luna mai – Bravo și Mopsilan.

Tratamente în livadă în luna iunie – Topsin și Karate Zeon.

Tratamente în livadă în luna iulie – Dithane și Decis.

Tratamente în livadă în luna august – Topsin și Karate Zeon.

Tratamente în livadă în luna noiembrie – încă un tratament cu Funguran sau Champ.

Produsele utilizate sunt: Champ 77 WG (fungicid de contact de la Nufarm), Confidor Oil (insecticid sistemic de la Bayer), Calypso 480 SC (insecticid de la Bayer), Bravo 500 SC (fungicid de la Syngenta), Mospilan 20 SG (insecticid de la Sumi Agro), Topsin 70 WDG (fungicid de la Sumi Agro), Karate Zeon (insecticid de la Syngenta), Dithane M-45 (fungicid de la Dow Agro), Decis 25 WG (insecticid de la Bayer), Funguran OH 50 WP (fungicid pe bază de cupru de la Spiess-Urania).

Costi Mariniță a precizat că tratamentele din iunie și din iulie nu sunt obligatorii, ci trebuie făcute numai dacă se observă semne de boală la pomi.

Nu se recomandă două stropiri cu ulei horticol în același sezon, iar stropirea cu Champ din primăvară trebuie efectuată numai după ce s-au făcut tăierile la pomi.

În timpul înfloritului, schema se poate suplimenta cu o stropire cu fungicidul Aliette 80 WG de la Bayer la gutui și peri în caz de vreun semn de foc bacterian

Românii din UK

Cum își văd mai mulți tineri români din Marea Britanie viața după BREXIT

​Epopeea Brexit s-a încheiat, după trei ani și jumătate de la referendumul istoric din 2016. În urma sa rămân destule semne de întrebare, multă confuzie și incertitudine cu privire la direcția în care o va lua Uniunea Europeană. Dar în spatele Brexit-ului rămân și aproape jumătate de milion de cetățeni români. Am vorbit cu câțiva dintre ei, să văd ce părere au despre părăsirea UE de către Marea Britanie și dacă îi va afecta personal.

Potrivit datelor Oficiului Național pentru Statistică, 457 mii de români trăiesc cu forme legale în Marea Britanie, formând a doua cea mai numeroasă populație de expați europeni din Regatul Unit. Doar în Londra diaspora românească numără în jur de 163 mii de rezidenți. Câți or mai fi și ilegal în UK se poate doar specula.

În spatele cifrelor și analizelor sunt însă persoane reale, cu propriile păreri și temeri. Am vorbit cu câțiva din tinerii români stabiliți în Marea Britanie, să văd cum privesc ei Brexit, viața în UK și cu ce e diferită față de România. Părerile lor asupra părăsirii Uniunii Europene de către Regatul Unit au fost de la indiferente, la contra, sau chiar pro. În alte privințe majoritatea s-au pus de acord și mi s-a părut interesantă unanimitatea lor.

Uite ce mi-au răspuns.

Daniel, 31 de ani, Manchester. HR Recruiter, de 5 ani în Marea Britanie




Prin prisma actualului job, dar nu numai, am avut ocazia de a vorbi și lucra cu oameni din toate colțurile UK. Majoritatea englezilor știu să lase loc de "Bună ziua!", dar asta am observat că depinde foarte mult de regiunea din care se trag. Un lucru mișto aici, si chiar pot spune din experiența personală, e că poți avansa spre un post mai bun prin propriile cunoștințe și propria muncă.

Spre deosebire de România, nepotismul nu mi se pare așa de peste tot. Alt lucru fain: în Anglia îți permiți să scoți capul din rutină ceva mai des decât în România. Cu alte cuvinte, îți poți permite și trei-patru concedii pe an, indiferent de natura muncii pe care o faci. În ceea ce privește Brexit, am observat încă din 2018 cum unii au rămas cu impresia că după ieșirea din UE toti emigranții își vor împacheta lucrurile și vor pleca "acasă".

Necunoștința de cauză și lipsa de auto-informare i-au făcut pe mulți englezi pe care îi cunosc să arate o mentalitate vădit rasistă și plină de ură, neînțelegând prea bine pentru ce votează și care vor fi repercusiunile acestui vot. În mintea unora, Brexit e doar despre expulzare, extrădare, eliminarea imigranților "care le fură locul de muncă".

Vreau să spun cu mâna pe inimă că un englez nu îți lucrează pe salariul minim pe economie 12 ore a câte patru zile pe săptămână. Adesea optează mai bine să trăiască pe "benefits", în UK existând ajutoare sociale de orice fel, formă și natură. Ceea ce poți face ca român e să muncești legal, cu acte, și să fii mândru de munca ta. Poate îi va supăra pe unii, dar dacă faci asta, niciun englez nu te va putea înlocui.

Florin, 26 de ani, Londra. Șofer Uber devenit mic antreprenor, de șase ani în Marea Britanie




Pentru mine nu există grad de comparație între Anglia și România. Nu am apucat să lucrez aici mult timp ca angajat sub managementul altcuiva, însă în perioada scurtă în care am făcut-o pot spune că managerii nu m-au tratat niciodată ca pe un inferior, lucru ce mi s-a întâmplat de multe ori în România.

Să compar banii pe care îi câștigam în țară cu cei pe care îi câștig acum ar fi inutil, momentan sunt într-o poziție în care am un venit la care nici nu aș fi visat că îl pot avea, chiar și aici, în Anglia. În România am simțit că nu aparțin locului, mă simțeam inconfortabil cu stilul de viață de acolo, aici am posibilitatea să fac ce activități vreau fără să fiu nevoit să mă abțin din pricina resurselor financiare.

Locuind în Londra, unul dintre orașele cu cel mai mare amestec de naționalități din lume, pot spune că nu m-am simțit niciodată discriminat și că românii sunt tratați ca egali. Cred că totul depinde și de atitudinea pe care o ai și cât de bine ești integrat în societatea lor. Tot dezastrul ăsta cu Brexit-ul nu a schimbat percepția englezilor față de europeni, sau mai ales, români. Însă nu-mi pot da cu părerea decât despre mediul în care mă aflu eu, la nivel național situația poate fi alta.

Fiind cetățean european, sunt împotriva Brexit-ului, însă are și anumite părți bune de care vom beneficia noi, cei care suntem stabiliți deja în UK. Din punct de vedere al statutului pe care îl am aici, ca imigrant nu mă va afecta în niciun fel.

Claudia, 37 de ani, Oxford. Payment Processing Advisor, de 2 ani și 3 luni în Marea Britanie




Mai văd postări pe Facebook ale unora din România pentru care Marea Britanie reprezintă tot ce e mai degradant în societatea vestică, folosindu-se de exemple ca criminalitatea sau "desfrâul" în rândul tinerilor. Și totuși, românii continuă să "invadeze" Anglia, sperând la un loc de muncă indiferent de domeniu.

În UK, oricine are o șansă egală de a arăta cât e de capabil. Englezii sunt niște oameni politicoși și prietenoși, dar exigenți. "Șefii" sunt cei care au așteptări de la tine, dar îți ascultă sugestiile sau problemele. Însă orice angajat își cunoaște rolul și lucrează în echipă, pentru a atinge obiectivele. Nu contează că ești român sau englez, ești tratat ca orice altă nație. Dacă ești respectuos și competent, atragi simpatii. Daca ești leneș și arogant, viața în UK ți se va părea un calvar.

Brexitul nu i-a schimbat pe cei cu care lucrez de doi ani (Cancer Research UK) și nici pe cei care au fost la fel de primitori și înainte ca Marea Britanie să voteze ieșirea din UE. Cu un salariu minim se poate trăi mai mult decât decent în orașele mici, într-o casă împărțită cu alți chiriași.

În Oxford, unde locuiesc eu, chiriile sunt destul de mari, echivalente cu cele din Londra, fiindcă orașul este un centru universitar cu studenți din toată lumea. Însă există soluții. Mâncarea este foarte ieftină, ocazional găsești reduceri masive de prețuri la haine, iar ceea ce mi se pare incredibil e că nu e dificil să cumperi un autoturism.

Inițial, am fost speriată de efectele Brexitului, deoarece circulau tot felul de articole alarmante, însă am aplicat pentru pre-settled status și după expirarea celor cinci ani de rezidență temporară, voi aplica pentru cetățenia britanică.

Luiza, 26 de ani, Cramlington. Development Chemist, de 4 ani și 4 luni în Marea Britanie




Atât salariile cât și cheltuielile sunt mai mari în UK decât în România, dar raportul dintre ele este mult mai bun. Eu câștig aici brut într-o lună cât primesc părinții mei pensie în jumătate de an acasă. Cam 40% din salariu se duce pe chirie și facturi, 20% pe mâncare, lucruri de strică necesitate și chestii ne-esentiale (bilete la film, mese la restaurant, etc.). Restul economisesc.

Ce m-a impresionat plăcut în UK este accentul pus pe lucrurile ce pot părea mărunte, precum customer service sau faptul că oamenii mulțumesc șoferului atunci când coboară din autobuz. În primii patru ani am locuit in Oxford, un oras foarte cosmopolit. La început ezitam să spun că sunt din România, dar apoi am observat că nimeni nu reacționează urât.

De câteva luni locuiesc în nordul Angliei, într-o zonă care a votat "Leave", dar nici aici nu am fost discriminată. Însă știu personal români care au fost întrebați de ce nu vor să se ducă acasă, în țara lor. Brexit-ul nu cred că mă va afecta foarte mult personal, eu având deja "pre-settled status", ceea ce înseamnă că pot rămâne în UK încă cinci ani, iar în curând voi putea aplica pentru rezidență permanentă.

Însă bineînțeles că nu aș fi vrut să câștige tabăra "Leave". Mi se pare un semn trist al vremurilor în care trăim, dominate de manipulare prin fake news și tendințe înspre populism și autoritarism. Așa au câștigat popularitate unii care n-au cine știe ce stofă de politician, dar știu ce să spună mulțimilor ca vor să audă. Au găsit un țap ispășitor pe care să îl învinovățească pentru toate problemele națiunii (imigranții) și au unit o majoritate împotriva lor.

Ștefan, 35 de ani, Cheltenham. Inginer de securitate și DevOps, de 4 ani și 8 luni în Marea Britanie




Spre deosebire de România, aici e birocrație puțină, nivel de taxare mai redus, servicii publice care funcționează, infrastructură decentă, lipsă a câinilor care încearcă să mă muște în drum spre birou, în general grad de civilizație mai ridicat. Am văzut un singur funcționar public în aproape cinci ani. Restul interacțiunilor au fost prin telefon, portal online sau poștă, chiar și la preschimbare de acte gen permis de conducere.

În afară de gurile rele din anumite ziare de slabă calitate, lumea în general nu se preocupă de unde ești. Unii au văzut Brexit-ul drept motiv de a se da în stambă, dar personal nu am avut de-a face cu astfel de indivizi, exceptând vreo câteva discuții mai aprinse pe Facebook. Contează și faptul de a locui într-un oraș civilizat unde populația e ceva mai educată.

În ceea ce privește Brexit, e decizia lor, nu îmi aparține. Aș zice că majoritatea motivelor au fost ideologice, dar au încercat să le îmbrace în motive economice sau să găsească justificare după faptul împlinit. Nu a ajutat nici campania pentru a pleca dusă la marginea legii și dincolo de adevăr. Tot circul acesta ar fi fost mult mai amuzant dacă nu aș fi locuit aici. Tot europeni sunt și britanicii, dar mulți nu vor să recunoască.

Personal nu mă afectează pentru că am avut trei ani și jumătate pentru a lua măsuri. Faptul că lucrez acum pentru o companie americană cu angajați în vreo 30 de țări face parte din acel pachet de măsuri. Pot să plec în altă țară și să muncesc pentru același grup.

Elena, 25 de ani, Essex. Insurance Account Handler, de 5 ani în Marea Britanie




Am plecat din România când aveam 19 ani. Am reușit să mă angajez permanent pe bază part-time în vreo 4 luni. Nu aș fi putut să fac asta în Bucuresti, cu atât mai puțin în timpul studiilor. Universitățile te încurajează să muncești part-time și îți permit să îți aranjezi orarul în așa fel încât asta să fie posibil. Există o muțime de oportunități de angajare fără experiență sau cunoștințe în domeniu, atâta timp cât ești prezentabil la un interviu.

Experiența mea e posibil să fie foarte diferită de majoritatea românilor din UK, dar încă nu am avut parte de vreo scenă de rasism sau xenofobie. Se poate ca mulți britanici să fi avut o preconcepție despre români înainte să mă cunoască, dar categoric nu mi-au lăsat vreodată impresia că asta le-ar fi afectat opinia asupra mea. Nu mi se pare că lucrurile s-ar fi schimbat nici după referendum. Ești practic de neatins dacă ești integrat. Și poți fi integrat dacă nu ești vreun sensibil sau ușor ofsucat, așa că lucrurile astea merg mână în mână.

Asta e diferența dintre a veni să trăiești în Anglia și a veni să muncești aici. Uite o idee controversată: înțeleg atitudinea britanicilor vizavi de Brexit. Consider că orice țară are dreptul de a-și proteja granițele și a-și alege imigranții. În momentul de față avem informații limitate așa că nu pot să răspund cu sinceritate cum și cât de mult o să mă afecteze Brexit. Pot presupune că impactul asupra mea o să fie minor, dar până la urmă ceva neașteptat s-ar putea întâmpla. Între timp eu mă concentrez pe munca și randamentul meu, iar într-un an o să fiu eligibilă pentru cetățenie în schimbul unei taxe destul de modice comparativ cu alte state.

joi, 30 ianuarie 2020

Ficat prăjit






Cum puteți să prăjiți ficatul în doar 3 minute? Foarte moale și suculent!











Cum puteți să prăjiți ficatul rapid și gustos. Astăzi vă vom prezenta cum puteți să prăjiți ficatul, astfel încât acesta să iasă moale și suculent.


INGREDIENTE:



-ficat;


-ceapă;


-sare;


-făină;


-ulei de floarea-soarelui.


MOD DE PREPARARE:



1.Curățați ceapa și tăiați-o în rondele cu grosimea medie. Cantitatea ei depinde de cantitatea ficatului.




2.Turnați o cantitate medie de ulei într-o tigaie. Răspândiți rondelele de ceapă pe suprafața tigăii (haotic).


3.Apoi încingeți conținutul tigăii și reduceți flacăra, pentru ca ficatul să nu se ardă.





4.Cât timp tigaia se încinge, tăiați ficatul, pe care l-ați spălat foarte bine în prealabil, în fâșii cu grosimea de aproximativ 1 cm. Nu trebuie să-l tăiați în bucăți mari și groase, deoarece acestea nu vor reuși să se prepare și vor rămâne crude. Dacă ficatul conține pelicule și vase sangvine, îndepărtați-le în timpul porționării.


5.Combinați sarea și făina, amestecându-le foarte bine.




6.Apoi tăvăliți foarte bine bucățelele de ficat prin făina sărată, astfel încât să le acoperiți în totalitate.


7.Scuturați excesul de făină și așezați bucățelele de ficat pe rondelele de ceapă din tigaie. Reduceți flacăra până la moderată și, dacă este necesar, mai adăugați ulei.


8.Tot secretul prăjirii constă în faptul că ficatul stă pe „pernița” de ceapă. El nu se arde, se îmbibă cu aburii de la ceapă și devine foarte moale. Cel mai important este să nu-l țineți prea mult pe foc.




9.Peste 1-1.5 minute de prăjire întoarceți bucățelele de ficat pe cealaltă parte. Când ficatul este gata? Atunci când nu se mai observă sânge pe suprafața lui sau la presiune. Mai durează aproximativ un minut.




10.Apoi amestecați totul cu o spatulă, pentru ca ceapa să nu reușească să se ardă.


11.Căliți mâncărica pe parcursul a încă 15-20 secunde, amestecând continuu (astfel ceapa se va prăji pe toate părțile).


Dacă vă îndoiți de gradul de preparare al ficatului, luați o bucățică și tăiați-o. Dacă lipsește sângele, ea este gata!


Dacă considerați că ficatul este mai moale, când este prăjit îndelung, trebuie să știți că această informație este greșită. Cu cât îl prăjiți mai puțin, cu atât el este mai moale!


Dacă doriți să obțineți o cantitate mai mare de sos în timpul prăjirii ficatului, adăugați mai mult ulei. Astfel ficatul va fi mai gras, dar va fi înconjurat de mai mult sos. Totul depinde de gustul fiecăruia dintre voi!


Ficatul prăjit pe „perniță” de ceapă este adorat de toți, chiar și de cei care nu l-au iubit niciodată. El este moale, suculent și fin. Încercați-l neapărat!


Vă dorim poftă bună alături de cei dragi!



Ion Iliescu




Ion Iliescu a contractat un virus care îl face nemuritor




Ion Iliescu a contractat un virus care îl face nemuritor!









Virusul se numeşte "kaghebistus comunisteria" şi este înrudit îndeaproape cu bacteria "ciuma roşie".



Doi trandafiri




Un angajat al Primăriei Capitalei 



neagă că ar avea salariul exagerat de mare: "Cât înseamnă 4000 de euro? Nici 2 panseluțe!




Un angajat al Primăriei Capitalei neagă că ar avea salariul exagerat de mare: "Cât înseamnă 4000 de euro? Nici 2 panseluțe!"









Degeaba se da lumea de ceasul mortii ca s-au triplat salariile la Primarie de cand e Firea aleasa. 3-4000 de euro pe luna pentru un functionar nu mai inseamna nimic in ziua de azi. O panseluta si o rola de hartie pentru fax, daca prinzi o reducere de Black Friday. La Istanbul.



Dezvoltăm economia altor țări.

Cum au ajuns la guvernare, coaliția ad-hoc a venit cu măsuri de dezvoltare economică a altor țări, susținerea războiului din Ucr...