luni, 6 iulie 2020

Franța, democrația la ea acasă

POLITIQUE
06/07/2020 19:21 CEST |Actualisé il y a 22 minutes

Le gouvernement Castex a été annoncé, voici les ministres

Pour ce nouveau remaniement, Alexis Kohler, secrétaire général de l'Élysée a dévoilé la liste des membres du gouvernement de Jean Castex.

AFP
La composition du gouvernement du nouveau Premier ministre Jean Castex a été dévoilée ce lundi 6 juillet à l'Élysée.

REMANIEMENT - Après un week-end de spéculations, le Premier ministre Jean Castex a dévoilé ce lundi 6 juillet la composition du nouveau gouvernement, une étape clé dans la tentative d’Emmanuel Macron de relance économique et de son quinquennat.

Comme le veut l’usage, c’est le secrétaire général de l’Élysée, Alexis Kohler, qui a lu les noms des membres de cette nouvelle équipe depuis le perron de l’Élysée.

Découvrez ci-dessous la liste des nouveaux ministres:

Le gouvernement de Jean CastexVOYEZ LES IMAGES

Jean-Yves Le Drian: Ministre de l’Europe et des Affaires étrangères

Barbara Pompili: Ministre de la Transition écologique

Jean-Michel Blanquer: Ministre de l’Éducation nationale, de la Jeunesse et des Sports

Bruno Le Maire: Ministre de l’Économie, des Finances et de la Relance 

Florence Parly : Ministre des Armées

Gérald Darmanin: Ministre de l’Intérieur

Élisabeth Borne: Ministre du Travail, de l’Emploi et de l’Insertion 

Sébastien Le Cornu: Ministre de l’Outre-mer 

Jacqueline Gourault: Ministre de la Cohésion des territoires 

Éric Dupond-Moretti: Garde des Sceaux, ministre de la Justice 

Roselyne Bachelot: Ministre de la culture

Olivier Véran: Ministre des Solidarités et de la Santé 

Annick Girardin: Ministre de la Mer

Frédérique Vidal: Ministre de l’Enseignement supérieur, de la Recherche et de l’Innovation 

Julien Denormandie: Ministre de l’Agriculture et de l’Alimentation

Amélie de Montchalin: Ministre de la Transformation et de la Fonction publique 

Ministres délégués: 

Elisabeth Moreno, chargée de l’Egalité hommes-femmes, de la diversité, et de l’Egalité des chances

Franck Riester, chargé du commerce extérieur et de l’attractivité

Marc Fesneau, chargé des relations avec le Parlement

Emmanuelle Wargon, chargée du Logement

Olivier Dussopt, chargé des Comptes Publics

Nadia Hai, chargée de la Ville

Brigitte Bourguignon, chargée de l’Autonomie (Santé)

Gabriel Attal, porte-parole du gouvernement

Jean-Bapstiste Djebarri, chargé des Transports

Agnès Pannier Runacher, chargée de l’Industrie

Alain Griset, chargé des petite et moyennes entreprises

Roxana Maracineanu, chargée des sports

Geneviève Darrieusecq, chargée de la mémoire et des Ancien combattant

Marlène Schiappa, chargée de la Citoyenneté

Brigitte Klinkert, chargée de l’Insertion 

À voir également sur Le HuffPost : Castex salue “le style” Philippe et ses “réformes structurelles”

duminică, 5 iulie 2020

Se șușotește! Inpolitics.ro

CURSA PENTRU PRIMARIE?


Zvonul s-a iscat, timid, pe 2 iulie, cînd fugarul Cristian Rizea a declarat în direct la o televiziune de nișă că Gabriela Firea se va retrage din cursa pentru primărie, decizia fiind deja luată. Din ce trece timpul, vin confirmări din surse serioase, ceea ce înseamnă, practic, că am putea asista la surprize de proporții în viitor, care să nu includă doar primăria generală.

”Parvenita de la Bacău în București pe nume Gabi Firea a luat decizia de a NU MAI CANDIDA la Primăria Capitalei, pregătind deja ”scenariul emoțional“ al retragerii pe motive medicale!
Strategia Coțofenei de la Voluntari va prinde cu siguranță la electoratul care adoră telenovelele, urmând să se ”conserve” ca politician până în 2024, când își dorește cu ardoare să candideze din partea PSD la alegerile prezidențiale și să-l facă pe Pandele să intre în rolul de ”Primă Doamnă a României”!
Ce nu i-a zis încă generalul SRI Adrian Ciocîrlan, prietenul protector de DNA, e că în spatele ”ușilor închise ” s-a stabilit deja ca Victor Ponta să fie candidatul stângii în 2024!
Dar Coțofana, vicleană cum o știm, va face orice e posibil să-și joace cartea, urmând ca între timp să preia și PSD, după rezultatul dezastruos al lui Ciolacu din această toamnă!
Dacă va reuși sau nu, vom vedea curând …DNA așteptând ,,green light ” de la Sistem pentru a-i dezgropa numeroasele schelete din mandatul 2016-2020, de la Primăria Capitalei!
La fel ca în celebra reclamă de la Wella, vom vedea dacă și de data aceasta coafura Cotofenei de Voluntari va rezista la intemperii”.

Textul de mai sus e postat de fostul deputat PSD Cristian Rizea, pe siteul propriu, pe data de 3 iulie, întărind spusele din seara precedentă, de la Inedit TV.
E, foarte probabil, prima dată cînd ipoteza e lansată în spațiul public, deși ea se mai vehicula, ici-colo, în ultima vreme.

Surse din mai multe partide politice au declarat pentru Inpolitics, sub protecția anonimatului, că e o variantă care se joacă, într-adevăr, în marile laboratoare ale politicii.
Posibil să nu fie încă o decizie bătută în cuie.
Nici celebra înlocuire a lui Stolojan cu Băsescu, din 2004, nu s-a luat peste noapte, ci după analize îndelungate.

Iată că azi vine o nouă confirmare din partea unei voci mai speciale a PNL, deputatul Ovidiu Raețchi, un mare apropiat, cîndva, al lui Dan Voiculescu.
Raețchi nu face parte dintre comunicatorii tradiționali ai PNL, gen Rareș Bogdan, Florin Roman,Virgil Guran ori Tănase Stamule, l-am putea încadra într-o categorie mai înaltă, a eminențelor cenușii.

Iar Raețchi scrie azi, pe Facebook:

”Trebuie să fim pregătiți pentru un scenariu în care Gabriela Firea nu mai candidează la Primăria Capitalei și un alt candidat al stângii e scos din joben în ultimul moment.
Scorul Gabrielei Firea în sondaje e catastrofal pentru un primar în funcție, care a avut la dispoziție vreme de patru ani un buget uriaș. Bilanțul ei e un dezastru care nu va putea fi susținut în dezbaterile electorale: nu poți veni, după un întreg mandat, tot cu machete pe post de realizări. În aceste condiții, cea mai simplă soluție pentru Ciolacu ar fi să îl împingă pe Ponta la o candidatură comună a stângii la Capitală, debarasându-se de Firea în ultima clipă și bifând astfel atât eliminarea unui rival intern, cât și parafarea alianței cu ex-pesedistul surclasat de Klaus Iohannis în 2014.
Pentru Ponta, al cărui model electoral a fost întotdeauna Traian Băsescu, acesta este un pariu riscant, dar care se integrează în planul său de a deveni președinte în 2024. Ponta știe că nu are șanse la prezidențiale sprijinit de partidulețul său instabil, și mai știe și că suportul oferit de PSD este mai degrabă toxic în campania pentru Cotroceni. De aceea, e obligat să caute o platformă personalizată pentru a-și urmări obiectivul pe termen lung. Iar Bucureștiul oferă o astfel de platformă, așa cum a dovedit Traian Băsescu.
Gabriela Firea e un politician al trecutului, care a eșuat deja. Candidatura ei din partea stângii rămâne cea mai bună variantă pentru Nicușor Dan, care va câștiga în aceste condiții la o distanță lejeră. Trebuie însă să fim pregătiți pentru varianta în care PSD, înțelegând catastrofa care se conturează pentru ei la București, o vor retrage pe Firea din cursă, promovând un candidat care se va dezice de modul jalnic în care a fost administrată Capitala în ultimii patru ani”.

Retragerea Gabrielei Firea din cursă, sub pretexte medicale, așa cum anunță Rizea, pare susținută și de ”dosarul” medical al acesteia, de la celebra operație de extragere a sîrmei, la incidentul (prea)larg mediatizat de acum trei zile, cînd primarul a ajuns de urgență la spital, pentru o oră.

Negocierile în trei, între PSD, Pro România și ALDE, privind susținerea lui Victor Ponta la primăria generală – fostul premier anunțînd deja disponibilitatea pentru candidatură – încă se derulează, dar marea surpriză prinde contur.

Un succes al lui Victor Ponta la primăria Capitalei ar putea conduce nu doar la o grea lovitură de imagine încasată de PNL înaintea alegerilor parlamentare, ci și la o posibilă revenire, la un moment dat, a partidului său în PSD, într-un moment în care social-democrații nu traversează chiar cea mai fericită perioadă a lor. (Bogdan Tiberiu Iacob

Vâlcea milenară

Diadema princiară valahă din aur cu 7 lobi

În anul 1980, cu prilejul unor lucrări de terasare din imediata apropiere a oraşului Râmnicu Vâlcea, în cartierul Goranu, au fost scoase la lumină două diademe valahe din aur aparţinând secolului XIII (cca. 1250). Inițial acestea au fost depuse la Banca Naţională a României, urmând apoi să fie încredinţate Muzeului Naţional de Istorie a României din București. Orașul scăldat de apele bătrânului Alutus este o veche așezare venită din umbra timpului, istoria sa milenară fiind atestată de săpăturile arheologice găsite în cartierele Valea Răii și Stolniceni. Aici romanii au construit cetăți (castre) durabile care prin vestigiile lor atestă continuitatea de veacuri a așezării. Prima mențiune documentară datează din 20 mai 1388, când Mircea cel Bătrân confirma mănăstirii Cozia stăpânirea la Râmnic a unei mori, dăruită de Dan I, și a unei vii, pe care o făcuse danie jupânul Budu, cu voia lui Radu I. Prima atestare ca oraș este din 4 septembrie 1389, când Mircea cel Bătrân menționa într-un hrisov că se află în „orașul domniei…numit Râmnic”.

Cum de au apărut aceste diademe prețioase în zonă? Părerea cercetătorilor este unanimă în privinţa existenţei în perioada secolelor XII și XIII, a unei obşti teritoriale în zona actualului oraş Râmnicu-Vâlcea, şi anume în perimetrul cuprins în partea de nord, între Dealul Cetăţuia, râul Olt spre est, dealurile Capela şi Troianu spre vest, iar spre sud se întindea până la Stolniceni. În binecunoscuta epopee germană Nibelungenlied (cunoscută ca și „Cântecul Nibelungilor”), scrisă în jurul anului 1200, este menţionat un „duce” numit Râmunc din „ţara vlahilor”. Mulţi au localizat această formaţiune prestatală la sud sau răsărit de Carpaţi, iar alţii chiar în zona Râmnicului. Nu ştim dacă la ea se referă epopeea germană, dar, cu certitudine, în jurul Râmnicului exista sigur în perioada secolelor IX-XIII, o formaţiune politică românească. O legendă culeasă de Grigore Tocilescu, de la o anume Uţa Logofeteasa, ne aduce în discuţie zona cartierului Goranu, în punctual „La Malul Alb”, unde există posibilitatea de a se fi aflat o cetate puternic fortificată a cărei distrugere istoricii o plasează în secolele XIII – XIV, în timpul marii năvăliri mongole. Tradiţia populară vorbeşte, aşadar, despre o căpetenie locală care îşi avea reşedinţa în jurul Râmnicului. Acesta se pare că se afla în permanent conflict cu „descălecătorul” şi întemeietorul de ţară, Basarab-Voievod: „Olea face o[a]le / Basarabă i le sparge / Olea oale o mai face / Basarab i le va sparge”. În acest caz, tradiţia este întărită de investigaţiile arheologilor și de descoperirea celor două diademe princiare.

Lucrate din metale preţioase sau din bronz, obiectele de podoabă din acea perioadă sunt fie de provenienţă străină, produse ale unor vestite ateliere din spaţiul rusesc sau bizantin, fie sunt imitaţii şi adaptări aparţinând meşterilor locali. Aplecarea spre fast a conducătorilor, spre ţinuta de gală, devine din ce în ce mai evidentă şi din prisma descoperirilor arheologice. Aşa cum afirma și istoricul Nicolae Iorga, când descria veşmântul domnului în manieră bizantină, „Şi marii noştri voievozi au purtat, de la început, la zilele mari, cununa cu aur, lungi rochii de brocard de aur, papuci de piele subţire, cu calcâiul mic şi vârful rotunjit”. Lumea secolelor al XII-lea și al XIII-lea iubea, în societatea sa înaltă, fastul. Numeroase obiecte de podoabă se regăsesc în săpăturile arheologice efectuate în zone ca Voineşti sau Streja-Cârţişoara: lanţuri cu pandantive şi pietre (cazul Tezaurului de la Streja, de secol XII), inele şi catarame felurite (Voineşti, secolele XII – XIII) sau brăţări cu motive geometrice (meandre, romboidale) şi fragmente de cercei (Oteleni, sfârşit de secol XIII).

Din acea perioadă nu avem multe dovezi documentare asupra structurilor politice și statale de la noi. În primii ani ai secolului XIII, a apărut un cnezat în cuprinsul Regatului ungar, cel al „fiilor lui Bela cneazul”, semnalat de o scrisoare a papei Inocenţiu al III-lea (1160-1216) către arhiepiscopul de Calocea. Cât priveşte structurile politice din sud, la răsărit de Carpaţi ele se pot reconstitui pe temeiul actelor considerate de importanţă capitală pentru istoria noastră, respectiv scrisoarea din 14 noiembrie 1234 a papei Grigore IX (1170-1241) către viitorul rege Bela IV (1235-1270) şi privilegiul acordat de acest rege, la 2 iunie 1247, Cavalerilor Ioaniţi, ajunşi la Dunărea de Jos cu scopul de a suplini puterea militară a regatului, greu încercat de marea invazie tătară (1241).

Acum, prin această descoperire arheologică, putem spune: „…Aceasta este diadema de la Goranu, descoperită în 1980 și scoasă cu mare greutate în 1989 de acolo de unde se afla.  În prezent se află la Muzeul Național de Istorie al României. Este o coroană a Principilor de la Vâlcea (Râmnicu Vâlcea). Coroana este asemănătoare cu a Constanței de Aragon. La nivelul anului 1290, principii români din NV-ul Olteniei purtau astfel de coroane” declară Dr. Sergiu Isopescu.

În prezent, una din cele două diademe princiare valahe se află expusă la secţiunea „Tezaur” a Muzeului Naţional de Istorie a României din București. Din această piesă s-au păstrat doar cinci plăcuţe din foaie de aur, de formă dreptunghiulară, prevăzute în partea de sus cu câte un ornament reproducând floarea de crin (motiv bizantin, spun istoricii; Crin Getic Împărătesc mult mai vechi, spune Mormântul lui Dromochete din Sveștari – Bulgaria). În vârful fiecărei inflorescenţe, pe revers, era prinsă o cruce din fire subţiri de aur (motiv creştin, spun istoricii; semn al Stâlpului Get – Djed din Vechea Biserică Valaho-Egipteană, în interiorul căruia se află Osiris (sau Iisus Hristos) – symbol al „Celui care ține Lumea în loc”, să nu se dea peste cap). Șapte „Flori de crini” și șapte „Cruci cerești” de pe această diademă sunt semnal clar al simbolisticii numărului 7: După cum se știe, numărul șapte corespunde celor șapte zile ale săptămânii și celor șapte planete. Deasemenea el mai corespunde și celor șapte trepte ale desăvârșirii, celor șapte sfere sau trepte cerești, celor șapte petale ale trandafirului, celor șapte capete ale cobrei de la Angkor, celor șapte ramuri ale copacului cosmic și sacrificial al șamanismului. Creând lumea în șase zile, Dumnezeu se odihnește în cea de-a șaptea și o transformă în zi sfântă. Odihna din ziua a șaptea marchează un legământ între Dumnezeu și om. Șaptele simbolizează desăvârșirea lumii și împlinirea vremii. Potrivit Sfântului Augustin, el măsoară timpul istoriei, timpul peregrinării omului pe pământ. Dacă Dumnezeu își ia o zi de odihnă – arată sfântul Augustin – el o face deoarece vrea să se deosebească de creație, să fie independent de ea și să-i îngăduie să se odihnească întru el. Pe de alta parte, prin numărul șapte, care indică odihna, încetarea lucrului, omul însuși este chemat să se întoarcă spre Dumnezeu și să se odihnească întru el. Numărul șapte apare foarte des în Biblie: candelabrul cu șapte brațe; cele șapte duhuri care se odihnesc; cele șapte ceruri unde stau cetele cerești; Solomon a zidit templul în șapte ani. Șapte este cheia Evangheliei, după Ioan: șapte săptămâni, șapte minuni, Hristos spune de șapte ori „Eu sunt”. Cifra șapte revine de patruzeci de ori în „Apocalipsă”: șapte peceți, șapte trâmbițe, șapte cupe, șapte vedenii, etc. Cartea întreagă este alcătuită din serii de șapte. Acest număr mai desemnează aici și imaginea și împlinirea unui răstimp (creația în „Facerea”), a unei perioade, a unei ere, a unei faze, precum și împlinirea harurilor dăruite de Duhul Sfânt Bisericii. Numărul șapte apare, sub diverse forme și sensuri în multe tradiții ale lumii. La mayași, ziua a șaptea era sub semnul jaguarului, întruchipare a forțelor lăuntrice ale pământului. Aceasta zi era plină de fast. În Islam, șapte este un număr fast, un simbol al desăvârșirii: se vorbește de șapte ceruri, șapte tărâmuri, șapte diviziuni ale iadului, șapte porți. Tătarii din Altai se mândresc cu sanctuarele lor de baștină, folosind expresia „Țara mea cu șapte porți și apele mele”. Pentru turco-mongoli numărul șapte este un număr sacru și cosmic, după cum arată Jean-Paul Roux. În Maroc, femeile sterpe își înfășoară cingătoarea de spate ori în jurul trunchiului anumitor copaci, apoi o agață de una din cele șapte funii legate de aceștia. În Siria, o fată care nu-și găsește pețitor exorcizează influențele rele care o împiedică să se mărite scăldându-se în mare și lăsând să-i treacă pe deasupra capului șapte valuri. Podoabele femeii sunt în număr de șapte. Pentru ca unui mort să i se ierte păcatele, trebuie trase șapte linii peste mormântul lui. După înmormântare, participanții se îndepărtează șapte pași de mormânt, apoi fac șapte pași spre el. Se crede adesea că sufletul mortului rămâne în preajma mormântului vreme de șapte zile. În India, tradiția hindusă îi atribuie soarelui șapte raze: șase corespunzând direcțiilor spațiului, iar a șaptea centrului. În știința Yoga se cunosc șapte centrii subtili de forță, numite „chakra”. De asemeni, unele texte musulmane leagă cele șapte sensuri ezoterice ale Coranului de cei șapte centrii subtili ai omului. Și în Africa, numărul șapte este un simbol al perfecțiunii și al unității. La dogoni, șaptele este sumă a numerelor patru (simbolul feminității) și trei (simbolulul bărbăției) și reprezintă perfecțiunea omenească. Numărul șapte, ca sumă a numerelor patru și trei, este semnul omului întreg, cuprinzând cele două principii spirituale, polar opuse. Șapte este semnul lumii complete, al creației încheiate, al creșterii naturii. El este și expresia Cuvântului Desăvârșirii și, deci al unității originare. Numărul șapte este numărul omului desăvârșit, al omului pe deplin realizat, este numărul ce corespunde androginului ermetic (sursa: www.armonianaturii.ro). Șapte trepte are Scara Mithraică (Scara cu Șapte Porți), iar religia babiloniană avea  șapte ceruri planetare. Ziguratul babilonian ce avea la început 3 sau 4 niveluri, a urcat apoi la 7 etaje, ca reprezentare simbolică a celor șapte ceruri, a celor șapte munți cosmici, a celor 7 planete cunoscute (cum de le cunoșteau?). Conform mărturiilor lui Herodot, nivelurile ziguratului aveau culori diferite, posibil ca și Scara Mithraică. Eroul babilonian Etana a fost transportat prin cele 7 ceruri de un vultur uriaș. Tot în anticul Babilon avem legenda celor șapte divinități (demoni ahrimanici) care au fost făcuți prizonieri de către forțele lui Ormazd și transformați în cele din urmă, în șapte luminători, legendă susținută de multe surse iraniene. Totuși, ideea existenței a șapte stele malefice – probabil cele ale Pleiadelor – este tipic babiloniană. În capitolul al XVIII-lea al „Cărții etiopiene a lui Enoh”, ce aparține părții celei mai vechi din această scriere (sec. 3 – 2 î. Ch.), cele 7 stele „…care au nesocotit porunca Domnului la răsăritul lor, pentru că nu au apărut la timpul stabilit”, sunt ținute prizoniere „la capătul pământului”, în „închisoarea pentru stele și oaspetele cerului” (Ioan Petru Culianu – „Psihanodia” – Editura Polirom. Iași, 2006). În unele doctrine religioase ale antichității târzii, întregul univers devine un sălaș al răului (conform unor posibile Apocalipse periodice). Cele șapte sfere planetare, a căror influență asupra lucrărilor omenești devenise covârșitoare datorită astrologiei, sunt considerate lăcașuri ale vicioșilor guvernatori astrali sau arhonților, care pe de o parte conferă propriile lor vicii tuturor sufletelor ce intră în lume, iar pe de altă parte interzic drumul spre cer sufletelor care încearcă să părăsească lumea. Din fericire, periodic, un Mântuitor pogoară din cer pe pământ și le dezvăluie discipolilor săi parolele pe care trebuie să le rostească în fața arhonților, pentru a căpăta trecere liberă prin vămile cerești. Călătoria Mântuitorului, a unui profet sau a sufletului însuși prin cele șapte ceruri sau palate, a devenit un loc comun al antichității târzii. Mistica iudaică a fost preocupată în mod special de descrierea celor 7 ceruri sau 7 palate (hekhaloth) pe care trebuie să le traverseze profetul, înainte de a fi condus în fața Tronului lui Dumnezeu. Aceste călătorii Descensus și Ascensus ale unei entități supramundane, pot avea efecte revelatorii asupra discipolilor săi, dar și efecte eliberatoare asupra celor care primesc revelația. Călătorii revelatoare în Lumea de Dincolo pot face și sufletele omenești alese, dar de data aceasta ele vor fi Ascensus și Descensus. În acest caz avem de-a face cu adevărații profeți, cei ce „ne aduc vești” din Cealaltă Lume. Și eroii se pot întoarce pe pământ, pentru o nouă viață, dacă au trăit conform normelor cerute de doctrina cărora le-a fost dedicați pe timpul vieții. Cavalerii Zamolxieni sau Danubieni erau cei care respectau o doctrină, un ritual. Școala lor preapocaliptică era recunoscută în întreaga lume. Clădirile lor rotunde sau în formă de potcoavă au împânzit continentul încă din antichitate. Simbolurile lor au traversat mileniile, fiind „pierdute”, ca sens și interes științific, în ultima sută de ani. Au stat sihaștrii lipiți de stânca muntelui și cu ochii ațintiți la cer și au stat cavalerii cu o mână pe spadă și o mână pe frâul calului, totul spre a putea vedea ce menește viitorul și a apăra vatra strămoșească și această ființă plăpândă, ce se cheamă om. Să le păstrăm o amintire nepieritoare, să reînviem simbolurile științei lor pierdute.

În această idée a unei vechi religi strămoșești avem și simbolul celor 7 vămi, reprezentate prin cele 7 trepte ale monumentul triumfal de la Adamclisi sau Tropaeum Traiani. Complexul de piatră descoperit sub mormântul cel mai impresionant de la Sveștari (Bulgaria), al renumitul rege get Dromihete (a domnit între anii 300 şi 280 î.e.n) este constituit din șapte straturi de plăci rectangulare de piatră, cu rol sacru în ritualul getic de înmormântare și ne conduce în aceeași zonă a unei religii comune, la nord și la sud de Dunăre. Deasemenea, la Castelul Magului de la Câmpina, construit de către Bogdan Petriceicu Hașdeu, între anii 1894 şi 1896, la indicațiile spiritiste ale fiicei sale Iulia Hașdeu, moartă de tânără, întâlnim ceva asemănător. Castelul, care are un aspect de fortăreață medievală, are intrarea principală străjuită de două jilțuri din piatră, așezate fiecare pe câte șapte lespezi de piatră ce simbolizează – după cum ne spune Cristin Șerbu, potrivit metempsihozei (reîncarnarea) – trecerea sufletului omenesc prin cele șapte etape (șapte ceruri planetare) sau „Vămile văzduhului”, din credințele noastre populare.

Diadema princiară valahă din aur cu 7 lobi descoperită la Goranu (jud. Vâlcea) se purta, probabil, în timpul ceremoniilor de la curtea unui principe, al unui personaj important. Ea se alătură celorlalte diademe  descoperite în România, la Gogoşu, Schela Cladovei, Olteni, pentru spaţiul Munteniei, sau Cotnari, pentru cel al Moldovei. Acestea sunt taine ale pământului românesc pe care va trebui să le descriptăm și să le oferim și celorlalți doritori, spre buna împăcare cu trecutul și pentru buna planificare a viitorului nostru.

Cocalarul

"COCALARUL ŞI VINUL SFINŢIT"

Senzațional! Citiți, merită!!

"Mădălin a fost pentru mine tipul clasic de cocalar de Bucureşti: un ins certat cu şcoala şi cu bunul simţ, care trăgea la fiare în sălile de sport pentru a-şi umfla muşchii, cu o ceafă groasă pe care straturile de grăsime se revărsau unele peste altele, plin de ghiuluri pe degete şi lanţuri de aur la gât, îndrăgostit nebuneşte de manele. Când făcea grătarele pe balcon scotea casetofonul pe geam şi-i dădea pe Adi Minune şi Vali Vijelie la maximum, înnebunnidu-i pe vecini cu muzica de mahala şi cu mirosul de mici.

Când m-am mutat în cartierul Militari, apartamentul mi-a fost spart de trei ori în jumătate de an, iar o vecină mi-a şoptit că banda lui Mădălin a fost implicată în cele trei spargeri. Cei mai mulţi vecini se temeau de el, căci pe unii i-a bătut şi i-a tăiat cu cuţitul. În ciuda sesizărilor la poliţie el era de neatins, iar reclamanţii se trezeau imediat cu maşinile sau apartamentele sparte, cu copiii maltrataţi ori nevestele hărţuite.

Am înţeles că poliţia era neputincioasă în faţa lui abia la a treia sesizare, când poliţistul de proximitate m-a luat de-o parte şi mi-a spus să o las mai moale cu nemulţumirile dacă vreau să nu o păţesc mai rău. Mădălin era stăpânul zonei, peştele celor mai multe prostituate din cartier şi organizatorul celor mai multe activităţi comune: el repartiza locurile de parcare, el stabilea cine şi când are dreptul să joace fotbal pe terenul şcolii de vis-a-vis, el stabilea care este temperatura optimă în apartamente şi toate reparaţiile şi acţiunile de modernizare a blocurilor din jur depindeau în totalitate de voinţa lui.

După ce mi-a spart a treia oară apartamentul a trebuit în mod firesc să-mi cumpăr altă mobilă. Întâmplarea a făcut ca în momentul descărcării camionului cu mobilă să dau de Mădălin şi de oamenii din banda lui chiar în faţa blocului. Făcându-mă că nu ştiu că ei mi-au spart apartamentul şi că ei ştiu de sesizările mele la poliţie împotriva lor, i-am rugat să mă ajute să urc mobila pe scări pâna la etajul 6, promiţându-le că-i cinstesc pe măsură. Pe cei din banda lui i-a pufnit imediat râsul şi mă aşteptam să reverse asupra mea o serie de înjurături, dacă nu şi o ploaie de pumni şi lovituri. Dar Mădălin le-a spus serios, în mod neaşteptat:Haideţi băieţi să-l ajutăm pe dom' profesor!

Odată aranjată mobila în casă, am scos o damigeană de vin de la ţară şi nu m-am lăsat până nu i-am îmbătat. După ce vinul şi-a făcut efectul şi limbile s-au dezlegat, au recunoscut că mi-au spart apartamentul, dar mi-au promis că nu vor mai face acest lucru cu mine şi chiar mi-au spus că îmi vor da înapoi o serie din lucrurile mele pe care n-au putut să le vândă la talcioc. Tot bând şi povestind vrute şi nevrute, râzând cu ei şi arătându-mi simpatia faţă de stilul lor de viaţă, am ajuns după câteva ore să devenim apropiaţi.

Abia ţinându-se pe picioare, Mădălin s-a ridicat solemn şi a decretat: Dom' profesor e de-acum fratele meu şi trebă să spuneţi tuturor băieţilor că cine nu-l tratează ca pe fratele meu va avea de-a face cu pumnul lui Mădălin.

Simpatia lor faţă de mine nu a dispărut nici după ce aburii alcoolului s-au evaporat. Zilele următoare mi-au oferit cel mai bun loc de parcare din spatele blocului, lucru care m-a îndatorat şi m-a făcut să-i mai invit o dată la un pahar de vin. Promisiunea lor a rămas bătută în cuie şi deşi multe apartamente au mai spart în zonă şi chiar în blocul nostru, de apartamentul meu nu s-au mai atins niciodată şi chiar mi-au adus înapoi un costum, câteva cărţi şi două lenjerii furate în spargerile anterioare. Mă salutau zgomotos cum mă vedeau şi le răspundeam la fel, deşi mi-era jenă de vecinii care se uitau la mine cu severitate, bănuind că m-am băgat în banda lor.

De mai multe ori veneau la uşa mea şi-mi cereau ba o bormaşină, ba cricul de la autoturism, ba să vorbesc la câte-o şcoală cu directorul să nu-l exmatriculeze pe câte-un golan minor din gaşca lor. Mădălin a devenit celebru pe plan internaţional, apărându-i poza în cea mai cunoscută revistă americană de turism, pentru că s-a nimerit să bată la uşa mea tocmai când aveam invitat acasă pe directorul acelei reviste americane; povestindu-i cum l-am cunoscut şi cum m-am împrietenit cu hoţii, jurnalistul a fost impresionat de amestecul neobişnuit dintre "cei buni" şi "cei răi", dintre interlopi şi universitari, făcând din relaţia noastră subiectul unui interesant articol.
Cu vremea întâlnirile noastre s-au rărit, iar eu am început să lucrez mai intens la teza de doctorat despre puşcării. Într-una din vizitele mele de documentare la penitenciarul Rahova am dat nas în nas cu Mădălin. Fusese arestat pentru că spărsese casa liderului Partidului Social-Democrat din sectorul 6. Era deja şmecher - cel mai înalt grad în ierarhia informală a deţinuţilor şi unul din cei mai influenţi puşcăriaşi.

Discuţiile cu el m-au lămurit asupra multor fenomene sociale care se petrec în închisori şi graţie lui deţinuţii şi gardienii au vorbit liberi despre o serie de subiecte tabu şi mi-au povestit numeroase cazuri neobişnuite, pe care le-am prezentat în câteva povestiri, articole şi studii de caz. Am reuşit să obţin de la conducerea administraţiei centrale a puşcăriilor autorizaţia să-l angajez în proiectele mele de cercetare, iar munca să-i fie recunoscută oficial şi scăzută din pedeapsă.

Cu această autorizaţie am mers cu el ca asistent de cercetare în multe din închisorile patriei, iar ajutorul lui a fost atât de important încât teza mea de doctorat a fost una din cele mai bune lucrări susţinute în ultimii ani la Universitate, iar cartea mi-a fost tradusă imediat în SUA, devenind vreme de 4 luni cea mai bine vândută carte de sociologie. Acest succes a contat decisiv la cererea lui de eliberare condiţionată, el reuşind să iasă din puşcărie cu 2 ani înainte de termen.

Eliberarea lui a fost un eveniment pe care gaşca trebuia să-l serbeze cu fast, spre timorarea vecinilor. În spatele blocului s-au întins mesele pline cu bucate, iar grătarele sfârâiau continuu pentru a asigura fripturile şi micii pentru toţi cocalarii zonei. însuşi Adi Minune şi Vali Vijelie au venit şi au cântat la această petrecere, iar versuri precum: "puşcărie, puşcărie / urâtă mi-ai fost tu mie" ori "n-ai venit la vorbitor / curvo vezi că te omor" au răsunat până târziu în noapte. Mădălin m-a pus în capul mesei alături de el şi le-a cerut maneliştilor să compună pe loc o serie de cântece pentru mine. "Dom' profesor eşti deştept / i-ai tras pe gabori în piept" a fost refrenul cel mai cântat în acea seară ca omagiu adus mie - eliberatorul lui Mădălin.

În a doua seară m-am trezit cu el la uşa apartamentului meu. Venise să-mi vorbească despre planurile lui, despre loviturile pe care voia să le dea şi despre modurile în care vedea reorganizarea bandei lui de tâlhari. Era plin de optimism şi avea chef de băutură. Am scos din cămară un vin mânăstiresc adus de la Muntele Athos de un prieten. A băut bidonul de 2 litri pe nerăsuflate, mi-a mulţumit pentru ajutor şi a plecat să se culce.

De-atunci nu l-am mai văzut. Fratele lui mi-a spus că a doua zi s-a dus la biserică - lucru neobişnuit pentru el. S-a spovedit şi apoi a plecat la mânăstirea Neamţ să se călugărească. Banda lui şi-a continuat activitatea la fel cum şi-o continuase şi în timpul detenţiei lui, dar mai puţin agresivă, mai puţin zgomotoasă. O parte din membrii ei au plecat după integrarea României în Uniunea Europeană în diverse ţări la furat. Cei rămaşi s-au băgat în politică şi i-am văzut în campaniile electorale alături de Traian Băsescu - idolul absolut al lui Mădălin şi al întregii bande. Între timp eu m-am mutat din acel bloc din cartierul Militari, iar amintirea lui Mădălin s-a şters tot mai mult din memoria mea, lăsând locul altor evenimente şi personaje mai actuale. 

În săptămâna patimilor din acest an am fost la Muntele Athos împreună cu câţiva prieteni. La izvorul tămăduirii am întâlnit un pustnic român care vorbea câtorva pelerini cu înflăcărare despre Fecioara Maria. M-am apropiat să-l ascult şi eu. Călugărul care mă însoţea mi-a şoptit că cel care vorbeşte este pustnicul Varsanufie, un cucernic capabil să vadă în oameni trecutul, bolile sau dorinţele lor. 

Varsanufie a fost cel care l-a gonit pe Traian Băsescu afară din Muntele Athos anul trecut. Când a aterizat pe helioportul de la mânăstirea Marea Lavră, cei mai mulţi călugări români s-au apropiat să-l vadă, să-l audă şi să dea mâna cu  presedintele României, mai ales că venise cu o donaţie importantă pentru cele mai multe schituri şi chilii româneşti. 

Dar Varsanufie i-a strigat să plece, căci a făcut un legământ cu necuratul şi are întotdeauna doi draci în spatele lui. Toți călugării au făcut atunci câţiva paşi înapoi, iar stareţul Marii Lavre i-a spus lui Traian Băsescu că nu îl poate găzdui peste noapte dacă pustnicul a văzut aşa ceva în jurul lui.

L-am privit cu atenţie - era un om foarte slab, cu părul lung prins într-o coadă, cu o barbă pe care şi-o mângâia cu nişte degete foarte lungi şi subţiri. Se diferenţia de ceilalţi călugări şi preoţi întâniţi pe Muntele Sfânt prin corpul extrem de slab şi ochii foarte pătrunzători. S-a întors spre grupul nostru să ne cuprindă şi pe noi cu privirea. Se uita pe rând la fiecare dintre noi şi ne spunea câteva vorbe care ne amuţeau prin exactitatea lor: unuia i-a spus că degeaba a încearcat să aibă copii în ultimii 10 ani, căci dorinţa i se va împlini abia peste alţi 3 ani ("ce e scris să apară peste 13 ani, atunci va apare şi orice-ai face nu vei reuşi să scurtezi termenul"). 

Altuia i-a spus că va continua să-şi înşele nevasta cu secretara lui încă un an, după care se va potoli. Unui prieten i-a descris cu exactitate accidentul de maşină pe care l-a avut în urmă cu un an şi jumătate. 

Când a ajuns în dreptul meu m-am aplecat cu smerenie să sărut mâna acelui sfânt, aşa cum făcuseră şi cei dinaintea mea, dar el nu m-a lăsat. M-a privit în ochi şi m-a întrebat: Dom' profesor, nu mă recunoşti?

Abia după accentul cu care mi-a vorbit (diferit de cel cu care a vorbit celorlalţi pelerini) mi-am dat seama că Varsanufie este aceeaşi persoană cu Mădălin. Ceafa groasă şi tunsă scurt era acum înlocuită cu o ceafă subţire acoperită de un păr lung, degetele butucănoase pline de inele şi ghiuluri erau acum subţiri şi golaşe, lanţurile de aur de la gât erau înlocuite de un şnur de care avea agăţată o icoană despre care călugărul însoţitor mi-a spus că e o icoană a Fecioarei Maria venită pe mare direct lângă chilia lui, făcătoare de minuni, de care nu se dezlipeşte de câţiva ani. 

Mădălin? - l-am întrebat nesigur. Varsanufie acum, mi-a răspuns. 

M-a rugat să aştept să dea binecuvântarea tuturor pelerinilor. L-am urmărit cu o curiozitate sporită, nevenindu-mi să cred în transformarea unui cocalar în sfânt. După ce prietenii mei şi ceilalţi pelerini din grup s-au depărtat, am pornit să ne plimbăm amândoi pe munte, bucuros de revederea neaşteptată. Știam că ai să vii, mi-a spus el. Te-am chemat în toate rugăciunile mele să-ţi mulţumesc că mi-ai deschis ochii.

Despre ce vorbeşti? - l-am întrebat. Despre experienţa noastră prin puşcării?

Nu dom' profesor, ci despre schimbarea pe care ai făcut-o în mine după eliberare. Ții minte că mi-ai dat să beau atunci o sticlă de vin mânăstiresc? N-am putut să dorm toată noaptea. Maica Domnului mi-a apărut în faţa ochilor şi mi-a spus să renunţ la stilul meu de viaţă şi să merg în calea Fiului Ei. M-a cutremurat atât de mult încât a doua zi m-am dus să mă spovedesc pentru prima oară în viaţă. Preotul mi-a spus că mă aştepta, că şi lui i-a apărut Fecioara Maria care i-a spus să-mi îndrepte paşii spre mânăstire. 

Am fost întâi la Neamţ, iar după ce am primit numele Varsanufie am venit pustnic aici. M-am mutat în chilia  pustnicului Visarion, care murise recent - o peşteră săpată în stâncă lângă mare. într-o noapte marea a devenit dintr-o dată agitată, iar o lumină puternică ieşea din ea până la cer. Am fugit la ţărm şi am văzut că lumina însoţea o icoană care se îndrepta spre mine. Am înnotat până la ea fără să mă tem de marea agitată şi am adus-o în chilia mea. 

A doua zi am pus-o în schitul Prodromu dar când am ajuns la mine în chilie ea era agăţată de-asupra patului. De-atunci o port mereu cu mine şi ea m-ajută să văd în oameni bolile şi nefericirile lor, minciunile şi greşelile vieţii lor. 

Am stat ore întregi ascultându-l. Analfabetul de altă dată devenise acum un cucernic studios. Vorbea despre scrierile Sfinţilor Părinţi cu o siguranţă pe care n-am întâlnit-o nici la cei mai docţi profesori. Limbajul elevat, cuvintele alese cu grijă, smerenia şi bunătatea luase locul argoului de cartier, aroganţei şi violenţei din trecut. O schimbare atât de profundă nu am întâlnit până acum la nici un alt om.
 
La despărţire m-a rugat să duc ceva acasă. Mi-a dat 7 sticle de vin şi mi-a spus să dau câte una fiecărui membru al bandei lui: lui Jean Haiosu, lui Neluţu Schiopu, lui Fane de la etajul 4, lui Sile Șmenaru, lui Vasea de la parter, lui Gigi Bale Lungi şi lui Gelu Frumuşelu. 

Ajuns în Bucureşti am mers direct în vechiul meu cartier la cocalarii din fosta lui bandă, lăsându-le câte o sticlă de vin cu rugămintea să o bea în prima zi de Paşti. M-au primit cu bucurie şi mi-au cerut mai multe informaţii despre vechiul lor camarad. Le-am povestit despre întâlnirea cu el şi despre schimbarea constatată, după care ne-am despărţit. 

Ieri însă sora lui Sile Șmenaru m-a sunat să-mi spună că că toţi 7 au plecat spre Athos. Dacă şi ei se vor călugări mă gândesc foarte serios să aduc câteva tone de vin de pe Muntele Sfânt şi să dau câte o sticlă fiecărui cocalar din România."

,,Despre voia și puterea Lui Dumnezeu” - Prof. univ. dr. Bruno Stefan - "Cocalarul şi vinul sfinţit", Ed. Agaton, 2014  via  Viorel Patrana, via Liviu Mihaiu

sâmbătă, 4 iulie 2020

Să fim atenți ce mâncăm!

Pepeni toxici, în piețele din România. Iată cum îți dai seama cum să îl alegi pe cel corect

Pepenele are o mulțime de beneficii pentru corpul uman: întărește sistemul imunitar, scade riscul de obezitate, diabet și boli cardiovasculare, reglează nivelul presiunii arteriale, digestia și previne apariția astmului și a cancerului.

Aceștia devin toxici prin injectarea anumitor substanțe, care au rolul de a le accelera creșterea sau de a-i menține proaspeți mai mult timp. Una dintre substanțele folosite la injectare este un compus chimic denumit Forclorfenuron. Acesta are dublu rol: grăbește coacerea pepenilor care au fost culeși mai devreme decât trebuia. În același timp forclorfenuronul păstrează pepenii în stare buna mai mult timp, având rol de conservant.

Exista mai multe trucuri prin care iți poți da seama dacă pepenele pe care urmează să îl cumperi a fost injectat sau nu cu substanțe dăunătoare. În primul rand fii atent la greutate. Atunci când este ridicat, un pepene roșu trebuie să se simtă greu. Dacă ți se pare că pepenele pe care îl ai în mână este prea ușor raportat la mărimea lui, nu îl mai cumpăra.



Forchlorfenuron is a plant growth regulator. It has been approved for use on kiwi fruit and grapes in the United States, and it has been associated with news of watermelons exploding in China.


Ajută - te singur!

Culturile exotice prind tot mai mult teren în țara noastră: „Cererea e foarte mare”

Ajutate de climă să se adapteze, culturile exotice prind tot mai mult teren în țara noastră.

În plus, pe piață, concurența este mică, investițiile nu reprezintă un efort major, iar profitul apare neîntârziat. Așa se face că în ultimii ani, au răsărit hectare întregi de goji, aronia sau chiar afine siberiene pe la noi.

Afinele siberiene. Pariul unui fermier din Satu Mare. Au o formă neobișnuită, însă gust mai aromat și mai dulce decât al afinelor de pădure. În plus, mustesc de vitamine. Dincolo de lirism și papile gustative, stă însă economia: un kilogram costă între 50 și 90 de lei.

Daniel Moiș, cultivator„S-au adaptat și la căldură, rezistă și la geruri extreme. Investiția făcută într-o cultură se scoate în fiecare an. E ca și cum ați pune banii la bancă cu dobândă de 100%, doar că trebuie să așteptați patru, cinci ani până să aveți un rod mai bogat."

Ne mutăm la Bălțătești, în Neamț, unde descoperim o altă cultură inedită.

Vali Cucu experimentează și cu alte soiuri. E rost de afacere bună, deși, recunoaște, nici măcar nu știe ce gust au roadele.

Vali Cucu, legumicultor„Vânăta africană e cea mai nouă achiziție din Canada de la un prieten care mi-a trimis câteva semințe. Se prezintă foarte bine, foarte rezistentă la boli și dăunători. Nu-i știu gustul, pentru că e primul an când o cultiv."

La Blaj, în schimb, un inginer a plantat goji, „fructul tinereții veșnice", originar din Himalaya. Omul a înființat cultura în urmă cu opt ani, pe 2.500 de metri pătrați și a investit doar 50 de lei în semințe. Acum, fructele exotice se vând cu 30 de lei kilogramul, fără să le mai usuce.

Ioan Florea, proprietar: „O plantă matură este plantată acum opt ani și estimez ca de pe o plantă să culeg 1,5 kg. Am cumpărat un gram de semințe și mi-am făcut eu plantele. Cererea este foarte mare, eu trimit în toată țara."

De doi ani de zile, s-a orientat și către aronia.

Fructele se folosesc în industria farmaceutică și în alimentație. Au un conținut bogat de vitamina A și antioxidanți, fiind totodată o sursă bogată de fibre.

Bantustanul denumit România.

Dorneanu desființeză guvernarea cocoloșită de Iohannis

    
 0 COMMENTS
Atacurile bădărănești ale Covidul-ui la adresa unor imposrtante instituții ale statului de drept l-a scos la rampă cu o replică usturătoare pe taciturnul Valer Dorneanu, președintele CCR. 
Nepriceperea, aroganța, incompetența, superficialitatea, lenea sunt tot atâtea tare ale guvernării pandemice.

"Măsurile care vizează restrângerea drepturilor - internarea obligatorie - trebuie luate prin lege. (...) Restrângerea unor drepturi, potrivit articolului 53 din Constituţie, se poate face numai prin lege şi numai când sunt îndeplinite condiţiile de stare de urgenţă, periclitarea sănătăţii. Toate condiţiile acestea există, numai că măsura trebuie luată prin lege. (...) Regret foarte mult că multe din greşelile care se fac pe plan legislativ - eu nu discut de greşeli politice sau de altceva - ni se pun nouă în cârcă, pentru greşeli evidente. Am declarat mai multe acte normative neconstituţionale pentru faptul că lipsea avizul Consiliului Legislativ, pentru faptul că lipsea avizul CSM, pentru faptul că lipsea avizul Consiliului Economic şi Social", a afirmat Valer Dorneanu, într-o intervenţie telefonică la Digi 24.

"Deocamdată, pentru internarea obligatorie noi avem reglementări doar în domeniul penal. În domeniul sanitar nu avem", a subliniat preşedintele CCR.

"Se critică ceea ce eu nu am mai auzit în Europa - o hotărâre judecătorească şi nu oricare, ci a celei mai mari Curţi de Apel din ţară. (...) Eu aş întreba la care din ţările europene primul-ministru sau o altă autoritate desfiinţează pur şi simplu Curtea Constituţională? Eu îl respect foarte mult pe primul-ministru şi ştiu ce presiune este pe capul dânsului - şi politică, şi toate pandemiile acestea care sunt - s-a străduit să ia măsuri care se impun, la sfaturile unor oameni foarte competenţi în domeniul medical. De ce nu a luat aceste măsuri legal? Trebuia la început o lege generală şi să nu dea în competenţa ministrului Sănătăţii măsuri de genul restrângerii unor drepturi, a libertăţii şi aşa mai departe"



"Este activă doamna Avocat al Poporului şi o respect pentru asta. Nu toate sesizările dumneaei au fost admise de CCR. Deci şi CCR, şi Avocatul Poporului, şi CSM, şi puterea judecătorească - toţi îşi fac datoria. Aflu acum mai nou că nu numai noi suntem duşmani şi cu Avocatul Poporului, ci şi Justiţia", a comentat preşedintele CCR.

"A venit pandemia peste noi. Se ştia, era la câteva sute de kilometri de noi. Nici atunci nu am scos o lege. Am dat acea ordonanţă. Noi am răspuns la ea. Nici după ce am dat ordonanţele cu privire la starea de urgenţă nu s-a luat măsura legală de a da o lege. A apărut după starea de urgenţă Legea 55, care a fost atacată la CCR. Nici în legea aceasta nu s-au prevăzut măsuri care să justifice restrângerea drepturilor - carantină, internarea obligatorie. S-a dat posibilitatea ca prin ordin al ministrului Sănătăţii să se ia asemenea măsuri, ceea ce nu este constituţional în niciun stat de drept

Premier anchetat

Premierul demisionar al Franţei, Edouard Philippe, vizat de o anchetă privind criza coronavirusului

Premierul demisionar al Franţei, Edouard Philippe, şi doi foşti miniştri ai Sănătăţii, Olivier Véran şi Agnès Buzyn, sunt vizaţi de o investigaţie privind gestionarea crizei coronavirusului, potrivit cotidianului Le Monde.

Curtea de Justiţie a Republicii (CJR) a iniţiat o procedură de informare judiciară în cazul fostului premier Edouard Philippe şi al foştilor miniştri ai Sănătăţii Olivier Véran şi Agnès Buzyn, a declarat procurorul general al Curţii de Casaţie din Franţa, François Molins.

Guvernul Edouard Philippe a demisionat vineri.Agnès Buzyn a fost ministru al Sănătăţii în Guvernul Edouard Philippe din mai 2017 până în februarie 2020, fiind succedată de Olivier Véran. Preşedintele Emmanuel Macron nu poate fi tras la răspundere penală pentru acţiuni produse în timpul mandatului.

Curtea de Justiţie a Republicii a admis nouă plângeri din totalul de 90 depuse în contextul crizei coronavirusului. Reclamanţii denunţă punerea în pericol a vieţii, cazuri de omor prin neglijenţă şi refuzul oferirii de asistenţă medicală unor persoane aflate în pericol.

Premierul demisionar Edouard Philippe a anunţat, potrivit Agenţiei France-Presse, că a luat act de anunţul anchetei, subliniind că va furniza "toate răspunsurile necesare".

În Franţa s-au înregistrat până în prezent 204.222 de cazuri de coronavirus şi 29.896 de decese, potrivit datelor centralizate de Universitatea Johns Hopkins (SUA), potrivit Mediafax.

Președintele francez Emmanuel Macron l-a desemnat vineri pe Jean Castex, un funcționar public și primar local care a gestionat ridicarea măsurilor de carantină în Franța, drept prim-ministru, relatează Reuters.

Castex este relativ necunoscut publicului francez, fiind primarul orașului Prades, de doar 6.000 de locuitori.

Premierul desemnat a fost un colaborator al fostului președinte francez Nicolas Sarkozy (2007-2012) iar din luna aprilie a acestui an a fost delegat interministerial responsabil de ridicarea măsurilor de carantină impuse pentru combaterea pandemiei de Covid-19.

Considerat un politician de dreapta, Castex va fi însărcinat cu formarea noului guvern, potrivit unui comunicat al Palatului Elysee.

Propuneri de vacanță 2020

5 sate fermecătoare din România pe care să le descoperi în această vacanță

​Turismul rural capătă din ce în ce mai mult sens în lumea pe care o trăim astăzi. Confundându-se pe alocuri cu ecoturismul, ba considerate chiar o ramură a acestuia, călătoriile prin sate, în sunet nestingherit de codru, la mal pustiu de apă, în compania oamenilor pentru care viața nu a fost niciodată o cursă și cu liniuțe cât mai goale la semnalul telefonului, toate acestea ispitesc din ce în ce mai mulți oameni.

Turismul rural vine ca răspuns firesc la sufocarea citadină, la ritmul de viață accelerat până la demență, la setea nevrotică (imposibil de satisfăcut) de notificări marcate cu roșu pe ecrane luminoase.


Norocul face să existe pe teritoriul României sate cu duiumul, multe dintre ele unice prin prisma peisajelor, a tradițiilor, a zestrei multiculturale. Satele, cu cât mai autentice, mai nebătute de picior turistic, cu un trai cât mai nealterat de civilizație, devin destinații tot mai căutate. Și nu doar pentru respiro-ul pe care-l oferă celui crescut printre claxoane, ci și pentru că oferă șansa de conectare: conectare la natură, la sine, la greierii care noaptea îi dau înainte cu pălăvrăgeala, dar și la comunitatea locală.

Cu acestea în minte, am ales cinci astfel de sate prea puțin cunoscute de pe întinsul României pe care ai putea să le cunoști vara aceasta.

Satul Sarichioi, Dobrogea



Comuna Sarichioi: FOTO: Mircea Bezergheanu via Facebook

Această așezare lipoveană de pe malul lacului Razim oferă găzduire pentru mai puțin trei mii de suflete. Își trage rădăcinile din conflictul ortodox rusesc al secolului XVII, care i-a determinat pe mulți ruși lipoveni să pornească în lume și să-și caute locuri mai prielnice unde să se stabilească și să practice creștinismul conform riturilor vechi.

Vorbim despre toate astea pentru a ilustra bogăția etnică a spațiului dobrogean și pentru a te convinge încă o dată că nu-i musai să treci granița din sete pentru contactul cu multiculturalitatea.

Probabil cea mai prețioasă resursă a acestui loc sunt oamenii săi: veseli, calzi și primitori, într-o antiteză perfectă cu umanitatea grăbită a orașelor. N-ai putea nici picat cu ceară să ratezi o plimbare cu barca pe Lacul Razim, iar dacă la întoarcere ți se oferă cumva un vin de o culoare ce bate mai degrabă spre negru, să nu carecumva să refuzi. Ba să te aprovizionezi și pentru acasă, conștient fiind că-i vorba de soiul Negru de Sarichioi, un soi din ce în ce mai rar, mândrie pentru oamenii de prin partea locului.


Din Sarichioi o poți porni lesne, pe jos către satele învecinate. Enisala, aflat la nu mai mult de un kilometru oferă, întru înțelegerea încă și mai profundă a culturii locale, un mini muzeu al satului dobrogean (cunoscut drept Gospodăria Țărănească), o cetate ce datează din secolul XIV, plaje sălbatice și un traseu scurt sau intens prin pădurea Enisala.

Cazare: poți găsi cazare începând de la 200 lei/ noapte camera dublă în Sarichioi (pensiune cotată 8,8 pe Booking.com) sau, mai ieftină, de la 120 lei/ noapte într-una din localitățile învecinate, cum ar fi Babadag, Mahmudia sau în orașul Tulcea)

Letea, Delta Dunării



Letea. FOTO: Claudiu Popescu via Facebook

Sat de deltă prin excelență, Letea este cunoscut drept cea mai bine întreținută așezare de pe întinsul acestui pământ veșnic nou al României: Delta Dunării. Casele ridicate din lemn, chirpici și stuf și vopsite în culori vii, tradiționale, inconfundabile pentru această bucată de țară, adăpostesc nu mai mult de patru sute de suflete a căror principală ocupație este pescuitul.

Te așteaptă aici, în acest loc certat cu asfaltul și în care principalul mijloc de transport este căruța, o simplitate de care nu credeai că omenirea mai este capabilă. Locuitorii sunt ucraineni, renumiți pentru ospitalitate, veselie și bunătăți gastronomice gătite pe vatră și alcătuite, în cea mai mare parte, din preparate pe bază de pește. Ciorbă de pește, borș de pește, scrumbie afumată, crochete de pește, icre, saramură de pește, mici asemenea… totul asortat la mămăligă și, musai, la un pahar de vin.

Firește, trebuie să fi ajuns asta și la urechile tale, Pădurea Letea este cel mai important obiectiv turistic de aici: cea mai veche rezervație naturală și cea mai nordică pădure subtropicală a bătrânului continent. Pe lângă imaginile de un exotism greu de bănuit, alcătuite din dune de nisip, liane, arbori vechi de secole și plante cățărătoare, Pădurea Letea este cunoscută cu prisosință pentru hergheliile de cai sălbatici, al căror număr (în zona Letea) este aproximat la două mii de exemplare.

Bârsana, Maramureș



Bârsana. FOTO via Wikipedia

Frumoasă cum numai satele maramureșene știu să se înfățișeze ochiului turistic, Bârsana și-a văzut în ultimii ani popularitatea atingând cote, deși nesperate, justificate întru totul.

Cireașa de pe tortul unei vacanțe petrecute în acest sat este, fără îndoială, mănăstirea ce-i poartă numele, una dintre cele mai frumoase din Maramureș, o zonă care știe oricum una-alta despre bisericile de lemn. În inima depresiunii Maramureșului, Wi-Fi-ul nu-și are locul, iar anunțul "batery low" de pe ecrane încetează să mai sperie și să-nfioare.

Aici, trezirea se face în dăngănitul clopotelor purtate de oi, iar vecinătatea văii Iza împreună cu toate peisajele sale promit o și mai adâncă logodire cu natura. Abia după ce te-ndestulezi cu liniște și cu tot ce-are mai bun muntele de oferit (niciun minut mai devreme) ia aminte la faptul că Sighetul Marmației se află la numai 20 km pe direcția nord-vest, iar o vizită în acest capăt nordic de țară (și cu prisosință la memorialul pe umerii căreia îi stă celebritatea) este nimic mai puțin decât o datorie națională.

Cazare: începând de la 80 de lei/ noapte camera dublă (pensiune cotată cu 9,4 pe Booking.com)

Dubova, Cazanele Dunării, Mehedinți



Cazanele Dunării. FOTO: @razmuzeta (via Instagram)

Ce poți să faci la malul Dunării, acolo unde fluviul se strecoară printre Munții Almăjului? Poți admira trecerea lui colosală, urmele pe care le-a săpat cu răbdare și constanță în roca neputincioasă, îți poți imagina cum arăta locul acum câteva milioane de ani, poți face plajă sub soarele de iulie… august.

Ce nu poți face aici? Nu poți arunca cu hashtaguri în stânga și-n dreapta și nu poți deschide Whatsapp-ul. Punct. Privitul celor celor două maluri (român și sârb), în bătaia nestăvilită a soarelui pe suprafața lacustră este deja mai mult decât s-ar putea cere de la o vacanță reușită. Dar dacă nu te mulțumești tu cu una, cu două, o poți porni într-un suflet în drumeția ce unește Dubova de Vârful Ciucaru Mare, trecând prin peștera Ponicova.

Traseul până în vârf durează în jur de două ore și promite priveliști amețitoare peste Cazanele Mari și Golful Dubova.

Cazare: începând de la 90 de lei/ noapte camera dublă (pensiune cotată cu 9,1 pe Booking.com)

Runcuri, Munții Apuseni



Pădure Craiului. FOTO: Andrei Posmoșanu

Acest cătun așezat pe platoul cu același nume nu adăpostește mai mult de o mână de case înghețate în timp, fânețe răsfirate pe coline apusene, tradiții și stiluri de viață care și-ar putea prea bine găsi loc printre paginile lui Petre Ispirescu. În plus (mare plus), șansa ca vreunul dintre cunoscuții tăi să se fi bucurat de cerul înstelat de aici, de poveștile localnicilor sau de tablourile agriculturii străvechi în cea mai autentică formă a sa este.... infimă.

"Tradițional Casa" este locul care oferă găzduire în acest colț de lume ocolit cu brio de tumultul lumii moderne și spune, totodată, una dintre poveștile antreprenoriale autohtone care fac inima să dea tumbe de mândrie națională. După ce a petrecut două decenii în Franța, fondatorul acestui complex a decis să se întoarcă și să cumpere case vechi pe care să le recondiționeze, închiriindu-le călătoriilor și contribuind hotărâtor la dezvoltarea turistică a zonei.

Cazare "Tradițional Casa": de la 150 lei/ noapte camera dublă

Iată bogăția mea!