miercuri, 2 decembrie 2020

Greșeli, de evitat!





O zi bună!


Pandemie. Iohannis și Orban se comportă ca în bancul lui Bulă. Anunț cu mare pompă . Acum ne fac fericiți!

Anunț cu mare pompă în mass-media : Se deschid piețele agroalimentare 😆😆


Un evreu care avea multi copii si era foarte necajit, merge sa se planga la rabin:
– Rabi, ce sa fac? Nu mai pot suporta! Casa mea e un iad! Copii multi, toti tipa, toti se bat, sotia mea ii cearta toata ziua, ei plang, vin la mine si-mi spun, ea vine si ea, o harmalaie la mine in casa – mereu dezordine si cearta, nu mai pot, innebunesc, simt ca mor! Ce sa fac?
– Ai gaini?
– Da!
– Timp de o saptamana baga si toate gainile in casa si tine-le acolo cu voi . apoi vino si-mi spune cum e.
Peste o saptamana vine iar evreul. rabinul il intreaba cum e.
– Cum sa fie rabi? mai rau ca inainte copiii plang, nevasta tipa, peste tot gainat, gainile cotcodacesc, inebunesc, nu mai pot… spune-mi ce sa fac?
– Baga si porcul in casa cu voi iar peste o saptamana vino si-mi spune cum e.
Peste o saptamana vine evreul si la fel se plange, iar rabinul il pune sa bage si vaca in casa…
Dupa inca o saptamana de stat in casa cu copiii, nevasta, gainile, porcul si vaca, vine evreul iar la rabin iar acesta ii spune sa scoata vaca din casa si peste o saptamana sa vina sa-i spuna cum e…
– Ei, rabi, parca e mai bine… nu mai e vaca, nu mai e balega, e oarecum mai bine..
Rabinul ii spune sa scoata si porcul iar peste o saptamana la fel procedeaza si cu gainile.. Apoi il intreaba?
-Ei, acum cum e la tine in casa??
-E minunat rabi! Numai eu copiii si nevasta in casa! O! Nu mai am ce sa-mi doresc! Sunt de-a dreptul fericit!
Ideea e ca guvernantii nostri folosesc aceeasi metoda cu noi acum… ne plangeam noi de situatia de anul trecut dar cand vom ajunge sa traim macar ca anul trecut, vom fi de-a dreptul fericiti..

Și un adaggio :

Struțocămila. Poliția Locală. Se solicită desființarea ei.

Poliţia locală, reformare prin desfiinţare. Cum au ajuns gardienii poliţişti, un „Adibas” mai scump decât originalul

 După zece ani de existenţă pe străzile noastre, Poliţia locală pare să fi reuşit mai degrabă să enerveze opinia publică, în loc să se facă utilă. Diversele gafe comise de agenţii ce par veşnic nişte copii mai palide, dar mai bine plătite, ale poliţiştilor naţionali au dat naştere la tot mai multe semnale în societate cum că e nevoie de o reformă serioasă a acestei instituţii, poate chiar o desfiinţare. Ca organizaţie care monitorizează poliţia naţională de aproape 30 de ani, ne alăturăm şi noi acestei dezbateri, cu câteva argumente şi posibile soluţii pentru ca Poliţia să fie una singură, dar (mai) bună.

În anul 2010, prin Legea nr. 155/2010, Poliţia comunitară a fost transformată în Poliţia locală. Poliţia comunitară fusese înfiinţată în anul 2004, prin Legea nr. 371/2004, în urma desfiinţării Corpului gardienilor publici, care fusese înfiinţat în 1993, prin Legea nr. 26/1993. Gardienii publici erau un fel de „unitate de elită" a paznicilor, care asigurau paza unor obiective şi care, strict legat de planul de executare a pazei, sprijineau acţiunile de apărare a ordinii şi liniştii publice.

Potrivit art. 3 din Legea nr. 26/1993, ulterior abrogată, „gardianul public" era persoana destinată să asigure paza pentru un agent economic public sau privat, instituţie, asociaţie de orice natură şi să participe la apărarea ordinii şi liniştii publice.

Deci, gardienii publici nu asigurau direct şi singuri ordinea şi liniştea publică, ci doar participau la apărarea ordinii şi liniştii publice, la combaterea unor încălcări de lege privind curăţenia, precum şi exercitarea comerţului neautorizat în zonele şi itinerariile stabilite în planul de executare a pazei (art. 9 din Legea nr. 26/1993).

Nu se ştie prea clar de ce, în anul 2004 şi apoi în 2010, gardienii publici au fost transformaţi în poliţişti, iniţial poliţişti comunitari, după care poliţişti locali. Aşa a vrut legiuitorul, ar fi răspunsul cel mai comod.

Sau poate că brandul „Poliţie" vindea mult mai bine. La fel cum brandul „Adidas" era folosit prin anii ’90, pentru vânzarea unor tenişi denumiţi „Adibas", cu aspect asemănător brandului original. Rămâne de discutat.

Atribuţiile ce revin, potrivit legii, poliţiei locale sunt: …apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanei, a proprietăţii private şi publice, prevenirea şi descoperirea infracţiunilor, în următoarele domenii:

a) ordinea şi liniştea publică, precum şi paza bunurilor;

b) circulaţia pe drumurile publice;

c) disciplina în construcţii şi afişajul stradal;

d) protecţia mediului;

e) activitatea comercială;

f) evidenţa persoanelor;

g) alte domenii stabilite prin lege."

Se observă că mai toate atribuţiile poliţiei locale le dublează pe cele ale poliţiei naţionale, care sunt prevăzute în art. 26 din Legea nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române. Fac excepţie atribuţiile poliţiei locale privind paza bunurilor (reglementată prin Legea nr. 333/2003) şi disciplina în construcţii (reglementată prin Legea nr. 50/1991).

Potrivit regulilor din presă, faptele bune devin foarte rar ştiri, spre deosebire de faptele rele. Astfel că poliţiştii locali au fost destul de prezenţi în presă. Ba că amendau pentru tulburarea ordinii publice pe cei ce postau pe Facebook critici la adresa primarului („şeriful" propriei poliţii locale), ba că supravegheau cu străşnicie pe amanta primarului (care-l înşela în mod grav), ba că mulţi pensionaţi din poliţia naţională îşi găsesc posturi călduţe şi bine plătite prin poliţia locală, ba că pe timp de pandemie aplicau cele mai dure şi disproporţionate amenzi, ba că au o pregătire inferioară celor din poliţia naţională, deşi când e vorba de venituri lucrurile stau exact invers, ba că poliţia locală nu este o structură unitară şi coerentă, întrucât există atâtea poliţii locale, câţi primari le au în subordine etc.

Desigur, raportul dintre poliţia naţională şi poliţia locală nu este unul de tipul îngeri vs. demoni, existând în presă suficiente semnalări şi despre abuzuri sau deficienţe ale poliţiei naţionale.

Problema este însă de ce să avem două entităţi publice care pot greşi în aceleaşi domenii, în loc de una?

Această problemă a revenit în actualitate odată cu pandemia, când, printre măsurile de combatere a pandemiei a fost şi cea de subordonare operativă a poliţiei locale faţă de poliţia naţională (faţă de Ministerul Afacerilor Interne).

Această subordonare, doar „operaţională", este un fel de struţocămilă, deoarece acest fel de subordonare presupune doar participarea poliţiei locale la acţiunile organizate de poliţia naţională. Dar, pentru abaterile comise în timp ce acţionează sub comanda operaţională a poliţiei naţionale, poliţiştii locali nu pot fi însă sancţionaţi disciplinar decât de primar/consiliul local, de unde sunt şi finanţaţi. Deci, practic, poliţia locală rămâne sub controlul real al primarului (care are în mâna cu pâinea şi cuţitul), chiar şi atunci când ea este subordonată operativ poliţiei naţionale.

Ineficienţa practică a acestei construcţii teoretice, de subordonare operativă, a condus la opinii, din ce în ce mai numeroase şi la dezbateri organizate de unele publicaţii, în sensul unei subordonări totale, nu doar operaţionale, şi permanente, nu doar pe durata pandemiei, a poliţiei locale faţă de poliţia naţională. Iar acest obiectiv se poate realiza cel mai simplu prin înglobarea poliţiei locale în poliţia naţională. Înglobare care înseamnă, practic, desfiinţarea poliţie locale.

Desigur, nu tot personalul poliţiei locale va putea fi preluat de poliţia naţională, ci doar acela care îndeplineşte condiţiile legale, inclusiv de vârstă şi pregătire, pentru a putea fi numit în poliţia naţională.

Dacă primarii nu vor putea renunţa la plăcerea de a avea în subordine o unitate  operativă, care să-i salute cu „Să trăiţi!", restul personalului din poliţia locală, care nu a fost admis în poliţia naţională, va putea participa la un concurs pentru numirea într-o nouă structură locală, de mai mici dimensiuni şi mult mai mici costuri decât poliţia locală, care va putea fi înfiinţată în locul poliţiei locale. Această nouă structură ar urma să aibă atribuţii diferite, bine delimitate de cele ale poliţiei naţionale, atribuţii care s-ar putea rezuma la paza bunurilor pe care primăria (consiliul local, judeţean etc.) le are în proprietate sau administrare. Aici intră şi parcurile, de exemplu. Asigurarea respectării disciplinei în construcţii ar trebui să fie atributul organelor specializate (inspectoratul teritorial în construcţii), nu al poliţiei locale. De altfel, în cei 10 ani de funcţionare a poliţiei locale, nu pot fi semnalate realizări în materia asigurării disciplinei în construcţii. Dimpotrivă.

Noua structură s-ar putea numi Garda administrativă dar şi altfel (oricum, orice denumire, dar fără „poliţie" în ea) şi ar putea continua buna tradiţie a foştilor gardieni publici, care, cum am arătat mai sus, se ocupau în principal cu paza bunurilor.

Deşi pe hârtie lucrurile par relativ simple pentru desfiinţarea poliţiei locale, constând în principal în promovarea unei iniţiative legislative, în practică ele s-ar putea lovi de cel puţin 2 probleme:

  1. Opoziţia primarilor. Este foarte greu pentru orgoliul primarilor să renunţe la o structură operativă, cu uniforme, maşini, secretare şi armament, gata în orice moment să se sacrifice până la unu’ (pentru că la de la unu’ e pauza de masă) pentru gloria primarului. Iar primarii au o mare putere de influenţă asupra decidenţilor din parlament, deoarece din 4 în 4 ani, vin alegerile. Şi, în practică, contează mult de la ce partid este primarul şi pe cine sprijină el.

  1. Finanţarea poliţiei naţionale. Odată cu desfiinţarea poliţiei locale, care este finanţată de autorităţile publice locale, poliţia naţională va trebui să fie mai prezentă în zonele acoperite, cel puţin la nivel teoretic, de poliţia locală, ceea ce înseamnă o sporire substanţială a efectivelor operative (la comandă sunt destui) şi, implicit, a dotărilor poliţiei naţionale. Înfiinţarea şi popularea unor posturi de poliţie naţională în zonele rurale ar fi foarte necesară şi nu ar trebui pierdută din vedere. Sporirea efectivelor şi a dotărilor nu se poate face fără o creştere corespunzătoare a finanţării. OK, să crească finanţarea, dar de unde o luăm? - este întrebarea cea mai arzătoare. Poate suporta bugetul naţional o mărire substanţială a fondurilor destinate poliţiei naţionale? Dacă nu, pot exista mijloace alternative de creştere a finanţării poliţiei naţionale? Sunt întrebări grele, pentru care răspunsurile sunt şi mai grele.

O variantă de discutat ar fi implicarea autorităţilor publice locale pentru a contribui la finanţarea poliţiei naţionale. Măcar pentru susţinerea funcţionarii de posturi de poliţie în mediul rural. Aşa cum autorităţile locale au cheltuit bani serioşi din bugetele locale pentru finanţarea poliţiei locale, tot aşa ar trebui să participe la finanţarea poliţiei naţionale, cel puţin cu o cotă parte (de 30-50-70%) din media anuală a sumelor alocate poliţiei locale, în anii în care a funcţionat. Pentru că poliţia naţională va acoperi şi zona de activitate a poliţiei locale. Se poate impune prin lege o astfel de obligaţie pentru autorităţile locale? De ce nu? Poliţia naţională trebuie să acţioneze pe gratis acolo unde poliţia locală acţiona (încă acţionează, de fapt) pe mulţi bani publici primiţi de la autorităţile publice locale? E OK?

Desigur, problema finanţării este una mult mai complexă şi necesită analize/simulări de specialitate mult mai aprofundate.

Momentul optim pentru o modificare legislativă în sensul reformării în doi paşi a poliţiei locale (desfiinţare urmată, eventual, de înfiinţarea altei structuri, cu alte atribuţii) pare a fi începutul unui ciclu parlamentar, deoarece doar atunci parlamentarii, recent (re)aleşi, vor resimţi o presiune mai scăzută din partea primarilor din propriul partid (alegerile ce vor urma, în care influenţa primarilor are o importanţă reală, fiind încă departe, la 3-4 ani distanţă).

Ca să sintetizăm:

1. După 10 ani de activitate, dacă poliţia locală ar fi desfiinţată, cam puţină lume ar observa sau ar regreta.

2. Reorganizarea poliţiei locale şi stabilirea unor atribuţii specifice, distincte de ale poliţiei naţionale presupune, mai întâi, desfiinţarea poliţiei locale şi preluarea selectivă a personalului de către poliţia naţională (preluarea doar a personalului care îndeplineşte condiţiile legale pentru a face parte din poliţia naţională).

3. Dacă se doreşte păstrarea, pentru uzul primarilor, a unei structuri operative în subordinea acestora, ea trebuie să fie mult mai restrânsă şi mai puţin costisitoare ca în prezent, cu atribuţii limitate, clar stabilite şi diferite de ale poliţei naţionale. De exemplu, limitate la paza bunurilor autorităţilor publice locale.

4. Denumirea noii structuri poate fi „Garda administrativă" sau oricare alta, dar fără termenul „Poliţie" în cuprinsul ei. Cu alte cuvinte, fără „Adibas", în loc de „Adidas".

Dan Mihai este jurist şi membru al Asociaţiei pentru Apărarea Drepturilor Omului în România – Comitetul Helsinki din anul 2001. Domeniile de expertiză: legislaţie penală, transparenţă decizională, acces la informaţiile de interes public, libertate de exprimare.

Vizionează „Kapitalism - Rețeta noastră secretă | Kapitalism - Our Improved Formula | Documentary Film | CINEPUB” pe YouTube


Și unul din jefuitorii combinatelor chimice românești... Don maior Niculae ne dă cu tifla. 


Donau Chem, poveste fără sfârşit: Ce se va alege din combinatul chimic de la Turnu Măgurele?

Cu toate că, de la începutul anului în curs, au fost efectuate probe tehnologice, iar la finalul lunii iunie 2020, grupul Interagro, prezidat de Ioan Niculae, a anunțat oficial reluarea activității Donau Chem, fapt care s-a resimțit și pe piața gazelor naturale, compania redevenind unul dintre cei mai mari consumatori și importatori din țară, repornirea producţiei de îngrăşăminte chimice a fost afectată de tot felul de incidente tehnice, după cum arată chiar raportul administratorul judiciar al combinatului, dezideratul fiind amânat declarativ pentru luna decembrie a acestui an.

"În ceea ce privește derularea procesului de producție, au existat mici intermitențe din cauza faptului că au apărut unele incidente tehnice la instalațiile de producție. Valorificarea producției realizate s-a efectuat în principal către clienții care au achitat marfa în avans, dar și către alți clienți de pe piața internă, contravaloarea acesteia fiind încasată integral. La data întocmirii prezentului plan de reorganizare, sunt finalizate lucrările de revizii și reparații la instalațiile de acid azotic și azotat de amoniu, acestea fiind programate a intra pe producție în luna decembrie 2020", se precizează în planul de reorganizare a companiei, care prevede reluarea integrală a producției în ultima lună a lui 2020 și plata completă a datoriilor de peste 343 milioane lei ale Donau Chem în decurs de 5 ani.

Specialişti în domeniul industriei chimice (inclusiv foşti angajaţi ai DONAU CHEM SRL) sunt de părere, însă, că producţia de îngrăşăminte chimice nu poate fi reluată, având în vedere starea avansată de uzură fizică/morală şi perioada îndelungată de nefuncţionare a instalaţiilor tehnologice ale combinatului, precum şi lipsa unor investiţii masive în retehnologizare/modernizare a acestora.

Stadiul actual al insolvenţei

Donau Chem, unul dintre foştii mari producători de îngrăşăminte chimice din România, cu tradiţie îndelungată în domeniu şi parteneriate externe de afaceri, se află în insolvenţă din anul 2017.

În prezent, Donau Chem are datorii de peste 343 milioane lei. 293,16 milioane lei reprezintă totalul creanțelor din tabelul creditorilor, dintre care 201 milioane de lei - datorii la instituţii ale statului (cea mai mare fiind către Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili - circa 126 milioane de lei). Alte 50,5 milioane lei sunt datorii acumulate în perioada de insolvență.

În acelaşi timp, nivelul cifrei de afaceri s-a redus considerabil, de la circa 30 milioane lei la finele anului 2016, la circa 11 milioane lei în 2019, iar numărul  mediu de angajaţi s-a diminuat de la 600 la mai puţin de 200 în aceeaşi perioadă, fiind anunțat din nou în creștere în această perioadă.

Cum poate acționa Ioan Niculae pentru optimizarea economică a combinatului?

Pentru că mulți observatori ai reorgănizării combinatului se întreabă cum va plăti Ioan Niculae toate mai sus amintitele datorii acumulate de către Donau Chem, sau dacă intenţionează cu adevărat acest lucru, o variantă posibilă este aceea ca afaceristul să procedeze la fel cum a facut și cu un alt combinat chimic din cadrul holding-ului InterAgro, anume Ga-Pro-Co Chemicals SA Săvineşti, judeţul Neamţ, aflat în prezent în faliment.

În cursul acestui an, firma North Chemical Complex Bucureşti a achiziţionat activul "Platformă industrială Ga-Pro-Co Chemicals", practic, întreg activul industrial din patrimoniul combinatului din Săvinești. Cum North Chemical Complex, la fel ca și AEP Giurgiu Port (o altă firmă cu care Donau Chem are în prezent încheiate contracte de vânzare pentru îngrășăminte chimece) sunt controlate de către Petrică Buduru, de mai mulți ani președintele Comitetului Director al Astra Giurgiu, echipa de fotbal a lui Ioan Niculae, ar rezulta că Ioan Niculae și-ar fi adăugat practic în panoplie (cum bani puțini, spun unii, vehciulând suma de 17 milioane de euro) combinatul chimic, printr-o firmă controlată tot de el!

O încrengătură cu un singur potențial câștigător – Ioan Niculae

 Când spunem că firma North Chemical Complex Bucureşti este controlată de Ioan Niculae, ne bazăm pe faptul că acesta figurează ca angajat, începând din luna septembrie 2019, în cadrul firmei (în funcţia de consilier în relaţii economice internaţionale), alături de fiica sa – Anca Luciana Frățea (din luna noiembrie 2019, în funcţia de economist în gestiune economică). Asociat unic la firma North Chemical Complex Bucureşti este societatea SCAEP Giurgiu Port SA Zimnicea, la care asociat majoritar (78%) este Petrică Buduru - naşul fiului lui Ioan Niculae.

La firma lui Buduru, SCAEP Giurgiu Port SA Zimnicea, Ioan Niculae a figurat ca angajat în perioada august 2016-februarie 2017, în funcţia de consilier tehnic.

În atare condiții, nu este exclus ca, la combinatul chimic Donau Chem din Turnu Măgurele, Niculae să  achiziţioneze activele prin intermediul firmei SCAEP Giurgiu Port SA Zimnicea, pentru că, doar aşa se explică de ce firma la care Buduru este acționar majoritar a achiziţionat de la Popasul Trebeș SRL creanţa de circa 16 milioane de lei deţinută iniţial de Banca Transilvania SA la Donau Chem (Banca Transilvania a vândut creanţa deţinută la combinatul chimic Donau Chem către firma Popasul Trebeș SRL, care, ulterior, a vândut-o către SCAEP Giurgiu Port SA Zimnicea - conform datelor publicate în Procedurilor de Insolvenţă).

Explicația posibilă a acestor combinațiilor ar putea fi legată de obiectivul ca SCAEP Giurgiu Port Zimnicea să ajungă să obţină o poziţie importantă la masa credală a combinatului chimic Sinau Chem şi un loc de membru în Comitetul Creditorilor, astfel încât societăţile afiliate holding-ului InterAgro să deţină majoritatea într-un Comitet al Creditorilor ce are rolul de a aproba planul planul de reorganizare a companiei, care prevede reluarea integrală a producției în ultima lună a lui 2020 și plata completă a datoriilor de peste 343 milioane lei ale Donau Chem, documentul urmând ulterior să fie confirmat și de judecătorul sindic de la Tribunalul Teleorman.

În loc de epilog

În această situație, în care tot mai mulți se întreabă dacă Donau Chem, combinatul etalon din Teleorman, poate fi repus totuşi pe picioare sau doar își trăieşte ultimele clipe înaintea intrării în faliment, este interesant de aflat cum va garanta justiția faptul că debitele uriașe ale combinatului, cele datorate către stat și către ceilalţi creditori înscrişi la masa credală, vor fi achitate în termenul asumat până la ultimul leu.



Țara unde tinerii mor de foame

Jumătate de milion de români își caută un loc de muncă. Tinerii găsesc cel mai greu un job

Stirileprotv.ro / Acum 59 de minute


Efectele pandemiei se văd din ce în ce mai tare pe piaţa muncii.

Aproape jumătate de milion de romani sunt în căutarea unui loc de muncă, arata datele oficiale. Cel mai greu îşi găsesc o slujbă tinerii, care abia au terminat şcoala.


Ciprian Comanov: „Ne-a pus pe liber pe câţiva dintre noi, vreo 10% să zic aşa, pentru că aprovizionarea nu mai era atât de mare, nu mai avea nevoie de atâţia oameni.”

Şi nu este singurul în această situaţie. Potrivit INS, numărul celor rămaşi fără un loc de muncă a trecut de 470.000, cu peste 100.000 mai mulţi faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Vladimir Alexandrescu, purtător de cuvânt INS: „Categoria de vârstă cea mai afectată de şomaj este cea din zona tinerilor , cei care sunt sub 25 de ani. Rata şomajului ajutat pentru această categorie este în jur de 24%.”

Citește și

Tânără: „Nu prea mai merg anumite joburi în perioada asta, restaurantele, mai multe firme. Eu, spre exemplu, m-am băgat să fac o şcoală de farmacie, tocmai ca să încerc să mă reprofilez.”

Sunt aproximativ 100.000 de tineri care au terminat liceul sau facultatea şi nu au reuşit să îşi găsească un rost. Faţă de anii trecuţi, când amânau acest moment, în prezent criza sanitară i-a făcut mai responsabili.

În plus, tinerii par să nu mai aibă aceleaşi aşteptări salariale. Potrivit unui studiu recent, pentru mai bine de jumătate dintre candidaţi, salariul de debut este cuprins între 1.700 şi 3.000 de lei. Doar 11% ar cere salarii de până la 4.500 de lei şi doar 4% spun că s-ar califica la un venit şi mai mare.

Ana Călugăru, purtător de cuvânt platformă de recrutare: „Sunt mai activi decât oricând, înţeleg ce se întâmplă pe piaţa muncii, au văzut că s-a schimbat raportul de forţe şi nu mai este o piaţă a angajaţilor ci a angajatorilor, şi nu doar că aplică mult mai mult, dar încearcă să se angajeze şi mai devreme.”

În prezent, locurile de muncă disponibile pentru cei aflaţi la început de drum sunt în vânzări, curierat, retail sau call-center. Înainte, cei mai mulţi lucrau în industria Horeca, dar această piaţă s-a prăbuşit.

marți, 1 decembrie 2020

Henriette Yvonne Stahl

Aș vrea sa rememorăm împreună o scriitoare de origine franceză.








Recenzii de Andreea Iulia Toma:


De-aș găsi un om nesupus patimei, l-aș așeza în inima inimii mele!”

Henriette Yvonne Stahl – un nume parcă predestinat rafinamentului de sorginte franțuzească. Acolo s-a și născut, pe meleagurile Lorenei, la 1 septembrie 1900, pentru ca apoi, când ea avea vârsta de 1 an, familia sa  să se stabilească în România, a cărei cetățenie o va primi. Aici s-a format ca om și ca scriitoare, fiind una dintre vocile de seamă ale literaturii postbelice. De fapt, ea a debutat în interbelic, cu romanul Voica, la o vârstă destul de fragedă. În 1924, în paginile revistei Viața Românească, apare pentru prima oară Voica, după ce stătuse o vreme în sertar. Am citit în urmă cu câțiva ani acest roman, prea scurt pentru cât de mult mi-a plăcut atunci. Profund rural, inspirat de perioada pe care scriitoarea a petrecut-o în casa fostei ordonanțe a tatălui său, romanul Voica a fost bine primit de contemporani și poate fi citit cu plăcere și astăzi. Modul în care Henriette Yvonne Stahl redă lumea țărănească este marcat de impresiile puternice pe care aceasta i le-a produs. Graiul, obiceiurile, mentalitatea țărănească, simplă, primitivă, dar fascinantă, atmosfera locului, cu miresmele și aromele sale, personajele conturate cu finețe, în pofida materialului brut din care sunt construite – iată câteva coordonate ale acestui roman fermecător prin stilul său. E uimitoare capacitatea de înțelegere a acestei vieți situate la limita sălbăticiei de către o tânără domnișoară, delicată, provenită dintr-un mediu atât de diferit de cel zugrăvit în paginile romanului.

 

 

În 1931, apare volumul de nuvele Mătuşa Matilda, iar în 1934, romanul Steaua robilor, pe care l-am şi citit, însă nu a avut asupra mea un impact foarte puternic, comparativ cu alte scrieri purtând semnătura lui Henriette Yvonne Stahl. Steaua robilor este un roman de analiză a sufletului feminin răvășit de sentimentul unei iubiri apăsătoare, cu accente patologice. Parcursul personajului principal este interesant și sinuos. Prizoniera iubirii neîmpărtăşite, Maria cunoaște profunda dezamăgire în fața realității ce se încăpățânează să îi dizolve idealurile. Henriette Yvonne Stahl construiește un personaj complex, concentrându-se pe zbuciumul interior al acestuia, iar ideile pe care le înglobează în romanul său ating și depășesc spiritul epocii. Luciditatea și îndrăzneala de a pune pe tapet trăiri intense și inedite par a fi specifice personalității sale.

Eu văd o carte ca o sonată sau o simfonie cu absolut necesarele ei tranziţii de ritm şi atmosferă.

După război, cariera literară a Henriettei se dovedește a fi una prolifică, atât ca scriitoare, cât și ca traducătoare. Scrie povestiri și romane, traduce opere importante ale literaturii universale : Gora de Rabindratanath Tagore, La răscruce de vânturi de Emily Brontë, Forsyte Saga de John Galsworthy sau Drămuitorul de suflete de André Maurois sunt o parte dintre traducerile realizate de ea.

 

Am făcut cunoștință cu scrierile sale în urmă cu cinci ani, grație romanului Fratele meu, omul, pe care l-am descoperit în biblioteca bunicii și m-a determinat să încerc și alte romane pe care le aveam. Acesta, ca și alte romane scrise de Henriette Yvonne Stahl, se desfășoară într-un cadru citadin și explorează natura umană până în straturile sale cele mai ascunse, îmbinând elemente psihologice, sociale și chiar puțin mister într-un discurs narativ construit cu migală, cu acea delicatețe a broderiei care pare să caracterizeze stilul scriitoarei. Subiectul este inedit și m-a surprins cu atât mai mult având în vedere faptul că nu știam câtuși de puțin la ce să mă aștept. Doi frați, două surori între care se insinuează iubirea, gelozia, iar mai târziu, crima.

 

M-am delectat abia apoi cu Voica, de care am amintit anterior, și cu Pontiful, reunite într-un volum editat în urmă cu câtiva ani, în pofida stilurilor diferite ale acestor două romane. Pontiful dezvăluie o poveste de iubire stranie, cu accente ezoterice, o iubire ce tinde spre dimensiuni superioare umanului, spre perfecțiune și absolut, cochetând cu tema metempsihozei. Ana Stavri, eroina principală,  pe care o regăsim și într-un alt roman – Între zi și noapte – se îndrăgostește iremediabil și complet de medicul Ara Surenian, un personaj bizar, care folosește ca metodă de vindecare și subjugare hipnoza. Atmosfera din Pontiful este apăsătoare,  acaparatoare, și fiecare detaliu pare a pleda în acest sens. 

 

A avea pentru cine tremura nu-i un chin care te mistuie, ci o povară dulce, care-ţi dă puteri s-o suporţi.

 

Am mai citit ulterior și Marea bucurie, un roman în centrul căruia se află  iubirea și meditația privind sensurile existenței. Avem și în această scriere o iubire ieșită din tipare, în care latura carnală și cea spirituală se află într-un permanent conflict. Remarc faptul că,  deși temele abordate de Henriette Yvonne Stahl sunt, în linii mari, aceleași, iar stilul său de a scrie și de a explora străfundurile ființei umane se distinge ca o amprentă în majoritatea scrierilor sale, niciun roman nu seamănă cu altul, fiecare text ne înfățișează o nouă perspectivă, un alt univers spiritual, iar punctele comune le extragi doar analizând în ansamblu opera scriitoarei. Neîndoielnic, avem de-a face cu o viziune inedită asupra vieții și a tot ce înseamnă aceasta. De altfel, și existența sa a fost una tumultoasă, aflată sub pecetea patimei, a iubirii și a unei străluciri deosebite.

Henriette Yvonne Stahl a trăit timp de 14 ani alături de Ion Vinea, iar mai târziu a  fost căsătorită cu scriitorul Petru Dumitriu, autorul masivei Cronici de familie, ale cărui începuturi literare le-a influențat într-o anumită măsură. A planat suspiciunea că ea ar fi de fapt autoarea romanului respectiv, sub presiune, în închisoare, a semnat chiar o declarație în acest sens, însă, ulterior, a dezmințit această afirmație, motivând astfel: „De când lumea și pământul, se știe că tot ce se spune în pușcărie nu are valoare. „

Fiind o bună cunoscătoare a limbii franceze (cum altfel?), și-a tradus singură unele cărți, cum ar fi Între zi și noapte  (Entre jour et nuit), iar Martorul eternității (Le temoin de l’eternite), carte inițiatică, apare mai întâi în limba franceză, în 1975, fiind tradusă la noi în 1995 şi reeditată în urmă cu câțiva ani de Editura Herald. Personalitate complexă, Henriette Yvonne Stahl  a scris și poezie, adunată în volumul Orizont, linie severă (1970).

 

Henriette Yvonne Stahl merită redescoperită, adusă în lumina reflectoarelor de azi. Scrierile sale emană parfumul unei epoci fascinante, pe care a surprins-o cu acuratețe, dar, mai mult decât atât, sondează spiritul uman cu un curaj nebănuit,  aproape non-conformist. Era o apariție, cu siguranță, și a reușit să străbată vremuri tulburi, impunându-se și menținându-se într-un spațiu în care îndrăzneala nu era privită cu ochi buni. Cu puțin timp înainte de a muri, la 25 mai 1984, Henriette Yvonne Stahl se confesează în volumul Mihaela Cristea de vorbă cu Henriette Yvonne Stahl, volum care a așteptat vreo 12 ani să vadă lumina tiparului, în 1996, la Editura Minerva.

Dacă am spus că Ion Vinea se juca mereu (îi plăcea să se joace „de-a orice„), trebuie să amintesc şi clipa cea mai tragică a jocului lui. Cu puţin timp înaintea morţii lui, rămânând o clipă singură cu el, m-a privit cu acei ochi albaştri care-i rămăseseră extraordinari şi m-a întrebat: „Tu crezi că după moarte mai e ceva?”

A fost o clipă grea… Ce-i poţi răspunde la o astfel de întrebare unui om ca Ion: deştept, cult, de o mare sensibilitate poetică şi în acelaşi timp frivol? Şi mai ales dacă-l iubeşti! Şi mai ales în preajma morţii lui!

Frazele sale au un ritm dulce și cristalin, iar în ele se țese o gândire aparte, cumva deasupra vremurilor, deasupra mediocrității, ca și cum, în bogata sa existență, ar fi reușit să descopere ceva aproape imposibil de tradus în simple cuvinte.  Mi-am adunat de-a lungul timpului o bună parte din cărțile ce-i compun opera și cu siguranță mă voi întoarce din când în când la ele.



Borfașul din spatele unei afaceri de "succes". În România, preturile Sensiblu, la medicamente, sunt extraterestre.

Slovacia: Omul de afaceri Jaroslav Hačk, care deţine farmaciile Sensiblu în România, a fost reținut pentru corupţie şi spălare de bani





Omul de afaceri Jaroslav Haščák, care ar fi ordonat uciderea jurnalistului slovac Jan Kuciack, a fost arestat, informează . El este acuzat de fapte de corupţie şi de spălare de bani. A fost ridicat de polițiști în urma unor percheziții la sediul Penta Investment din Bratislava.

 

Jaroslav Haščák, cofondatorul Penta Investments, a fost reţinut de poliţia slovacă şi acuzat de fapte de corupţie şi spălare de bani, în urma unei percheziții asupra sediului Penta, aktuality.sk.

Poliția caută documente legate de cazul Gorilla.

Grupul Penta Investments activează pe piața medicală din România, pe segmentul de retail farmaceutic, prin intermediul lanțurilor de farmacii Sensiblu, Punkt și Arta.

Penta Investment Group este acţionarul majoritar al Fortuna Entertainment Group, operator ceh de pariuri sportive şi jocuri de noroc. În 2017 operatorul a preluat în România companiile Bet Active Concept, Bet Zone, Public Slots şi Slot Arena de la Fortbet Holdings.

Grupul Penta Investments şi coproprietarul său, Jaroslav Haščák, au fost asociaţi cu cazul Gorilla, un scandal de corupţie a izbucnit în Slovacia. Compania a negat acuzaţiile şi a interpretat dosarul "Gorilla" ca fiind fabricat, scrie 
Adevărul.

A apărut în Capital.ro. Ulterior, s-a șters pagina.

acum 7 ore — Mâine dimineață, vor avea loc pichetări la sediul OMV Petrom, la GSP Holding și la poarta principală a Rafinăriei Petrobrazi, se arată într-un ...

Iată bogăția mea!