marți, 2 iunie 2020

Perspectiva insurecțiilor în SUA

Perspectivă de insurecţie în marile oraşe americane? Trump cere guvernatorilor să desfăşoare suficiente trupe pentru „a controla străzile“

Pe măsură ce continuă şi capătă accente violente din ce în ce mai puternice, angrenând nu numai populaţia afro-americană ci şi pe toţi cei care vor să-şi afirme în stradă revolta, revoltele urbane din mari oraşe americane sunt pe cale să se transforme, să se organizeze şi să se cronicizeze, justificând toate îngrijorările imaginabile. Firesc să fie aşa deoarece, dacă ne uităm în multiplele manuale care descriu etapele unei asemenea mişcări în mediu urban sau rural, vedem că nu este imposibil ca ea să poată evolua înspre nivelul următor, cel al gherilei urbane sau, Doamne fereşte, al unei insurecţii. Este teoretic posibil tocmai din cauză că două elemente constitutive ale transformării sunt prezente şi active.

Pe de o parte, cu certitudine, la îndemâna populaţiei există depozite de arme deosebit de performante (inclusiv arme de asalt militare), cu muniţiile aferente, plus nenumărate depozite cu vânzare de surplusuri ale armatei americane unde, în afara armelor care se cumpără în cel mai bun caz de la magazinul din colţ, poate fi achiziţionat echipamentul complet pentru câteva companii. Al doilea element prezent în ecuaţie este o stare reală de exasperare, trecută deja la stadiul cronic al unor pături sociale care tind să devină majoritare în calculul demografic naţional şi în orice caz în anumite oraşe sau cartiere, depăşind cu mult vechea dispunere oraş cu albi/ghetou cu negri. Nu uitaţi şi un alt amănunt care face ca situaţia să aibă un asemenea potenţial exploziv: cartierele cu populaţie de culoare şi cele cu emigraţie latino sunt în mod tradiţional şi cele mai sărace şi în general lipsite de perspective sociale, drept urmare sunt bazinul preferenţial de recrutare al armatei americane. Când revin acasă cu mica pensie de combatant, dacă nu se integrează imediat pe piaţa muncii, reprezintă o adevărată bombă cu ceas: tineri, şomeri, perfect antrenaţi în mânuirea armelor şi, în actualele condiţii oferite de piaţa muncii post pandemie cu deja 40 milioane de şomeri, cu slabe şanse de a a găsi de lucru. Şi, aşa cum spun aceleaşi manuale, problema cea mai gravă este că, într-o situaţie de criză socială şi sărăcie endemică a acestei categorii sociale, aproape orice eveniment poate deveni detonator al exploziei, la asta adăugându-se şi capacitatea extraordinar de mare pe care o deţine mass-media, cutie uriaşă de rezonanţă la nivel naţional şi internaţional de a multiplica informaţia. Peste toate acestea, factor suprem şi ultim de amplificare a efectelor exploziei, este locul unic deţinut de SUA în ierarhia de putere a lumii, poziţie dominantă absolută asigurată de puterea armelor sale şi care i-a oferit şi posibilitatea de a-şi asuma şi rolul de judecător în relaţiile internaţionale, stabilind (şi eventual sancţionând prompt şi sever) ceea ce condamna ca fiind încălcările drepturilor omului, abuzul de putere al statului şi folosirea excesivă a forţei împotriva propriilor cetăţeni.

Chestiune care, iată, se pune acum chiar în interiorul SUA, ridicându-se întrebarea dacă nivelul forţei folosite este pe deplin justificat şi, mai ales, dacă armata poate fi chemată să acţioneze pe teritoriul naţional împotriva celor care pun în primejdie viaţa şi bunurile cetăţenilor respectuoşi faţă de valorile statului de drept. Adică, cum se spune acum la nivelul cel mai înalt al Administraţiei SUA, împotriva „teroriştilor interni“.

Expresie care, în sine, poate să vi se pară oarecare. Nu este. Anunţă că este acceptabil să vorbim, la modul oficial, despre existenţa unor terorişti despre care ni se va spune la momentul potrivit dacă sunt sau nu organizaţi în celule şi dacă acestea acţionează cumva în reţea. Este foarte grav că în SUA, cu toate legislaţiile excepţional de dure din seria „Patriot Act“ şi a tuturor organizaţiilor de apărare cu puteri excepţionale pentru lupta anti-teroristă, iată, în 2020, eşecul este consemnat oficial şi trebuie să se intervină - adevărat în ultimă instanţă şi în faţa unui pericol imediat - cu mijloacele cele mai dure permise de lege.

Iată recomandarea directă a lui Trump: „Am recomandat cu tărie fiecărui guvernator să desfăşoare Garda Naţională cu efective suficiente pentru a domina străzile...dacă un oraş sau un stat refuză să ia măsurile necesare... atunci voi desfăşura unităţile armatei SUA“.

Ordinul acesta precis privind „controlul străzilor“ cu ajutorul unităţilor armate îmi aduce aminte de ordinele de misiune date unităţilor speciale trimise în luptă împotriva gherilelor urbane din Irak sau Afganistan care trebuiau să deţină sufient de multă forţă ofensivă pentru a „curăţa şi stabiliza“ străzi sau accesul în cartierele deţinute de inamic în operaţiuni care, de fiecare dată, erau fie precedate, fie însoţite, la cerere, de suţinere aeriană asigurată de elicoptere şi, foarte rar, de avioane de bombardament la sol.

În cazul de acum, fiindcă inamicul a fost definit ca unul intern, care sunt cele două posibilităţi din scenariul de răspuns care este activat acum de Donald J.Trump care este şi comandanul-şef al forţelor armate ale SUA?

Prima posibilitate constă în desfăşurarea unităţilor Gărzii Naţionale (aflate la dispoziţia directă a guvernatorilor şi formată din rezervişti). S-a făcut, cu rezultate deloc convingătoare.

A doua mişcare este şi cea mai gravă, trimiterea unor unităţi ale armatei care, nu-i aşa, folosind o expresie consacrată, să „fie folosite împotriva propriului popor“. Este însă legal?

Da, este perfect legal, acesta este legea pe care se bazează Trump. Textul din 3 martie 1807 este extraordinar de interesant şi niciodată abrogat, „Insurrection Act“ în care (vezi foto) şi unde se afirmă următoarele:

În toate cazurile de insurecţie sau încălcarea legilor, fie ale Statelor Unite, fie ale oricărui stat sau teritoriu, acolo unde este legitim ca Preşedintele SUA să cheme milţia în scopul înăbuşirii unei asemenea insurecţii, sau pentru a face ca legile să fie corect aplicate, va fi legitim să folosească în aceste scopuri, aşa cum crede că este necesar, orice parte a forţelor terestre sau navale ale forţei militare a SUA, după ce mai întâi a urmat cerinţele legii în acest sens.“

Înainte de a invoca această lege, preşedintele „trebuie mai întâi să emită o proclamaţie prin care ordonă insurgenţilor să se disperseze într-o anumită perioadă de timp. Dacă situaţia nu se rezolvă, Preşedintele poate emite un Ordin Executiv prin care să dispună trimiterea de trupe“. În 2006 actul legislativ respectiv a fost amendat (aveţi aici modificările) şi autorizează preşedintele să facă apel la forţele armate în cazul unui „dezastru natural sau atac terorist“ specificând că „atunci când Preşedintele că obstrucţii, combinaţii sau adunări sau o rebeliune împotriva SUA fac nepractică impunerea legilor SUA în oricare Stat prin demersul obişnuit al procedurilor judiciare, poate face apel la la un Serviciu Federal precum miliţia oricărui Stat şi să folosească asemenea forţe armate precum consideră el necesar pentru impunerea acelor legi sau pentru înăbuşirea rebeliunii“.

Legea a fost invocată frecvent, spre exemplu  în anii '60 pentru a face faţă revoltelor din Detroit, apoi pentru a pune capăt violenţelor şi furturilor din case le şi magazinele abandonate după trecerea uraganului Hugo în 1989 şi în timpul revoltelor de stradă din Los Angeles (1992) provocate de achitarea unor ofiţeri de poliţie albi în cazul omului de culoare Rodney King.

Situaţia este într-atât de fluidă încât singura întrebare este dacă se poate întrevedea un orizont de speranţă pentru încetarea violenţelor, eventual cu armata în stradă. Cât va trebui să stea acolo, eventual aplicând legea marţială?

Mai lipseşte însă un singur lucru ca orice acţiune de acest fel să fie totalmente în spiritul legii: Donald Trump să spună că SUA sau anumite state se confruntă cu o „insurecţie“ aşa cum se precizează în titulatura capitolului de lege din 1807 şi pentru a justifica trimiterea în stradă a unor unităţi de intervenţie ale armatei, eventual din trupele speciale.

Rubens



Peter Paul Rubens
(1577 - † 1640)

Peter Paul Rubens (français)click to collapse contents 

Pierre Paul Rubens, ou Peter Paul Rubens en néerlandais, et Pietro Paolo Rubens à partir de 1608, né le 28 juin 1577 à Siegen (Westphalie) et mort le 30 mai 1640 à Anvers, est un peintre baroque flamand.

Aidé par un atelier important, Rubens produit une œuvre considérable dans des genres divers. Il accepte de peindre un grand nombre de portraits mais, «d'instinct plus porté aux grand travaux qu'aux petites curiosités» comme il l'écrivait lui-même, il réalise surtout de grands projets religieux, des peintures mythologiques, et d'importantes séries de peintures historiques. Prisé des Grands pour l'érudition et le charme de sa conversation, il joue également un rôle diplomatique important à son époque et jouit d'une position sociale sans égale chez les artistes de son temps.

Biographieclick to collapse contents 

Anvers (1577-1600)click to collapse contents 

Enfance de Cologne et Anvers:

Pierre Paul Rubens naît à Siegen en Westphalie, dans le Saint-Empire romain germanique à 300 km d'Anvers. Il est le sixième enfant de Jan Rubens (1530-1587) avocat protestant prospère nommé échevin de la ville d'Anvers en 1562, et de Maria Pypelinckx (1537-1608), fille d'un marchand de tapisseries. Ses parents ont quitté Anvers (Pays-Bas espagnols) en 1568 pour échapper à la persécution des protestants dans les Pays-Bas espagnols par le duc d'Albe durant la révolte des gueux, Jan Rubens étant soupçonné de sympathie calviniste. Jan Rubens devient le conseiller légal de Guillaume d'Orange et s'installe ainsi à la cour de Siegen en 1570. Du fait de sa relation avec Anne de Saxe, seconde épouse de Guillaume d'Orange avec qui il a une fille, Christine von Diez (que Guillaume ne reconnaîtra pas), née le 22 août 1571, Jan Rubens est emprisonné au château de Dillenburg (de) jusqu'en 1573, sa libération étant due à l'intervention de sa femme.

Rubens passe ses dix premières années à Siegen. Ayant abjuré le protestantisme pour le catholicisme, Jan Rubens a probablement fait baptiser son fils dans la foi catholique avant sa mort en 1587. Maria et ses trois enfants Pierre Paul, Blandine (1564-1606) et Philippe (1574-1611) s'installent alors à Cologne. En 1589, deux ans après la mort de son père, Rubens et sa mère rentrent à Anvers. Sa marraine est Christine d'Épinoy, comtesse de Lallaing et épouse du gouverneur de Tournai, où il entre comme page après ses études dans l'École Latine de Rumoldus Verdonck où il apprend le latin et le grec. C'est chez sa marraine que Rubens commence à copier les tableaux présents chez elle notamment des Véronèse, en abandonnant ses espoirs de robe d'avocat et d'armes.

Beaucoup de ses tableaux représentent des sujets religieux et Rubens est d'ailleurs devenu plus tard l'une des principales voix du style pictural de la Contre-Réforme catholique.

À Anvers, il reçoit une éducation humaniste, étudiant le latin et la littérature classique. À l'âge de 14 ans, il est placé en apprentissage de 1589 à 1598, d'abord chez le peintre Tobias Verhaecht, puis chez quelques peintres éminents de son époque, entre autres Adam van Noort et Otto van Veen. Une grande partie de sa formation initiale est consacrée à copier les œuvres d'artistes anciens, telles que des xylographies de Holbein le Jeune et des gravures de Marcantonio Raimondi d'après Raphaël. Lorsqu'il eut achevé sa formation, il entre en 1598 à la guilde de Saint-Luc comme maître indépendant.

Italie (1600-1608)click to collapse contents 

Sur les conseils de ces peintres éminents, Rubens part pour l'Italie de 1600 à 1608 pour étudier les œuvres de la Renaissance. Il séjourne notamment à Gênes, Mantoue, Venise et Rome où il assimile les styles et copie les œuvres de Raphaël, du Caravage, et surtout du Titien dont il retient la fougue du coloris. Il s'installe ensuite dans la ville de Mantoue, sous la protection du cardinal Montalto au service du duc Vincent de Gonzague chez qui il devient peintre de cour. Grâce au soutien financier du duc, Rubens peut voyager à Rome en passant par Florence en 1601. Là, il étudie l'art classique grec et romain et il réalise des copies de grands maîtres italiens. Il est particulièrement influencé par la sculpture hellénistique Le Groupe du Laocoon, mais aussi par les œuvres d'art de Michel-Ange, Raphaël et Léonard de Vinci. Il est également influencé par les peintures plus modernes et naturalistes du Caravage dont il copie d'ailleurs plus tard le tableau La Mise au tombeau tout en recommandant à son protecteur, le duc de Gonzague, d'acheter une autre œuvre de cet artiste, La Mort de la Vierge, aujourd'hui conservée au Louvre. Il intervient pour inciter l'acquisition de La Madone du rosaire pour l'église dominicaine d'Anvers, et qui est aujourd'hui au Kunsthistorisches Museum de Vienne. Durant son premier séjour à Rome, Rubens réalise son premier chef-d'œuvre, Sainte Hélène à la Vraie Croix pour la basilique Sainte-Croix-de-Jérusalem.

En 1603, Rubens voyage en Espagne pour une mission diplomatique, apportant avec lui des cadeaux du duc de Gonzague à la Cour du roi Philippe III d'Espagne. Durant son séjour, il étudie l'impressionnante collection d'œuvres de Raphël et du Titien que Philippe II avait rassemblée. Il réalise également un portrait équestre du duc de Lerme qui illustre bien l'influence des œuvres du Titien. Ce voyage est le premier des nombreux voyages qu'il effectua durant sa carrière et pendant lesquels il mêle l'art et la diplomatie.

Il retourne en Italie en 1604, où il reste pendant les quatre années suivantes, d'abord à Mantoue, puis à Gênes et à Rome où il s'illustre dans la peinture religieuse, des scènes mythologiques et de portraits. À Gênes, Rubens peint de nombreux portraits tels que le Portrait de Brigida Spinola Doria conservé à la National Gallery de Washington, et le Portrait de Maria Serra Pallavicino, dans un style qui influence plus tard des artistes tels que Van Dyck, Reynolds et Gainsborough. Il rédige également un livre illustré sur les palais de la ville qui est publié en 1622 sous le nom de Palazzi di Genova. De 1606 à 1608, il demeure principalement à Rome et, pendant cette période, Rubens obtient, avec l'aide du cardinal Jacopo Serra (frère de la princesse Maria Pallavicini), sa plus importante commande à l'époque pour le maître-autel de la nouvelle église en vogue, la Chiesa Nuova également appelée Santa Maria in Vallicella.

Le sujet en est le pape Grégoire le Grand ainsi que des saints locaux majeurs adorant l'icône de la Vierge et l'Enfant. La première version de ce tableau est une toile qui est actuellement au musée des beaux-arts de Grenoble, et qui est immédiatement remplacée par une seconde version sur trois panneaux en ardoise représentant l'image miraculeuse de la Santa Maria in Vallicella qui est montrée au public lors des fêtes religieuses grâce à un couvercle en cuivre amovible, également peint par l'artiste.

L'expérience italienne de Rubens continue à influencer son travail et il continue à écrire de nombreuses lettres et correspondances en italien. À son retour à Anvers en décembre 1608 où sa mère agonise, le souvenir de l'Italie se perpétue également dans sa signature, qui ne changera jamais: «Pietro Paolo Rubens». Ses voyages lui ont également permis de comprendre le français, l'allemand, l'italien, l'espagnol et le latin.

Le retour à Anvers (1609-1621)click to collapse contents 

En 1608, apprenant que sa mère est malade, Rubens décide de quitter l'Italie pour la rejoindre à Anvers, mais elle meurt avant qu'il n'arrive. Son retour coïncide avec une période de prospérité dans la ville, grâce à la signature du Traité d'Anvers en avril 1609 qui met fin à la guerre entre l'Espagne et les Provinces-Unies et ouvre une période de trêve de douze ans. En septembre 1609, Rubens est nommé peintre officiel de la Cour d'Albert et Isabelle, souverains des Pays-Bas de 1609 à 1621. Il reçoit la permission spéciale d'installer son atelier à Anvers plutôt qu'à la Cour de Bruxelles, mais aussi de travailler pour d'autres clients que les seuls souverains. Cette période de prospérité et l'ouverture de son grand atelier ainsi que celui de Jacob Jordaens lancent ce que l'on appellera l'École d'Anvers. Il reste proche de l'archiduchesse Isabelle jusqu'à sa mort en 1633, et on fait appel à lui comme peintre, mais aussi comme ambassadeur et diplomate. Rubens cimente encore plus ses liens avec la ville lorsque, le 3 octobre 1609, il épouse Isabella Brant, fille de Jan Brant, citoyen d'Anvers influent et humaniste. De cette union naissent trois enfants: Serena (1611), Albert (1618) et Nicolas (1619).

En 1610, Rubens déménage dans une nouvelle demeure, palais qu'il avait fait construire et où il vécut une grande partie de sa vie, la Rubenshuis, actuellement devenue musée. La villa, d'influence italienne, abrite son atelier où lui et ses apprentis réalisent la plupart des peintures de l'artiste, et qui abrite également sa collection d'art personnelle ainsi qu'une des bibliothèques les plus vastes d'Anvers. Durant cette période, il développe son atelier en accueillant de nombreux élèves et assistants. Son élève le plus connu est alors Antoine van Dyck, qui devient rapidement le principal portraitiste flamand et qui collabore fréquemment avec Rubens. Il travaille également avec plusieurs autres artistes actifs dans la ville, notamment le peintre animalier Frans Snyders qui contribue à réaliser l'aigle dans le tableau Prométhée supplicié, mais aussi son excellent ami, le peintre de fleurs Jan Brueghel l'Ancien.

Rubens fait également bâtir une autre maison au nord d'Anvers dans le village de Doel, à côté de l'église. Cette demeure, appelée De Hooghuis (la grande maison), est construite entre 1613 et 1643, et constitue sans doute un investissement.

C'est à cette période que Rubens compose des chefs-d'œuvre tels que L'Érection de la croix (1610) et La Descente de Croix (1611-1614) pour la cathédrale Notre-Dame d'Anvers, peintures qui contribuent à faire de Rubens un peintre flamand de premier ordre peu de temps après son retour. L'Érection de la croix, par exemple, illustre la synthèse faite par l'artiste entre La Crucifixion du Tintoret pour la Scuola Grande de San Rocco de Venise et les personnages dynamiques de Michel-Ange. Cette œuvre est en outre considérée comme un des premiers exemples de l'art religieux baroque.

À ce moment de sa carrière, Rubens fait réaliser des estampes et des couvertures de livres, surtout par l'imprimerie plantinienne de Balthasar Moretus le Jeune, afin d'étendre sa renommée dans toute l'Europe. À l'exception de quelques eaux-fortes remarquables, il fait seulement les dessins en laissant la réalisation des estampes à des spécialistes, tel que le graveur flamand Lucas Vorsterman. Il fait appel à un certain nombre de graveurs formés par Hendrik Goltzius et il conçoit également la dernière méthode de gravure sur bois avant que cette technique ne se renouvelle au XIXe siècle. Rubens instaure aussi un droit d'auteur pour ses copies, notamment en Hollande où son travail est alors largement reproduit, mais aussi en Angleterre, en France et en Espagne.

Cycle de Marie de Médicis (1621-1630)click to collapse contents 

Après la mort du Roi Albert d'Autriche, Rubens continue à être le peintre officiel de la Cour de l'Infante Isabelle d'Autriche de 1621 à 1633. En 1623, Rubens perd sa fille Serena qui meurt alors qu'elle n'avait que 12 ans et trois ans plus tard, en 1626, son épouse, Isabella Brant meurt de la peste à l'âge de 34 ans.

En 1621, la reine de France Marie de Médicis lui demande de réaliser deux grands cycles allégoriques célébrant sa vie et celle de son défunt mari, le roi Henri IV, pour décorer la Galerie Médicis du Palais du Luxembourg à Paris. Rubens achève le Cycle de Marie de Médicis en 1625 qui est actuellement exposé au Musée du Louvre, mais il ne peut pas terminer celui d'Henri IV. Marie de Médicis est exilée de France en 1630 par son fils, Louis XIII, et elle décède en 1642 dans la même maison de Cologne où Rubens avait passé son enfance.

Parallèlement, après la fin de la Trêve de douze ans en 1621, l'empereur et archiduc d'Autriche Ferdinand II de la Maison de Habsbourg confie à Rubens un certain nombre de missions diplomatiques. Par exemple, lorsque le prince Ladislas IV Vasa arrive à Bruxelles le 2 septembre 1624 à l'invitation personnelle de l'Infante Isabelle d'Autriche, l'ambassadeur français à Bruxelles écrivait: «Rubens est là pour faire le portrait du prince de Pologne, sur ordre de l'Infante».

Entre 1627 et 1630, la carrière diplomatique de Rubens est particulièrement active. Il voyage entre les Cours d'Espagne et d'Angleterre, essayant de ramener la paix entre les Pays-Bas espagnols et les Provinces-Unies.

En 1624, Rubens est d'ailleurs anobli en tant que « noble de la maison de la sérénissime infante » par Philippe IV d'Espagne et plus tard, en 1630, fait chevalier par le roi Charles Ier d'Angleterre pour le récompenser de ses efforts diplomatiques à faire aboutir un traité de paix entre l'Espagne et l'Angleterre au sujet des Pays-Bas espagnols et des Provinces-Unies. Il fait également plusieurs déplacement au nord des Pays-Bas tant pour des raisons artistiques que diplomatiques.

Rubens passe huit mois à Madrid en 1628-1629. En plus des négociations diplomatiques, il réalise plusieurs œuvres majeures pour Philippe IV ainsi que pour des commanditaires privés. Il entreprend également une étude renouvelée des peintures du Titien, copiant plusieurs de ses toiles; dont Adam et Ève (1628–29) Durant son séjour en Espagne, il se lie d'amitié avec le peintre de cour Vélasquez et tous deux projettent de voyager ensemble en Italie. Cependant, Rubens doit revenir à Anvers et Vélasquez fait le voyage sans lui.

Son séjour à Anvers est assez court et il se rend assez vite à Londres où il demeure jusqu'en avril 1630. L'une des œuvres majeure qu'il réalise à cette période est l'Allégorie sur les bénédictions de la paix réalisée en 1629 et qui est actuellement exposée à la National Gallery de Londres. Ce tableau illustre l'immense intérêt que Rubens portait à la paix et il le donna au roi Charles Ier en guise de présent.

Pendant que la réputation internationale de Rubens auprès des collectionneurs et de la noblesse étrangère continue à croître au cours de cette décennie, l'artiste et son atelier ont également continué à réaliser des peintures monumentales pour des clients locaux d'Anvers. L'Assomption de la Vierge achevée en 1626 pour la cathédrale d'Anvers en est un très bon exemple.

Fin de vie (1630-1640)click to collapse contents 

Rubens passa les dix dernières années de sa vie à Anvers. Sur un plan artistique, il obtint de nouvelles commandes des Habsbourgs et il continua à travailler pour des clients étrangers, en réalisant par exemple les peintures des plafonds de la Maison des banquets du Palais de Whitehall, mais il a aussi exploré d'autres voies artistiques plus personnelles, composant des paysages, tel que le Paysage à l'arc-en-ciel (1635, musée du Louvre, Paris) et des œuvres plus intimes ainsi que des portraits de sa femme, de ses enfants et de la famille des Moretus-Plantin.

En 1630, quatre ans après la mort de sa première épouse, il se maria à Hélène Fourment qui avait 16 ans à l'époque alors que Rubens avait 53 ans. De cette seconde union, il eut quatre enfants: Clara Johanna, François, Hélène et Pierre Paul. La famille s'installa en 1635 dans le Château Het Steen situé à Elewijt dans l'actuelle Belgique. Hélène Fourment fut une source d'inspiration pour Rubens dans sa représentation de personnages voluptueux que l'on retrouve dans plusieurs de ses peintures telles que La Fête de Vénus exposée au Kunsthistorisches Museum de Vienne, ou encore Les Trois Grâces et Le Jugement de Pâris toutes deux au Musée du Prado de Madrid. Rubens réalisa également plusieurs toiles représentant son épouse comme Hélène Fourment en robes de noces (Pinacothèque de Munich), La Petite Pelisse (musée de Vienne) mais aussi Hélène Fourment et ses enfants et Hélène Fourment au carrosse (toutes deux au Louvre).

En 1636, il devint peintre officiel de la cour des Pays-Bas espagnols gouvernée par le cardinal Ferdinand, infant d'Espagne. C'est à cette même période que Rubens peint Le Jugement de Pâris, directement élaboré à partir du Jugement de Pâris de Raphaël, gravé par Raimondi. La seule différence est que Rubens s'inspire de l'œuvre vue en miroir.

Un an avant, Charles Ier d'Angleterre lui avait confié la réalisation du plafond peint de la Maison des banquets au Palais de Whitehall conçu par l'architecte Inigo Jones. Mais sa commande la plus importante fut celle de soixante toiles pour la décoration du pavillon de chasse de Philippe IV d'Espagne, la Tour de la Parada, pour lesquelles il s'inspira de l'ouvrage d'Ovide, les Métamorphoses.

Par ailleurs, lorsque Marie de Médicis connut son ultime exil, c'est Rubens qui la recueillit et qui la protégea jusqu'à sa mort. Elle finit d'ailleurs sa vie, deux ans après la mort du peintre, dans la maison natale de celui-ci.

De son coté, Rubens tombe malade du fait sa goutte chronique, son état s’aggrave et il finit par s'éteindre le 30 mai 1640, laissant derrière lui huit enfants, trois avec Isabella et cinq avec Hélène, son plus jeune enfant étant né trois mois avant son décès. Il est enterré à l'église Saint-Jacques (Sint-Jacobskerk) d'Anvers.

Œuvresclick to collapse contents 

Voici une liste, loin d'être exhaustive, qui répertorie quelques œuvres majeures du peintre:

-La Transfiguration (1605), huile sur toile, 407 × 670 cm, musée des beaux-arts de Nancy.

-La Chute de Phaéton, vers 1604-1605, huile sur toile, 125.4 × 159,4 cm, National Gallery of Art, Washington.

-L'Érection de la Croix (1609-1611), huile sur bois, panneau central de 460 × 340 cm, panneaux latéraux de 460 × 150 cm, Cathédrale Notre-Dame d'Anvers.

-L'Annonciation (vers 1610, terminée vers 1627-1628), huile sur toile, 310 × 178,6 cm, Anvers, Rubenshuis.

-Les Disciples d'Emmaüs, huile (1 des deux exemplaires connus), vers 1611, chapelle de la famille d'Epernon dans l'Église Saint-Eustache (Paris).

-Le Miracle de Saint-Just, vers 1629 mais avant 1637, Musée des beaux-arts de Bordeaux.

-Le Martyre de saint Georges, vers 1615, Musée des beaux-arts de Bordeaux.

-Prométhée supplicié, 1611-1612, (avec Frans Snyders), huile sur toile, 242.6 × 209,5 cm, Philadelphia Museum of Art.

-La Descente de Croix (1612), triptyque pour la cathédrale Notre-Dame d'Anvers.

-La Descente de Croix (1612) pour la Cathédrale Notre-Dame de Saint-Omer.

-La Résurrection du Christ (1612), triptyque destiné à la chapelle de la famille Plantin-Moretus, Cathédrale Notre-Dame d'Anvers.

-Portrait de Jan Brueghel avec sa famille, huile sur bois, 124 × 95 cm, Courtauld Institute, Londres.

-La Sainte Famille, dite Vierge au Perroquet (vers 1614), huile sur bois, 163 × 189 cm, au Musée royal des beaux-arts, à Anvers.

-Saint François recevant les stigmates (1615) au Musée des beaux-arts d'Arras.

-Christ ressuscité, 1616, huile sur toile, Galerie Palatine, Palazzo Pitti, Florence.

-Le Christ mis au tombeau (vers 1616), huile sur toile, 398 × 230 cm, Église Saint-Géry de Cambrai.

-Tête d'enfant (vers 1616) (probablement Clara Serena, la fille aînée de l'artiste), huile sur toile montée sur bois, 33 × 26,3 cm, Vaduz, Liechtensteinische Staatliche Kunstsammlung.

-La Chasse au tigre (vers 1616), huile sur toile, 253 cm × 319 cm, Rennes, musée des beaux-arts.

-Érichthonios découvert par les filles de Cécrops (vers 1616) 217,9 cm × 317 cm, Vienne, Liechtenstein Museum.

-Vieille femme et jeune garçon aux chandelles (vers 1616-1617), huile sur bois, 79 × 61 cm, La Haye, Mauritshuis.

-Descente de Croix (1616-1617), 425 × 295 cm, Lille, musée des beaux-arts ; peinte pour la chapelle des Capucins de Lille, elle est proche de la version réalisée pour la cathédrale d'Anvers.

-Liberté des Femmes (vers 1617).

-L'Adoration des mages (vers 1617-1618), huile sur toile, 251 cm × 328 cm, Lyon, musée des beaux-arts.

-Saint Dominique et saint François préservant le monde de la colère du Christ (vers 1618-1620), huile sur toile, 565 cm × 365 cm, Lyon, musée des beaux-arts.

-L'Adoration des bergers (1619), huile sur toile, 340 × 248,5 cm, pour le couvent des capucins d'Aix-la-Chapelle, conservée à Rouen, musée des beaux-arts.

-L'Enlèvement des filles de Leucippe (1620), Alte Pinakothek, Munich.

-Persée délivrant Andromède (1620), Gemäldegalerie, Berlin.

-L'Éducation de Marie de Médicis (1620-1621), commandé par Marie de Médicis en 1620 pour l'une des deux galeries de son palais du Luxembourg à Paris (cycle de Marie de Médicis), conservée à Paris au musée du Louvre.

-Persée couronné (vers 1622), huile sur toile, 99,5 × 132 cm, musée de l'Ermitage de Saint-Pétersbourg.

-Gemma Tiberiana – L'Apothéose de Germanicus, 1625-1626, huile sur toile, 100 × 82,6 cm, Ashmolean Museum, Oxford University, Oxford.

-L'Assomption de la Vierge (1626), panneau, 490 × 325 cm, Cathédrale Notre-Dame d'Anvers.

-La Vierge et l'Enfant trônant avec les saints (v. 1627-1628), esquisse pour un retable, huile sur bois, 80,2 × 55,5 cm, Berlin, Staatliche Museen, Gemäldegalerie.

-L'Immaculée Conception, vers 1628-1629, huile sur toile, 198 × 124 cm, Musée du Prado, Madrid.

-Autoportrait, vers 1628-1630, huile sur bois, 61,5 × 45 cm, Rubenshuis, Anvers.

-Allégorie sur les bénédictions de la paix (1629-1630), huile sur toile, 203,5 × 298 cm, Londres, National Gallery.

-Portrait d'une femme (vers 1630), peut-être Clara Fourment (1595-1643), huile sur bois, 114,5 × 90,5 cm, La Haye, Mauritshuis.

-La Madone à l'enfant (vers 1630), huile sur toile, 168,5 × 120,5 cm, Varsovie, Palais de Wilanów.

-La Dernière cène (en) (1630-1631), huile sur toile, 304 x 250 cm, Milan, Pinacothèque de Brera.

-Orphée aux enfers (1635).

-Le Jugement de Pâris (1635-1636), huile sur toile, 144 × 190 cm, Londres, National Gallery.

-Le Martyre de saint André (1638), réalisée à Anvers pour la Capilla flamenca de Madrid, huile sur toile, 306 × 216 cm, Madrid, Hospital de San Andrés de los Flamencos.

-Hélène Fourment et deux de ses enfants, vers 1636, huile sur bois, 115 × 85 cm, Musée du Louvre.

-Les Trois Grâces, 1639, Huile sur toile, 221 × 181 cm, Musée du Prado.

-Autoportrait (vers 1639), huile sur toile, 109,5 × 85 cm, Vienne, Kunsthistorisches Museum.

-Diane et ses nymphes surprises par des satyres (vers. 1640), huile sur toile, 128 × 314 cm, Madrid, musée du Prado (cette peinture permettra à Paul Cézanne d'élaborer La Lutte d'amour).

-La Toilette de Vénus, huile sur toile, 124 cm × 98 cm, Vaduz, Fürst. Lichtensteinische Gemäldegalerie (galerie princière du Liechtenstein).

-La Dernière Communion de saint François d'Assise, Anvers, musée royal des beaux-arts.

-Portrait de Gaspard Gevartius, huile sur bois, 119 × 98 cm, Anvers, musée royal des beaux-arts.

-Le Char triomphal de Kallo, huile sur bois, 103 × 71 cm, Anvers, musée royal des beaux-arts.

-Le Coup de lance, huile sur bois, 429 × 311 cm, Anvers, musée royal des beaux-arts.

-L'Adoration des Mages, huile sur bois, 447 × 336 cm, Anvers, musée royal des beaux-arts.

-Venus Frigida, huile sur bois, 142 × 184 cm, Anvers, musée royal des beaux-arts.

-Le Fils prodigue, huile sur bois, 107 × 155 cm, Anvers, musée royal des beaux-arts.

-L'Incrédulité de Thomas, huile sur bois, panneau central 143 × 123 cm, panneaux latéraux 146 × 55 cm, Anvers, musée royal des beaux-arts.

-La Délivrance des âmes du Purgatoire, Cathédrale de Tournai: à l'origine diptyque, amputé de sa moitié Le Triomphe de Judas macchabée emportée par les révolutionnaires français et actuellement au musée des beaux-arts de Nantes. La Belgique en demande la restitution.


luni, 1 iunie 2020

De sezon

Reţetă originală de plăcintă cu cireşe. Cum se pregăteşte şi ce ingrediente sunt necesare

Bucătarul reşiţean Uica Mihai explică "Astăzi dis de dimineaţă, am copt o plăcintă cu cireşe ca să ne fie mic dejun fierbinte şi vă spun şi vouă reţeta fiindcă reţeta îmi aparţine şi e ceva între pancakesul americanului de la dejun, clătita numită scovardă şi plăcinta rustică din Ardeal care normal se mănâncă la coasă şi la strânsul fânului.


Iei o jumătate de kilogram de făină albă, două sute de grame de făină de mălai cernut (nu din acela grisat) patru ouă, un pliculeţ de praf de copt, unul de zahăr vaniliat şi le amesteci pe toate cu lapte casă se facă un aluat ca cel de clătite, dar puţin mai gros. Proba este că dacă arunci o cireaşă în el, ea să se scufunde în aluat pănă ce numeri la cinci, adică încet.


Că ai nevoie ca cireşele să îţi rămână undeva intermediar în miezul copturii pe care o faci, nici să nu stea deasupra şi nice să se ducă la fund. Şi asta e partea de meştereală a plăcintei acestea. Acum să iei o tigaie să o ungi cu unt şi să torni aluatul acolo în grosime cam de trei centimetri.


Şi cireşele să le speli (mă gândesc dragule că îţi dă prin cap să le dai codiţele jos) şi aşa ude să le tăvăleşti prin zahăr pudră şi apoi să le dai drumu în aluat una lângă alta, dar nu prea înghesuite că stă rău gustului care trebuie să fie îmbinare perfectă între aluat şi fruct. Şi tigaia vine aşezată pe foc mic, cu capac deasupra şi cam în zece minute ea va creşte şi se va rumeni, iar acum trebuie să o întorci pe partea cealaltă şi să o mai rumeneşti încă zece minute.


Şi când e gata, o scoţi pe un platou, o pudrezi cu zahăr vaniliat, scorţişoară şi dacă ai un lichior de vişine ori o vişinată, stropeşte-o uşurel pe deasupra că să îi dai aromă în plus. Ei, şi tăiată în felii se mănâncă hulpav cât e fierbinte, puf şi suc dulce, cu arome întortocheate şi iz de celulită aşezată pe toate părţile trupului. Dar merită frate, e un dulce al dimineţilor în care te simţi apăsat de nori plumburii şi să vezi că toată ziua ţi se luminează", povesteşte bucătarul.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

Rasismul în țara democrației

Care orașe din țara democrației sunt RESTRICȚIONATE noaptea

Eliza Popa |  00:08
Care orașe din țara democrației sunt RESTRICȚIONATE noaptea

De cinci zile, Statele Unite sunt zguduite de proteste de o amploare fără precedent în ultimii ani, care au pornit de la cazul lui George Floyd, un bărbat afro-american care a murit în timp ce era în custodia poliței din Minneapolis. Bărbatul de 46 de ani le-a spus în mod repetat polițiștilor care îl imobilizaseră că nu poate să respire.

Protestele violente sunt din nou în toi în Statele Unite ale Americii pentru a cincea zi consecutivă. Orașele americane au impus restricții de circulație pe timp de noapte pentru a putea opri protestele și violențele, potrivit CNN.

Imagini cu revolta locuitorilor din Los Angeles au devenit virale pe internet. Sute de oameni au manifestat în memoria lui George Floyd. După o săptămână, protestele nu au contenit, ci au luat amploare. În unele orașe ale țării considerate a democrației localnicii se tem să iasă din case. În fiecare zi, au loc sute de vandalizări, dar poliţia nu întreprinde nimic, desi, potrivit analiștilor, vandalizările deja nu au nimic a face cu a protesta pentru cazul Floyd. Magazinele unor companii precum Gucci, Prada și multe alte branduri au fost distruse, unele chiar  incendiate.

În San Francisco, metroul a fost închis pentru 2 săptămâni, pentru ca oamenii să nu poată circula. Potrivit presei americane, în anumite oraşe, inclusiv Los Angeles, Miami, Detroit, Philadelphia, au fost interzise protestele pe timpul nopţii. Iar în statele Texas și Virginia a fost decretată situație excepțională.

Într-un număr mare de state

Garda Națională a fost activată, de asemenea, într-un număr mare de state și în DC, într-o încerca de a opri manifestațiile. 25 de orașe din 16 state ale Americii au declarat restricții pe timp de noapte: California: Beverly Hills și Los Angeles; Colorado: Denver; Florida: Miami; Georgia: Atlanta; Illinois: Chicago; Kentucky: Louisville; Minnesota: Minneapolis și St. Paul; New York: Rochester; Ohio: Cincinnati, Cleveland, Columbus, Dayton și Toledo; Oregon: Eugene și Portland; Pennsylvania: Philadelphia și Pittsburgh; Carolina de Sud: Charleston și Columbia; Tennessee: Nashville; Utah: Salt Lake City; Washington: Seattle; Wisconsin: Milwaukee.

După cum bine se știe, incidentul Floyd a avut loc la 25 mai, în fața unui magazin, iar filmările apărute în spațiul public îl arată pe un polițist alb, Dereck Chauvin, ținându-și genunchiul pe gâtul victimei. Între timp, polițistul în vârstă de 44 de ani a fost arestat și acuzat de omor

Un premier atent la poporul său

Trudeau, în contextul protestelor din Canada și SUA față de rasismul polițiștilor: Vă aud furia

Premierul Justin Trudeau a declarat luni că aude "furia" și "durerea" tinerilor canadieni de culoare, după o serie de manifestații care au loc în toată țara pentru a denunța violența și rasismul polițiștilor, în SUA și Canada, relatează AFP.

"Vreau să mă adresez tinerilor canadieni de culoare: vă aud, aud neliniștile, furia, durerea. Vă aud când spuneți că vă amintește de de experiențele dureroase de rasism și discriminare", a spus Trudeau în timpul conferinței de presă zilnice.

"Pentru mulți canadieni, ceea ce se întâmplă în cealaltă parte a frontierei (cu Statele Unite, n.r) în acest moment sunt scene familiare. Rasismul față de persoanele de culoare, discriminarea sistematică, injustiția, există și la noi", a continuat el.




Manifestări antirasiste importante au avut loc weekendul acesta la Toronto, Vancouver și Montreal.

Manifestațiile canadiene au vizat denunțarea rasismului și violența poliției din Canada, exprimând totodată solidaritatea față de manifestațiile din SUA, în urma decesului lui George Floyd.

La polul opus, Trump le-a cerut luni guvernatorilor americani să fie mai duri cu protestatarii, după confruntările dintre polițiști și manifestanți.

Covid-19, criză economică, un popor răsculat, rasism, un președinte la biserică







Donald Trump anunță că mobilizează armata pentru a pune capăt „terorismului intern”

President Donald Trump Departs White House For Pennsylvania MAGA Rally
Foto: Guliver/Getty Images
DIN ARTICOL

Președintele american Donald Trump a anunțat luni că va trimite „mii și mii de militari” care să pună capăt „răzvrătirilor și fărădelegilor” ce au loc în țară, considerând că violențele sunt provocate de elemente ce țin de „terorismul intern”.


Este o decizie controversată din punct de vedere juridic, dar șeful Casei Albe a invocat o lege din 1807 care i-ar da dreptul să mobilizeze armata pe teritoriul Statelor Unite. Este de așteptat, însă, ca guvernatorii, cel puțin cei democrați, să nu accepte desfășurarea de trupe federale pe teritoriul statelor pe care le conduc.

Decizia vine după ce, potrivit unei înregistrări audio obținute de presa americană, Donald Trump a avut o videoconferință cu guvernatorii statelor SUA, pe care i-a criticat că sunt „slabi” şi le-a cerut să adopte măsuri mai dure contra protestatarilor.

„Voi desfășura armata Statelor Unite și voi rezolva eu repede problema, dacă ei (guvernatorii - n.r.) nu sunt în stare. Acționez rapid și ferm pentru a ne proteja măreața noastră capitală, Washington, DC. Ce s-a întâmplat noaptea trecută în acest oraș este o rușine totală”, a spus Donald Trump. 

„Chiar în timp ce vorbim, desfășor mii și mii de soldați bine înarmați, personal militar și agenți ai forțelor de ordine pentru a opri răzvrăririle, jaful, vandalismul, atacurile și distrugerea proprietății”, a afirmat șeful Casei Albe.

„Cei care amenință proprietatea și vieți nevinovate vor fi arestați, închiși și judecați în cel mai aspru spirit al legii. Vreau ca organizatorii acestei terori să știe că riscă pedepse severe și lungi cu închisoarea”, a declarat președintele american.

Este prima declarație publică pe care o face șeful Casei Albe după moartea lui George Floyd, un afro-american care a murit în timp ce era în custodia poliției. Protestele antirasism care au urmat acestui incident au escaladat și au dus, într-o săptămână, la o criză socială care s-a extins în întreaga țară și care s-a suprapus peste criza sanitară și cea economică apărute în urma pandemiei. Protestele pașnice de la început au degenerat într-o descătușare a furiei colective, cu scene de violență și jafuri ce au determinat autoritățile să ia măsuri de sporire a securității. 

Gaze lacrimogene și gloanțe de cauciuc împotriva protestatarilor de la Casa Albă

Scene violente se desfășurau și luni după-amiază la Washington, în fața Casei Albe, chiar în timp ce președintele vorbea. Cu ceva timp înainte ca președintele să iasă la declarații, mulțimea de protestatari a început să fie dispersată cu ajutorul poliției călare și a gazelor lacrimogene.

În District of Columbia, unitatea administrativă din care face parte Washingtonul, a fost chemată Garda Națională și au fost cerute întăriri. În ciuda intervenției a forțelor de ordine, au rămas protestatari în fața Casei Albe, care s-au auzit strigând pe toată durata cât a vorbit președintele.

Donald Trump s-a dus la biserică și s-a fotografiat cu Biblia în mână

Imediat după ce a făcut declarația, președintele s-a deplasat pe jos de la Casa Albă către o biserică din apropiere la intrarea căreia a izbucnit un incendiu în timpul protestelor din cursul weekendului. Dintre toți cei care îl însoțeau numai fiica sa, Ivanka, purta mască.

Ținând o Biblie în mână președintele și-a chemat colaboratorii apropiați lângă el și s-a fotografiat cu ei în fața lăcașului de cult.

Pentru ca această scenă să se poată desfășura, demonstranții pașnici care erau în zonă au fost alungați de forțele de ordine cu gaze lacrimogene și gloanțe de cauciuc.

Redactor: Luana Păvălucă


Un președinte care vrea să scoată unitățile de elită militare împotriva propriului popor

https://www.parismatch.com/Actu/International/Trump-aux-gouverneurs-Vous-devez-dominer-sinon-vous-passez-pour-des-cons-1687842


Nu-i a glumă!

Revolte în SUA: Trump anunță desfășurarea a "mii de soldați puternic înarmați" la Washington

Președintele Donald Trump a anunțat luni de la Casa Alba desfășurarea a "mii de soldați puternic înarmați" și de forțe de poliție la Washington, spunând că tulburările din ziua precedentă în capitala federală au fost "o rușine", potrivit AFP.

În timp ce vorbeadin grădina Casei Albe, poliția a tras gaze lacrimogene în încercarea de a dispersa protestatarii adunați în afara complexului, susține AFP.

Preşedintele american Donald Trump a criticat guvernatorii diverselor state pe care i-a calificat drept ''slabi'' şi le-a cerut să adopte măsuri mai dure contra protestatarilor, pe fondul violenţelor de stradă înregistrate în ultimele zile în mai multe oraşe din SUA, transmit luni Reuters şi dpa.

În capitala Statelor Unite, Washington, a fost decretată duminică stare de asediu după noi manifestații în apropiere de Casa Albă, în contextul în care revoltele generate de moartea lui George Floyd s-au extins în mai multe state americane.

Starea de asediu, care presupune interdicția de circulație între orele 23.00 și ora 06.00, a fost decretată în aproape 40 de orașe, însă protestatarii au ignorat în mare parte restricți, ceea ce a dus la noi tensiuni. Din cauza protestelor masive, președintele Trump a fost mutat într-un bunker subteran vineri seara, unde a fost ținut, potrivit CNN, aproximativ o oră înainte de a se întoarce la reședința sa.

Expansiunea economică a Chinei

Imperiul contraatacă: marea expansiune chinezească în lume amenință poziția Statelor Unite

Foto: STR/ AFP/ Profimedia

Economia Chinei generează anual un PIB de peste 14 trilioane USD și ocupă cea de-a doua poziție în ierarhia economiilor mondiale. Prima economie a lumii este cea a Statelor Unite cu al său PIB de 22 trilioane USD/an.

Dar cum s-a ajuns în situația ca economia chineză să depășească economii precum cele ale Japoniei sau Germaniei și să amenințe poziția Statelor Unite?

După terminarea celui de-Al Doilea Război Mondial, economia Chinei se afla într-o situație dificilă, aceasta fiind una subdezvoltată. China a adoptat modelul economiei de comandă, planificată central, asemănătoare cu cea a Uniunii Sovietice.

Începând cu 1953 au urmat o serie de reforme, sub conducerea lui Mao Zedong:

1953 – 1957: Primul plan cincinal - Scopul programului a fost de a stimula industrializarea Chinei. Producția de oțel s-a majorat de patru ori în patru ani, de la 1,3 milioane tone la 5,2 milioane tone.

1958–1962: Marele Salt Înainte - Campania a subliniat transformarea agrară-industrială a Chinei, printr-un sistem agricol comunal. Cu toate acestea, planul a eșuat și a produs moartea unui număr estimat situat între 18 și 45 de milioane de chinezi.

1959–1962: Conferința de la Lushan – în cadrul conferinței s-a renunțat la politicile Marelui Salt Înainte.

1966–1976: Marea Revoluție Culturală Proletară - Mao Zedong a încercat să recupereze puterea și sprijinul după eșecul Marelui Salt Înainte. Cu toate acestea, acesta a fost un alt plan care s-a declanșat, provocând alte milioane de decese prin violență.

1971: China a aderat la ONU – Republica Populară Chineză (RPC) a înlocuit astfel Republica Chineză (Taiwan) ca membru permanent al Națiunilor Unite. A fost adoptată rezoluția 2758 de către statele membre ONU.

1972: Vizita președintelui Nixon - Richard Nixon a fost primul președinte al Statelor Unite care a vizitat China, după cel de-al doilea război mondial. Aceasta a ajutat la restabilirea relațiilor diplomatice între cele două națiuni.

Cum a evoluat economia Chinei după 1979

Între 1949 și 1979, economia Chinei a înregistrat rate reduse de creștere.

Primele reforme ce au dus la deschiderea economiei chineze s-au produs după moartea lui Mao Zedong (1976), sub conducerea lui Deng Xiaoping.

Între 1950 și 1973, PIB-ul pe cap de locuitor a crescut cu o rată medie de 2,9% pe an. Acest lucru a plasat economia chineză aproape de mijlocul clasamentului națiunilor asiatice, cu țări capitaliste vecine, ca Japonia, Coreea de Sud și Taiwan (ROC), ce se aflau în fruntea clasamentului.

Începând cu 1970, economia a intrat într-o perioadă de stagnare, iar după moartea lui Mao Zedong, conducerea Partidului Comunist a apelat la reforme orientate către piață pentru a da un impuls dezvoltării economiei.

Menționez mai jos modul în care au evoluat economiile Chinei și ale Statelor Unite, în intervalul 1952 -1975 (cifrele sunt în miliarde USD), până la începerea reformelor:




După introducerea reformelor economice, inițiate de către Deng Xiaoping, la sfârșitul anilor ’70, ce au dus la remodelarea industriei și agriculturii, creșterea economică a Chinei a fost una extrem de rapidă.

Din 1979 până în 2010, creșterea medie anuală a PIB a Chinei a fost de 9,91%, atingând un maxim istoric de 15,2% în 1984 și un minim de 3,8% în 1990.

În intervalul 1975 – 1985, PIB-ul Chinei s-a dublat.

Dezvoltarea economică a Chinei se datorează deschiderii economice față de Vest. Companiile occidentale au investit masiv în China, după crearea zonelor economice speciale, niște enclave economice, unde investitorii beneficiază de forță de muncă ieftină, la discreție și facilități fiscale.

Ca parte a reformelor sale economice și a politicii de deschidere, între 1980 și 1984, China a stabilit zone economice speciale (SEZ) în Shantou, Shenzhen și Zhuhai în provincia Guangdong și Xiamen în provincia Fujian. China a desemnat insula Hainan, zonă economică specială.

În 1984, China a deschis alte 14 orașe de coastă pentru investiții: Dalian, Qinhuangdao, Tianjin, Yantai, Qingdao, Lianyungang, Nantong, Shanghai, Ningbo, Wenzhou, Fuzhou, Guangzhou, Zhanjiang și Beihai. Aceste orașe de coastă au fost desemnate „Orașe de coastă deschise".

Apoi, începând cu 1985, guvernul central a extins zona de coastă prin stabilirea următoarelor zone economice deschise: Peninsula Liaodong, provincia Hebei (care înconjoară Beijingul și Tianjin), Peninsula Shandong, Delta râului Yangtze, triunghiul Xiamen-Zhangzhou-Quanzhou din sudul provinciei Fujian, Delta râului Perla și regiunea autonomă Guangxi Zhuang.

În 1990, guvernul chinez a decis deschiderea zonei Pudong New din Shanghai pentru investiții, precum și mai multe orașe din Valea Râului Yang Zi.

Începând cu 1992, Consiliul de Stat a deschis o serie de orașe de frontieră și toate orașele capitale din provinciile interioare și regiunile autonome.

În plus, în orașele mari și mijlocii au fost create 15 zone de liber schimb, 32 de zone de dezvoltare economică și tehnologică la nivel de stat și 53 de zone de dezvoltare industrială nouă și înaltă tehnologie. 

Harta zonelor economice speciale din China


La nivelul anului 1995, economia chineză genera un PIB de 736 miliarde USD, cea a Statelor Unite depășea 7 trilioane USD.

În 2005, economia statului asiatic atingea un nivel de 2,28 trilioane USD, cea americana se ridica la 13 trilioane USD. 

În 2007, cu un PIB de 3,55 trilioane USD, economia chineză o surclasa pe cea a Germaniei, economia germană generând în același an un PIB de 3,42 trilioane USD.

În 2015, PIB-ul Chinei depășea nivelul de 11 trilioane USD și își consolida poziția de cea de-a doua economie a lumii, în spatele celei a SUA.

La finalul anului trecut, economia chineză a depășit 14 trilioane USD.

Dinamica evoluției economiilor chineză și americană, în intervalul 1952-2019, se poate observa în graficul următor:

China a devenit fabrica planetei. Investițiile occidentale directe în statul asiatic au depășit 3,5 trilioane USD, în ultimii 40 de ani, media anuala fiind de 84,24 miliarde USD/an (Sursa: https://www.theglobaleconomy.com/China/fdi_dollars/).

Puternica dezvoltare economică a Chinei a permis acestui stat efectuarea de investiții peste hotare. Astfel, Europa și Africa au devenit țintele preferate ale investitorilor chinezi.

Anul trecut, de exemplu, entitățile chineze au investit 11,7 miliarde de euro (aproape 13 miliarde de dolari) în țările Uniunii Europene, marea majoritate a acestei sume în fuziuni și achiziții și doar o cotă minimă reprezintă noi companii înființate. În 2018, entitățile chineze au investit aproximativ 25 de miliarde de dolari în Statele Unite. Toate aceste investiții au fost sprijinite de către guvernul Chinei.

Astfel, China se află într-o poziție de putere, dorind a-și impune punctul de vedere pe plan international prin subordonarea deciziilor țărilor ce au beneficiat de investiții sponsorizate de către statul comunist.

Investițiile chineze vin cu riscuri majore, cel mai bun exemplu este cel al autostrăzii construite de către companiile chineze, în Muntenegru, autostradă ce va lega portul Bar, de capitala Serbiei, Belgrad. Costurile de construcție ale acestei autostrăzi depășesc 1,3 miliarde de dolari, fiind suportate în proporție de 85% din valoarea proiectului, de către China. Această investiție reprezintă peste 25% din valoarea PIB-ului statului Muntenegru și au majorat datoria in PIB a statului balcanic la 85%.

În România, investițiile chineze vizau domeniul energiei. Astfel, China General Nuclear Power, companie aflată sub investigație în SUA, pentru furt de tehnologie militară, urma să construiască reactoarele 3 și 4 ale centralei nucleare de la Cernavodă. În data de 26 mai 2020, partea română a rupt acordul cu CGN. Valoarea investiției ar fi fost de 6 miliarde de dolari și urma să fie finanțată de către partea chineză.

De asemenea, important de menționat că peste 85% dintre bunurile contrafăcute, la nivel mondial, provin din China, companiile din Vest fiind direct afectate. În China se produce o gamă largă de bunuri contrafăcute, începând cu articole sport, electronice, electrocasnice ceasuri sau autoturisme. Valoarea acestora depășește 400 de miliarde de dolari pe an.

China acționează din ce în ce mai insistent și autoritar pe plan mondial, pentru a-și impune punctul de vedere. Investițiile chineze nu vin doar cu constrângeri, ci limitează dreptul statelor de a acționa pe plan internațional.

Înainte de criza coronavirusului se estima că până în 2025, economia Chinei o va depăși pe cea a Statelor Unite. Asistăm la o încleștare a rivalităților dintre societățile capitalistă și cea comunistă.

Uniunea Europeană a anunțat un plan economic în valoare de 750 de miliarde de euro, din care România va beneficia de 33 miliarde de euro. La nivelul Uniunii Europene se pregătește un pachet de peste 1,85 trilioane euro (Sursa: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_940), bani ce vor fi investiți în economiile statelor membre.

Peste Ocean, Statele Unite au anunțat un pachet de stimulare de peste 4 trilioane de dolari.

Modul în care statele occidentale vor reuși a-și coordona eforturile în următorii 5 ani, va întări modelul societății liberale, vestice, în opoziție cu cea autoritară, comunistă. Vestul are o singură opțiune. Să acționeze strategic, inteligent, să pună în prim plan propriile interese, iar aceste interese sunt legate de libertatea economică și individuală. Libertatea este cel mai de preț lucru pe care oamenii îl au, iar această libertate nu trebuie să fie pusă în pericol de un model autoritar.

Iată bogăția mea!