![]() | ISSN 1584-1995 Nr. 20 | ||||||||||||||||||||||||||||
BIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARĂ "LUCIAN BLAGA" - CLUJ-NAPOCA | | Număr curent | Arhiva | Opinii | Harta site | Pagina BCU | | ||||||||||||||||||||||||||||
|
duminică, 2 iunie 2024
E mult, e puțin dar uneori trebuie rememorat și comparat cu vremurile actuale.
Bă, proști mai sunteți! Un Refugiat în Fundul Grădinii (RFG-ist). Mortua est!
De la Ziare.com citire:
Atenţionare de călătorie pentru un land din Germania: Avertismente de furtuni puternice
Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească în Republica Federală Germania, Landul Bavaria, că autorităţile locale au emis avertismente de furtuni puternice (cod portocaliu, nivel 2) pentru mai multe localităţi, urmare a precipitaţiilor abundente care au produs inundaţii locale şi ruperea unor baraje.
MAE arată într-un comunicat că au loc evacuări punctuale, iar riscurile meteorologice persistă în continuare.
"De asemenea, există şi unele perturbări ale traficului feroviar şi rutier. Pentru gestionarea situaţiei, autorităţile bavareze au mobilizat circa 40.000 de persoane din forţele de intervenţie pentru protecţia civilă", subliniază ministerul.
"Cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Consulatului General al României la München: +4989553307, +498998106143, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center-ului în regim de permanenţă. Cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie următorul telefon de permanenţă al oficiului consular: +491602087789", se precizează în comunicat.
Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de Internet https://munchen.mae.ro, https://meteoalarm.org, şi https://www.mae.ro.
Versuri Mortua est! - Mihai Eminescu
Făclie de veghe pe umezi morminte,
Un sunet de clopot în orele sfinte,
Un vis ce îşi moaie aripa-n amar,
Astfel ai trecut de al lumii hotar.
Trecut-ai când ceru-i câmpie senină,
Cu râuri de lapte şi flori de lumină,
Când norii cei negri par sombre palate,
De luna regină pe rând vizitate.
Te văd ca o umbră de-argint strălucită,
Cu-aripi ridicate la ceruri pornită,
Suind, palid suflet, a norilor schele,
Prin ploaie de raze, ninsoare de stele.
O rază te-nalţă, un cântec te duce,
Cu braţele albe pe piept puse cruce,
Când torsul s-aude l-al vrăjilor caier
Argint e pe ape şi aur în aer.
Văd sufletu-ţi candid prin spaţiu cum trece;
Privesc apoi lutul rămas.. alb şi rece,
Cu haina lui lungă culcat în sicriu,
Privesc la surâsu-ţi rămas încă viu -.
Şi-ntreb al meu suflet rănit de-ndoială,
De ce-ai murit, înger cu faţa cea pală?
Au nu ai fost jună, n-ai fost tu frumoasă?
Te-ai dus spre a stinge o stea radioasă?.
Dar poate acolo să fie castele
Cu arcuri de aur zidite din stele,
Cu râuri de foc şi cu poduri de-argint,
Cu ţărmuri de smirnă, cu flori care cânt;.
Să treci tu prin ele, o sfântă regină,
Cu păr lung de raze, cu ochi de lumină,
În haină albastră stropită cu aur,
Pe fruntea ta pală cunună de laur.
O, moartea e-un chaos, o mare de stele,
Când viaţa-i o baltă de vise rebele;
O, moartea-i un secol cu sori înflorit,
https://www.versuri.ro/w/w517
Când viaţa-i un basmu pustiu şi urât. -.
Dar poate.. o! capu-mi pustiu cu furtune,
Gândirile-mi rele sugrum' cele bune..
Când sorii se sting şi când stelele pică,
Îmi vine a crede că toate-s nimică.
Se poate ca bolta de sus să se spargă,
Să cadă nimicul cu noaptea lui largă,
Să văd cerul negru că lumile-şi cerne
Ca prăzi trecătoare a morţii eterne..
Ş-atunci de-a fi astfel.. atunci în vecie
Suflarea ta caldă ea n-o să învie,
Atunci graiu-ţi dulce în veci este mut..
Atunci acest înger n-a fost decât lut.
Şi totuşi, ţărână frumoasă şi moartă,
De racla ta razim eu harfa mea spartă
Şi moartea ta n-o plâng, ci mai fericesc
O rază fugită din chaos lumesc.
Ş-apoi.. cine ştie de este mai bine
A fi sau a nu fi.. dar ştie oricine
Că ceea ce nu e, nu simte dureri,
Şi multe dureri-s, puţine plăceri.
A fi? Nebunie şi tristă şi goală;
Urechea te minte şi ochiul te-nşală;
Ce-un secol ne zice ceilalţi o deszic.
Decât un vis sarbăd, mai bine nimic.
Văd vise-ntrupate gonind după vise,
Pân' dau în morminte ce-aşteaptă deschise,
Şi nu ştiu gândirea-mi în ce o să stâng:
Să râd ca nebunii? Să-i blestem? Să-i plâng?.
La ce?.. Oare totul nu e nebunie?
Au moartea ta, înger, de ce fu să fie?
Au e sens în lume? Tu chip zâmbitor,
Trăit-ai anume ca astfel să mori?.
De e sens într-asta, e-ntors şi ateu,
Pe palida-ţi frunte nu-i scris Dumnezeu.
Stăm cu coada pe sus și ne ploconim americanilor. Piața ne este invadată de produse chinezești.
De ce „fuge” România de China în timp ce aliații noștri fac afaceri importante cu Beijingul ANALIZǍ
Statele Unite, Germania, Franța, dar și vecinii noștri sunt parteneri de afaceri importanți ai Chinei, în timp ce România evită de regulă business-urile mari cu Beijingul. Doi experți importanți, Marius Ghincea și Silviu Nate, au acceptat provocarea lansată de „Adevărul" pentru afla dacă politica dusă de România e una păguboasă sau, din contră, e câștigătoare pe termen lung.
Joe Biden și Xi Jinping. FOTO EPA-EFE
Președintele Xi Jinping a vizitat Franța, la începutul lunii mai, unde s-a întâlnit cu omologul său francez, Emmanuel Macron, dar și cu președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. Asta după ce, cu o lună mai devreme, cancelarul Germaniei, Olaf Scholz, s-a întâlnit cu șeful statului chinez la Beijing.
Și asta nu este tot. Anul trecut, Emmanuel Macron, Olaf Scholz și Ursula von der Leyen, dar și premierul spaniol Pedro Sanchez au vizitat China pentru discuții axate pe dezvoltarea afacerilor. Iar pentru a întregi tabloul, tot anul trecut, Xi Jinping s-a întâlnit și cu președintele american Joe Biden, la San Francisco. O întâlnire așteptată la momentul respectiv cu sufletul la gură, după ce relațiile sino-americane se înrăutățiseră simțitor, chiar dacă la nivel comercial China e cel mai important partener de afaceri pentru Washington. De altfel, The New York Times amintește acest lucru într-un material amplu în care analizează relațiile bilaterale și menționează că marile companii americane câștigă în continuare sume uriașe în China.
Mai aproape de România, liderul chinez a vizitat, în luna mai, Serbia și Ungaria, ca parte a turneului său european. România a lipsit de pe agenda lui Xi Jinping, la fel cum marile companii chineze, extrem de active în SUA și UE, se lovesc de un adevărat zid în România.
Asta în timp ce și vecinii noștri de la Sud de Dunăre, bulgarii, au intrat pe radarul Chinei și au relații comerciale excelente. Beijingul are relații bune și cu Ucraina, iar companiile chineze sunt prezente și la Kiev, chiar dacă ucrainenii au relații excelente și cu SUA.
La polul opus, chiar dacă e înconjurată de vecini care caută să intre în grațiile Chinei, România nu a cultivat relațiile comerciale cu Beijingul, deși cele două țări au în general relații diplomatice bune.
Dacă de regulă acesta reprezintă un subiect tabu în România, „Adevărul" a căutat să afle motivele pentru care Bucureștiul evită să strângă relațiile comerciale cu China, dar mai ales dacă strategia este una câștigătoare pe termen lung sau nu.
Europa și SUA fac afaceri importante cu China, dar România e rezervată. FOTO: Prowess.org.uk
Silviu Nate, director al Centrului de Studii Globale, Universitatea „Lucian Blaga" din Sibiu, și Marius Ghincea, de la Syracusse University (SUA) și Institutul Universitar European din Florența, au acceptat invitația "Adevărul" și au analizat situația.
Iar pentru a înțelege mai bine ce definește relațiile bilaterale sino-române, dar mai ales motivele pentru care acestea sunt mai puțin strânse decât cele dintre China și alte țări, discuția începe de la complicatele relații dintre Bruxelles, Washington și Beijing.
Marius Ghincea amintește vizita lui Xi Jinping la Paris, dar nu crede că Macron sau Ursula von der Leyen au avut argumente pentru a-l convinge pe liderul chinez să abandoneze Rusia sau cel puțin să renunțe la sprijinul acordat lui Putin. Pe de altă parte, UE nu mai poate evita pe termen mediu și lung introducerea unor noi taxe vamale pentru mărfurile chineze, așa că Bruxelles-ul nu are foarte multe argumente.
„Nu cred că va avea loc un «troc» între Europa și China pe marginea războiului ruso-ucrainean. China nu are niciun motiv pentru a face asta, iar europenii nu au, de fapt, ce să îi ofere substanțial pentru o convinge să facă o astfel de mișcare strategică care poate afecta prietenia «fără limite» cu Moscova. Iar europenii nu își permit să nu impună tarife vamale pentru produsele manufacturiere chinezești, dacă vor să își mențină producția proprie și să creeze noi locuri de muncă bine plătite", spune Ghincea.
Uniunea Europeană alege astfel să se alinieze poziției aliatului strategic, SUA. Cu avantaje, dar și cu unele dezavantaje.
„Zilele acestea sunt la Bruxelles, unde am mai multe întâlniri cu oficiali ai Uniunii Europene, iar opinia generală aici este că UE se va alinia gradual, dar sigur, poziției SUA în ceea ce privește China. Iar acest lucru este deja evident din pozițiile publice ale Comisiei, cât și a statelor membre cheie. În același timp, Europa va dori să devină mai autonomă economic și strategic, dar o va face în coordonare cu SUA. Va fi o autonomie strategică față de China, dar nu și față de SUA", explică Ghincea.
Pe de altă parte, el consideră că europenii nu ar trebui să se abandoneze în totalitate în brațele Americii, chiar dacă SUA face presiuni asupra Bruxelles-ului. Astfel, interesele europenilor ar face ca aceștia să continue apropierea strategică față de SUA și să cultive relațiile transatlantice, dar să-și păstreze un anumit grad de autonomie, mai ales în plan economic.
Marius Ghincea. FOTO: Arhivă personală
„SUA își urmărește propriile interese strategice, deci nu e o surpriză că are cerințe maximaliste față de europeni în ceea ce privește China. Însă trebuie să reținem că și europenii trebuie să aibă interesele lor strategice și să nu se lase divizați sau manipulați de americani. Relația transatlantică trebuie să fie una de parteneriat, nu de subordonare. Iar asta implică faptul că europenii trebuie să ceară și ei anumite lucruri SUA, iar Washington-ul ar trebui să se aștepte să le facă o serie de concesii, pentru a se asigura de sprijinul acestora în confruntarea cu China", adaugă el.
De altfel, fără sprijinul Uniunii Europene, Statele Unite nu ar putea câștiga competiția comercială cu China. Iar acest lucru face Europa cu atât mai importantă pentru administrația de la Washington.
„În sfera economică și comercială, SUA nu poate câștiga competiția cu China fără aportul important al Europei, deci avem câțiva ași în mânecă pe care Uniunea Europeană îi poate folosi. Însă Bruxelles-ul îi poate folosi în măsura în care statele membre sunt de acord și există unitate pe această temă", completează Ghincea.
„Relațiile dintre China și SUA sunt destul de cordiale în acest moment, chiar dacă competiția dintre cele două maluri ale Pacificului se întețește. Iar ambele părți înțeleg că trebuie să-și modereze comportamentul pentru a nu cădea într-o spirală a conflictului. E competiție, nu conflict, asta e ceea ce vrea Washington-ul", e concluzia lui.
În ce privește relațiile sino-române, Marius Ghincea crede că România joacă o carte corectă.
„România ar trebui să trateze China ca și până acum. Cu respect, decență și menținând relații cordiale cu Beijingul. Nu avem motive pentru a tensiona relațiile, dar nu avem nici interese pentru a aprofunda relațiile bilaterale", spune el.
Există, însă, și un „dar".
„Continuarea situației actuale este cea mai benefică României, pentru că nu oferă Chinei oportunități de a-și crește influența și nici nu ne pune pe noi în colimator în această competiție strategică care nu ne afectează decât indirect", e concluzia lui Marius Ghincea.
Silviu Nate nuanțează discuția și explică faptul că România are o serie de angajamente față de aliați. Și le-a respectat foarte bine, demonstrând că se poate conta pe ea.
„România nu are relații diplomatice depreciate cu China, din contră, are relații bune. Dar în același timp, România și-a asumat pe deplin rolul de membru aliat angajat al comunității transatlantice. Pe de alte parte, există rațiuni atât economice, cât și de securitate care plasează și justifică drumul pe care l-au ales guvernanții noștri. Mă refer, pe de o parte, la poziția noastră ca stat pivot în Marea Neagră în chestiunea militară. Portul Constanța se află la doar câțiva kilometri distanță de baza militară Kogălniceanu, care în viitorul apropiat va putea găzdui personal militar și civil de până la 10.000 de oameni, ceea ce va transforma această facilitate în cea mai mare bază militară din Europa. Așadar, există o interdependență aparte între cele două, respectiv între port și baza militară. Nu este un lucru nesemnificativ, ci vorbim despre o relevanță foarte mare pentru NATO", explică Nate.
În plus, România se află la intersecția unor importante culoare comerciale de tranzit, ce sunt proiectate pentru a fi construite în viitor timp cu bani occidentali, concurând cu celebrul „Nou drum al mătăsii" (Belt and Road), cunoscuta inițiativă chineză. Iar rolul României privind interconectarea est-vest poate fi cu adevărat important în acest sens.
„Dacă nu ne poziționăm pe acest culoar al intereselor occidentale, probabil China este susceptibilă de a câștiga mai multă influență economică și politică în Europa de Est, atrăgând ca efect diminuarea relevanței noastre în context transatlantic. Tocmai de aceea, este important să conștientizăm valoarea noastră strategică nefiind întâmplător că România are în prezent o poziție privilegiată în relația cu Washingtonul – raportându-ne la alți actori regionali, deși foarte puțină lume percepe corect însemnătatea reală a parteneriatului cu SUA. Acesta e și un rezultat al asumării unor angajamente cheie", explică Nate.
Totuși, România ar trebui să profite de toate acestea și să ceară și să obțină mai mult de la Statele Unite ale Americii.
Silviu Nate. FOTO: Silvana Armat
„Realitatea lucrurilor ne plasează într-un context prin care noi trebuie să transmitem și să înțeleagă inclusiv partenerul nostru strategic, America, faptul că România are un cost de oportunitate ce trebuie compensat. În timp ce statele din jur fac afaceri cu China, noi suportăm acest cost de oportunitate și logic este să beneficiem la rândul nostru de o compensare pe palierul economic. Am putea spune, mai simplu, că neangajarea în proiecte strategice alături de China ne-ar lipsi de anumite fructificări cu finalitate financiară, dar menținem și apărăm activ interesul aliat în regiune. Așadar, ține de guvernanții noștri, de cei care ne reprezintă, să explice aceste realități, avansând totodată proiecte foarte concrete, mai ales în aceste timpuri când Statele Unite sunt mai este deschise ca niciodată către România", mai spune el.
Dată fiind preocuparea Occidentului și a Statelor Unite pentru conectivitate în regiune, fie că vorbim despre energie, digitalizare, infrastructură sau comerț, în acest moment, mai spune Silviu Nate, România trebuie să pună punctul pe i și să meargă la Washington cu planuri concrete, dar și cu o argumentație serioasă.
„Este important să formulăm adecvat și să știm cum să cerem pentru a compensa acest cost de oportunitate. Și când ne referim la un cost de oportunitate, presupunem că neangajându-ne în afaceri la scară mare cu China pierdem bani, în timp ce alte state din jur adoptă strategii ambivalente vizând creșterea lor economică. Deși se preconizează că vom înregistra cea mai accelerată creștere economică din Europa, acest lucru nu ne ajută atâta timp cât nu vom merge la Washington cu planuri concrete de anvergură strategică, explicând totodată cum ar trebui SUA să compenseze acest cost de oportunitate suportat de noi. În concluzie, este necesară mai multă viziune și proiecte concrete cu care guvernații noștri să se prezinte la Washington", punctează Nate.
Finalmente, decidenții ar trebui să dea mai mare atenție experților și să apeleze la analizele acestora.
„Mai mult, dialogurile interne ale decidenților noștri cu experții independenți, centrele de reflecție, think-tank-urile și mediul academic românesc sunt necesare pentru a explora, confrunta și valida perspectivele strategice naționale și regionale ale României. Trebuie să înțelegem că nimeni altcineva, aflat într-o cancelarie occidentală, oricât de bine-intenționat ar fi, nu va sta zilnic de grija României să-i proiecteze planuri și interese. Responsabilitatea privind anvergura acestor propuneri și dezvoltări ne aparține întrutotul. Dacă nu suntem mulțumiți de rezultatele actuale, atunci va trebui să schimbăm fundamental mentalitatea acțiunilor noastre", conchide Silviu Nate.
Adevărul.ro
miercuri, 29 mai 2024
Printre fuste. Academicieni de mucava, sugative din bugetului de stat. Rușine!
Statul la Stat. Așa-zișii academicieni, membri ai AOSR, primesc indemnizații de la stat, dar vor și alte privilegii de demnitari
„Vrem și noi să fim un pic demnitari". Asta își doresc așa-zișii academicieni, membri ai Academiei Oamenilor de Știință din România. Adică să beneficieze și ei de privilegiile pe care le au cei mai importanți oameni din statul român, deși legea nu le dă acest drept. Intenția a fost dezvăluită de fostul președinte al Academiei în timpul ședinței pentru alegerea unei noi conduceri. Noua șefă, Doina Banciu, a venit însoțită de o gardă de corp. Întâlnirea s-a transformat într-o veritabilă piesă de teatru al absurdului. Ecaterina Andronescu a aflat peste noapte că poate să candideze, dar nu a mai dorit să intre în cursă. Numele i-a fost trecut însă pe buletinul de vot, stârnind o confuzie generală în rândul membrilor AOSR.
Începem acest reportaj cu... finalul. Doina Banciu a fost aleasă președintele Academiei Oamenilor de Știiință din România. Și cum îi stă bine unui șef, pe tot parcursul ședinței a avut în preajmă o gardă de corp, un domn musculos, atent la tot ce se întâmplă în jur.
Reporter: Sărut mâna, doamna Banciu, doamna Banciu, doamna Banciu, stați o secundă, vă rog, sunteți noul președinte al AOSR.
Doina Banciu: Veți primi o declarație de presă din partea biroului de presă.
Reporter: Doamna Banciu, vă rog, stați o secundă.
Doina Banciu este acuzată de Ecaterina Andronescu că nu ar avea anvergura științifică necesară pentru o astfel de funcție și că ar fi fost impusă de fostul președinte Adrian Badea.
Să ne întoarcem la începutul zilei. Ședința stă să înceapă. Doina Banciu este singurul candidat iar lucrurile par a fi deja tranșate. Dosarul Ecaterinei Andronescu a fost anterior respins pe motiv că a fost depus cu cinci minute întârziere.
Încă președinte al AOSR, Adrian Badea se apropie de noi și ne reproșează că, în reportajul anterior, am fi difuzat o afirmație care nu îi aparținea.
Adrian Badea, președinte de onoare AOSR: A apărut acolo subtitrat că aș fi spus că... domnule și-au ridicat femeile fustele în sus.
Reporter: Păi, cum să nu spuneți, dumneavoastră?
Adrian Badea: Poftiți?
Reporter: Cum să nu spuneți dumneavoastră?
Adrian Badea: Eu, așa ceva?
Reporter: E pe înregistrare, cum să nu spuneți?
Adrian Badea: Domnu jurnalist, eu nu folosesc expresia asta niciodată, nici nu știam că există.
Adrian Badea, președinte AOSR: „Păi, ce atașament pentru instituție? Că dânsa, vorba aia, cum se spune, își ridică fustele în fața..."
Cele două adversare sunt acum față în față. Înainte de a începe confruntarea, Înalt Prea Sfințitul Teodosie, membru și el al Academiei, le dă tuturor binecuvântarea.
ÎPS Teodosie spune Tatăl Nostru. Începe lupta. Primul atac îl dă Ecaterina Andronescu.
Ecaterina Andronescu, membru AOSR: Să scoatem de pe ordinea de zi punctul în care se alege prezidiul AOSR, întrucât procedurile parcurse până acum au fost viciate de o mulțime de lucruri care erau în dezacord cu documentele legale pe baza cărora funcționează Academia noastră.
Adrian Badea face o mișcare surprinzătoare și propune, Adunării Generale să anuleze toate deciziile pe care tot domnia sa împreună cu ceilalți membrii ai conducerii le-au luat, tocmai pentru a bloca dosarul Ecaterinei Andronescu. Adunarea votează și candidatura echipei Andronescu devine ca prin farmec, validă. Doar că...
Andra Seceleanu, membru AOSR: Noi nu acceptăm să intrăm în această cursă electorală printr-o ilegalitate, pentru că de fapt asta ni se propune, să fim de acord cu o ilegalitate de a deveni astăzi candidați.
Ecaterina Andronescu: Scurta istorie a acestui eveniment a început aseară la ora 11, când pe telefonul meu am primit un mesaj de la președintele Badea, care îmi spunea așa: vi s-a aprobat prezentarea dosarului mâine. Aprobarea aceasta a intrat într-o cascadă de nelegalități pe care eu nu puteam să le accept.
Culmea este că membrii Adunării primesc buletine de vot pe care apare și numele Ecaterinei Andronescu. Confuzia este totală. Nimeni nu mai înțelege nimic.
Reporter: Refuzul cum vi se pare?
Adrian Badea: Care refuz?
Reporter: Refuzul de a intra în alegeri.
Adrian Badea: Păi, dar nu a refuzat să intre, nu, a vrut să amâne alegerile.
Reporter: Păi, doamna Andronescu... doamna Andronescu
Adrian Badea: Lăsați, domnule, nu mai faceți, nu vreau să facem dispută...
Reporter: Păi, nu participă la alegeri, asta vreau să înțeleg.
Adrian Badea: Nu am auzit așa ceva.
Reporter: Doamna Andronescu, nu mai înțeleg nimic, credeți-mă.
Ecaterina Andronescu: De ce?
Reporter: Participați la aceste alegeri?
Ecaterina Andronescu: Nu, nu, nu.
Membru AOSR: Au anunțat-o azi-noapte.
Reporter: Exact, exact, exact. Ce ziceți de toată treaba asta?
Membru AOSR: Cică, vezi fată că o să candidezi și tu. Azi-noapte ne-am gândit că trebuie să candidezi și tu.
Reporter: Cum vi se pare toată această întâmplare?
Membru AOSR: O piesă reușită de Shakespeare.
Reporter: Credeți că este reușită?
Membru AOSR: Ați văzut mesajul de azi noapte?
Reporter: Mi l-a arătat, da.
Membru AOSR: Cum, dar cum să faci așa ceva? Adică cine... Dracul te pune domle, numai Dracul te pune.
Înalt Prea Sfințitul Teodosie pare deasupra tuturor. Zâmbește relaxat și face poze cu fanii, dar refuză orice interviu.
Reporter: Vreau să vă întreb și eu de disputa asta între doamna Andronescu și domnul Badea, se poate?
IPS Teodosie: Nu.
Reporter: Nu se poate?
Membru AOSR: Să meargă cineva să curețe WC-urile.
Reporter: De ce, doamnă?
Membru AOSR: Pentru că unul este foarte murdar și celălalt este închis.
Reporter: Și nu a curățat nimeni?
Membru AOSR: Nu.
Reporter: E democrație?
Membru AOSR: Nu.
Reporter: Nu e democrație?
Membru AOSR: Nu este, în felul ăsta nu este.
Partea cea mai interesantă am păstrat-o pentru final. La un moment dat, Adrian Badea ne-a cerut să ieșim din sală. În spatele ușilor închise și-a informat colegii că face demersuri pentru ca toți să primească privilegii de demnitari. Exact așa cum au cei mai importanți oameni din statul român.
Adrian Badea, înregistrare din ședința AOSR: Dorința mea, dar sigur, trebuie să o discutăm, este ca membrii noștri să aibă acces deschis la Spitalul Militar Central. Știți că este spitalul la care au acces și sunt îngrijiți demnitarii României. Haideți să devenim și noi, un pic demnitari.
Echipa Ecaterinei Andronescu spune că va cere, în Instanță, anularea alegerilor. AOSR cunoscută și ca... „Academia politicienilor" este puternic contestată de o parte a societății civile, inclusiv de conducerea adevăratei Academii Române. Un membru AOSR primește de la stat o indemnizație netă lunară de 1.675 de lei, în timp ce președintele și vicepreședinții câștigă tot atât cât un ministru și un secretar de stat: 21.840 de lei, respectiv 16.640 de lei brut.
Anul trecut a fost depusă la Parlament o nouă inițiativă legislativă prin care Academia să nu mai primească bani publici. A fost respinsă de Senat, iar acum se află în dezbaterea Camerei Deputaților.
marți, 28 mai 2024
Amenințări. Totul se plătește! Rău a ajuns Mossadul!
Șeful Mossad a „amenințat-o” pe procuroarea șefă a Curții Penale Internaționale în legătură cu ancheta privind crimele de război din teritoriile palestiniene
Fostul șef al Mossadului, agenția de informații externe a Israelului, ar fi amenințat-o pe fosta procuroare-șef a Curții Penale Internaționale Fatou Bensouda în cadrul unor întâlniri secrete în care a încercat să facă presiuni asupra ei să renunțe la o anchetă privind crimele de război, se arată într-o anchetă The Guardian.
Acestea au avut loc în anii care au precedat decizia acesteia de a deschide o anchetă oficială privind presupusele crime de război și crime împotriva umanității săvârșite în teritoriile palestiniene ocupate.
Investigația, lansată în 2021, a ajuns la final săptămâna trecută, când succesorul lui Bensouda, Karim Khan, a anunțat că solicită camerei preliminare a CPI mandat de arestare pentru premierul israelian, Benjamin Netanyahu și ministrul său al apărării, Yoav Gallant, în legătură cu purtarea războiului din Fâșia Gaza.
De această decizie a procurorului-șef al CPI se temea de mult timp establishmentul militar și politic al Israelului.
Cohen s-a ămplicat personal în operațiunea împotriva CPI în perioada în care era director al Mossadului. Activitățile sale au fost autorizate la nivel înalt și justificate pe baza faptului că tribunalul reprezenta o amenințare de urmărire penală împotriva personalului militar, potrivit unui oficial israelian de rang înalt.
O altă sursă israeliană informată a declarat că obiectivul Mossadului era de a o compromite pe procuroare sau de a o coopota în sensul de a coopera cu cererile Israelului.
O a treia sursă familiarizată cu operațiunea a spus că Cohen a acționat în calitate de „mesager neoficial" al lui Netanyahu.
Cohen, unul dintre cei mai apropiați aliați ai lui Netanyahu la acea vreme și care se conturează ca o forță politică de sine stătătoare în Israel, a coordonat personal implicarea Mossadului în campania de aproape un deceniu a Israelului pentru a submina instanța.
Patru surse au confirmat că Bensouda a informat un mic grup de înalți funcționari ai CPI despre încercările lui Cohen de a o influența, pe fondul îngrijorărilor legate de natura din ce în ce mai persistentă și mai amenințătoare a comportamentului său.
Trei dintre aceste surse erau familiarizate cu dezvăluirile oficiale ale lui Bensouda către CPI cu privire la acest subiect, precizând că ea a dezvăluit că Cohen a exercitat presiuni asupra ei în mai multe rânduri pentru a nu continua o anchetă penală în cazul privind teritoriile palestiniene.
Potrivit relatărilor împărtășite oficialilor CPI, acesta i-ar fi spus: „Ar trebui să ne ajuți și să ne lași să avem grijă de tine. Nu ai vrea să te implici în lucruri care ar putea să-ți compromită siguranța sau pe cea a familiei tale".
O persoană informată cu privire la activitățile lui Cohen a declarat că acesta a folosit „tactici josnice" împotriva lui Bensouda ca parte a demersului, în cele din urmă nereușit, de a o intimida și influența.
Totodată, Mossadul a manifestat un interes deosebit față de membrii familiei lui Bensouda și a obținut transcrieri ale unor înregistrări secrete ale soțului ei, potrivit a două surse care cunosc direct situația. Oficialii israelieni au încercat apoi să folosească acest material pentru a o discredita pe procuroare.
Dezvăluirile despre operațiunea lui Cohen fac parte dintr-o investigație a The Guardian, publicația israeliano-palestiniană +972 Magazine și publicația de limbă ebraică Local Call, care dezvăluie modul în care mai multe agenții de informații israeliene au dus un „război" secret împotriva CPI timp de aproape un deceniu.
Contactat de The Guardian, un purtător de cuvânt al biroului premierului israelian a declarat: „Întrebările care ne-au fost transmise sunt pline de acuzații false și nefondate, menite să facă rău statului Israel". Cohen nu a răspuns la o solicitare de comentarii. Bensouda a refuzat să comenteze.
În ceea ce privește eforturile Mossadului, Israelul a primit sprijin din partea unui aliat improbabil: Joseph Kabila, fostul președinte al Republicii Democratice Congo, care a jucat un rol de sprijin în complot.
Dezvăluirile survin în contextul în care actualul procuror-șef, Khan, a avertizat în ultimele zile că nu va ezita să aducă acuzații penale în cazul „încercărilor de a împiedica, intimida sau influența necorespunzător" funcționarii CPI.
Potrivit experților juridici și foștilor oficiali ai CPI, eforturile Mossadului de a o amenința sau de a exercita presiuni asupra lui Bensouda ar putea constitui infracțiuni împotriva administrării justiției, în conformitate cu articolul 70 din Statutul de la Roma, tratatul în baza căruia a fost înființată Curtea.
Un purtător de cuvânt al CPI a refuzat să dezvăluie dacă Khan a examinat dezvăluirile predecesoarei sale despre contactele sale cu Cohen, dar a precizat că Khan nu s-a întâlnit niciodată și nu a vorbit niciodată cu șeful Mossadului.
În timp ce purtătorul de cuvânt a refuzat să comenteze acuzațiile acesta a declarat că biroul lui Khan a fost supus la „mai multe forme de amenințări și comunicări care ar putea fi considerate încercări de a-i influența în mod nejustificat activitățile".
Decizia lui Khan de a cere mandate de arestare împotriva lui Netanyahu și Gallant, săptămâna trecută, a marcat o premieră, fiind prima dată când instanța cere măsuri împotriva liderilor unei țări aliate a SUA și a Europei. Presupusele lor infracțiuni – printre care se numără dispunerea de atacuri asupra civililor și utilizarea foametei ca metodă de război – are legătură cu războiul pe care îl poartă de opt luni în Gaza.
Însă cazul CPI datează din 2015, când Bensouda a decis să deschidă o anchetă preliminară a situației din Palestina, care presupunea o evaluare inițială a acuzațiilor de infracțiuni comise de persoane din Gaza, Cisiordania și Ierusalimul de Est.
Decizia lui Bensouda a stârnit furia Israelului, care se temea că cetățenii săi ar putea fi urmăriți penal pentru implicarea lor în operațiunile din teritoriile palestiniene. Israelul își manifestă de mult timp deschis opoziția față de CPI, refuzând să îi recunoască autoritatea. Miniștrii israelieni și-au intensificat atacurile la adresa curții și chiar au promis că vor încerca să o desființeze.
La scurt timp după ce au început examinarea preliminară, Bensouda și procurorii săi superiori au început să primească avertismente potrivit cărora serviciile de informații israeliene se interesau îndeaproape de activitatea lor.
Potrivit a două surse, au existat chiar suspiciuni în rândul oficialilor de rang înalt ai CPI că Israelul a cultivat surse în cadrul diviziei de urmărire penală a Curții (biroul procurorului). O altă persoană și-a reamintit ulterior că, deși Mossadul „nu și-a lăsat semnătura", s-a presupus că agenția se afla în spatele unora dintre activitățile de care oficialii fuseseră informați.
Cu toate acestea, doar un grup restrâns de personalități de rang înalt de la CPI a fost informat de faptul că directorul Mossadului l-a abordat personal pe procurorul-șef.
Spion de carieră, Cohen se bucură în cadrul comunității israeliene de informații de reputația de a fi un recrutor eficient de agenți străini. El era un aliat loial și puternic al prim-ministrului la momentul respectiv, fiind numit director al Mossadului de către Netanyahu în 2016, după ce a lucrat mai mulți ani alături de acesta în calitate de consilier pentru securitate națională.
În calitate de șef al Consiliului de securitate națională între 2013 și 2016, Cohen a supravegheat organismul care, potrivit mai multor surse, a început să coordoneze un efort al mai multor agenții împotriva CPI odată ce Bensouda a deschis ancheta preliminară în 2015.
Prima interacțiune a lui Cohen cu Bensouda pare să fi avut loc la conferința de securitate de la Munchen din 2017, când directorul Mossad s-a prezentat procuroarei în cadrul unui scurt schimb de replici. După această întâlnire, Cohen a atras-o pe Bensouda într-o „ambuscadă" într-un apartament de hotel din Manhattan, potrivit mai multor surse familiare cu incidentul.
În 2018, Bensouda se afla la New York într-o vizită oficială și se întâlnea la hotelul său cu Kabila, pe atunci președinte al RDC. Cei doi se întâlniseră de mai multe ori înainte în legătură cu ancheta în curs a CPI privind presupusele crime comise în țara sa.
Cu toate acestea, întâlnirea pare să fi fost o înscenare. La un moment dat, după ce personalul lui Bensouda a fost rugat să părăsească încăperea, Cohen a intrat, potrivit a trei surse familiare cu întâlnirea. Apariția surpriză, au spus acestea, i-a provocat panică lui Bensouda și grupului de funcționari ai CPI ce călătoreau cu ea.
Nu este clar de ce Kabila l-a ajutat pe Cohen, dar legăturile dintre cei doi bărbați au fost dezvăluite în 2022 de publicația israeliană TheMarker, care a relatat despre o serie de călătorii secrete pe care directorul Mossad le-a făcut în RDC de-a lungul anului 2019.
Potrivit publicației, călătoriile lui Cohen, în timpul cărora a cerut sfatul lui Kabila „pe o problemă de interes pentru Israel" și care au fost aproape cert aprobate de Netanyahu, au fost extrem de neobișnuite și au uimit înalții responsabili din cadrul comunității de informații.
Raportând despre întâlnirile din RDC din 2022, postul de televiziune israelian Kan 11 a relatat că deplasările lui Cohen aveau legătură cu un „plan extrem de controversat" și a citat surse oficiale care l-au descris ca fiind „unul dintre cele mai sensibile secrete ale Israelului".
Mai multe surse au confirmat pentru The Guardian că deplasările au fost parțial legate de operațiunea CPI, iar Kabila, care a plecat din funcție în ianuarie 2019, a jucat un rol important de sprijin în complotul Mossadului împotriva lui Bensouda. Kabila nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
După întâlnirea surpriză cu Kabila și Bensouda la New York, Cohen a sunat-o în mod repetat pe procuroarea-șefă și a încercat să obțină întâlniri cu ea, și-au reamintit trei surse. Potrivit a două persoane familiare cu situația, la un moment dat, Bensouda l-a întrebat pe Cohen cum a obținut numărul ei de telefon, la care acesta a răspuns: „Ai uitat cu ce mă ocup?".
Inițial, șeful serviciilor de informații „a încercat să clădească o relație" cu procurorul și a jucat rolul de „polițist bun" în încercarea de a o atrage de partea sa. Obiectivul inițial, au spus acestea, pare să fi fost acela de a o convinge pe Bensouda să coopereze cu Israelul.
Totuși, cu trecerea timpului, tonul contactelor lui Cohen s-a schimbat și a început să apeleze la o serie de tactici, inclusiv „amenințări și manipulare", a declarat o persoană informată despre întâlniri. Acest lucru a determinat-o pe Bensouda să informeze un grup restrâns de înalți funcționari ai CPI cu privire la comportamentul său.
În decembrie 2019, procurorul a anunțat că are motive să deschidă o anchetă penală deplină privind acuzațiile de crime de război în Gaza, Cisiordania și Ierusalimul de Est. Totuși, a amânat lansarea acesteia, hotărând să solicite mai întâi o hotărâre din partea camerei preliminare a CPI pentru a confirma că instanța are într-adevăr jurisdicție asupra Palestinei.
Mai multe surse au declarat că, în această etapă, în timp ce judecătorii analizau cazul, Cohen și-a intensificat demersurile de a o convinge pe Bensouda să nu continue ancheta în cazul în care judecătorii îi dădeau undă verde.
Între sfârșitul anului 2019 și începutul anului 2021, au declarat sursele, au existat cel puțin trei întâlniri între Cohen și Bensouda, toate inițiate de șeful spionajului. Comportamentul său ar fi devenit din ce în ce mai îngrijorător pentru oficialii CPI.
O sursă familiarizată cu relatările lui Bensouda despre ultimele două întâlniri cu Cohen a declarat că acesta a pus problema siguranța ei și a familiei sale într-o manieră care a făcut-o să creacă că o amenința.
O dată Cohen i-ar fi arătat lui Bensouda copii ale unor fotografii ale soțului ei, care au fost făcute pe ascuns când cuplul se afla în vizită la Londra. Altădată, potrivit unor surse, Cohen i-a sugerat procurorului că o decizie de a deschide o anchetă ar fi în detrimentul carierei sale.
Patru surse familiarizate cu situația au declarat că a fost cam în aceeași perioadă în care Bensouda și alți oficiali ai CPI au descoperit că printre canalele diplomatice circulau informații referitoare la soțul ei, care lucra ca și consultant în afaceri internaționale.
Între 2019 și 2020, Mossadul a căutat în mod activ informații compromițătoare despre procuror și s-a interesat de membrii familiei sale.
Agenția de spionaj a obținut o serie de materiale, inclusiv transcrieri ale unei aparente operațiuni de filaj împotriva soțului ei.
Nu este clar cine a condus operațiunea sau ce anume se presupune că ar fi spus acesta în înregistrări. O teorie este că acesta ar fi fost vizat de agenția de informații sau de actori privați din altă țară care doreau să aibă influență asupra CPI. O altă ipoteză este că informațiile au fost fabricate.
Cu toate acestea, odată intrat în posesia Israelului, materialul a fost folosit de diplomații săi într-o încercare nereușită de subminare a procurorului-șef. Însă, potrivit mai multor surse, Israelul nu a reușit să își convingă aliații de importanța materialului.
Trei surse informate cu privire la informațiile împărtășite de Israel la nivel diplomatic au descris eforturile ca făcând parte dintr-o „campanie de defăimare" nereușită împotriva lui Bensouda. “Au mers după Fatou", a declarat una dintre surse, dar acest lucru nu a avut „niciun impact" asupra activității procurorului.
Eforturile diplomatice au făcut parte dintr-un efort coordonat de guvernele lui Netanyahu și Donald Trump din SUA pentru a exercita presiuni publice și private asupra procurorului și a personalului său.
Între 2019 și 2020, într-o decizie fără precedent, administrația Trump a impus restricții de viză și sancțiuni pentru procurorul-șef. A fost o măsură de represalii față de deschiderea de către Bensouda a unei anchete separate privind crimele de război din Afganistan, presupus a fi fost comise de talibani și de personalul militar afgan și american.
Cu toate acestea, Mike Pompeo, pe atunci secretar de stat al SUA, a legat pachetul de sancțiuni de cazul Palestina. „Este clar că CPI nu face decât să pună Israelul în [vizor] în scopuri pur politice", a declarat el.
Câteva luni mai târziu, el a acuzat-o pe Bensouda, fără să citeze nicio dovadă, că „s-a implicat în acte de corupție în beneficiul său personal".
Sancțiunile americane au fost anulate după ce președintele Joe Biden a venit la Casa Albă.
În februarie 2021, camera preliminară a CPI a emis o hotărâre prin care a confirmat că CPI are jurisdicție în teritoriile palestiniene ocupate. Luna următoare, Bensouda a anunțat deschiderea anchetei penale.
„În cele din urmă, preocuparea noastră centrală trebuie să fie pentru victimele crimelor, atât palestiniene, cât și israeliene, care decurg din ciclul lung de violență și insecuritate care a provocat suferință profundă și disperare de ambele părți", a declarat ea la acea vreme.
Bensouda și-a încheiat mandatul de nouă ani la CPI trei luni mai târziu, lăsându-i succesorului său, Khan, sarcina de a prelua ancheta. Abia după atacurile Hamas asupra Israelului din 7 octombrie și după războiul care a urmat în Gaza, ancheta CPI a căpătat o nouă urgență, culminând cu solicitarea de săptămâna trecută a mandatelor de arestare.
A fost concluzia de care se temea instituția politică, militară și de informații a Israelului. „Faptul că l-au ales pe șeful Mossad pentru a fi mesagerul neoficial al premierului la [Bensouda] a fost pentru a intimida, prin definiție", a declarat o sursă informată despre operațiunea lui Cohen. „A eșuat".
Imposibil de stat sub polată. 35 ° C la umbră. 21 -22 ° C în casă. La soare cred că sunt aproape de 45° C. Zi de foc!
În București, acum trei zile în casă erau 28-29 ° C. Insuportabil! Ce o fii acum? Fără air-conditioning aici este boierie. Serile si dimine...

-
Aur, aur, aur! Barca de 8 plus 1 aduce al treilea succes al României la Jocurile Olimpice, după 20 de ani După 4 medalii la Jocurile Olimpic...
-
România strigă hoții la Paris: Sabrina Voinea, declarații disperate, cu lacrimi în ochi Gimnasta Sabrina Maneca-Voinea a declarat că se simt...
-
Biserica Ortodoxă, reacție virulentă, după imaginile revoltătoare de la Jocurile Olimpice: Este de natură demonică! Purtătorul de cuvânt al ...