Premierul Ciolacu anunță majorarea bugetului la Educație cu 4,1% din PIB; salariile profesorilor majorate cu 20% în 2024
Primul-ministrul Marcel Ciolacu a declarat, că Educația va avea în 2024 un „buget record“ de 4,1% din PIB și că aproximativ 12 miliarde de lei vor fi alocați pentru investiții, scrie Agerpres.
Marcel Ciolacu. Foto: Adevărul (Arhivă)
Întrebat, la Digi 24, dacă în urma unor discuții cu reprezentanții sindicatelor din educație a fost convenită o majorare de 13% în ianuarie și 7% în luna iulie, premierul a răspuns că acest aspect este pe cale să fie „închis“ cu sindicatele. Pe de altă parte, acesta a precizat că propunerea de majorare pentru tranşa din vară vizează începutul lunii iunie, astfel încât să intre în vigoare în perioada concediilor.
„Urmează să închidem cu sindicatele. Nu ştiu dacă dânşii au anunţat public, dar am ajuns la o înţelegere. (...) Este mai devreme, ca să prindem concediile. Propunerea ar fi la începutul lunii iunie, ceea ce este foarte corect. În momentul acesta este totul echilibrat. Din punctul meu de vedere, e o ofertă cât se poate de respectuoasă faţă de categoria pe care o reprezintă, cât se poate de corectă, în acest moment, ţinând cont de salarizarea foarte joasă pe care o aveau. În momentul acesta cu adevărat porneşte o reformă în sistemul de învăţământ. (...) Statul român şi-a făcut datoria faţă de profesori. Am venit cu o lege nouă, totul e perfectibil. Am venit pe toate componentele - cele mai mari investiţii în infrastructură, după autostrăzi, le-am prins în sistemul de educaţie. Cu adevărat, nu vom avea de a doua zi performanţă, e ca la sport, va dura câţiva ani, dar este o nouă abordare şi e o abordare serioasă“, a spus el.
Marcel Ciolacu a precizat că a avut luni seara discuţii cu reprezentanţii profesorilor şi că la întâlnire a participat şi ministrul Educaţiei, Ligia Deca.
„Eu cred că am închis lucrurile în linii mari. Am fost şi cu doamna ministră a Educaţiei. Va fi un buget record pentru Educaţie, respectiv 4,1% din PIB. Ce mă bucură foarte mult - că am acoperit toate palierele. Normal că mi s-a părut la un moment dat prea mult pe investiţii, sunt aproape 12 miliarde de lei numai din PNRR investiţii în infrastructură. Îmi spunea doamna ministru că până acum a semnat peste 5.300 de contracte, fiind şi un jalon în PNRR“, a precizat Ciolacu.
Premierul a subliniat că în România abandonul şcolar reprezintă „o problemă“ care nu trebuie ascunsă.
„Am lucrat şi cu doamna ministru a Muncii, ca bursele sociale să le prindem pe bani europeni, astfel încât să nu fie atât de mare presiunea pe bugetul statului, dar să menţinem în continuare numărul foarte mare de copii beneficiari pe burse, în primul rând ţinta fiind abandonul şcolar, unde avem o problemă. (...) În ceea ce priveşte salariile profesorilor, ne-am ţinut promisiunea. Au înţeles şi dânşii exact marjele în care ne putem încadra. Oricum, este un salt spectaculos. Acum va rămâne reforma şi cerinţele noastre, ale părinţilor, în ceea ce priveşte educaţia“, a mai afirmat Marcel Ciolacu.
Premierul Ciolacu anunță majorarea bugetului la Educație cu 4,1% din PIB; salariile profesorilor majorate cu 20% în 2024
Primul-ministrul Marcel Ciolacu a declarat, că Educația va avea în 2024 un „buget record“ de 4,1% din PIB și că aproximativ 12 miliarde de lei vor fi alocați pentru investiții, scrie Agerpres.
Întrebat, la Digi 24, dacă în urma unor discuții cu reprezentanții sindicatelor din educație a fost convenită o majorare de 13% în ianuarie și 7% în luna iulie, premierul a răspuns că acest aspect este pe cale să fie „închis“ cu sindicatele. Pe de altă parte, acesta a precizat că propunerea de majorare pentru tranşa din vară vizează începutul lunii iunie, astfel încât să intre în vigoare în perioada concediilor.
„Urmează să închidem cu sindicatele. Nu ştiu dacă dânşii au anunţat public, dar am ajuns la o înţelegere. (...) Este mai devreme, ca să prindem concediile. Propunerea ar fi la începutul lunii iunie, ceea ce este foarte corect. În momentul acesta este totul echilibrat. Din punctul meu de vedere, e o ofertă cât se poate de respectuoasă faţă de categoria pe care o reprezintă, cât se poate de corectă, în acest moment, ţinând cont de salarizarea foarte joasă pe care o aveau. În momentul acesta cu adevărat porneşte o reformă în sistemul de învăţământ. (...) Statul român şi-a făcut datoria faţă de profesori. Am venit cu o lege nouă, totul e perfectibil. Am venit pe toate componentele - cele mai mari investiţii în infrastructură, după autostrăzi, le-am prins în sistemul de educaţie. Cu adevărat, nu vom avea de a doua zi performanţă, e ca la sport, va dura câţiva ani, dar este o nouă abordare şi e o abordare serioasă“, a spus el.
Marcel Ciolacu a precizat că a avut luni seara discuţii cu reprezentanţii profesorilor şi că la întâlnire a participat şi ministrul Educaţiei, Ligia Deca.
„Eu cred că am închis lucrurile în linii mari. Am fost şi cu doamna ministră a Educaţiei. Va fi un buget record pentru Educaţie, respectiv 4,1% din PIB. Ce mă bucură foarte mult - că am acoperit toate palierele. Normal că mi s-a părut la un moment dat prea mult pe investiţii, sunt aproape 12 miliarde de lei numai din PNRR investiţii în infrastructură. Îmi spunea doamna ministru că până acum a semnat peste 5.300 de contracte, fiind şi un jalon în PNRR“, a precizat Ciolacu.
Premierul a subliniat că în România abandonul şcolar reprezintă „o problemă“ care nu trebuie ascunsă.
„Am lucrat şi cu doamna ministru a Muncii, ca bursele sociale să le prindem pe bani europeni, astfel încât să nu fie atât de mare presiunea pe bugetul statului, dar să menţinem în continuare numărul foarte mare de copii beneficiari pe burse, în primul rând ţinta fiind abandonul şcolar, unde avem o problemă. (...) În ceea ce priveşte salariile profesorilor, ne-am ţinut promisiunea. Au înţeles şi dânşii exact marjele în care ne putem încadra. Oricum, este un salt spectaculos. Acum va rămâne reforma şi cerinţele noastre, ale părinţilor, în ceea ce priveşte educaţia“, a mai afirmat Marcel Ciolacu.
Planuri pentru eradicarea analfabetismului funcțional
Rezultatele PISA care ne plasează pe penultimul loc în Europa la educație s-ar putea îmbunătăți în 2025, când elevii români urmează să susțină o nouă testare. Cel puțin așa speră autoritățile care dezbat în această perioadă mai multe măsuri de eficientizare a cheltuielilor publice din domeniul educației. Printre acestea se numără programul-pilot „Învățare remedială“ și reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar
Elevii vor fi incluși într-un program național de învățământ remedial
În programul-pilot „Învățare remedială“, care se va desfășura în perioada 2024-2028, vor fi incluși elevi din 300-400 de școli. Aceste unități de învățământ vor fi selectate de către inspectoratele școlare.
Programul va fi destinat sprijinirii elevilor cu dificultăţi de învăţare sau care „înregistrează rămâneri în urmă în învăţare“. La orele remediale organizate în cadrul programului vor participa copiii români veniţi din afara graniţelor ţării, elevii cu decalaje în dobândirea competențelor-cheie, dar și cei care se încadrează la riscul de abandon şcolar. Nu vor fi uitate nici cadrele didactice. Profesorii care vor participa la program vor fi instruiți în așa fel încât să identifice situațiile de risc de abandon școlar. De asemenea, profesorii vor fi încurajați în dezvoltarea competențelor digitale necesare carierei.
Se încearcă, așadar, o revigorare a sistemului de educație în România, asta și în contextul în care există diferențe majore între nivelul de predare în școlile de la oraș și cele din zonele rurale. De asemenea, vorbim și despre diferențe extrem de mari între nivelurile de pregătire ale elevilor din urban și rural.
O încercare relativ asemănătoare de a-i ajuta pe elevi să recupereze materia și să țină pasul cu programa școlară a avut loc în perioada pandemiei. Din nefericire, inițiativa s-a soldat atunci cu un mare eșec. Iar asta s-a văzut în anul 2021, când peste 3.600 de elevi care au participat la orele remediale au încheiat anul școlar corigenți sau chiar repetenți.
Ca o comparație, Guvernul britanic a anunțat anul acesta un buget de 24 de milioane de lire sterline pentru un program remedial adresat copiilor din ciclul primar. Școlile din Anglia vor putea apela la serviciile unor profesori specializați în recuperarea materiei pierdute.
„Investiția face parte din angajamentul Guvernului de a se asigura că fiecare tânăr părăsește școala cu cunoștințe solide de literație și de matematică și se află în paralel cu alte forme de sprijin specific, cum ar fi Programul Național de Îndrumare“, mai scrie în comunicat. „Dacă vreun copil părăsește școala fără să știe să scrie și să citească în mod corespunzător, înseamnă că am eșuat“, comentează ministrul Educației din Marea Britanie, Kit Malthouse.
Mai sunt și alte propuneri de eficientizare a cheltuielilor în domeniul educației. Printre acestea, și reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar. Potrivit documentului, dacă școlile de stat funcționează cu un număr de elevi sub efectivul minim prevăzut de legislația în vigoare, necesar pentru a fi considerate cu personalitate juridică, acestea vor fi supuse procesului de reorganizare prin fuziune prin absorbție sau prin fuziune prin contopire. Practic, vor dispărea școlile unde sunt înscriși prea puțini copii. Evident, acestea se află mai ales în zonele rurale. Să sperăm că autoritățile vor rezolva și problema transportului acestor copii la școlile îndepărtate.
Deciziile au fost luate în cadrul unui memorandum privind aprobarea raportului de analiză și a măsurilor de eficientizare a cheltuielilor publice în domeniul educației.