luni, 23 septembrie 2024

Semnele care arată că moartea este aproape. Sunt oameni care au spus «în seara asta o să mor, știu asta, pot să simt»

Semnele care arată că moartea este aproape. Sunt oameni care au spus «în seara asta o să mor, știu asta, pot să simt»

Să îi vezi pe cei dragi murind nu este niciodată un lucru ușor. Asistenta Julie McFadden, care activează în domeniul îngrijirii paliative, susține că există șase semne care dezvăluie că moartea este aproape.

Semnele care dezvăluie că moartea este aproape Foto: Shutterstock

Asistenta, în vârstă de 41 de ani, trăiește în Los Angeles și își petrece timpul administrând îngrijiri paliative pacienților. De asemenea, aceasta împărtășește, pe rețelele sociale, fenomenele comune petrecute pe patul de moarte pe care le vede printre persoanele de care are grijă, potrivit Metro News.

Aceasta susține că nu toată lumea poate experimenta toate aceste semne, dar pot exista șanse mari să fii martor la o parte dintre ele. „Este foarte greu de crezut că aceste lucruri se întâmplă cu adevărat", spune Julie în videoclipul ei de pe YouTube, „dar acestea sunt lucruri pe care le vedem de obicei", susține aceasta.

Prima dintre ele este luciditatea terminală. „Acest lucru se întâmplă atunci când cineva care arată foarte bolnav va primi brusc o explozie de energie și va părea că se îmbunătățește", explică Julie în videoclipul ei. 

Asistenta spune că sunt persoane care cred că există o explozie de cortizol care îi face ca starea lor să se îmbunătățească. „Luciditatea terminală pare că cineva va muri foarte curând, apoi dintr-o dată au o explozie de energie, se ridică, au o zi cu adevărat grozavă și le este brusc foame și brusc sunt capabili să meargă – foarte alert și orientați – apoi de obicei, într-o zi sau două vor muri", susține ea.

„Asta poate fi partea grea, poți crede că se îmbunătățesc, apoi mor, ceea ce poate fi devastator", mai spune aceasta.

Al doilea fenomen este viziunea. Asistenta crede că este cel mai discutat dintre toate fenomenele întâlnite pe patul de moarte. „Nu este despre halucinații și psihoze sau despre a vedea lucruri din cauza bolilor mintale, este diferit", spune aceasta.

Asistenta consideră că acest lucru: „Se întâmplă de obicei cu câteva săptămâni înainte de moarte, ei pot fi conștienți și pot avea o conversație normală cu familia lor și spun că își văd tatăl mort în colț care zâmbește și le spune că vine să-i ia curând și să nu-și facă griji".

Cel mai bun lucru pe care trebuie să-l faci ca membru al familiei care este martor la persoana iubită care se confruntă cu viziunea este „să mergi cu ea", potrivit asistentei. Ea spune că oamenii experimentează de obicei viziunea la aproximativ o lună de moarte.

Al treilea fenomen este „alegeți când veți muri". „Am văzut niște cazuri extreme în acest sens", spune Julie. „Am avut oameni care au spus  «în seara asta o să mor, știu asta, pot să simt» și apoi o fac", mai adaugă aceasta.

Asistența susține că există și momente în care oamenii vor aștepta să vină toată lumea pentru a-și lua rămas bun și apoi vor muri. „Unii oameni vor aștepta până după o piatră de hotar, cum ar fi o zi de naștere sau după o nuntă... rămân în viață pentru că vor să ajungă la acea dată și apoi corpul lor va renunța în sfârșit", spune Julie.

Iar acest lucru este afectat de personalitatea persoanei. „Cineva care este foarte privat și independent, dar și cineva care este foarte protector, va aștepta până când toată lumea pleacă și va muri atunci".

Uneori, viziunea merge mână în mână cu cel del patrulea semn care se numește „atingerea morții". „Acesta este atunci când o persoană stă întinsă în pat și își ridică mâna în aer, aproape ca și cum ar vedea pe cineva sau ar ajunge la cineva să o îmbrățișeze sau să-i strângă mâna", explică Julie. Acest lucru poate fi și pentru o perioadă prelungită de timp.

Un alt fenomen des întâlnit în această situație este „privirea morții". „De obicei arată ca cineva care se uită în colțul sau într-o parte a camerei, cu siguranță că se uită la ceva atent", explică asistenta. „Dacă pocnești cu degetul în fața feței lor sau încerci să le spui numele pentru a-i scăpa din el, nu o vor face până când nu sunt gata.", mai spune ea.

Ultimul fenomen poartă numele de „experiența împărtășită a morții". Este semnul care a afectat-o ​​cel mai mult pe Julie și se petrece când „cineva care nu este pe moarte simte, vede sau înțelege ce se întâmplă cu persoana care moare". Ea explică: „Este ca și cum persoana pe moarte îți dă senzația prin ce trece".

Protector



duminică, 22 septembrie 2024

Fosta-i lele!






Jale mare! O vară deșertică ne-a uscat mulți pomi. Ce o fi la anul?

Începutul toamnei astronomice

Echinocțiul de toamnă 2024. Din luna septembrie noaptea devine mai lungă

Echinocțiul de toamnă din 2024 este un eveniment ce marchează începutul toamnei astronomice în emisfera nordică, aducând cu sine o serie de schimbări notabile în ritmul naturii și în durata zilelor și nopților.

Echinocțiul de toamnă din 2024, un moment astronomic semnificativ, se va produce pe 22 septembrie, la ora 15:43, ora României.

În timpul echinocțiului, Soarele traversează ecuatorul ceresc, ceea ce determină o distribuție aproape egală a luminii și întunericului pe întreaga planetă. Această aliniere perfectă are ca rezultat și un fenomen unic - Soarele răsare exact la est și apune exact la vest, o priveliște spectaculoasă ce poate fi admirată în întreaga lume.

Odată cu sosirea echinocțiului de toamnă, emisfera nordică începe să se pregătească pentru sezonul rece. Zilele se scurtează treptat, lăsând loc nopților tot mai lungi, iar temperaturile încep să scadă, anunțând venirea iminentă a iernii. Peisajul natural se transformă într-o explozie de culori calde, pe măsură ce frunzele își schimbă nuanțele, creând un spectacol vizual impresionant.

În același timp, în emisfera sudică, echinocțiul de septembrie vestește începutul primăverii. Zilele devin mai lungi, iar nopțile se scurtează, permițând naturii să se trezească la viață după perioada de repaus hibernal. Temperaturile încep să crească, iar plantele înfloresc, aducând un suflu nou și o energie revitalizantă în întreaga regiune.

Citește și

Shutterstock

Echinocțiul de toamnă, un moment de echilibru și tranziție, a fost celebrat și venerat de-a lungul timpului în numeroase culturi din întreaga lume. Reprezentând un simbol al recoltei și al abundenței, acest eveniment astronomic a inspirat diverse festivaluri și ritualuri de recunoștință pentru roadele pământului.

În plus, în anumite regiuni, echinocțiul de toamnă este asociat cu fenomene astronomice spectaculoase, cum ar fi aurora boreală, care adaugă o notă de magie și mister acestui moment special.

Termenul "echinocțiu" își are originea în limba latină, combinând cuvintele "aequus" (egal) și "nox, noctis" (noapte). Conform astro-urseanu.ro, echinocțiul de toamnă reprezintă momentul când Soarele traversează ecuatorul ceresc, trecând din emisfera nordică în cea sudică. Acest fenomen are loc la intersecția dintre ecliptică (proiecția orbitei Pământului pe sfera cerească) și ecuatorul ceresc.

În ziua echinocțiului, Soarele răsare și apune exact în punctele cardinale est și vest. Ca rezultat, durata zilei este egală cu cea a nopții, indiferent de latitudinea geografică.

Echinocțiul de toamnă marchează:

1. Sfârșitul verii astronomice

2. Începutul toamnei în emisfera nordică

3. Pregătirea pentru trecerea la ora de iarnă (în ultimul weekend din octombrie)

Deși în tradiția populară începutul toamnei este asociat cu sărbătoarea Nașterii Maicii Domnului (Sfânta Maria Mică), din punct de vedere astronomic, acest moment este marcat de echinocțiul de toamnă.

sâmbătă, 21 septembrie 2024

SPECIAL Alexandru Macedonski, poetul proscris din cauza unei epigrame despre Eminescu

Completări de la Cristi Rimer:


Nu doar Eminescu a intrat sub condeiul trufaș al lui Macedonski, același tratament literar a fost aplicat și lui Vasile Alecsandri și I. L. Caragiale. Un studiu care relevă profilul psihologic al „Poetului rondelurilor” se găsește aici:


https://biblioteca-digitala.ro/reviste/Bucuresti-Materiale-de-Istorie-si-Muzeografie/dl.asp?filename=01-Bucuresti-Materiale-de-Istorie-si-Muzeografie-I-1964_323.pdf

..................

Sfidând convențiile literare și apărându-și viziunea chiar și cu prețul oprobriului public, Macedonski avea să schimbe definitiv literatura și cultura română ridicându-le la rang european. 

Macedonski și-a apărut viziunea artistică cu orice preț, chiar și cel al repugnării. Foto: mnlr.ro

Într-un București aflat încă sub vraja romantismului și limitat de convențiile rigide ale vremii, Alexandru Macedonski (1854-1920) se ridica asemenea unui vârtej de idei și ambiții, sfidând cu o îndrăzneală rar întâlnită normele literare ale timpului său. Poetul cu baston de dandy, privire pătrunzătoare și pas hotărât nu era doar un scriitor, ci un adevărat revoluționar al culturii române a cărui influență avea să fie resimțită și în deceniile următoare. Mereu cu privirea ațintită spre un orizont literar necunoscut contemporanilor săi, Macedonski a devenit un spirit revoluționar care și-a pus amprenta, uneori scandalos, alteori genial, asupra culturii române. A fost un vizionar într-o lume care încă se agăța de romantismul lui Eminescu, un creator însetat de inovație, pentru care poezia nu era doar vers, ci un experiment artistic, un amestec de sunete, culori și simboluri și chiar o revoltă.

Pentru Macedonski, arta nu cunoștea granițe și nu a ezitat niciodată să le forțeze – nici pe cele ale propriei imaginații, nici pe cele ale contemporanilor săi. Însă această curajoasă luptă pentru modernitate i-a adus nu doar glorie, ci și un exil, polemici aprinse și o viață marcată de căutări febrile. Cine era, însă, acest spirit neliniștit care a sfidat convențiile și a remodelat poezia românească? De la polemicile sale răsunătoare până la reîntoarcerea triumfală în literatura națională, povestea lui Macedonski este cea a unui artist care a refuzat să accepte compromisuri, lăsând în urmă o moștenire care încă inspiră și intrigă. Astăzi, la 170 de ani de la nașterea sa – celebrați și prin expoziția „Alexandru Macedonski 170“, Muzeul Național al Literaturii Române, în parteneriat cu Biblioteca Academiei Române –, Macedonski este privit nu doar ca un poet, ci ca un adevărat deschizător de drumuri, un spirit polemic și vizionar ce a vrut să modernizeze literatura română cu orice preț.

Personalitatea lui Alexandru Macedonski era o combinație fascinantă de ambiție și de sensibilitate, de aristocrație și polemică. Într-o epocă în care arta poetică era dominată de romantism și versuri melancolice, Macedonski și-a asumat rolul de inovator, de combatant împotriva convențiilor. De la primele sale creații, a fost convins că are o misiune literară măreață. „Eu am fost făcut de providență să fiu un om mare și trebuie să triumf!“, îi scria marele simbolist prietenului său Alexandru Vlahuță, ca și cum destinul său ar fi fost deja decis de forțe superioare. „Macedonski era o personalitate combativă, un om care nu se ferea să își afirme părerile chiar și în fața opoziției unanime“, scria și criticul literar George Călinescu în „Istoria literaturii române“. Acest „război“ declarat tradiției avea să îl definească pe Macedonski atât ca poet, cât și ca om.

În viața personală, marele simbolist era un adevărat dandy. Cu aspectul său îngrijit și aerul de aristocrat care sfida normele sociale, Macedonski își cultiva imaginea cu aceeași grijă cu care își șlefuia versurile. Nu era doar un poet, ci un „spectacol în sine“, așa cum l-a descris Eugen Lovinescu. Însă, în spatele acestei aparențe impunătoare, se ascundea o fire sensibilă și adesea melancolică, una care trăia suferința și neliniștea caracteristice geniilor neînțelese.

Alexandru Macedonski în 1878, la vârsta de 24 de ani. Foto: Wikipedia

Pe cât de rafinat era Macedonski în versuri, pe atât de aspru era în critica sa, stârnind numeroase controverse. Într-un București de secol XIX, unde lumea literară părea încremenită în convenții și reverii romantice, Alexandru Macedonski apărea ca un foc neîmblânzit, un poet cu sabia întinsă spre toți cei care se opuneau viziunii sale revoluționare. Macedonski nu s-a sfiit niciodată să-și poarte luptele în spațiul public, iar spiritul său polemic l-a adus în mijlocul celor mai aprinse dispute literare. Orgoliul său necruțător și întotdeauna afișat fără rețineri l-a transformat într-o figură aproape legendară a războaielor culturale. „Macedonski era omul marilor certuri literare. Polemicile lui nu erau simple răfuieli, ci manifestări ale unui spirit revoluționar care dorea să impună o nouă viziune asupra literaturii“, nota criticul Tudor Vianu.

Unul dintre primele fronturi de război deschise de Macedonski a fost cel împotriva junimiștilor. În timp ce Titu Maiorescu, conducătorul cenaclului, impunea în jurul său gustul pentru poezia clasică și, mai ales, romantismul eminescian, Macedonski a văzut în „Junimea“ un bastion al conservatorismului literar. În ziare și reviste, îi critica fără milă pe membrii grupării, contestând valorile lor estetice. Nici Maiorescu, „magistrul“ criticii literare din acea perioadă, nu a scăpat de ironia poetului. Macedonski a fost primul care a îndrăznit să-l atace direct pe criticul absolut al epocii, sugerând că gustul literar al „Junimii“ era unul îmbătrânit și depășit. Pentru Macedonski, literatura trebuia să fie un tărâm al inovației, nu al repetiției.

Pe lângă junimiști și Eminescu, Macedonski a avut numeroase dispute cu criticii literari ai vremii, pe care îi considera meschini și obtuzi. Sfidând autoritatea lor, poetul ataca fără rezerve tot ceea ce i se părea o „mediocritate ridicată la rang de artă“. În ochii lui Macedonski, literatura trebuia să fie un act de creație continuă, o „explozie de frumusețe“ care să sfideze granițele tradiției. Într-una dintre cronicile sale, el a numit „criticii“ niște „preoți ai cadavrului literaturii“, provocând un val de dezaprobare și de ostilitate.

Macedonski nu și-a rezervat atacurile doar pentru arena literară, el a îndreptat sabia și împotriva moravurilor societății. Cu o limbă ascuțită, a criticat burghezia bucureșteană, ipocrizia elitei și superficialitatea lumii literare. Revista sa, „Literatorul“, era nu doar o platformă pentru creațiile sale, ci și un teren de război, de unde lansa săgeți înflăcărate către cei pe care îi considera „corupți de mediocritate“. Nu-i păsa că prin aceasta își făcea numeroși dușmani; pentru el, aceste dispute erau dovada că își urma crezul artistic cu o încăpățânare necruțătoare.

De asemenea, și cu apropiații lui avea dispute dure. În amintirile sale, Cincinat Pavelescu relata un episod în care se certase cu simbolistul pe „chestiuni stilistice“ asupra unei piese de teatru cu subiect biblic pe care o scriseseră împreună: „Macedonski, supărat, a început să-i facă tot felul de reproșuri, acuzându-l de ingratitudine și spunând că l-a «luat de pe stradă» și l-a făcut om. La care Cincinat Pavelescu i-a replicat: «Da, dar eu nu am avut în familie un ucigaș al lui Tudor Vladimirescu», referindu-se la unul dintre unchii lui Macedonski, care a fost implicat în asasinarea lui Tudor Vladimirescu. La auzul acestei replici, Macedonski s-a înduioșat și a spus: Nu trebuia să fii atât de aspru cu mine, pentru că eu am suferit mult și sunt un om lovit de soartă. În cele din urmă, și Pavelescu s-a înduioșat, iar cei doi s-au împăcat“, a povestit criticul literar Paul Cernat pentru „Weekend Adevărul“.

La sfârșitul anilor 1880, dezamăgit de felul în care creația sa era primită în România și dorind să își găsească locul într-o literatură europeană în plină efervescență, Macedonski s-a exilat în Franța. Parisul, epicentrul simbolismului și al modernismului, i-a oferit inspirația și contactul cu poeții care îi împărtășeau viziunea artistică. Aici, printre versurile boeme ale lui Paul Verlaine și cafenelele frecventate de Stéphane Mallarmé, Macedonski a găsit confirmarea că drumul său poetic era cel corect. „În Paris mi-am dat seama că poezia poate fi citită cu ochii, nu doar cu mintea“, scria el mai târziu, rezumând esența simbolismului, care vedea poezia ca pe o formă de artă totală, o combinație de sunet, culoare și idee. Din această perioadă datează și volume precum „Excelsior“, în care influențele simbolismului francez sunt evidente, prin bogăția de imagini și de sugestii senzoriale.

Volumul de poezii „Excelsior", scris de Alexandru Macedonski

După perioada petrecută în Franța, Macedonski s-a întors în România, dar nu ca un poet învins, ci ca un adevărat luptător. Decis să își continue misiunea, și-a asumat rolul de mentor pentru tinerii scriitori, prin intermediul revistei „Literatorul“, fondată și condusă de el. „Literatorul“ nu era doar o revistă literară, ci un laborator de idei și curente noi, un manifest al simbolismului și al libertății de expresie.

Deși a întâmpinat o rezistență puternică din partea criticilor conservatori, Macedonski nu a renunțat niciodată la crezul său. El a continuat să scrie și să promoveze poezia modernă, transformându-se într-un adevărat pionier al culturii. A sprijinit noi talente și a cultivat o atmosferă de inovație artistică, pregătind terenul pentru generația interbelică. Această luptă neobosită pentru modernitate l-a transformat într-un deschizător de drumuri. Generații întregi de scriitori au călcat pe urmele sale, de la Ion Minulescu, cu muzica versurilor sale, până la Tudor Arghezi, cu forța imagisticii și căutarea expresiei perfecte: „Fără el, nu am fi avut un Arghezi sau un Minulescu așa cum îi cunoaștem astăzi“, nota criticul Adrian Marino. Macedonski este, în esență, acea rază de lumină care a străpuns întunericul convențiilor, dezvăluind un orizont nou, unde poezia nu doar descrie, ci evocă, nu doar vorbește, ci cântă și se dezvăluie asemenea unui mister încifrat. Fiecare vers al său este o cheie, iar fiecare simbol, un portal către o lume mai vastă, o lume pe care el a avut curajul să o exploreze primul.

Alexandru Macedonski rămâne, fără îndoială, un spirit neliniștit și revoluționar al culturii române. Polemicile, căutările și dorința de a rupe lanțurile convențiilor l-au transformat într-o figură controversată, dar indispensabilă în evoluția literaturii noastre. Astăzi, când privim la poezia românească modernă, vedem reflexia îndrăznelii lui Macedonski de a visa la o artă totală, de a îndrăzni să conteste canoanele și de a invita cititorul într-o lume a simbolurilor și a sugestiilor.

Se crede că Macedonski nu găsise în cercurile literare de la „Junimea“ recunoașterea pe care și-o dorea, iar acest lucru l-a împins să critice violent operele junimiștilor, cu precădere pe cele ale lui Eminescu. La rândul său, și poetul romantic își folosea penița drept armă scriind că poeziile lui Macedonski „nu-s frumoase prin aceea că-s naționale“. Într-un manuscris, Eminescu l-a atacat fără menajamente: „Dacă ar exista o înaintare absolută în omenire – un spor real de puteri –, atunci Homer ar trebui să fi fost un măgar și Macedonski un geniu – pe când tocmai contrariul e adevărat“.

Apogeul conflictului dintre cei doi a avut loc în 1883, anul în care Eminescu a suferit prima cădere nervoasă și a fost internat într-un sanatoriu. La scurt timp, Macedonski publică o epigramă în care critica un „poet X“, versurile sale ironizând situația unui poet care „a luat-o pe un drum jalnic“. Epigrama a fost imediat asociată cu starea lui Eminescu, iar opinia publică s-a întors împotriva lui Macedonski, catalogând gestul drept o insultă adusă celui mai apreciat poet al României. „L-aș plânge dacă-n balamuc/ Destinul său n-ar fi mai bun...“, scria Macedonski, într-un vers care avea să-i aducă o viață întreagă de ostracizare. Criticii epocii și chiar foștii săi colaboratori s-au întors împotriva lui, ziarele refuzau să îi mai publice poeziile, abonații revistei „Literatorul“ renunțau în masă, iar Macedonski, izolat fiind, devenea un proscris al lumii literare. Poetul simbolist a încercat să se disculpe, trimițând dezmințiri către diverse ziare, însă eforturile sale au fost în van, fiind interpretate ca un gest de lașitate.

„Weekend Adevărul“ a discutat cu Paul Cernat, critic literar și profesor universitar, despre povestea acestei epigrame care l-a urmărit până în ultima clipă pe Alexandru Macedonski. „Povestea epigramei la adresa «alienatului» Eminescu este destul de controversată. Macedonski a simțit nevoia să se apere până la sfârșitul vieții. El susținea că a fost victima unei înscenări orchestrate de un dușman personal, Grigore Ventura, și că epigrama respectivă nu avea intenția pe care i-au atribuit-o adversarii săi. Desigur, sunt multe asemenea interpretări în jurul acestui episod. Macedonski a scris epigrama, iar aceasta a fost inclusă în edițiile critice ale operelor sale, însă el a insistat că nu a făcut-o cu intențiile ce i-au fost atribuite în acele circumstanțe. Până la sfârșitul vieții, a căutat să se disculpe. Chiar cu câteva luni înainte de a muri, a publicat un articol în care își explica poziția din acea epocă, susținând că nu l-a urât niciodată pe Eminescu și că l-a apreciat ca poet“. Totodată, specialistul a subliniat faptul că în cazul lui Macedonski a existat un „complex Eminescu“, despre care s-a vorbit în istoria noastră literară: „Macedonski a simțit nevoia să-i dea replici, inclusiv literare, lui Eminescu, iar unele dintre poeziile sale par să intre într-un dialog cu cele eminesciene“.

Epigrama care l-a adus pe Macedonski în dizgrație a devenit, în mod ironic, și momentul de cotitură al vieții sale. „Când năluca lui palidă și slăbănoagă se zărea singuratică pe la colțul stradelor laterale, inspira o milă amestecată cu spaimă, întocmai ca și femeilor din Florența care strigau la vederea lui Dante: Priviți pe acela care se întoarce din infern!“, descria poetul Cincinat Pavelescu această perioadă întunecată din viața lui Macedonski.

Caricatură ce-l înfățișează pe Macedonski, realizată de Nicolae Petrescu-Găină. Foto: Wikipedia

Însă conflictul dintre Macedonski și Eminescu nu a fost doar o simplă ciocnire între două personalități puternice, ci simbolul unui schimb de epoci. Macedonski reprezenta modernitatea, simbolismul, căutarea unei poezii noi, în timp ce Eminescu întruchipa apogeul romantismului. Chiar dacă polemica i-a adus lui Macedonski numeroase neplăceri și un stigmat de „dușman al lui Eminescu“, ea a marcat totodată și sfârșitul unei epoci literare și începutul unei noi direcții în poezia română.

Un poet himeric, incomod și fascinant – Paul Cernat dezvăluie laturile necunoscute ale lui Alexandru Macedonski și influența sa asupra literaturii române

„Weekend Adevărul“ a discutat cu criticul literar Paul Cernat despre personalitatea fascinantă și controversată a lui Alexandru Macedonski, „un himeric“ marcat de contradicții, idealism fanatic și conflicte cu contemporanii. De asemenea, acesta a vorbit și despre impactul pe care l-a avut asupra generațiilor de poeți ce i-au urmat celui descris de Paul Cernat drept „ un Don Quijote cu mustața lui Salvador Dalí“.

„Weekend Adevărul“: Pentru a-l cunoaște mai bine pe Alexandru Macedonski, cum i-ați descrie personalitatea?

Paul Cernat: O personalitate himerică, care a fost adesea singur împotriva tuturor. Un idealist fără doar și poate, care a jucat totul pe cartea poeziei. Inclusiv virajele lui politice, derutante pentru istorici, pot fi explicate prin această credință mistică, fanatică, în rolul poeziei și al poetului. S-a autointitulat „poet“ cu majusculă, opunându-se curentelor dominante din cultura română a epocii. Se vede clar antieminescianismul său, legat și de spiritul neolatin, sudic, meridional. Genealogia lui contează mult aici; pe linie paternă, vine dintr-o familie cu rădăcini sudice balcanice, sârbo-bulgărești, de care a făcut mult caz. Bunicii lui au fost militari veniți în siajul trupelor lui Alexandru Ipsilanti, după reprimarea unei răscoale importante antiotomane în Balcani. Pe linie maternă venea dintr-o familie de boieri olteni. A făcut mult caz de originile nobiliare, uneori inventate – adăugând alte blazoane imaginare, precum descendența din prinți lituanieni, ceea ce s-a dovedit a fi fals.

De ce credeți că avea această nevoie de a se pretinde mai mult decât era?

Era atașamentul față de propria familie și de originile ei, dar și suferința simțită din cauza decăderii acesteia. Generalul Macedonski, tatăl său, s-a sinucis în condiții misterioase după ce a pierdut mult din ceea ce avea. Mama poetului și-a pierdut moșiile care îi reveniseră. Este vorba de complexul unui aristocrat „decăzut“, care s-a simțit expulzat de societatea burgheză din rolul istoric pe care ar fi trebuit să îl aibă. Macedonski și-a căutat revanșa prin poezie, împotriva unei condiții sociale ce nu îi oferea șansele dorite. Vorbim de o compensație, o tentativă de a depăși un impas social. În același timp, avea un temperament războinic, idealist, foarte complicat de analizat, care l-a făcut un tip incomod pentru toată lumea, inclusiv pentru el însuși. A reușit să fie antipatic atât în timpul vieții, cât și după moarte, pentru mulți lideri de opinie și critici literari. Cu toate acestea, a reușit să învingă în posteritate și să se așeze pe valurile istoriei culturii. Este vorba, în opinia mea, de un complex și de niște fantasme genealogice pe care le întâlnim și la alți scriitori români sau europeni ai acelei epoci. Întreaga aristocrație europeană trecea printr-un declin, o decadență. Macedonski scrie sub influența acestei decadențe, chiar dacă nu este întotdeauna un decadentist în sensul strict al termenului. Era un reprezentant al decadentismului prin personalitatea, aspirațiile și valorile sale.

Generalul Alexandru Macedonski, tatăl poetului. Foto: Wikipedia

În viața personală, însă, era mai sensibil, poate chiar melancolic. Cum se împăcau aceste trăsături în personalitatea lui Macedonski?

Da, Macedonski era plin de contradicții. Era un hipersensibil, un artist, un estet, dar și un ambițios cavaler al poeziei. Coincidența dintre numele său și cel al lui Alexandru Macedon, cuceritorul din Antichitate, îl fascina. Macedonski era un hipersensibil, chiar un om atașant. Cei care l-au cunoscut în intimitate știu că era un om bun, fragil, vulnerabil. Pe de altă parte, era un luptător care nu a cedat în fața adversităților. Asta îi conferă farmecul. În plus, era un tip histrionic, care și-a asumat atât sublimul, cât și ridicolul, fără să țină seama de granița subțire dintre ele. Da, într-adevăr, Macedonski era un hipersensibil, iar opera lui reflectă această combinație de ambiție și vulnerabilitate, de nostalgie și, uneori, de orientare către viitor. Era când viitorist, când nostalgic și retro, lucru vizibil în proza sa, dar și în evoluția sa politică. „Poema rondelurilor“, considerată testamentul său liric, a apărut la șapte ani după moartea sa, în același an cu primul volum al lui Tudor Arghezi, „Cuvinte potrivite“. Arghezi a fost unul dintre scriitorii lansați de Macedonski. Cred că nimeni altcineva în cultura și literatura română nu a avut norocul să lanseze atât de mulți artiști, în special poeți, care au confirmat la cel mai înalt nivel. Macedonski a realizat această performanță fără a fi critic literar în sensul instituțional, fără a avea o poziție universitară sau decizională, așa cum a avut Titu Maiorescu. Și aceasta nu este singura sa performanță.

Am putea spune că a creat o nouă „rețetă“, una opusă celei realizate de Maiorescu...

Da, Macedonski a creat o nouă „rețetă“, una opusă celei propuse de Titu Maiorescu, sub toate aspectele: literar, geocultural și geopolitic. În timp ce Maiorescu și junimiștii se orientau spre filogermanism, Macedonski s-a îndreptat spre Franța și neo-latinitate modernă. El a fost în avangarda simbolismului și decadentismului, apropiindu-se de cercul revistei belgiene „La Wallonie“ din Liège, condusă de Albert Mockel. A fost, de asemenea, unul dintre pionierii versului liber și alb în poezia europeană, așa cum se vede în poemul său „Hinov“. Cu toate acestea, Macedonski nu a perseverat pe această linie, rămânând fidel poeziei clasice, cu rimă. Această fidelitate a fost transmisă și unor discipoli precum Tudor Arghezi și Ion Barbu, care, în ciuda modernității lor, au păstrat această disciplină clasică. Rețeta pe care el a oferit-o a fost urmată de mulți dintre discipolii săi, care au devenit simboliști sau moderniști, în timp ce Macedonski a rămas, ca sensibilitate și formație, un romantic de școală franceză, un romantic târziu cu influențe clasicizante. S-a dorit un deschizător de drumuri și, în multe privințe, chiar a reușit, atât în poezie, proză, cât și în teatru sau chiar scenaristică. În 1911 a scris un scenariu de film, nevalorificat în timpul vieții sale, bazat pe un text din 1877, ceea ce îl situează într-un fel de avangardă în acest domeniu.

Credeți că idealul său artistic a fost îndeplinit mai degrabă de urmașii săi?

Exact. Putem vorbi aici și de o ironie a istoriei, dar și de o formă de generozitate din partea lui Macedonski. În fond, Arghezi, Bacovia, Ion Pillat și ceilalți discipoli erau oameni ai timpului lor, diferit de perioada formării lui Alexandru Macedonski, în anii 1870. Macedonski a oferit o rețetă și câteva exemple, dar nu a fost un simbolist sau un decadent în aceeași măsură ca discipolii săi. În 1912, Macedonski legitimează publicarea viitorilor avangardiști Ion Vinea și Tristan Tzara. A reușit să fie, în același timp, în avangardă, dar și un nostalgic. Era un proiect pentru toate anotimpurile, un proiect la răscruce de vremuri, în care se întâlnesc multe tendințe noi.

Macedonski, un artist la granița dintre nostalgia trecutului și inovația viitorului. Foto: Wikipedia

Ce ne puteți spune despre excentricitatea lui Macedonski?

Sunt multe anecdote despre el, mai ales legate de cenaclul „Literatorul“. Își organiza aparițiile excentrice, stând pe un tron pictat de fiul său, Alexis, împărțind „perle“ discipolilor săi, neavând bani pentru premii reale. Avea dificultăți financiare, compensate în parte de sponsori precum Alexandru Bogdan-Pitești, o figură controversată a modernității românești. De asemenea, a avut numeroase conflicte cu contemporanii săi, și-a făcut mulți dușmani, dar nu toate dușmăniile erau duse până la capăt.

În ce sens?

De exemplu, Macedonski și Caragiale au avut o relație complicată, cu momente de prietenie, dar și conflicte puternice. Toată lumea cunoaște conflictul lor, început când Macedonski avea 19-20 de ani, fiind ironizat de Caragiale pentru pretențiile sale nobiliare. Mai târziu, Macedonski s-a implicat în scandalul de plagiat care l-a afectat pe Caragiale, amorsat de discipolul simbolistului, Caion. Cu toate acestea, au avut și momente de prietenie, iar parodiile lui Caragiale pot fi privite ca o formă de tachinare față de un om pe care îl prețuia, dar pe care nu putea să îl ia în serios în totalitate. La moartea lui Caragiale, Macedonski a trimis un necrolog emoționant, copleșitor, căci era plecat într-o altă țară la tratament, recunoscând valoarea acestuia: „Ne-am atacat mult pentru că ne-am iubit mult“.

Credeți că Macedonski a reușit să-și găsească echilibrul artistic?

Macedonski a fost un personaj al contrastelor, dar, în același timp, a încercat și chiar a reușit să găsească un echilibru. „Poema rondelurilor“ este testamentul liric al unui poet împăcat cu sine și cu existența. Este o poezie a înseninării, a împăcării, spre deosebire de cele pline de furie și revoltă din perioada „Nopților“. În final, a reușit să-și găsească acel echilibru apolinic râvnit și visat. Este o adevărată performanță și un noroc faptul că a putut să-și încheie viața și opera pe această notă. Această concluzie contrastează în multe privințe cu tumultul deceniilor anterioare, dar spune ceva despre nevoia sa interioară de liniște, calm și echilibru, de care, din păcate, nu a avut parte. Prin urmare, Macedonski reprezintă un caz unic în istoria noastră literară și culturală. Este, în același timp, și un personaj distinct, un fel de Don Quijote cu mustața lui Salvador Dalí, pe care i-o tot ironiza Caragiale alături de frizură.

Adevărul.ro 

Thassos, insula dintre apele de smarald. De ce este una dintre cele mai iubite destinații turistice pentru români


De peste un deceniu, insula Thassos se numără printre cele mai populare destinații turistice europene pentru români. Conform autorităților locale, în ultimii trei ani, opt din zece turiști străini în Thassos au fost din România.

Apus de soare frumos ca un vis al unei seri de vară pe plaja Marley-Thassos FOTO Denis Grigorescu

Primul dintre numeroasele atuuri ale atât de iubitei insule grecești, care are aproximativ 13.000 de locuitori, este unul logistic: din București până în Thassos sunt doar 616 kilometri, o distanță ce poate fi parcursă în aproximativ 11 ore dacă alegeți să faceți drumul fără pauză. Dacă alegeți să parcurgeți drumul în două reprize, puteți opri o noapte în Bulgaria, fie în pitorescul Veliko Tîrnovo, fie în Stara Zagora, acesta fiind chiar la jumătatea distanței.

Am putea spune că, fără îndoială, Thassos are cam tot ce lipsește litoralului românesc: de la prețurile mult mai mici la cazare și mâncare până la plajele curate, apa extrem de limpede și, mai presus de orice, serviciile impecabile – grecii știu să zâmbească neostentativ, să fie amabili fără a-ți da senzația că îți fac o favoare, să te facă să revii. Nici nu mai punem la socoteală faptul că mulți dintre ospătari și proprietarii de pensiuni știu sute de cuvinte în românește. În privința prețurilor, lucrurile sunt destul de simplu de expus: o masă pentru trei persoane la o terasă din Thassos, cu tot cu băuturi și porții foarte consistente, costă în medie 40-50 de euro. Pe cele mai multe plaje, în prețul de 20-30 de euro al unui set de șezlonguri și o umbrelă, ai inclusă consumația în cuantumul respectivei sume. Cele mai mari prețuri pentru un set de șezlonguri, 50 de euro, sunt la cele mai cunoscute plaje de pe insulă – Marble Beach și Paradise Beach, aflate în estul Thassosului.

Un prim sfat pentru toți cei care merg cu mașina în Thassos este acela de a face plinul la rezervor în Bulgaria, mai precis în orașul Kardjali, aflat la 50 de kilometri de Makaza, vama de intrare în Grecia. Benzina este cu minimum un leu per litru mai ieftină față de Grecia. De la Makaza până la Keramoti, localitatea de unde trebuie luat feribotul spre Thassos, aveți de parcurs aproximativ 122 de kilometri.

La zona de unde începe îmbarcarea spre feribot începe animația. Zeci de angajați dirijează și gesticulează de zor pentru a direcționa mașinile spre feribot, făcând semn femeilor și pasagerilor să coboare. Taxa de feribot este de 25 de euro de mașină, la care se adaugă 5 euro pentru fiecare persoană. De exemplu, o familie cu un copil va plăti 40 de euro. Cursa cu feribotul spre insula Thassos durează aproximativ 30 de minute și este „păzită“ constant de numeroși pescăruși, care se apropie de pasageri fără vreo urmă de timiditate, sperând că vor primi o mică gustare.

Pescărușii, prezențe constante lângă feriboturile ce ajung în Thassos FOTO Denis Grigorescu

De la Limenas, capitala insulei, și locul unde am acostat, și până în Astris, zona din sud unde am avut cazarea, sunt 42 de kilometri. Iar drumul, unul în procent majoritar de coastă, face ca oboseala să dispară ca prin farmec – peisajele marine te fac să crezi că ai ajuns probabil într-o sucursală terestră a Raiului.

Astris, aflată în sudul insulei, este considerată zona cu cel mai bun microclimat din Thassos. Iar la pensiunea aleasă, aflată într-o zonă extrem de liniștită, cu o grădină plină de măslini, gazdele noastre – Maria Malliarou și părinții săi, Georgia și Kostas – au fost la superlativ, mereu atenți, amabili și cu sfaturi utile, inclusiv legate de plajele din apropiere. Din Astris sunt doar câțiva kilometri până la Giola, considerată una dintre cele mai frumoase piscine naturale din lume. Atenție însă, drumul spre Giola nu este asfaltat și are mult praf. Mașinile trebuie lăsate mai sus, în curtea unei taverne, parcarea fiind 2 euro. Piscina naturală este una cu adevărat spectaculoasă, însă nu este recomandată copiilor, fiind înconjurată doar de stânci și atingând o adâncime de câțiva metri. Stâncile ajung la o înălțime de opt metri și nu puțini sunt cei care aleg să sară în piscina naturală, în ciuda tuturor riscurilor, a avertismentelor autorităților și a zecilor de accidente petrecute în ultimii ani.

Insula Thassos are în total peste 50 de plaje, pentru toate gusturile: amenajate, semi-sălbatice sau sălbatice. În prima seară, la recomandarea gazdelor noastre, am ales să mergem la o plajă aflată la 4,5 kilometri de pensiune. Plaja Livadi se află între stânci, într-un loc cu un aspect ușor sălbatic, care îi oferă un farmec inefabil. Calitatea cea mai importantă însă este aceea că plaja nu este foarte cunoscută, fapt pentru care, când am ajuns, acolo mai erau doar câteva familii. Pentru a ajunge cu mașina cât mai aproape de Livadi trebuie să coborâți pe un drum secundar neasfaltat, aflat în condiții relativ practicabile și cu locuri de parcare suficiente, disponibile la umbra măslinilor aflați la câteva zeci de metri în spatele plajei.

La polul opus ca aglomerație, o plajă foarte populară și unde vin numeroși români este Psili Ammos, al cărei nume, în greacă, înseamnă „nisip fin“. Șezlongurile cu umbrele sunt la câțiva metri de apa extrem de limpede și de curată. Închirierea unui set de șezlonguri costă, în centrul plajei, 20 de euro. Practic, de această sumă trebuie să faci consumație, incluzând aici băuturi și/sau diferite gustări. Pentru masa de prânz, restaurantul din spatele șezlongurilor este o opțiune foarte bună: au meniuri și în română, iar prețurile pentru un fel principal, inclusiv fructe de mare, nu depășesc 20 de euro.

Imaginea 1/24: vedere plaja semisalbatica livadi thassos 01 foto denis grigorescu jpeg

Cu 850 de metri înainte de plaja Psili Ammos, cum veniți dinspre Astris, se află o altă plajă foarte bună pentru familiile cu copii. Este vorba despre Marley, unde un set de șezlonguri costă 30 de euro și, la fel ca majoritatea plajelor, pentru această sumă trebuie să faceți consumație. Tot acolo trebuie să aveți grijă dacă alegeți să înotați până la stâncile din lateral, căci vă puteți întâlni cu numeroși arici-de-mare, care nu sunt foarte prietenoși. În caz că sunteți înțepați, cea mai apropiată unitate medicală este o clinică privată aflată în centrul orașului Limenaria, la 12 kilometri de plajă. Numai că acolo aveți nevoie de asigurare privată de sănătate, căci cardul european de sănătate eliberat de CAS-urile din România este recunoscut doar în spitalele de stat. Dacă nu aveți asigurare privată, prețul unei consultații pentru a vi se extrage țepii aricilor-de-mare se ridică la 50 de euro. Și nu vă zgârciți la bani, căci aceste înțepături pot duce la infecții grave.

La intrarea în orașul Potos se află plaja San Antonio, probabil cea mai bună plajă din Thassos pentru familiile cu copii. Intrarea în apa extrem de limpede se face lin, progresiv și de-abia după mai bine de 50 de metri nivelul depășeşte 1,5 metri adâncime. Acolo am avut și o surpriză inedită: în fiecare dimineață, pe plajă venea un grec cu un cărucior pentru a strânge pietrele mari de pe plajă pentru ca nisipul să rămână fără denivelări și obstacole pentru turiști. Tot la San Antonio, pasionații de divertisment pe apă, inclusiv copiii, au mai multe opțiuni foarte interesante, precum să stea pe un colac tras de o barcă cu motor timp de 10-15 minute, prețul unei astfel de distracții fiind de 20 de euro. În orice caz, este o experiență care merită fiecare bănuț.

Aici, închirierea unui set de șezlonguri este doar 10 euro, fără consumație inclusă. Evident, mai ieftin decât la Mamaia. Iar restaurantele din zonă au oferte culinare foarte variate, mâncarea fiind proaspăt preparată și, la fel, la prețuri mult mai mici comparativ cu litoralul românesc. În zonă, la câteva sute de metri de plajă, sunt și taverne unde, de exemplu, o porție de sardine la grătar costă 9-10 euro, iar o bere locală, 4 euro. Grecii știu extrem de bine cum să comunice, iar amabilitatea și ospitalitatea fac parte din ADN-ul lor. De exemplu, la toate restaurantele unde am mâncat am avut de fiecare dată un desert din partea casei, fie că era vorba de o prăjitură sau de fructe.

Tot în ceea ce privește plajele, cele mai cunoscute și cele mai scumpe, ambele aflate în estul insulei, sunt Paradise și Marble. Marble Beach este una dintre cele mai faimoase plaje din Thassos, datorită aspectului său original. Faimoasa plajă, aflată în apropierea unei cariere de marmură, a fost amenajată artificial, din pietricele de marmură albă. Un singur șezlong costă aici 25 de euro, în preț fiind inclusă o băutură. Paradise Beach este o altă plajă frumoasă și scumpă: în weekendurile din sezonul estival, costul unui set de șezlonguri este de 50 de euro, prețul incluzând două băuturi sau două pizza.

La intrare în Potos – probabil localitatea cea mai animată din Thassos –, pe partea stângă, puteți merge la DELU, magazinul unde se mănâncă cea mai bună înghețată din zonă. O cupă uriașă de înghețată costă 2,5 euro, iar o porție de portokalopita, o prăjitură cu iaurt, însiropată cu suc de portocale, costă 4 euro. Magazinul e deținut de o tânără familie, iar patronul este un excelent vorbitor de română. La nici 200 de metri de DELU puteți comanda un delicios gyros de la o mică terasă locală, la doar 4,5 euro, adică la jumătate față de prețul mediu dintr-un restaurant din Thassos. Dacă ajungeți în Potos, trebuie să fiți atenți unde parcați, pentru că poliția e foarte reactivă în cazul celor care parchează mașinile neregulamentar. O opțiune foarte bună poate fi parcarea gratuită aflată aproape de ieșirea din Potos, cu sute de locuri.

Un sat de munte foarte căutat de turiști este Theologos, aflat la 12 kilometri de centrul Potosului. Este o bucurie de loc în centrul insulei, cu case cochete și pline de flori, cu magazine care oferă produse locale, cu liniște și parfum autohton și cu taverne foarte bune. Până în secolul trecut, Theologos a fost cel mai important loc din Thassos, fiind centrul economic şi politic. Numele satului înseamnă „Cuvântul lui Dumnezeu“ sau „teolog“, iar prima atestare a acestei așezări datează din anul 1287, aparținându-i împăratului bizantin Andronikos Palaiologos al II-lea.

Micul sat este renumit și pentru trei taverne, unde mielul la proțap este un deliciu. Una dintre ele este afacere de familie, cu tradiție de mai multe generații, al cărei proprietar poate fi văzut în fiecare seară – nu aveți cum să-l ratați, căci mustața lui, parcă din alte vremuri, îl face remarcat în mulțimea de clienți. Chelnerii sunt extrem de atenți și rapizi, iar prețurile sunt mai mult decât decente: de exemplu, o porție generoasă de 500 de grame costă în jur de 15 euro. Uleiul de măsline poate fi cumpărat de oriunde, atât de la taverne, cât și de la magazinele locale. Comparativ cu anul trecut, prețurile aproape s-au dublat: dacă în 2023 un litru era în jur de 7 euro, acum aceeași cantitate este în jur de 13 euro. Iar pasionații de licori alcoolice trebuie măcar să deguste lichiorul de rodie sau pe cel de gutui.

După nouă zile în Thassos, toate pline de nisip fin și ape de smarald, de locuri incredibile și de oameni ospitalieri, nu ai cum să nu te întrebi când va fi revederea, pentru că Thassos, cu farmecul său inconfundabil și cu peisajele de vis, este o insulă de care ți se face dor din clipa în care te-ai urcat pe feribot și ai plecat spre casă.

Unul dintre popasurile preferate din Thassos este satul Panagia, un loc de un pitoresc care îți taie răsuflarea, cu străduțe abrupte cu numeroase case albe pline cu flori, precum și cu multe izvoare. Întemeiat acum 300 de ani, Panagia a fost prima capitală a insulei. Dacă vreți să îi faceți o vizită, străduțele foarte înguste fac extrem de problematică parcarea. O soluție poate fi ca atunci când intrați în Panagia dinspre Golden Beach și drumul principal, să virați la stânga și să urcați câteva sute de metri cu mașina. Veți găsi mai multe zone cu locuri de parcare amenajate cumva în spatele satului. De acolo până în centrul localității veți face doar zece minute pe jos.

În seara în care am ajuns în Panagia, în centru era o sărbătoare a nucilor, faimoasă în zonă, prilej pentru localnici și autorități de a organiza o seară de neuitat, cu mese lungi puse într-o piață, dansuri tradiționale superbe, grătare și multă voie bună. În Panagia puteți vizita Muzeul fabricii de ulei de măsline Sotirelis, cu o tradiție de peste un secol, fabrică aflată în Limenas, capitala insulei. La muzeu puteți afla inclusiv mai multe detalii privind procesul de fabricare a renumitului ulei de măsline.

joi, 19 septembrie 2024



Izvorul morții. Pagerele și stațiile de emisie și recepție.

Ce sunt și cum arată pagerele și stațiile de emisie recepție, folosite în atacurile Mossad asupra Hezbollah

Mii de dispozitive de telecomunicații portabile - pagere și stații walkie-talkie - au fost utilizate recent în operațiunea Mossad din Libia și Siria asupra Hezbollah, provocând numeroase victime. Acestea sunt preferate pentru fiabilitatea lor în locuri unde semnalul mobil lipsește. Dar ce sunt ele, mai exact?

Dispozitivele de telecomunicații portabile (VEZI VIDEO) au fost utilizate ca o capcană pentru a declanșa explozii timp de două zile consecutive. Deși ambele sunt utilizate pentru comunicații rapide și fiabile în zone izolate, există diferențe importante în modul lor de utilizare și caracteristici: pagerele transmit mesaje text sau alerte sonore, în timp ce walkie-talkie -urile permit conversații vocale bidirecționale.

Mii de pagere capcană și stații walkie talkie au explodat din Liban și Siria Colaj

Pionieri în comunicațiile mobile și precursor al telefoanelor inteligente de astăzi, pagerele au revenit în actualitate în urma exploziilor din Liban și Siria, în Beirut și Damasc, produse în această săptămână, alături de stațiile walkie talkie, incidente în urma cărora 32 de oameni au murit și peste 3000 au fost răniți grav.

Denumite și „beepere", populare în anii '90, înainte de apariția telefoanelor mobile, pagerele sunt încă folosite în anumite domenii, cum ar fi cel militar sau medical, și sunt apreciate pentru fiabilitatea și simplitatea lor. Sunt dispozitive de telecomunicație de mici dimensiuni, destinate trimiterii și primirii de mesaje scurte sau alerte prin unde radio.

În principal, pagerele sunt unidirecționale sau bidirecționale. Unele pot doar să primească mesaje, de obicei sub formă de numere la care utilizatorul trebuie să sune, în timp ce altele permit atât primirea, cât și trimiterea de mesaje scurte. Acestea sunt folosite atunci când comunicarea prin intermediul telefonului mobil nu este sigură sau posibilă, în spații unde semnalul mobil poate fi inexistent, cum ar fi subsoluri sau camere protejate, sau în situații de pericol.

Walkie-talkie-urile sau stațiile de emisie-recepție sunt dispozitive portabile de comunicare bidirecțională care funcționează prin transmiterea semnalelor radio pe frecvențe specifice. Ele permit utilizatorilor să comunice între ei, similar cu telefoanele, dar fără a depinde de rețele mobile sau de internet. Sunt utilizate în special în situații unde alte forme de comunicare nu sunt disponibile sau practice, cum ar fi în zone izolate, la evenimente, în activități în aer liber sau pentru coordonarea echipelor de intervenție.

Iată câteva informații despre istoria, funcționarea și utilizările acestor dispozitive.

Puțină lume știe că pagerele au o istorie de peste un secol. Primul pager a fost inventat în 1921 și a fost utilizat inițial în domenii specifice, precum spitale și servicii de urgență. Au devenit mai răspândite în anii 1950, iar în 1962 Motorola a lansat primul pager portabil destinat medicilor.

Anii '80 - '90 au reprezentat perioada de apogeu, când pagere au devenit extrem de populare, în special în rândul medicilor, oamenilor de afaceri și tehnicienilor. În 1994 erau peste 61 de milioane de utilizatori la nivel global. Spre sfârșitul decadei, telefoanele mobile și SMS-urile au început să înlocuiască treptat pagerele.

Au fost folosite în principal pentru a primi mesaje text scurte sau alerte sonore. La început, primeau doar coduri numerice, iar utilizatorii trebuiau să sune la un anumit număr pentru a descifra mesajul. Ulterior, au fost dezvoltate pagere capabile să primească și mesaje text (alfanumerice). De exemplu, cineva putea trimite un mesaj dintr-un centru de apeluri sau de pe un telefon fix, iar utilizatorul pagerului primea acele mesaje.

În domeniul medical, pagerele erau esențiale pentru medici, permițându-le să primească alerte în caz de urgență. Deși au fost în mare parte înlocuite de telefoanele mobile, pagerele sunt încă folosite în unele industrii și domenii. Acestea sunt preferate în spitale și clinici pentru fiabilitatea ridicată, în locuri unde semnalul telefonic mobil poate fi slab sau inexistent și unde nu interferează cu echipamentele medicale sensibile. De asemenea, sunt utilizate în serviciile de urgență (pompieri, paramedici, poliție) pentru că sunt mai rapide și mai fiabile decât SMS-urile în caz de urgență. În industria nucleară și alte medii periculoase, unde folosirea telefoanelor este interzisă din cauza riscurilor de interferență sau incendiu, pagerele rămân o soluție de comunicare eficientă.

Stațiile de emisie-recepție au apărut în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial. Deși conceptul de radio portabil datează din anii 1920, primele walkie talkie -uri, așa cum le știm astăzi, au fost dezvoltate și utilizate extensiv în timpul războiului pentru comunicații rapide și mobile între soldați.

În 1937, tot compania americană Motorola (pe atunci cunoscută sub numele de Galvin Manufacturing Corporation) a lansat un model timpuriu de walkie talkie, numit „Handie-Talkie", care a fost utilizat pe scară largă de forțele armate. Acest dispozitiv a marcat începutul popularizării tehnologiei de comunicație bidirecțională portabilă.

După război, walkie-talkie-urile au început să fie folosite și în alte domenii, cum ar fi poliția, serviciile de urgență și industria, devenind un instrument esențial pentru coordonarea echipei și comunicarea în teren.

Walkie-talkie-urile continuă să fie de neînlocuit în multe domenii, grație capacității lor de a asigura comunicare rapidă, fiabilă și independentă de infrastructuri complexe.

Aceste dispozitive sunt folosite în diverse situații critice și profesionale: pentru urgență și intervenție - de către echipele de pompieri, poliție, salvamont și intervenție medicală pentru a coordona rapid acțiunile în caz de dezastre și urgențe; la evenimente și securitate - la concerte, festivaluri și alte mari evenimente, fiind folosite de echipele de securitate pentru a menține o comunicare eficientă și a gestiona securitatea; la activități în aer liber - în camping, drumeții și vânătoare, unde sunt esențiale pentru a menține legătura în zone unde semnalul mobil nu este disponibil; în construcții și logistică - pe șantiere și în depozite, pentru a facilita comunicația rapidă între echipe; în industrie și transporturi - porturile, aeroporturile și fabricile se bazează pe aceste dispozitive pentru a coordona operațiunile și a asigura buna desfășurare a activităților.

Designul unui pager variază în funcție de model și perioadă, dar în general, pagerele sunt mici, compacte și portabile, având adesea o formă dreptunghiulară care poate fi prinsă la curea. Ele sunt asemănătoare cutiilor pentru încărcarea căștilor Bluetooth, dar sunt puțin mai mari. Modelele mai recente au ecrane LCD, care în versiuni moderne sunt adesea colorate și pot afișa numere sau texte. Pagerele dispun, de obicei, de butoane simple pentru citirea și ștergerea mesajelor, precum și pentru activarea și dezactivarea sunetului. Unele modele mai avansate includ funcții de vibrație pentru alerte silențioase.

În contrast, un walkie-talkie tipic are un design compact și ergonomic, astfel încât să fie ușor de ținut în mână sau de purtat la curea. Aceste dispozitive sunt echipate cu o carcasă robustă, adesea construită pentru a rezista la șocuri și condiții de mediu dificile. Au o antenă externă fixată în partea superioară pentru transmiterea și recepția semnalelor radio, un buton „Push-to-Talk" (PTT) esențial pentru inițierea transmisiilor vocale, precum și difuzor și microfon integrate pentru captarea și redarea sunetului. Unele modele de walkie-talkie sunt dotate cu un ecran LCD care afișează informații despre canalul utilizat, starea bateriei și alți parametri. De asemenea, acestea au un selector de canale pentru schimbarea frecvențelor și un buton de volum pentru ajustarea intensității sunetului.

Pagerele sunt dispozitive de comunicare care variază în funcție de modul de primire și afișare a mesajelor. Cele principale sunt:

Numerice - afișează doar numere de telefon sau coduri, având funcția principală de a notifica utilizatorul pentru a apela un număr;

Alfanumerice - pot primi și afișa mesaje text, oferind o comunicare mai detaliată și sunt populare printre profesioniști;

Unidirecționale - permit doar primirea mesajelor, folosite pentru alerte și notificări;

Bidirecționale - permit atât primirea, cât și trimiterea de mesaje;

Tone pagers - emit un semnal sonor pentru a notifica apelurile, utilizate frecvent în spitale și servicii de urgență;

Pagere cu GPS - oferă atât mesagerie, cât și informații despre locația utilizatorului, utile pentru urmărirea poziției în timp real;

Pagere de grup - permit trimiterea unui mesaj simultan către mai mulți utilizatori.

Pagere de urgență - concepute pentru alerte rapide, frecvent folosite de serviciile de urgență.

 Walkie-talkie-urile funcționează pe baza undelor radio și folosesc frecvențe VHF sau UHF. Utilizatorul apasă butonul „Push-to-Talk" (PTT) pentru a transmite mesaje, care sunt convertite în semnale radio și transmise prin antenă. Celălalt utilizator recepționează semnalul, care este convertit înapoi în sunet. Aceste dispozitive permit comunicarea în timp real, dar doar o persoană poate vorbi pe un canal la un moment dat. Walkie-talkie-urile sunt disponibile în versiuni:

Simple - utilizate pentru activități recreative, cu o rază de acțiune limitată, de aproximativ 1-5 km;

Profesionale - folosite de echipe de intervenție și securitate, construcții sau industrie, având o rază de acțiune mai mare și funcții avansate, cum ar fi criptarea comunicațiilor sau conectarea la repetatoare de semnal;

Cu funcții suplimentare - modele moderne pot include GPS, rezistență la apă și conexiuni Bluetooth.

Ambele tipuri de dispozitive sunt esențiale pentru comunicații în timp real în medii cu infrastructuri limitate sau inadecvate.

Pagere capcană și walkie-talkie-uri au explodat marți și miercuri, 17 și 18 septembrie 2024, în atacuri fără precedent. Numeroși membri ai grupării militante libaneze Hezbollah au devenit victime.

De mai bine de o jumătate de an, membrii „Rezistenței" - luptătorii din Hezbollah și miliția șiită libaneză - au utilizat aceste dispozitive pentru a comunica fără a fi interceptați, evitând astfel rețelele telefonice care, conform informațiilor, au fost piratate de Mossadul israelian.

Se suspectează că în interiorul pagerelor și walkie-talkie-urilor au fost amplasate cantități mici de explozibil, care au fost detonate printr-un semnal. Prima persoană care a utilizat aceste dispozitive a declanșat deflagrațiile în lanț.

În atacuri - 12 persoane au fost ucise marți, iar alte 20 miercuri -, au murit și doi copii. Spitalele libaneze sunt supraaglomerate cu victime suferind de amputări de membre, răni faciale și abdominale, precum și pierderi de vedere.

Adevărul.ro 

Nu trebuie să fii un mare specialist să înțelegi anumite lucruri.

Ungaria și Izrael sunt frați de cruce:






Imposibil de stat sub polată. 35 ° C la umbră. 21 -22 ° C în casă. La soare cred că sunt aproape de 45° C. Zi de foc!

În București, acum trei zile în casă erau 28-29 ° C. Insuportabil! Ce o fii acum? Fără  air-conditioning aici este boierie. Serile si dimine...