marți, 28 martie 2023

😅😅




A murit mono, acum e multi.

La Moscova, Xi și Putin îngroapă "Pax Americana"

În capitala Rusiei, săptămâna aceasta, liderii chinezi și ruși și-au dezvăluit angajamentul comun de a reproiecta ordinea globală, un acord multilateral de o magnitudine nemaivăzută în ultima sută de ani.

Ceea ce tocmai a avut loc la Moscova, este nimic altceva decât o nouă Yalta, care, de altfel, întâmplător, se află chiar în Crimeea. Spre deosebire de întâlnirea din 1945, de la sfârșitul celui de-al doilea Război Mondial, a președintelui american Franklin Roosevelt, a liderului sovietic Iosif Visarionovici Stalin și a prim-ministrului britanic Winston Churchill în Crimeea, această reuniune este prima din ultimii cinci sute de ani când niciun lider politic din vest nu stabilește agenda situației globale. Președintele chinez Xi Jinping și președintele rus Vladimir Putin sunt cei care conduc acum lumea multilaterală, multipolară. Excepționaliștii occidentali își pot desfășura ritualurile de plâns atât de mult precum doresc: nimic nu va schimba optica spectaculoasă și substanța de bază a acestei ordini mondiale în curs de dezvoltare, în special pentru Sudul Global.

Ceea ce își propun Xi și Putin a fost explicat în detaliu înainte de summit-ul lor, în două articole scrise chiar de către cei doi președinți. Asemenea unui balet rusesc foarte frumos sincronizat, viziunea lui Putin a fost prezentată în Cotidianul Poporului din China, concentrându-se pe un „parteneriat legat de viitor”, în timp ce cea a lui Xi a fost publicată în Gazeta Rusă și pe site-ul RIA Novosti, axându-se pe un nou capitol de „cooperare și dezvoltare comună”.

Chiar de la începutul summit-ului, discursurile lui Xi și Putin au condus mulțimea NATO într-o frenezie isterică de furie și invidie: purtătoarea de cuvânt a Ministerului de Externe al Rusiei, Maria Zakharova a surprins perfect starea de spirit occidentală când a remarcat că „Vestul făcea spume la gură”.

Prima pagină a Gazetei Ruse de luni a fost emblematică: Putin făcea un tur al Mariupolului eliberat de sub nazism discutând cu locuitorii, iar lângă, articole favorabile lui Xi. Acesta a fost, pe scurt, răspunsul concis al Moscovei la cascadoria penibilă a dronei de spionaj MQ-9 Reaper în Marea Neagră, a intrigilor isterice ale Washington-ului și la mizeria Curții Penale Internaționale (ICC).

„Spume la gură” câte vrei, în timp ce NATO este pe cale de a fi umilit complet în Ucraina.

În timpul primei lor întâlniri „informale”, Xi și Putin au discutat nu mai puțin de patru ore și jumătate. La final, Putin l-a condus personal pe Xi la limuzina lui. Această conversație a fost adevărata afacere: în ea s-au cartografiat coordonatele multipolarității, coordonate care încep cu o soluție pentru Ucraina.

Era previzibil, au existat foarte puține scurgeri de la cei din prima linie de negociere dar a existat una destul de semnificativă cu privire la situația din Ucraina. Putin a subliniat politicos că respectă poziția Chinei, exprimată în planul de soluționare a conflictului în 12 puncte al Beijingului, respins din principiu de Washington, dar poziția Rusiei rămâne fermă: demilitarizare, neutralitate militară ucraineană și implementarea "la virgulă" a noilor/viitoarelor acorduri în teren. În paralel, Ministerul Rus de Externe a exclus complet vreun rol pentru SUA, Marea Britanie, Franța și Germania în viitoarele negocieri referitoare la Ucraina: aceștia, pe bună dreptate, nu sunt considerați mediatori neutri.

COLABORAREA MULTIPOLARĂ

A doua zi a fost totul despre afaceri: de la energie și cooperare „militar-tehnică” până la îmbunătățirea eficacității coridoarelor comerciale și economice care traversează Eurasia. Rusia se află deja pe primul loc ca furnizor de gaze naturale pentru China, depășind Turkmenistanul și Qatarul, cea mai mare parte a energiei transferându-se prin conducta de 3.000 de km Power of Siberia care se întinde până în provincia Heilongjiang din nord-estul Chinei, rută lansată în decembrie 2019. Negocierile privind Puterea Siberiei II, conducta ce va traversa Mongolia avansează rapid. Cooperarea chino-rusă în domeniul înaltelor tehnologii este explozivă: 79 de proiecte în valoare de peste 165 de miliarde de dolari. Totul, de la gaze naturale lichefiate (GNL) la construcții de avioane, construcții de mașini-unelte, cercetare spațială, agro-industrie și coridoare economice modernizate. Președintele chinez a spus în mod explicit că dorește să lege proiectele Noului Drum al Mătăsii de Uniunea Economică Eurasia (EAEU). Această interpolare BRI-EAEU este o evoluție naturală. China a semnat deja un acord de cooperare economică cu EAEU. Ideile super strategului macroeconomic rus Serghei Glazyev dau în sfârșit roade.

Nu în ultimul rând, va exista un nou impuls către decontări reciproce în monede naționale între Asia, Africa și America Latină. În toate scopurile economice, Putin a susținut rolul yuanului chinez ca nouă monedă comercială preferată, în timp ce discuțiile complexe privind o nouă monedă de rezervă susținută de aur și/sau mărfuri continuă. Această ofensivă comună economică/de afaceri se leagă de ofensiva diplomatică concertată Rusia-China pentru a reface zone vaste din Asia de Vest și Africa. Diplomația chineză funcționează ca o adevărată matrioșcă în ceea ce privește transmiterea de mesaje subtile.

Este departe de a fi o coincidență faptul că vizita lui Xi la Moscova coincide exact cu cea de-a 20-a aniversare a invaziei ilegale americane din Irak, în urma căreia, respectiva țară ocupată a fost complet distrusă, iar jefuirea ei se întinde până în ziua de azi.

În paralel, peste 40 de delegații din Africa au sosit la Moscova cu o zi înainte de Xi pentru a participa la o conferință parlamentară „Rusia-Africa în Lumea Multipolară”, întâlnire premergătoare celui de-al doilea summit Rusia-Africa din iulie anul viitor. Zona din jurul Dumei de Stat a Rusiei arăta exact ca în zilele de odinioară ale Mișcării Nealiniate Africane (NAM), când cea mai mare parte a Africii păstra relații anti-imperialiste foarte strânse cu URSS. Putin a ales exact acest moment pentru a anula datoria africană de peste 20 de miliarde de dolari.

În Asia de Vest, Rusia-China acționează ca și în Africa, total în sincronizare. Apropierea saudit-iraniană a fost de fapt demarată anterior de Rusia: aceste negocieri au fost cele care au dus la semnarea acordului dintre Arabia Saudită și Iran la Beijing. Moscova coordonează, de asemenea, discuțiile de apropiere dintre Siria și Turcia. Diplomația rusă cu Iranul, acum sub statut de parteneriat strategic, este menținută pe o cale separată.

Surse diplomatice confirmă că Serviciile de Informații Chineze, prin propriile investigații, sunt acum pe deplin asigurate de popularitatea vastă a lui Putin în Rusia și în cadrul elitelor politice ale țării. Asta înseamnă că fanteziile conspiraționiste de tip „schimbare regim” sunt excluse. Acest lucru a fost fundamental pentru decizia lui Xi și a Zhongnanhai-ului (Sediul Central al Chinei pentru Oficialii de Partid și de Stat) de a-l valida pe Putin ca partener de încredere pentru următorii ani, având în vedere că va candida și câștiga următoarele alegeri prezidențiale din Rusia. China este întotdeauna despre continuitate.

Așadar, summitul Xi-Putin a pecetluit definitiv China-Rusia ca parteneri strategici pe termen lung, angajați să dezvolte o competiție geopolitică și geoeconomică serioasă cu hegemonii occidentali în declin. Aceasta este lumea nouă născută la Moscova în această săptămână. Putin a definit-o anterior ca o nouă politică anticolonială. Nu există cale de întoarcere la de la demolarea rămășițelor „Pax Americana”, adică "pacea sub condițiile impuse de colonialismului american".

MUTAREA EPICĂ A ULTIMULUI SECOL

În „Before European Hegemony: The World System A.D. 1250-1350”, autoarea Janet Abu-Lughod a edificat o narațiune atent construită care arată cum a predominat ordinea multipolară atunci când Occidentul „a rămas în urmă Orientului”.

Este posibil să asistăm la o schimbare istorică similară în devenire, dublată de o renaștere a Confucianismului (respectul pentru autoritate, accent pe armonia socială), echilibrul inerent Tao și puterea spirituală a Ortodoxiei Răsăritene. Aceasta este, într-adevăr, o luptă civilizațională. Moscova, primind în sfârșit primele zile însorite de primăvară, a oferit săptămâna aceasta o ilustrare mai amplă a „săptămânilor în care au loc decenii”, în comparație cu „deceniile în care nu se întâmplă nimic bun”.

La finalul întâlnirii cei doi președinți și-au luat rămas bun într-o manieră emoționantă.

Xi: „Acum, există schimbări care nu s-au întâmplat în 100 de ani. Când suntem împreună, conducem aceste schimbări.”

Putin: „Sunt de acord”.

Xi: „Ai grijă, dragă prietene.”

Putin: „Călătorie sigură”.

Iată că astfel se deschide o nouă zi, o nouă eră, de la ținuturile Soarelui Răsare până la stepele eurasiatice.

Vizionează „POVESTEA DIAVOLULUI DE LA OCNELE MARI” pe YouTube



Asta Democrație în Romania! I-au închis gura lui Cosmin.

Vișinel Bălan a fost demis abuziv din funcția de vicepreședinte al ANPDCA. Interviul pentru Ziare.com a deranjat

Marti, 28 Martie 2023, ora 12:17

92 citiri

Olteanu Cosmin este un jurnalist cu o experienta de 5 ani in presa, colaborator al Ziare.com si redactor la Redactia ROPAGANISM si Platforma Medium. El acopera teme precum Politica, Drepturile omului, Culte si Actualitate. Cosmin este, de asemenea, un teolog, antreprenor, activist roman impotriva discriminarii bazate pe religie si fondatorul Asociatiei THE NEW PAGAN DAWN. Este student la Facultatea de Teologie Romano-catolica si la Facultatea de Drept a Universitatii Bioterra din Bucuresti.

Vezi Ziare.com 

Văcar în Noua Zeelandă

Fabuloasa poveste a unui văcar român din Noua Zeelandă. Mulți oameni visează la o viață ca a lui VIDEO

Marti, 28 Martie 2023, ora 08:59

0 citiri

Vloggerii HaiHui in doi au prezentat fabuloasa poveste a lui Remus Coman, un fermier român din Noua Zeelanda FOTO Youtube (captura)

Ion și Andreia au prezentat, în ultimul lor vlog de pe canalul de Youtube HaiHui în doi, fascinanta poveste de viață a lui Remus Coman, un român ajuns în Noua Zeelandă, în 2000, cu 450 de dolari în buzunar. Acum, Remus are o fermă de 200 de hectare unde crește, pentru alți fermieri, până la 1.800 de vaci. De îngrijirea animalelor, Remus se ocupă singur, pentru cultivarea plantelor angajând firme specializate.

Remus le-a povestit vloggerilor HaiHui în doi că în România a lucrat la o fermă de porci și a avut o mică afacere cu albine, dar niciodată nu a reușit să pună bani deoparte. Așa a decis să meargă în Noua Zeelandă, unde a ajuns cu 450 de dolari în buzunar.

După ce a lucrat mai mulți ani la muls vaci, și-a cumpărat propriile sale vaci, ajungând să aibă 1.300 de capete, cu tractoare și angajați. După 10 ani a vândut vacile și a cumpărat 200 de hectare de teren pe care îngrijește vacile altor fermieri.

În unele perioade din an, Remus ajunge să aibă în fermă și 1.800 de vaci, pentru care primește de la proprietari între 15 și 40 de dolari, ajungând la o cifră de afaceri de un milion de dolari pe an. Românul a explicat că a ajuns la concluzia că pentru cultivarea pământului cea mai bună soluție este să angajeze subcontractori specializați, singura sa grijă fiind să îngrijească vacile clienților săi.

Remus le-a explicat vloggerilor HaiHui în doi că are o viață foarte liniștită, chiar dacă munca pe care o face nu e ușoară și trebuie să meargă în fermă indiferent că e ploaie, noroi sau ninge. „Am zile în care mă gândesc ce să mai fac astăzi, că nu am nimic de făcut. De obicei mă duc la pescuit sau îmi iau motocicleta și mă duc la o plimbare pe dealuri sau fac o baie în piscină. Nu îmi place singurătatea, dar nu îmi place viața de la oraș. Nu am vecini, sunt foarte izolat", a declarat Remus pentru HaiHui in doi.


luni, 27 martie 2023

Multipolarismul, Jandarmul mondial crapă de ciudă.

Acordul trilateral Arabia Saudită-China-Iran. Problema securității Orientului Mijlociu prin ochii Beijing-ului

* de Cristian Oancea

Conform unui comunicatoficial publicat de Ministerul de Externe al Republicii Populare Chineze,vineri 10.03.2023 , s-a semnat un acord trilateral între Regatul ArabieiSaudite - Republica Populară Chineză - Republica Islamică Iran. Acest acordistoric, a fost mediat de către reprezentanții guvernului de la Beijing împreunăcu delegațiile oficiale ale Arabiei Saudite și Iran. În cadrul discuțiilor,cele trei părți au fost de comun acord ca relațiile diplomatice între Iran șiArabia Saudită să fie reluate cu efect imediat.

Acest eveniment istoric,în sensul relațiilor internaționale din perspectiva Chinei, reprezintă și omare provocare, chiar o posibilă modificare a situației actuale din OrientulMijlociu. Problema securității acestei regiuni este și a fost îndelungatdiscutată, cu implicații ale unor conflicte de lungă durată, precum Războiuldin Afghanistan, Războiul din Irak și Războiul din Yemen.

Conflictul inițial dintreArabia Saudită și Iran, s-a declanșat în urma protestelor ce s-au desfășurat laAmbasada Regatului Arabiei Saudite în Iran, motivul acestora fiind execuțiaclericului Nimr Baqir al-Nimr de către autoritățile saudite. În urma acesteiacțiuni, atașatul pentru afaceri saudit din Teheran a fost convocat de cătreMinisterul de Externe Iranian pentru a contesta această acțiune. Protesteleiranienilor la Ambasada Regatului Arabiei Saudite în Teheran s-au intensificat,ajungând la o încercare de incendiere a ambasadei în perioada 2-3 Ianuarie2016. În urma acestui atac, Regatul Saudit și-a chemat oficial tot personaluldiplomatic din Teheran, în același timp autoritățile oficiale au anunțatîncheierea relațiilor diplomatice între Regatul Arabiei Saudite și RepublicaIslamică Iran.

Arabia Saudită estecunoscută ca fiind un partener extrem de important pentru SUA, având în vederecolaborarea în domeniul militar dintre cele două țări. Arabia Saudită este un clientfidel pentru armamentul american, de asemenea sistemul de apărare saudit fiindmereu dotat cu ultimele generații ale tehnologiilor militare americane. Deasemenea, această relație dintre SUA și Arabia Saudită, a oferit SUA un avantajstrategic și diplomatic în Orientul Mijlociu.

Însă nu doar acest aspecteste unul dintre motivele pentru conflictul dintre Arabia Saudită și Iran.Diferența de religie dintre cele două a adus la conflictul actul, respectivArabia Saudită este oficial parte din Islamul Sunni, pe când Iranul face partedin Islamul Shia. Pornind de la această premiză, se poate deduce foarte ușormotivul pentru care s-a declanșat războiul de gherilă din Republica Yemen.

Războiul civil din Yemen aînceput din anul 2014 de unde insurgența rebelilor Houthi au luat cu asaltguvernul Sunni și controlul asupra capitalei. De atunci o coaliție militarăsprijinită de Arabia Saudită, luptă pentru putere și controlul asuprateritoriilor rebelilor Houthi. Conform datelor ONU, acest război a creat ceamai mare criză umanitară din istoria umanității.

În realitate, cele douăpărți caută să își împartă puterea în regiune, ambele fiind țări cu potențialde influență atât regional, cât și internațional. Orientul Mijlociu a cunoscutmereu de-a lungul istoriei această cursă de națiune care să conducă regiunea șisă își exercite puterea de influență.

Conflictul dintre statelearabe și Statul Israel își are rădăcinile din anul 1948, an în care s-aconcretizat Războiul Arab-Israelian din 1948. Acest conflict stă la bazasituației de securitate din Orientul Mijlociu, cât și pentru asigurareasecurității și păcii în Statul Israel. Èšările arabe predominant active încadrul acestui conflict sunt Egipt, Iordania, Liban, Siria și Irak. De-a lungulistoriei au fost nenumărate încercări pentru a aduce situația la un nivelneutru, prin intermediul mai multor tratate și acorduri internaționale demenținerea păcii regionale.

Eșuarea respectăriiacestor tratate vine din cauza mai multor evenimente de tip militar ce s-audesfășurat în perioada recentă în această zonă. Respectiv, crearea șisusținerea organizației teroriste Hezbollah de către Iran, este o componentădin problema fundamentală pentru încheierea conflictului Arab-Israelian.Această organizație operează misiuni de tip proxy și paramilitare la granițaLiban-Israel, cât și pe teritoriul Statului Israel. De asemenea, și alterăzboaie regionale precum Războiul din Irak și Afghanistan au oferitposibilitatea de constituire a mai multor organizații teroriste, cele maicunoscute dintre ele fiind Al-Qaida și ISIS. În încercările de a menține toatetratatele internaționale, Statul Israel a trebuit să se confrunte cu serii de evenimenteteroriste, având complexități variate din punct de vedere operațional șimilitar.

Drept răspuns, StatulIsrael a încercat să își asigure securitatea națională, cât și dezvoltarea lanivel diplomatic și internațional prin a încerca să stabilească un acord sau ometodă de a încheia conflictul arab-israelian, dat fiind dezvoltarea țărilorarabe din regiune. Èšări precum, Regatul Iordaniei, Regatul Arabiei Saudite,Republica Turcia s-au dezvoltat și modernizat într-un ritm accelerat, fapt ce adat de înțeles politicienilor din guvernul israelian că există posibilitatea dea avea parteneri cu care pot negocia pacea regională și integritatea StatuluiIsrael. Mai mult, pot normaliza relațiile bilaterale și astfel colaborareadintre aceste state și Israel poate schimba soarta regiunii.

În data de 15 Septembrie2020 la Washington, D.C., se semnează un acord istoric între Regatul Bahrain,Statul Israel, Emiratele Arabe Unite, și Statele Unite ale Americii. Acestacord are în principiu eliminarea tuturor ostilităților entităților militare șiparamilitare prin încheierea radicalismului și al conflictului, menținereapăcii între statele semnatare și cea regională, consolidarea viziunii de pace,securitate și prosperitate în Orientul Mijlociu.

Acordurile Abraham suntopțiunea validă pentru un început în normalizarea relațiilor dintre StatulIsrael și celelalte state arabe, precum și încheierea conflictului. Dupăsemnarea acestor acorduri, mai multe țări arabe precum Arabia Saudită au fostluate în considerare pentru începerea negocierilor de aderarea la acesteacorduri.

China a reușit prineforturi diplomatice să aducă la masa negocierilor două dintre cele maiimportante state din Orientul Mijlociu. Această reușită se datorează conformautorităților de la Beijing, perspectivei chineze de a concretiza pacearegională și cea mondială, rezolvarea conflictelor prin intermediul dialoguluiși al diplomației. De unde putem trasa o concluzie asupra corelării acestuieveniment cu Inițiativa Securității Globale, lansată de statul chinez prinintermediul președintelui Xi. De asemenea, nu este de neglijat faptul că înultimii ani proiectul O Centură, Un Drum nu s-a mai dezvoltat în OrientulMijlociu, datorită evenimentelor de după încheierea misiunii din Afghanistan aSUA și preluarea puterii de către talibani, cât și datorită acestui conflictdintre Arabia Saudită și Iran. Rămâne de analizat concret care dintre acestepremize au fost motivele fundamentale pentru reușita Chinei în stabilireaacestui acord istoric.

Însă dintr-o reușită,acest acord are multe implicații ce pot complica actuala balanță regională,respectiv metodei prin care Statul Israel își protejează integritatea șisecuritatea națională. Respectiv, prezența SUA în regiunea Golfului este din ceîn ce mai slabă, având în vedere atacurile cu dronă fără pilot (UAV) asupracentrelor Aramco din Arabia Saudită din anul 2019. Arabia Saudită a înțeles depe urma acestui eveniment că va trebui să își diversifice metodele de interesnațional și de apărare prin metode diplomatice la nivel regional șiinternațional.

Iranul, pe de altă parte,este un partener critic pentru China. Resursele de petrol importate de Chinadin Iran și Arabia Saudită, asigură în mare parte nevoile naționale. Din acestpunct de vedere, spre deosebire de SUA, China nu își permite să acționeze înregiune într-o manieră similară, autoritară ce poate avea rezultate negativeasupra rolului său pe viitor, cât și pentru comerțul pe care îl are atât cuIran, cât și cu Arabia Saudită.

Cristian Oancea estecercetător la Centrul de studii sino-ruse (CSSR) din cadrul Institutului deȘtiințe Politice și Relații Internaționale Ion I. C. Brătianu al AcademieiRomâne.

Nebunul amenință cu armele nucleare.

Doamne ferește de un război nuclear! Putin, nebunul, și camarila lui tot anunță un război nuclear.

Avem deja generații afectate de radiațiile exploziei centralei nucleare de la Cernobîl, 1986.

Eram în misiune externă. Am alergat ca un disperat pe la mulți parteneri comerciali ai României din țara gazdă pentru a procura dozimetre pentru controlul radiațiilor nucleare. Am reușit. Am trimis o cantitate mare în țară. Totul gratis. Mulțumesc și acum partenerilor elvețieni și din multe alte țări care au răspuns prompt cerințelor noastre.

Ca absolvent al chimiei cuantice îmi dădeam bine seama de consecințele exploziei nucleare de la Cernobîl.

Copiii de atunci, maturii de astăzi suportă consecințele dezastrului nuclear. Mulți dintre ei sunt loviți de streche. Vezi cazul unor partide românești ce-i au protagoniști pe cei cu vârste de 45-50 ani.

Cât de mare e alerta nucleară? Iată ce are Putin la dispoziție dacă „apasă butonul"

Pe 25 martie, Vladimir Putin a anunțat că Rusia va amplasa arme nucleare tactice pe teritoriul Belarusului, aliatul său în războiul din Ucraina. O lună mai devreme, Rusia și-a suspendat participarea în Tratatul Nuclear New Start, încheiat cu SUA. Noua încordare a mușchilor nucleari ai Rusiei se înscrie deja într-un tipar, pe care îl putem regăsi încă de la începutul războiului.

Cu planul de invazie rapidă dat peste cap de rezistența consolidată a armatei ucrainene și cu Vestul mai unit ca niciodată în fața agresiunilor sale, Vladimir Putin a scos pe masă ceea ce nu se cuvine, de 75 de ani încoace, în niciun război: opțiunea nucleară. Dacă UE, SUA și NATO au detonat lovituri economice și opțiuni militare care în istoria diplomației față de Rusia echivalează cu niște bombe, liderul încolțit de la Kremlin a răspuns într-un stil care nu ar mai trebui să uimească pe nimeni: cu o amenințare și mai mare.

Cât de serios este, însă, Vladimir Putin, și ce înseamnă de fapt ordinul său, adresat duminică ministrului Apărării Serghei Șoigu și comandantului armatei ruse, generalul Valeri Gherasimov, de a pune forțele strategice de descurajare ale Rusiei într-un grad ridicat de alertă?

Citește continuarea pe Panorama.ro.

Putin și noua Rusie, Bestseller..



















Președinți de stat, surogat. Vine vremea grevelor și în Romania.

Franța, o mare democrație  în  Europa, este condusă  de o babă și  de un președinte surogat, plantat de Marile Finanțe Internaționale.  S-au deșteptat francezii. Vive la France!

Published from Blogger Prime Android App

Published from Blogger Prime Android App

Ucrainenii refugiați în România. Se schimbă schimbarea.

Românii care găzduiesc refugiați din Ucraina nu vor mai primi bani pentru cazare / Câți bani a alocat statul pentru cazarea refugiaților / Coordonatorul programului: "Să nu transformăm o problemă umanitară în subiect de can-can"

Programul României pentru sprijinul refugiaţilor din Ucraina va fi modificat și prevede că ucrainenii care îşi vor găsi un loc de muncă şi îşi vor înscrie copiii la şcoli din România vor beneficia lunar, până la sfârșitul anului, de 2.000 de lei pe familie, bani care vor fi dați direct refugiaţilor, nu proprietarilor de locuințe care îi cazează. Acum, prin programul "50/20", care se derulează din martie 2022, refugiații ucraineni beneficiază de 20 de lei pe zi pentru mâncare și de 50 de lei pe zi pentru cazare, banii de cazare ajungând direct la proprietarii locuințelor în care refugiații stau cu chirie.

Conform autorităților, în februarie 2023 în România erau stabiliți peste 109.000 de refugiați ucraineni, din peste 3 milioane care au tranzitat țara noastră, de la declanșarea războiului, pentru a ajunge în alte state europene.

Mădălina Turza, coordonator al asistenţei umanitare, vine cu precizări "pentru că în spaţiul public circulă o serie de informaţii mai mult sau mai puţin exacte şi cu diferite conotaţii, legate de programul de cazare a refugiţilor din Ucraina.

h2: "Să nu transformăm o problemă umanitară în subiect de can-can"

Ea spune că România a fost şi este ţara cu "cel mai amplu program coordonat de asistenţă şi sprijin umanitar integrat din Europa", care a presupus un efort financiar de peste 600 milioane euro de la bugetul de stat şi de partenerii internaţionali.
  • "Nu este puţin lucru efortul pe care România îl face pentru că este de datoria noastră să fim solidari cu oamenii alungaţi de acest război ilegal şi profund imoral.
  • Pe cale de consecinţă, cred că trebuie să fim realişti şi oneşti şi să nu transformăm o problemă umanitară în subiect de can-can. Integrarea presupune un efort din două părţi: al statului gazdă şi al persoanelor beneficiare de protecţie.
  • Pentru că ne dorim ca refugiaţii ucraineni să fie independenţi la noi în ţară, copiii să meargă la şcoală şi să se poată întoarce în condiţii de demnitate la ei acasă când va veni momentul", a scris Mădălina Turza pe Facebook.
h2: Românii care găzduiesc refugiați din Ucraina nu vor mai primi bani din partea statului

Potrivit acesteia, programul 50/20 a fost regândit "într-un mecanism de integrare pe termen mediu şi lung", în funcţie de evoluţia conflictului din Ucraina.

Care sunt modificările:
  • Refugiaţii care vor face demersurile minime de integrare - angajarea refugiaţilor în câmpul muncii, cu înscrierea copiilor într-o formă de educaţie şi cu dobândirea unui statut legal în România - protecţia temporară - vor putea beneficia de un sprijin de 2000 lei/familie pentru acoperirea cheltuielilor de cazare până la finele anului 2023.
  • De sumele de bani pentru cazare vor beneficia direct refugiaţii, nu proprietarii locuințelor care îi găzduiesc, așa cum este acum.
  • Pentru evitarea unor abuzuri şi a deturnării de fonduri, aşa cum s-a întâmplat în multe situații, va fi creat un Registru unic digital de înscriere a refugiaţilor din Ucraina.
  • Persoanele vulnerabile/bătrânii peste 65 de ani şi studenţii înscrişi la unversitatile din România vor beneficia in continuare de vechile prevederi ale Programului 50/20.
  • În continuare, refugiaţii din Ucraina vor beneficia de servicii medicale gratuite, precum şi de servicii sociale sau educaţionale.
CONSULTĂ AICI PROIECTUL DE OUG ȘI NOTA DE FUNDAMENTARE A
 PROIECTULUI

https://www.facebook.com/groups/506776484407518/?ref=share_group_link


Statul are o cheltuială zilnică de peste 350.000 de euro pentru refugiați

În nota de fundamentare la acest proiect de act normativ, este citat un raport al Cancelariei premierului privind măsurile de sprijin pe anul 2022 care arată că Statul a plătit anul trecut din fonduri publice pentru acest program peste 106 milioane de euro, reprezentând, astfel, o cheltuială zilnică de peste 352.000 de euro.

  • "Situațiile întâlnite în practică (..) au reliefat faptul că decontarea cheltuielilor cu hrana cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite, proveniți din zona conflictului armat din Ucraina, găzduiți de persoane fizice a fost văzută ca o sursă de venit atractivă pentru mulți proprietari de locuințe aflați în căutare de chiriași, fiind astfel, alimentată piața imobiliară din zonele căutate de persoanele care provin din zona de conflict armat din Ucraina, fapt ce a dus la scăderea sub aspectul ofertei și, implicit, la creșterea cuantumului chiriilor practicate pe piața liberă, cu impact direct asupra cetățenilor români care doresc să acceseze această modalitate locativă", se arată în nota de fundamentare.

Puțin peste 5.000 de ucraineni s-au angajat. Statul nu poate asigura cheltuielile

Raportul mai subliniază și faptul că puțin peste 5.000 de ucraineni și-au găsit locuri de muncă, înregistrate în registrul General de Evidență al Salariaților (REVISAL), motiv pentru care este necesară identificarea unor măsuri pentru a facilita accesul acestora pe piața muncii din România.

În lipsa adoptării măsurilor conținute de prezentul proiect de act normativ se ajunge la imposibilitatea de a mai asigura sumele pentru decontarea cheltuielilor cu hrana și cazarea persoanelor care provin din zona de conflict armat din Ucraina.


Afacerea 50/20: Cum a afectat prețul chiriilor

HotNews.ro a semnalat într-un articol anterior că programul 50/20 a pus mare presiune pe proprietățile ieftine pentru că proprietarii luau mai mulți bani prin acest program, decât dacă îl închiriază pe termen lung la preț de piață.

  • "Să vă dau un exemplu: zilele trecute a apărut la închiriere o vilă în zona Pitești. Vila putea găzdui până la 16 persoane. Faceți un calcul: 16 oameni x 50 de lei/zi înseamnă 800 de lei/zi sau 24000 de lei pe lună, adică aproape 5000 de euro lunar.
  • Sau luați cazul unui apartament cu 2 camere în care vin 3 persoane (mama, tata și un copil, desi de regulă ei au câte doi copii). Trei persoane x 50 de lei/zi înseamnă 150 de lei pe zi, sau 4500 de lei pe lună. Aproape 1000 de euro/lună, la o chirie medie de 300 de euro, dacă discutăm de București", a declarat Georgian Marcu, broker imobiliar, proprietarul agenţiei Green Angels.

CITEȘTE ȘI: Cum au "mișcat" refugiații ucraineni piața chiriilor din orașele în care s-au stabilit în România / Cât încasează Zelenski din chirie la vila din Toscana

Iată bogăția mea!