duminică, 2 mai 2021

Ne civilizăm

Imagini impresionante în noptea de Înviere, la Braşov

În Brașov, slujba de Înviere a avut loc în Piața Sfatului, din centrul orașului. Autoritățile au ales acest loc pentru a le permite credincioșilor să vină în număr mare la slujbă.

Autoritățile locale, împreună cu reprezentanții bisericii, au decis să organizeze slujba de Înviere în Piaţa Sfatului.

Tot acolo, a fost montată o scenă și au fost amplasate puncte de distribuţie a paştilor şi a luminii în Piaţa Sfatului, astfel încât să nu se creeze aglomerări de credincioşi.

La eveniment au participat sute de oameni care au purtat măști de protecție și au respectat regula privind distanțarea socială.

Imaginile impresionante au fost publicate pe Facebook de primarul orașului Brașov, Allen Coliban, împreună cu mesajul „Hristos a-nviat!"

Popor creștin, condus de o șleahtă de atei

Am tot respectul pentru credincioși, indiferent de religia în care cred, căci credința înseamnă îndemn spre smerenie, milă, empatie față de cel aflat în suferință, respect pentru familie și pentru ceilalți semeni.

Am, însă, tot disprețul pentru atei, căci ei nu cred în nimic în afară de propria lor persoană și, din acest motiv, cred că indiferența față de ceilalți le sporește lor ceva ce nici nu știu ce ar putea să fie. Fățărnicia, slugărnicia, aroganța și ambiția de a parveni cu orice preț – iată valorile lor „spirituale". Ei nici măcar nu-și dau seama că prin atitudinea lor de frondă față de biserică își jignesc nu numai semenii, ci chiar pe părinții lor, cei care unora le-au dat numele unor sfinți: Maria, Ioan, Gheorghe, Matei, Petre!

România este o țară în care toate cultele își găsesc locul, fiind recunoscute de Constituție. N-am întîlnit însă în textul Constituției niciodată cuvîntul „ateu", căci ateismul, așa cum ne spun toate dicționarele, înseamnă „fără Dumnezeu" (gr. atheos < a - fără, theos - zeu)! Petre Țuțea spunea: „Fără credinţă şi Biserică, omul rămîne un simplu animal raţional şi muritor, raţionalitatea avînd doar caracterul unei mai mari puteri de adaptare la condiţiile cosmice decît restul dobitoacelor". Uitați-vă la acești atei care au ajuns să ne conducă: mulți sînt oameni școliți pe afară, nu sînt toți proști, dar toți sînt aproape lipsiți de umanitate și nu se văd decît pe ei! Nu e de mirare, totuși, căci mulți dintre ei provin din familii de securiști sau de turnători, în familiile lor Partidul și Securitatea înlocuindu-l pe Dumnezeu. Statisticile ne spun că românii au o mare încredere în Biserică și că sînt majoritari creștini, cei mai mulți fiind creștini ortodocși. În mod normal, cînd e vorba să aleagă, românii ar trebui să pună în fruntea țării niște oameni care cred în valorile lor spirituale, așa încît credința lor să fie protejată de influențele nefaste ale celor care nu cred în nimic decît în demonii din capul lor. Cu toate acestea, la ultimele alegeri, românii au votat un număr mare de necredincioși care, la depunerea jurămîntului, au refuzat chiar să pună mîna pe Biblie! Gestul acela de a respinge Biblia este mai mult o frondă, căci ei nu știu și nici nu vor să afle ce valori spirituale conține cartea aceea neagră cu crucea pe copertă. Iată doar un exemplu semnificativ: „Să iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi!" (Matei, 22, 39). Aceasta este, în fapt, chiar esența funcției de demnitar pe care ateii o ignoră, așa cum fac azi mulți dintre cei care ne conduc! Sîntem acum în timpul Sărbătorilor Pascale, iar mesajul pe care-l transmit acestea este legat de ideea de sacrificiu, căci Iisus s-a jertifit pentru iertarea noastră, a tuturor. De peste 2.000 de ani creștinii fac acest ritual de aducere aminte, de neuitare și, iată, mai există unii care nu înțeleg de ce miliade de oameni de pe planetă vin să ia lumina învierii. Cei care au altă religie înțeleg sărbătoarea creștinilor, căci, în acest fel, își respectă propria religie. Numai ateii par înstrăinați de orice credință, căci lor ideea unui Dumnezeu li se pare desuetă, căci ei se cred dumnezei. Nu înțeleg că viața este trecătoare, o deșertăciune pustietoare dacă nu o încarci cu o valoare spirituală. În această zi înălțătore pentru creștinii ortodocși, iertarea este cuvîntul suprem. Acum, cînd ne pregătim să spunem „Cristos a înviat!", ne-ar prinde bine o meditație despre cine și ce sîntem în această lume.

Cotidianul.ro 

sâmbătă, 1 mai 2021

Cei mai perfizi dușmani din oameni. Depresia, anxietatea, frica sunt cauzele noului război atipic, o nouă pandemie ce stă să macine lumea!

Hristos a înviat!


Oameni fiți buni cu voi înșivă dar și cu cei din jurul vostru!
Să nu ne distrugem singuri!



O slujbă religioasă într-o biserică de la poalele Carpaților, ținută de un preot cu har, Alexandru MAXIM, prilejuită de comemorarea Învierii DOMNULUI, a fost plină de sublinieri în cuvântul acestuia. Cred că va fi un viitor ierarh. Se făcea referire la noul război atipic din cauze multiple: singurătatea, încrâncenarea, răutatea, lipsa locurilor de muncă, și multe altele.

În contextul citirii articolului din Adevărul.ro despre ultimul evreu din Afganistan m-am dus cu gândul la viitoarea pandemie care va macina, chiar și fizic, lumea - un cumul de factori, anxietatea și depresia. O spun și o scriu mulți psihologi, medici, oameni politici ce au, încă, mintea întreagă :

"

Pandemia nu a afectat întreagă populație doar la nivel fizic, ci și la nivel mental.

Din cauza pandemiei, mulți dintre cei care au fost nevoiți să stea în izolare, sau și-au pierdut locul de muncă, au început să prezinte simptome care trag un semnal de alarmă către natura psihologică. Depresia și anxietatea în rândul oamenilor în aceasta perioadă a crescut, iar România nu este printre țările în care aceste afecțiuni nu și-au pus amprenta.

Un studiu recent, realizat în țara noastră, arată că 42% dintre români au suferit tulburări psiho-emoționale în timpul pandemiei de COVID-19.

Primul studiu din România despre despre impactul pandemiei de COVID-19 asupra sănătății fizice și mintale a populației arată că românii sunt mai triști, mai furioși, mult mai anxioși și au un sentiment sporit de singurătate, toate fiind efecte directe ale pandemiei de COVID-19, boala cauzată de virusul SARS-CoV-2.

Specialiștii care au realizat acest studiu trag un semnal de alarmă în contextul în care rezultatele preliminare ale studiului arată că pandemia a avut efecte semnificative asupra sănătății mintale a populației din România.

42% dintre respondenți au raportat o înrăutățire a stresului, iar aproximativ o treime dintre respondenți au raportat o înrăutățire a nervozității.

Pandemia aceasta a fost ceva neprevăzut, ceva pentru care noi nu am fost pregătiți, nici fizic, nici psihic. Toți Românii au fost afectați de pandemie, de la nevoia de a sta în izolare, de la problemele în afaceri, până la pierderea locului de muncă. Chiar dacă pandemia nu a afectat întreagă populație a României din punct de vedere fizic, din punct de vedere psihologic, cu toții am fost afectați, într-o oarecare măsură – Declară Iulian Dinu – Președintele Asociației Internaționale de Psihologie, Nutriție, Sport și Fitness.

DATELE AU FOST INTERPRETATE DE SPECIALIȘTI

Studiul preliminar a fost realizat pe aproximativ 2.000 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 28 și 50 de ani. Datele au fost analizate și interpretate de specialiști ai unui un grup format din Institutul de Psihiatrie Socola, Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” Iași, Asociația Română de Psihiatrie și Psihoterapie și Universitatea Transilvania.

Studiul arată că pandemia poate fi extrem de stresantă pentru unii oameni. Frica și anxietatea pot fi copleșitoare atât în cazul adulților, cât și al copiilor. Datele preliminare arată că unele condiții medicale preexistente s-au intensificat la mulți pacienți, în timp ce la alții s-au declanșat stări de anxietate, depresie și neputință în fața acestei noi provocări. Cercetarea face parte din programul COH-FIT, derulat la nivel international.

Potrivit studiului, 68% din persoanele intervievate a estimat o creștere a timpului petrecut urmărind mijloacele mass-media, în încercarea de a gestiona situația. Alte metode de reducere a stresului și ocupare a timpului au fost exercițiile fizice, plimbările în aer liber, descoperirea unui hobby, petrecerea timpului cu animalele de companie și chiar activitatea sexuală.

SENTIMENTELE DE SINGURĂTATE S-AU AGRAVAT

Cercetătorii au arătat că 42% dintre respondenți au raportat o înrăutățire a stresului, care s-a dovedit mai pronunțată în rândul femeilor (46%) și al adulților tineri (47%). Aproximativ o treime dintre cei chestionați au raportat o înrăutățire a nervozității, o agravare mai pronunțată în acest sens fiind raportată tot de femei (35%) și de adulții tineri (38%).

În ceea ce privește singurătatea, mai bine de un sfert dintre respondenți (28%) au raportat o înrăutățire a acestei stări în perioada pandemiei, cei mai tineri manifestând o înrăutățire mai pronunțată (36%).

STRATEGII DE ADAPTARE LA PANDEMIE

Pentru femei, cele mai eficiente mecanisme de adaptare la pandemia de COVID-19 au fost găsirea de hobby-uri noi, utilizarea internetului și exercițiile fizice sau mersul pe jos.

Pentru bărbați, jocurile și intimitatea fizică / activitatea sexuală au fost strategii de gestionare mai importante a stresului decât în cazul femeilor, în timp ce în rândul femeilor, utilizarea internetului și a rețelelor sociale / interacțiunile sociale la distanță au fost mai importante decât pentru bărbați.

„Diagnosticarea precoce a tulburărilor psiho-emoționale este un pas important în instituirea unui tratament adecvat, atunci când este cazul, iar medicul de familie are și trebuie să aibă un rol foarte important în acest demers. De la o ușoară tristețe sau episoade de apatie, fiecare dintre noi poate să treacă, pe neașteptate, la depresie, o tulburare psihică ce afectează aproximativ 5% din populația României”, a declarat dr. Ovidiu Alexinschi, medic primar psihiatru al Institutului de Psihiatrie Socola și coordonatorul studiului COH-FIT în România.

VIZITA LA MEDICUL DE FAMILIE, RECOMANDATĂ

Chiar și în cazul depresiei, vizita la medicul de familie oferă românilor ocazia de a sta de vorbă cu un om de încredere, care cunoaște situația de acasă, eventualele boli pe care le au și tot medicul de familie poate evalua dacă starea de sănătate este alterată; în acest caz, specialiștii iau în considerare atât sănătatea fizică, cât și pe cea mentală.

În urma unei discuții, medicul de familie poate identifica dacă stările, trăirile fac parte din statusul normal al situațiilor dificile prin care românii sunt nevoiți să treacă sau dacă persistența și intensitatea lor poate dăuna sănătății.

“Este recomandat să facem o vizită medicului de familie daca simțim că sănătatea noastră nu mai este la fel că înainte. Medicul de familie își poate da seama, din conversațiile cu noi, că tindem spre depresie sau anxietate și ne poate recomanda oricând vizita la un specialist. Dar înainte să ajungem acolo, sfatul meu este să încercam să ne găsim activități pe care le putem face, care să ne binedispună. Cu toții știm că sportul și activitatea fizică ajută la eliberarea de endorfine, așa zisul “hormon al fericirii”, care ne va face să ne simțim mult mai bine, mai fericiți, mai împliniți.” Recomandă Iulian Dinu, Președintele Asociației Internaționale de Psihologie, Nutriție, Sport și Fitness.

A înnebunit lumea. Războaiele atipice, interetnice, religioase au adus pe mulți oameni în pragul disperării. Viitorul în Afganistan este sumbru.

Un articol excelent din Adevărul.ro :

"

Ultimul evreu din Afganistan se pregăteşte să plece. Povestea uluitoare a bărbatului eliberat cândva din închisoare de talibani doar ca să scape de gura lui

„De ce să mai stau? Spun că sunt un necredincios", a spus Simentov pentru AFP. „Sunt ultimul, singurul evreu din Afghnistan. Lucrurile se pot înrăutăţi pentru mine aici. Am decis că voi pleca în Israel dacă se întorc talibanii", a adăugat acesta.


Întoarcerea talibanilor este un scenariu probabil, dată fiind retragerea Statelor Unite şi tratativele de pace duse de guvernul afgan cu talibanii.


Evreii au trăit în Afganistan pentru mai bine de 2,500 de ani, zeci de mii locuind în Herat, oraşul natal al lui Simentov, unde încă pot fi găsite patru sinagogi. Începând cu secolul al XIX-lea, însă, aceştia au început să plece treptat, un exod accelerat de conflictele care au măcinat statul afgan în ultimele decenii.


Soţia şi cele două fiice ale lui Simentov au plecat şi ele, locuind acum în Israel. Simentov a plecat cu la sfârşitul anilor 1990, dar n-a putut rezista mai mult de două luni în Israel şi s-a întors la Kabul, iar acum este convins că e ultimul evreu afgan din întreaga ţară. 


Când a ajuns din nou în Kabul, l-a găsit pe Iţhak Levi locuind în sinagoga din oraş. E puţin spus că cei doi bărbaţi nu s-au înţeles. Au început să se certe cu patimă, fiecare susţinând că este deţinătorul legitim al terenului pe care era construită sinagoga şi au ajuns să se mute în părţi diferite ale clădirii.


În 1998, Levi i-a scris ministrului taliban de Interne şi l-a acuzat pe Simentov că a furat relicve evreieşti din sinagogă. Simentov a răspuns prin a le spune talibanilor că Levi administra un bordel secret unde vindea alcool. În 2002, intervievat de The New York Times, Simentov spunea despre Levi: „Nu vorbesc cu el - şi-un câine a mai bun. Nu mă plâng aşa mult de talibani cât mă plâng de el".


Talibanii n-au apreciat certurile şi i-au aruncat în închisoare, dar nu i-au ţinut prea mult. Chiar şi pentru războincii lipsiţi de prea multă milă care administrau închisorile talibane, cei doi au fost o provocare. I-au eliberat eventual după ce s-au săturat de cât de mult se certau între ei în închisoare. Levi a murit în 2005.


Simentov îşi aminteşte acum perioadă de dinainte de invazia sovietică cu plăcere, considerând-o cea mai bună perioadă din istoria Afganistanului.


„Toate religiile aveau libertatea deplină pe vremea aceea", spune Simentov, care rememorează cu neplăcere evenimentele care au avut loc de atunci, mai ales domnia talibanilor între 1996 şi 2011.


„Talibanii m-au aruncat în puşcărie de patru ori", spune acesta. „Au zis că aici e emirat islamic şi evreii n-au ce căuta. Dar am rezistat. Am reprezentat cu mândrie religia lui Moise", a adăugat acesta.


Spune că în 2001, când talibanii au fost înlăturaţi, era convins că Afganistanul va prospera. „Credeam că europenii şi americani vor repara ţara asta, dar nu s-a întâmplat aşa ceva", spune Simentov. „Mi-am pierdut credinţa în Afganistan. Nu mai e de trăit aici".

Cu copiii și nepoții la Înviere




Azi, soția a făcut ultimele pregătiri pentru masa de Paște.

Vom merge la Înviere cu mic, cu mare. Cel mai mult așteaptă nepoții ce ne-au umplut curtea cu râsetele lor. Masa de sub polată a fost locul cel mai cautat. Pe aici s-au perindat multe bucate.

O poezie cu multă semnificație!





Ouăle așteaptă să fie ciocnite după miezul nopții. Drobul de miel este la cuptor.



Dezastru pentru România. Atenție, comparațiile sunt cu cifrele din 2019, an până la care țara noastră a pierdut, deja, cca 5-6 milioane de cetățeni!





Eu, A. M., estimez că România va avea în 2050 cca. 14-15 milioane locuitori și o populație foarte îmbătrânită. Odă și succese capitaliste sub oblăduirea americanilor, vest europenilor și alogenilor. Bașca datoria externă care va ajunge la cifre deosebit de mari! Vai și amar de nepoții și strănepoții NOȘTRI! 



Marele exod din România. Eurostat avertizează: România va înregistra una din cele mai abrupte reduceri ale populaţiei din UE


Dintre cele 1.216 regiuni din ţările UE, se estimează că aproximativ două treimi (802 regiuni) vor avea o populaţie mai mică în 2050 decât în 2019, în timp ce aproximativ o treime (414 regiuni) vor avea o populaţie mai mare, arată Eurostat.

Aceste informaţii provin din cele mai recente estimări ale evoluţiei populaţiei privind modelele demografice regionale în 31 de ţări membre ale UE şi partenere.

Există o variaţie considerabilă a estimărilor între ţări. În Letonia şi Lituania, toate cele 16 regiuni vor avea o populaţie, în 2050, mai mică decât în 2019, majoritatea cu cel puţin 20%. Bulgaria, Estonia, România, Slovenia şi Slovacia au o singură regiune cu o creştere a populaţiei preconizată până în 2050. Alte ţări cu o mare majoritate a regiunilor cu o scădere estimată a populaţiei sunt Cehia, Grecia, Croaţia, Ungaria, Polonia, Portugalia şi Finlanda .


Se estimează că aproape 9 regiuni din 10 vor avea o vârstă medie mai mare în 2050 decât în 2019.

Estimările spun că vârsta medie din aceste 31 de ţări va creşte cu 4 ani, de la 45,1 ani în 2019 la 49,1 ani în 2050. Doar în 131 din cele 1.216 regiuni (11% din total) nu se preconizează că vârsta medie va creşte.

Se estimează că populaţiile care îmbătrânesc cel mai rapid vor fi în regiuni situate în principal în estul Europei (ţările baltice, Polonia, Slovacia, România şi Bulgaria) şi sudul Europei (Italia, Spania şi Portugalia). Pentru cele 160 de regiuni (13%) cu cea mai rapidă îmbătrânire, se preconizează o creştere a vârstei medii cu cel puţin 8 ani între 2019 şi 2050.

Populaţii mai tinere sunt preconizate pentru doar 10% din regiuni (119), 8 din 10 dintre acestea fiind în Germania, unde vârsta medie ar scădea cu cel mult 4 ani.

Ziua micilor și berii în pragul primăverii. Semnificația zilei de 1 Mai.

   


Ce semnificaţie are data de 1 mai, Ziua Internaţională a Muncii 

De Marius Popescu - mai 1, 2021

     Data de 1 Mai a devenit cunoscută ca Ziua Internaţională a Muncii și în prezent este sărbătorită în numeroase ţări, inclusiv în România. Totul a început în SUA, în 1886, după mai multe incidente violente, când muncitorii au cerut reducerea timpului de lucru.

      La scurt timp după încheierea războiului civil american, oamenii din mai multe oraşe au cerut scăderea programului de lucru de la zece ore la opt ore. O lege în acest sens a fost adoptată doar în câteva state. În 1886, pe data de 1 mai are loc în Chicago o grevă organizată de Federaţia Sindicatelor din Statele Unite şi Canada. Peste 40.000 de oameni au ieşit pentru a cere introducerea stipulaţiei: „8 ore să constituie ziua legală de muncă”. Protestul început paşnic s-a întins pe mai multe zile în care au avut loc confruntări violente între manifestanţi şi forţele de ordine.

     Ziua muncii a fost recunoscută oficial în 1889 de Primul Congres Socialist Internaţional de la Paris pentru a comemora lupta dintre uniune şi forţele din statul Illinois. Federaţia Sindicală şi SUA se vor dezice de data de 1 mai din mai multe motive: făcea trimitere la evenimentele violente dintre sindicate şi autorităţi, dar motivul principal a fost creşterea curentului comunist din lume care a îmbrăţişat cu drag această sărbătoare ce se potrivea discursului promovat. 

     În SUA sărbătoarea dedicată muncitorilor este la începutul lunii septembrie. În restul lumii sărbătoarea a fost instituită în multe state fiind sărbătorită cu precădere pe data de 1 mai sau în prima zi de luni din Mai. Există şi state unde sărbătoarea muncii s-a transformat în săptămâna muncii precum Africa de Sud. În China se întinde pe trei zile. 

     În România sărbătoarea a fost marcată trecător încă din timpul lui Carol I, dar evenimentul a fost asimilat de cultura românească în perioada comunistă. Sovieticii au îmbrăţişat cu drag sărbătoarea considerând că „se opune filozofiei capitaliste americane” şi au impus-o în URSS şi în blocul comunist din Est.

    În România în perioada comunistă aveau loc evenimente propagandistice ale regimului cu manifestaţii de amploare pe străzi şi stadioane.

    După decembrie 1989 sărbătoarea a rămas în mentalul colectiv, dar s-a renunţat la manifestaţii şi s-a preferat mersul la iarbă verde. Printre ţările care sărbătoresc Ziua Muncii pe 1 mai se numără şi Germania, Belgia, Croaţia, Turcia, Grecia, Italia, Spania, Israel, Canada, India, Suedia, Filipine, Mexic, Peru și Hong Kong.



Celor din familie, prietenilor, cunoscuților și necunoscuților din țară și din afara ei, vă dorim un:

Vizionează „O Profetie De La Mantuitor Adresata Poporului Roman” pe YouTube



Dobrogea, istorie zbuciumată


Cum a ajuns teritoriul dintre Dunăre şi mare sub stăpânirea României

Devenită oficial parte a României în urmă cu 143 de ani (însă considerată mereu un teritoriu românesc, indiferent de cine a stăpânit-o), Dobrogea are o istorie pe cât de veche şi de bogată, pe atât de presărată de turbulenţe majore.

De la marile culturi ale neoliticului şi până în secolul al XIX-lea, acest teritoriu dintre Dunăre şi Marea Neagră a cunoscut prefaceri constante, cel puţin din punct de vedere cultural şi etnic. A avut o istorie zbuciumată, fiind rând pe rând stăpânită de mari imperii, care s-au războit pentru provincie deşi nu avea niciun fel de resurse naturale, ci doar o poziţie strategică. 

Strict din punct de vedere istoric, în Antichitate pe teritoriul Dobrogei au locuit deopotrivă geţi, sciţi, greci. O vreme a făcut parte din marele Imperiu Persan, apoi a fost călcată de trupele macedonene. În ultimul secol de dinaintea erei creştine, în Dobrogea stăpâneau căpeteniilor geţilor. Nu a durat mult până când romanii au ajuns să cucerească Dobrogea şi să o includă în sistemul provincial imperial. 

Au urmat, începând cu secolele III-IV dHr, invaziile barbare, cu alte prefaceri etnice şi politice pe teritoriul dintre Dunăre şi Marea Neagră. În zorii Evului Mediu, Dobrogea s-a aflat fie sub stăpânire bizantină, fie sub cea bulgară, în funcţie de cum evolua situaţia politică şi militară din Balcani. Către secolele IX-X, Dobrogea obţine un statut de independenţă parţială, fiind atestate aici mai multe mici formaţiuni statale slave, bulgare şi româneşti. 

Dar a fost o perioadă scurtă, teritoriul fiind din nou disputat de marile puteri care făceau legea în Balcani. În Evul Mediu, Dobrogea deja devenise un teritoriu multi-etnic cu comunităţi de slavi, bulgari, români, turci.  

De-a lungul istoriei, Dobrogea a ajuns şi în stăpânirea voievozilor Ţării Româneşti, precum Mircea cel Bătrân, Vlad Ţepeş sau Mihai Viteazul, pentru ca mai apoi, timp de câteva secole, să rămână sub stăpânire otomană. 

Otomanii au oferit independenţă confesională creştinilor din Dobrogea, dar numărul musulmanilor a crescut mult, aceştia devenind majoritari în multe părţi ale acestui ţinut. Totodată aici se aflau şi importante comunităţi slave. Fiind un teritoriul marginal pentru otomani, zona a decăzut din punct de vedere al civilizaţiei şi culturii, transformându-se într-o ţară a păstorilor şi satelor pescăreşti. 

Existau câteva târguri rurale precum Babadagul sau Medgidia. Conform statisticilor oferite de Ion Ionescu de la Brad în secolul al XIX-lea, românii erau uşor minoritari în Dobrogea. Mai precis, conform acestei statistici, în Dobrogea locuiau 15.764 de familii dintre care 47.58% erau musulmani, 23.19% români,14% bulgari şi 11% slavi. În categoria musulmanilor intrau şi grupurile de tătari şi cerchezi, aduşi de otomani în scop defensiv.  

Acesta era teritoriul Dobrogei atunci când a izbucnit războiul ruso-turc din 1877-1878, război care avea să transforme ţinutul dintre Dunăre şi Mare din provincie otomană în provincie românească.

Principatele Române Unite (până atunci stat vasal Imperiului Otoman) au participat la Războiul Ruso-Turc din 1877-1878 (menţionat în istoria României ca Războiul de Independenţă), iar trupele române s-au evidenţiat în bătăliile dure din Balcani, în special cele din faţa redutelor Griviţa şi Plevna. 

În cele din urmă, Imperiul Otoman a pierdut războiul şi a fost semnată Pacea de la San Stefano între ruşi şi turci. Prin această pace, turcii erau obligaţi să recunoască independenţa României, Serbiei, Muntenegrului şi totodată autonomia Bulgariei. În plus, turcii plătea despăgubiri de război în valoare de peste 1 milion de ruble. 

Totodată, în prima formă a tratatului, Dobrogea revenea Rusiei. Însă ruşii au recurs la o stratagemă care a dus într-un final la trasarea unei alte graniţe, îndelung contestată şi în zilele noastre. Mai exact, deşi putea integra Dobrogea în imperiul lor, ruşii au folosit provincia (lipsită de resurse naturale şi lăsată în debandandă şi paragină de retragerea otomană) ca monedă de schimb. 

Au oferit Dobrogea României şi au luat în schimb trei judeţe aflate în sudul Basarabiei. Este vorba despre Cahul, Ismail şi Bolgrad, care rămăseseră în stăpânire românească, după ce restul Basarabiei a fost anexat, la începutul secolului al XIX-lea de Imperiul Ţarist. Practic, ruşii şi otomanii au  retrasat graniţele după cum au crezut de cuviinţă, scopul fiind acela de a obţine pentru ei cele mai „atractive" dintre teritoriilor locuite de români.

Cu totul ciudat, autorităţile din acea vreme au încercat să refuze să preia Dobrogea în administrare, considerâmd că, fiind un teritoriu părăsit de populaţia musulmană, jefuit cumplit de cerchezi, într-o debandadă totală, multi-etnic, multi-confesional, aducea multiple provocări administrative pentru un stat tânăr, format de doar câţiva ani. 

Mai ales pentru reprezentanţii Partidului Conservator, Dobrogea era doar „o ţară băltoasă", cu multe probleme şi fără miză economică. Spre deosebire de judeţele din sudul Basarabiei, pe care tocmai le pierdeau în favoarea ruşilor.  Românii se aflau însă într-o situaţie delicată. Pe de o parte trupele ruseşti încă nu părăsiseră teritoriul Principatelor, iar un refuz categoric al tranzacţiei ar fi însemnat o posibilă acţiune în forţă a ţariştilor. 

De altfel, chestiunea Dobrogei a stârnit un scandal politic uriaş în ţară.  Iată ce scria Mihai Eminescu, în „Timpul". „Misiunea României este pe malul stâng al Dunărei, n-are ce căta pe malul drept, unde, deşi locuiesc mulţi români, totuşi majoritatea populaţiunei este de ginte slavă". 

Mai apoi, un alt oficios conservator, „Presa". nota. „Pentru a ţine în respect şi în ordine populaţiunile sălbatice ale Dobrogei, ne va trebui să întreţinem acolo o armată considerabilă". 

Carol I şovăia. Scandalul era în floare. Conservatorii îi cereau prinţului Carol să abdice dacă va ceda complet Basarabia. Într-o şedinţă de Senat, Costache Epureanu, un lider conservator, acuza Guvernul că s-ar fi înţeles demult cu ruşii pentru acest schimb, urmând un scandal public uriaş, chiar dacă ministrul de externe şi primul ministru, Kogălniceanu respectiv Ion C. Brătianu, au respins aceste zvonuri. În oficiosul conservator „Timpul", principele Carol şi miniştrii erau acuzaţi de trădare naţională. Cu toate acestea, lucrurile au fost tranşate la nivel înalt. 

Rusia dorea cu orice preţ Cahul, Ismail şi Bolgrad. Şi le-a obţinut, la Congresul de la Berlin din 1878, orchestrat de Marile Puteri europene şi condus de cancelarul german Otto von Bismarck, România a fost primită doar ca stat observator, fiind acceptată doar la o singură şedinţă, cea care o viza în mod direct. 

Au participat Ion C. Brătianu şi Mihail Kogălniceanu. Aceştia au protestat printr-un memoriu privind afacerea schimbului impus cu Dobrogea, mai ales că Rusia încălca tratatul de la Livadia, privind integritatea Principatelor Române. Ruşii s-au arătat dispuşi să ofere despăgubiri pentru încălcarea tratatului, dar nu au renunţat la judeţele din sudul Basarabiei. 

Cu toată opoziţia clasei politice româneşti, situaţia era clară. Sfătuit şi de tatăl său, Carol I, acceptă schimbul. România devenea independentă şi primea Dobrogea, adică teritoriul format din insulele Dunării, sangiacul Tulcea, dar şi teritoriul de la vest de Silistra şi până la Mangalia. Totul era consfinţit prin forma finală a Tratatului de la Berlin din iulie 1878, la articolele 22-46. 

În toamna lui 1878, administraţia şi trupele române au fost retrase din sudul Basarabiei. În schimb, armata română, în octombrie 1878 se pregătea să preia teritoriul Dobrogei. Carol I a dat şi o proclamaţie către dobrogeni prin care îi asigura de bună credinţă dar şi de respectarea drepturilor etnice şi confesionale.

„Locuitori de orice naţionalitate şi religie, Dobrogea, vechea posesiune a lui Mircea cel Bătrân, de astăzi face parte din România. Voi de acum atârnaţi de un stat unde nu voinţa arbitrară, ci numai legea dezbătută şi încuviinţată de naţiune hotărăşte şi ocârmuieşte. Cele mai sfinte şi mai scumpe bunuri ale omenirii: viaţa, onoarea şi proprietatea sunt puse sub scutul unei Constituţii pe care ne-o râvnesc multe ţări străine.  Religiunea voastră, familia voastră, pragul casei voastre vor fi apărate de legile noastre şi nimeni nu le va putea lovi, fără a-şi primi legitima pedeapsă", se arată (fragment) în proclamaţie.

Imediat după ocuparea Dobrogei, a reînceput intregrarea acesteia în sistemul administrativ românesc. A fost abolită dijma otomană şi a fost introdus sistemul de taxe românesc. Dobrogea pustiită (se estimează că aproximativ 60% din populaţia turcică a părăsit zona odată cu retragerea otomanilor) este repopulată, în special cu populaţie românească. 

Balansul etnic se schimbă. Astfel, primarul Constanţei raporta, în 1913, că în Dobrogea erau 32.4% români,19.6% bulgari, 11% lipoveni. Musulmanii încă totalizau un 29.2% din totalul populaţiei în Dobrogea, adică erau al doilea grup etnic.

Conform datelor recensământului din 2002, cele două judeţe din partea românească a Dobrogei au o populaţie de 971.643 de locuitori. Dintre aceştia, 883.620 (90,94%) sunt români (inclusiv aromâni). Alte grupuri semnificative sunt: 27.580 turci, 23.409 tătari, 21.623 lipoveni şi restul greci, ucraineni şi bulgari.

Mai trebuie spus şi că, din punct de vedere politic şi geografic, Dobrogea nu înseamnă doar teritoriul din interiorul graniţelor României, ci are o suprafaţă de 23.400 kmp şi este împărţită între trei state: România, Ucraina şi Bulgaria. La extremul Nord, 338 kmp aparţin Ucrainei (insulele de la sudul talvegului braţului Chilia şi insula Şerpilor, confiscate României, de URSS, în 1948). Partea considerată Dobrogea de Nord, de 15.570 kmp aparţine României (judeţele Tulcea şi Constanţa), iar Dobrogea de Sud (sau Cadrilaterul), de 7.412 kmp, aparţine în prezent Bulgariei (după ce iniţial a fost parte a României, conform tratatului de la 1878).

Vă recomandăm să citiţi şi:

O femeie din Constanţa s-a aruncat de pe acoperişul unui imobil. Victima a ajuns la spital

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

Iată bogăția mea!