duminică, 5 aprilie 2020

Amintiri din Spania

Spania și cum au schimbat trenurile de mare viteză țara - Un exemplu despre cum oamenii renunță la avion când căile ferate excelează

Un exemplu arată cât de mult contează trenurile de mare viteză în Spania, fiindcă de la Barcelona la Malaga sunt 1.130 km, iar călătoria durează sub șase ore. Spre comparație, la noi trenurile sezoniere Satu Mare - Mangalia fac cam 20 de ore pe 950 km. Spania are cea mai mare rețea europeană de trenuri de mare viteză, a investit peste 50 de miliarde euro în construcția ei și mulți au spus că a fost risipă de bani. Dar Spania are acele trenuri și oamenii le folosesc, iar cum au schimbat ele țara și legăturile dintre regiuni puteți citi mai jos.

Câteva exemple care uimesc

Trenurile Alta Velocidad Española (AVE) ating viteze de 310 km/h în exploatare, dar în teste au arătat că se poate și mai mult.

În vara lui 2006 un tren AVE Siemens Velaro atingea 403 km/h, stabilind un nou record pentru căile ferate spaniole. Recordul precedent fusese stabilit un an mai înainte, 365 km/h, iar Spania continua dezvoltarea rețelei de mare viteză.


Foto RENFE

Între Granada și Madrid cele mai rapide trenuri parcurg în 3 ore și 5 minute cei 568 km. În iunie 2019 unul dintre cele mai vizitate orașe europene, Granada cea celebră pentru Mezquita maură, intra și ea în rețeaua AVE prin inaugurarea liniei de mare viteză de 122 km dintre Antequera și Granada.

Apoi. în februarie anul acesta Granada a fost legată prin trenuri de mare viteză Avant (maxim 250 km/h) de Sevilla, timpii scăzând de la peste trei ore, la două ore și 20 de minute.

Cât de rapide sunt trenurile AVE


Madrid - Barcelona, 621 km, 2 h 30 min cu trenurile AVE fără oprire. În aceeași zi prețurile sunt între 66 și 127 euro, iar cu o lună înainte prețurile sunt între 49 și 100 euro. Autobuzul costă 33 de euro (peste 7 ore). Ruta este un super-exemplu despre cât de multe lucruri poate schimba trenul: acum 30 de ani trenurile făceau între 8 și 14 ore între cele două orașe și erau 6-7 trenuri pe zi. În vremuri normale sunt 30 pe zi în prezent, pe fiecare sens.

Sevilla - Madrid, 470 km
, 2 h 21 minute. În aceeași zi prețul biletului este între 52 și 76 euro, iar cu o lună înainte între 41 și 69 euro. Autobuzul costă 25-30 euro (peste 5 ore).

Madrid - Valencia, 391 km, doar 100 de minute. Spre comparație, pe o rută convențională cu doar 8 km mai lungă trenurile fac 6 ore jumătate - 7 ore.



Ibericii au modernizat și linia către Franța, astfel că TGV-urile parcurg cei 177 km dintre Barcelona și Perpignan (Franța) în 80 de minute.

În prezent Spania trece printr-una dintre cele mai grele perioade din istoria modernă, iar noul coronavirus a făcut peste 11.000 de morți. Trenurile spaniole de mare viteză sunt acum folosite și pe post de trenuri sanitare pentru a transporta bolnavii, la fel cum Franța a transformat câteva vagoane de TGV pentru a duce persoanele infectate către spitalele unde mai sunt locuri.

Un început "cu cântec" și o idee care s-a dovedit a fi bună


Spania a ajuns sa aibă cea mai mare rețea europeană de trenuri de mare viteză, aproximativ 3.400 km, fiind depășită în lume doar de China (care a construit 32.000 km în 15 ani). Deși rețeaua spaniolă este mai întinsă decât cea franceză, în Franța numărul călătoriilor efectuate este net superior.



Căile ferate spaniole nu erau deloc grozave până la apariția super-trenurilor AVE. Trenurile erau vechi și lente, iar oamenii nu prea le apreciau. Apoi, premierul Felipe Gonzales a decis în anii '80 să marcheze revenirea Spaniei la democrație de după opresivul regim Franco și prin construirea unor linii de mare viteză care să stimuleze afacerile și turismul.


Trenul Madrid - Sevilla (sursa foto RENFE)

Premierul socialist Felipe Gonzales a decis că prima destinație a liniei de mare viteză care pleacă de la Madrid va fi nu Barcelona, ci Sevilla, orașul său natal. Au fost critici și linia s-a construit după un uriaș scandal de corupție, însă în 1992, cu ocazia Expoziției Universale Expo 92', linia a fost gata, iar cei 471 km puteau fi parcurși în două ore și 20 de minute, față de 5 ore și 10 minute cu trenurile vechi, iar noul traseu avea cu 100 km mai puțin decât cel clasic.

Linia, la fel si cele care i-au urmat, a fost construită pe banii statului, însă lucrările propriu-zise au durat numai doi ani. Rezultatul a fost extraordinar: în 1991 trenul convențional reprezenta doar 14% dintre călătoriile făcute între Madrid și Sevilla, în timp ce în 1993 trenurile AVE reprezentau 52%. Călătoriile cu mașina au scăzut de la o pondere de 60%, la numai 34% și asta în doar doi ani. În prezent, trenul este folosit de 80% dintre cei care călătoresc între cele două orașe.



Cu timpul, spaniolii au fost tot mai realiști în estimări: în 2007 spuneau că în 2020 vor fi 10.000 km de cale ferată de mare viteză și orice spaniol va avea la cel mult 50 km de domiciliu o stație de tren AVE. În 2016 estimările erau că vor fi 5.000 km în 2020, iar acum sunt sub 3.500 km și ținta de 5.000 nu va fi atinsă curând.

Trenurile de mare viteză au ajuns în 2003 la Zaragoza, în 2005 la Toledo, în 2007 la Malaga, în 2008 la Barcelona, în 2010 la Valencia, iar linia de mare viteză către Franța a fost gata în 2013.

A fost și corupție, dar s-a și construit enorm

S-a vorbit despre corupție încă de la construirea primelor tronsoane și mai ales la cumpărarea trenurilor, iar construirea unei linii de mare viteză într-o țară precum Spania, săraca în anii '80, a avut mulți contestatari care spuneau că proiectul este un lux uimitor de scump.



Ideea era că, la fel ca în alte țări mari, și în Spania prosperitatea era concentrată într-o anumită regiune și trebuia găsit un mod de a ajuta și regiunile mai sărace să aibă acces la resurse. Practic, gândirea a fost că sudul mult mai sărac va avea de câștigat dacă timpul de călătorie față de centru și nord va scădea, și in acest fel diverse business-uri puteau fi ajutate să se extindă. Și trenurile AVE chiar au schimbat Spania, iar oamenii s-au îndreptat către ele încă de la început.

După 1992 progresul a fost destul de lent, iar linia Madrid-Barcelona a fost gata în 2008 și axa principală a rețelei de trenuri AVE cuprindea cei 1.200 km din orașul sudic Sevilla, până în nordul țării, la granița cu Franța - orașele Irun și Hendaye. De la Barcelona la Sevilla, cei aproximativ 1.100 km sunt parcurși de trenuri in 5 ore si 35 de minute, de aproape trei ori mai rapid decât înainte ca trenurile AVE să existe.

Și pe distanțe scurte trenurile de mare viteză sunt utile. De exemplu, cei 75 km dintre Madrid și Toledo sunt parcurși în jumătate de oră, prețul biletului este de 10 euro, iar trenurile sunt aproape la fiecare oră. Un exemplu din sud: Sevilla - Cordoba, 129 km, 45 de minute (autobuzul face 105-120 minute).


Sursa foto RENFE

Însă mulți spun că degeaba legi centrul de sud, dacă sudul nu are toate resursele necesare pentru a se dezvolta, inclusiv cele umane. Unii spun că Spania avea alte probleme de rezolvat, până să investească zeci de miliarde de euro în trenuri de mare viteză, iar alții au subliniat faptul că s-a văzut corupția endemică și în dezvoltarea căilor ferate: unele tronsoane au costat prea mult, altele au fost construite cu mulți ani întărziere și unele gări realizate nu au mai fost date în folosință sau au costat zeci de milioane de euro.

Criticii spun că extinderea rețelei a fost motivată de factori politici, și nu de unii economici și sunt date exemple care spun că numărul de pasageri/km este în Spania de cinci ori mai mic decât în Franța și de peste 10 ori mai mic decât în Japonia.


Harta liniilor de viteză din Spania (trainline.eu)

În 2016 ziarul El Pais scria că un sfert dintre stațiile din sistemul trenurilor de mare viteză AVE sunt folosite de mai puțin de 100 de călători pe zi, în timp ce prin Madrid-Puerta de Atocha trec 19.000 de oameni care iau trenurile AVE. El Pais mai scria că ruta spre nord este neprofitabilă și că sunt per total prea puțini pasageri, astfel că nu pot fi justificate uriașele costuri cu rețeaua (47 miliarde euro până la acea dată).

Dar trebuie spus că și datorită orașelor mai mici trenurile AVE au avut succes. Între Madrid și Barcelona cei 621 km sunt parcurși în doar două ore și jumătate de trenurile care nu opresc nicăieri, în timp ce patru opriri intermediare adaugă în total 40 de minute la parcurs. Între Madrid și Sevilla trei opriri adaugă 17 minute la timpii de parcurs. Chiar și cu aceste opriri, în ambele cazuri viteza medie este aproape de 200 km/h.

Istoria trenurilor AVE a fost marcată și de un accident grav. Pe 24 iulie 2013, lângă Santiago de Compostella, un tren a deraiat într-o curbă și a izbit un gard de beton, rezultatul fiind că 76 de oameni au murit. A reieșit că, din neatenție, mecanicul a intrat în curbă cu 192 km/h, în loc de 80 km/h, fiind și nefuncționale sistemele care încetinesc automat trenurile când viteza normală este depășită.



Nu orice țară își poate permite trenuri de mare viteză, fiindcă totul vine cu costuri mari, nu doar de construcție, ci și de operare, iar biletele ajung să aibă prețuri mari. Chiar și unii spanioli spun că trenurile AVE, super-tehnologizate și mereu punctuale, sunt un lux pentru o țară în care erau alte probleme presante de rezolvat. Costurile per kilometru pentru construirea rețelei de mare viteză au variat între 10 și 25 milioane euro/km. Un tren, inclusiv mentenanța pe durata de utilizare, costa undeva între 50 și 100 milioane dolari. Dar aproape nimeni nu și-ar putea închipui Spania de azi fără super-trenurile ce ating 310 km/h.

Însă trebuie subliniat că sistemul de căi ferate de mare viteză a fost construit cu fonduri guvernamentale și mulți spanioli sunt deranjați de faptul că s-a folosit multă tehnologie germană și franceză, în loc să se apeleze la tehnologie spaniolă.

În plus, multe voci au spus că Spania este pur și simplu obsedată de construcția de trenuri de mare viteză, proiectele continuând și în anii de criză când șomajul atinsese 26% (în 2012). Sunt bani irosiți care ar fi putut fi utilizați pentru a îmbunătăți transportul public regional sau rețelele de transport ale marilor orașe, spuneau contestatarii.

Au câștigat lupta cu cursele aeriene


Însă trenurile AVE au câștigat rapid în lupta cu cursele aeriene interne, chiar daca în unele cazuri biletele sunt mai scumpe cu trenul. Marele avantaj este că pleci din centrul orașului și ajungi în centrul orașului de destinație, iar controlul de securitate este foarte rapid. În plus, fiindcă atât Spania, cât și Franța, au investit în construcția de linii de mare viteză, trenurile fac posibile călătorii extrem de rapide (Madrid - Paris în nouă ore și jumătate, Barcelona - Amsterdam în 11 ore și jumătate.

RENFE, compania națională feroviară, ar fi trebuit să lanseze pe 6 aprilie și o variantă low-cost a trenurilor de mare viteză - serviciul Avlo, dar din cauza pandemiei lansarea se amână. Erau oferite bilete la preț promoțional de 5 euro și ideea era una strategică fiindcă la final de 2020 se liberalizează piața și vor putea intra operatori străini pe liniile de mare viteză. Trenurile sunt modificate și pot duce cu 15-20% mai mulți pasageri decât cele AVE convenționale.


Foto HotNews

Dincolo de critici, trenurile de mare viteză deja sunt sinonime cu Spania și nu doar că au învins avionul pe distanțe de până la 700 km, dar au schimbat multe dintre orașele mici. Spre exemplu, între Madrid Puerta de Atocha și Ciudad Real sunt 171 km și trenurile AVE fac 53 - 59 de minute, astfel că naveta între cele două orașe este posibilă, deși distanța este uriașă.

Ciudad Real este și orașul celebru în Spania pentru un "aeroport fantomă" deschis în 2009 după investiții de 1,1 miliarde euro, aeroport care s-a închis în 2012 și este un exemplu notoriu de nesăbuință investițională. Aeroportul numit la început Don Quijote fusese gândit să degreveze parțial aeroportul din Madrid, dar se găsește la aproape 200 km de Capitală.

Totuși, chiar dacă a fost și corupție, spaniolii chiar au construit această rețea, în timp ce la noi nu se poate repara nici măcar micul pod de la Grădiștea, iar la tunele pe care germanii le-ar face în 2-3 ani la noi poate dura și zece ani.

Grupul Grampet nu a avut influență asupra conținutului acestui material sau în alegerea subiectului

sâmbătă, 4 aprilie 2020

Coronavirus in Europe: The hospital at the centre of Romania's COVID-19 crisis

Via Euronews: Coronavirus in Europe: The hospital at the centre of Romania's COVID-19 crisis
https://www.euronews.com/2020/04/03/it-s-a-disaster-the-hospital-at-the-centre-of-romania-s-covid-19-crisis

Hoții, șmanglitorii, persoane de partid cu funcții înalte în spatele reabilitării celui mai mare spital din Suceava, azi sub comandă militară. Și hoții?

Cine s-a îmbogăţit din modernizarea Spitalului Judeţean Suceava. Patroană de pensiune, contracte de milioane de euro

În mandatul directorului Vasile Rîmbu, început în 2009, la Spitalul Judeţean de Urgenţă Suceava s-au făcut investiţii estimate la peste 50 de milioane de euro. Unitatea medicală a devenit una dintre cele mai moderne din ţară, fapt atestat prin Ordinul „Meritul Sanitar" în grad de Cavaler, acordat în aprilie 2019 de preşedinţia României şi retras de Klaus Iohannis după izbucnirea scandalului legat de îmbolnăvirile cu COVID-19. 

Investiţiile au presupus modernizarea tuturor secţiilor secţiilor celui mai mare spital din judeţ şi extinderea unora dintre acestea.Au fost amenajate săli de operaţie noi. Suprafaţa secţiei de Cardiologie, una dintre cele mai aglomerate din spital, a fost dublată. Faţada spitalului a fost refăcută. În faţa unităţii medicale a fost construită o fântână arteziană cântătoare, cu lumini colorate.

Investigaţii de presă recente arată că lucrările de modernizare au fost executate de o mână de firme.

Este vorba despre firma patroanei unei pensiuni din localitatea suceveană Pojorâta, de un dezvoltator local apropiat de managerul Vasile Rîmbu, de fostul preşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie Suceava, anchetat în trecut de DIICOT, şi de un constructor din Iaşi la firma căruia a lucrat edilul Mihai Chirica şi care i-a construit acestuia una dintre vile. 

Acestea sunt personajele care au modernizat în ultimii ani Spitalul judeţean de urgenţă "Sfântul Ioan cel Nou" din Suceava – potrivit unei monitorizări realizate de G4Media.ro pe baza SEAP (portalul guvernamental de transparenţă în achiziţii publice) şi a datelor de la Registrul Comerţului.

"21 octombrie 2019: contract de peste 1,7 milioane de euro fără TVA pentru construirea şi amenajarea laboratorului de medicină nucleară către firma Antramicons din localitatea Pojorâta, judeţul Suceava. Contractul a fost atribuit fără licitaţie, prin procedură simplificată de selecţie de oferte, însă a fost depusă doar oferta firmei câştigătoare", transmite sursa citată.

Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, firma Antramicons este deţinută de Liliana-Angelica Crăciunaş. Aceasta patronează şi pensiunea Perla Rarăului din Pojorâta. Ea a declarat pentru libertatea.ro că, deşi în acte apare drept proprietar al firmei Antramicons, în realitate, firma este deţinută de Mugurel Munteanu. 

Potrivit informaţiilor obţinute din surse locale, Mugurel Munteanu este un bărbat din Iaşi, actual partener de viaţă al Angelicăi Crăciunaş. Firma de construcţii a lui Munteanu câştigă contracte pe bandă rulantă cu primării conduse de primari PNL în judeţul Suceava, iar oamenii de afaceri locali suspectează că în spatele lui Mugurel Munteanu s-ar afla Gheorghe Flutur, preşedintele CJ Suceava. 

Monitorizarea G4 Media în legătură cu contractele de la Spitalul Judeţean Suceava a mai scos la iveală următoarele informaţii:

3 aprilie 2019: contract de aproape 880.000 de euro cu Antramicons pentru amenajarea subsolului pavilionului Secţiei Boli Infecţioase, atribuit tot prin procedură simplificată.

3 septembrie 2019: contract de peste 1 milion de euro pentru construcţia unui heliport pe terasa superioară a spitalului. Contractul a fost atribuit tot prin procedură simplificată către firma Loial Impex din localitatea Şcheia, judeţul Suceava. A fost, de asemenea, o singură ofertă depusă. De notat în context că managerul suspendat al Spitalului din Suceava, Vasile Rîmbu, locuieşte în Şcheia.

26 iunie 2019: contract de peste 4,4 milioane de euro pentru "amenajarea blocului operator cu 4 săli de operaţii, prin supraînălţarea corpului D" al spitalului, atribuit tot prin selecţie de oferte către firma Conest SA din Iaşi.

Compania Conesct SA este deţinută de omul de afaceri Viorel Cozma şi are mai multe contracte cu Primăria Iaşi. La Conest SA a lucrat ca inginer, înainte de a fi primar, Mihai Chirica, edilul din Iaşi. De altfel, Conest este şi firmă de casă a Primăriei Iaşi. De altfel, una dintre vilele din declaraţia lui de avere şi pentru care este verificat de ANI a fost construită de Conest SA.

Adevărul.ro 

Coronavirus. Țiganii sunt fără frică. Desant de poliție la Țăndărei. Orașul a intrat în carantină.



Nu avem nevoie de bonusul lui Iohannis! Avem nevoie de o lege clară. Urletul personalului medical către autorități. Dați mai departe!

Zeci de mii de cadre medicale din România au transmis o scrisoare deschisă Guvernului: Apelul disperat al personalului medical

Ioana Necula
 Europa FM
doctor medic spital

Zeci de mii de cadre medicale din România cer, într-o scrisoare deschisă adresată autorităţilor, o lege prin care copiii lor să aibă pensie de urmaş, în cazul în care vor muri la datorie, potrivit Mediafax.

În scrisoare, medici, asistente, infirmiere din România transmit că nu bonusul salarial promis de preşedintele Iohannis le va rezolva problemele.

Redăm scrisoarea semnată de Bogdan Tănase şi Letiţia Coriu - Alianţa Medicilor, Florin Chirculescu - Solidaritatea Sanitară, Iulian Pope - Sanitas, Ilie George - Promedica, Laura Zarafin - medic ATI spitalul Colentina.

„Scrisoare deschisă din partea salariaţilor din sănatate pentru toţi decidenţii

Dacă nu ni se vor da asigurari şi o lege clară, potrivit căreia copiii noştri (indiferent de vârsta acestora, aflaţi la studii sau încă sugari) vor avea asigurată toată viaţa pensie de urmaş in caz de deces, suntem foarte mulţi în situatia soţ/ soţie care lucrează in domeniul sănatăţii (medic - medic, asistent-asistent, medic - asistent , asistent - infirmieră şi toate celelalte combinaţii posibile) care ne rezervăm dreptul de a demisiona.

Citește și: Dan Barna: ‘Senatorii USR au votat din greșeală proiectul privind brățările electronice pentru deținuți’

Nu avem nevoie de bani in plus ca să muncim, să ne facem datoria. Este revoltător.

Avem nevoie de echipamente de protecţie, circuite corecte , camere de decontaminare la ieşirea din zona roşie şi mai ales avem dreptul să ne ştim copiii aflati în întreţinere la adăpost în caz de îmbolnăvire a părinţilor.

Echipamente corecte de protecţie înseamnă:

1) Pentru ATI şi specialităţi chirurgicale : mască FFP2 / FFP3, viziere, bonetă, PPE, cizme de cauciuc, două perechi de mănuşi chirurgicale

2) Pentru restul personalului din specialităţile medicale: Măşti FFP2/ FFP3, vizieră, bonetă, halat chirurgical impermeabil, două perechi de mănuşi si botoşi lungi.

Subliniem că toţi cei ce lucrăm în spitale (de la portar, brancardier şi până la medicii cei mai expuşi - ATI - işti, ORL - işti , infecţionişti, chirurgi) ne dorim să muncim în condiţii de deplină siguranţă, pentru că, odată infectaţi reprezentăm un pericol pentru colegii noştri, pacienţi si pentru toti cei cu care venim in contact.

Pericolul de a ne transforma în vectori este mare şi un singur infectat în spital ne poate infecta pe toţi, iar cei infectaţi nu pot folosi nimanui, nici măcar celor pe care ar trebui să ii trateze.

Ne întrebăm, rezolvă banii promişi problemele personalului medical? Evident nu. Ei se adresează unei presupuse nevoi financiare care nu există sau oricum este pe plan secund.

Toţi am cerut echipamente de protecţie, teste, circuite, protocoale şi nu am primit decât foarte puţin din toate acestea. Şi le cerem nu pentru că ne e teamă pentru noi, ci pentru că odată infectaţi suntem un pericol, o bombă cu ceas pentru pacienţi, pentru colegi şi, nu în ultimul rând, pentru familiile noastre. Asta vrem: siguranţă pentru toată lumea.

Nu este admisibil să avem protocoale pentru cei decedaţi şi nicio asigurare pentru urmaşii personalului din sătatate ce poate fi afectat de pandemie.

Nu suntem datori numai faţă de pacienţi, ci şi faţă de urmaşii noştri .

Citește și: Daniel Zamfir iese la rampă: Legea, pe masa lui Iohannis. Spun răspicat ce vom face!

Gasiţi soluţii viabile pentru ca toţi cei ce lucrăm in domeniul sanitar să o putem face protejati, în condiţii de siguranţă şi, dacă se poate, sustineţi-ne cu toate forţele ca să ne putem trata pacienţii si să fim sănătosi .

Fără INTELIGENŢĂ, CARACTER, LOIALITATE, ONESTITATE, DEONTOLOGIE, MERITOCRAŢIE, PROMOVARE DUPĂ CRITERII PROFESIONALE, nu vom reuşi să schimbăm nimic în acest sistem sanitar care aproape se prăbuşeşte şi care va fi măturat de pandemie.

România are aproape 500 de cadre medicale infectate cu noul coronavirus, o rată a îmbolnăvirilor de 16%, cea mai mare din toate ţările afectate de pandemia de Covid-19”.


Ce interese are Gorghiu?

Ana Birchall, acuzaţii dure referitoare la proiectul Alinei Gorghiu: „Un OUG 13, ascuns şi mai grav”

„Infracţiuni contra înfăptuirii justiţiei? Falsuri în înscrisuri? Infracţiuni electorale? Constituirea unui grup infracţional organizat? Infracţiunile contra sănătăţii publice, inclusiv cele nou introduse în Codul penal pentru prevenirea răspândirii coronavirusului? Serios? Pentru cine se vrea a fi această lege? Nu e ca şi cum celelalte infracţiuni prevăzute acolo ar fi mai puţin grave, dar le-am ales ca exemplu pe cele care se referă la flagelul care ne macină de ani buni şi care se numeşte CORUPŢIE! Acestea sunt infracţiunile cărora li se aplică proiectul de lege propus de d-na Alina Gorghiu, dacă trece", a declarat Ana Birchall.

 

Fostul ministru a opinat că este un proiect aberant şi va vota împotriva acestuia, "indiferent ce interese voi deranja prin acest lucru".

 

Iniţiativa liberalei Alina Gorghiu - care le-ar permite infractorilor condamnaţi la pedepse de până la 7 ani de închisoare să poată să-şi ispăşească pedeapsa la domiciliu - a trecut deja de Senat, iar acum merge la vot final în Camera Deputaţilor.

 

„Tabelul detaliat ca să se vadă clar aberaţia şi monstruozitatea acestei propuneri legislative! Un OUG 13, ascuns şi mai grav", a conchis Ana Birchall, fiind prezentat un tabel cu pedepsele pentru care s-ar aplica legea.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

Bine îi zici Paleologule!

VIDEO Theodor Paleologu, despre predica ÎPS Teodosie: „Sper ca Sfântul Sinod să aibă curajul de a se delimita de astfel de derapaje”

ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, spunea în cadrul unei slujbe ţinute la Catedrala Arhiepiscopală din Constanţa că: „Iată, numai bisericile sunt închise, celelalte instituţii primesc câte unul, la distanţă. Nădăjduim să găsim înţelegere, apropiindu-se cea mai mare sărbătoare, să o avem cu Lumină şi cu Sfânta Liturghie... Nădăjduim că vom fi îngăduiţi şi noi. Biserica este casa sufletelor noastre...Să ne rugăm şi Dumnezeu îi va îndupleca pe cei care ne-au silit să nu vă primim pe dumneavostră în biserică, să ne dea voie să deschidem bisericile... ".

Theodor Paleologu, diplomat şi fost ministru al Culturii, a scris pe pagina sa de Facebook , referitor la mesajul arhiepiscopului de Tomis, că „IPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, nădăjduieşte ca Bisericile să poată fi deschise pentru credincioşi în noaptea de Paşti, cu respectarea normelor de siguranţă medicală.

Mesajul vine în contextul în care ierarhul a observat că există alte locuri în societate unde cetăţenii sunt liberi să circule, respectând norme de siguranţă medicală, pentru prevenirea răspândirii coronavirusului.

Este extrem de nociv şi chiar iresponsabil să vorbeşti despre cei care ne-au silit să nu vă primim în biserici. Formularea vagă şi impersonală este deosebit de toxică. Cine sînt acei oameni răi? Care sînt intenţiile lor? Ce agendă urmăresc? Şi cum adică ne-au silit?

Sper ca Sfîntul Sinod să aibă înţelepciunea şi curajul de a se delimita ferm de astfel de derapaje care fac mult rău Bisericii Ortodoxe. Eu ştiu bine că majoritatea ierarhilor şi preoţilor au dat şi dau dovadă de responsabilitate, dar ajunge o măciucă la un car cu oale."

Pe aceeaşi temă:

VIDEO ÎPS Teodosie vrea ca bisericile să fie deschise în noaptea de Înviere: „Nădăjduim ca Sfânta Înviere să o facem împreună cu credincioşii“

Soluțiile Burduja

Planul pentru Romania (I). Temelia

De cand m-am intors in tara, acum mai bine de patru ani, aud zilnic expresii pe care nu le-am auzit niciodata in 12 ani de America. De altfel, sunt practic intraductibile in engleza. Citeste toate textele scrise de Sebastian Burduja pentru Ziare.com

Una este "merge si-asa", alta este "oricum nu se mai poate face nimic", iar preferata mea este "nu ne mai facem bine" (despre "ar fi fost prea frumos" am scris

cu alta ocazie

). Culmea e ca abia acum, in plina pandemie, avem oportunitatea sa ne facem bine.

Romania si lumea intreaga sunt la rascruce. Putem sa ridicam din umeri si sa lasam criza asta sa ne puna in genunchi definitiv sau putem sa folosim acest moment pentru a duce Romania acolo unde merita sa fie. Si poate sa fie. Cum? Printr-un salt in dezvoltare asa cum tara asta n-a mai facut din vremea in care s-a facut - generatia luminoasa a pasoptistilor si tot ceea ce a urmat dupa aceea (momentele 1859, 1877, 1918).

Va spun ca vom fi mai mult decat am fost vreodata si va voi explica foarte limpede cum vom face asta, intr-o serie de articole pe care o incep azi. Nu pretind ca detin adevarul absolut si nici ca am toate solutiile. Ma concentrez pe dezvoltarea economica, pentru ca asta am facut de ani de zile la Dalberg, Banca Mondiala si in tara. Ceea ce urmeaza e, inainte de toate, o chemare la dialog si apoi la actiune. Sa incepem.

De ce astazi nu-i ca maine

Aproape jumatate din populatia lumii se afla, in aceste zile,

sub diverse restrictii

impuse de autoritati in lupta impotriva pandemiei de COVID-19. Ce inseamna asta ca impact in economia globala? Imposibil de estimat cu precizie, dar vorbim de un impact pana la 10% din PIB in unele tari, iar unii experti merg pana la 15%. De neimaginat.

Cum va arata ziua de maine? Nimeni nu stie. Dar oare suntem pregatiti? Nu, dar putem fi. Una dintre lectiile pe care le-am invatat la Harvard Business School este ca in situatii de criza este normal sa nu ai raspunsuri la toate intrebarile si este sanatos sa recunosti asta. Ce conteaza insa cu adevarat este sa ai pus la punct un proces prin care sa testezi permanent ipoteze si sa gasesti solutii.

Romania - si, de altfel, fiecare tara care trece prin aceasta criza - are de facut doua lucruri mari si late. Primul, pe termen scurt: sa ia masurile urgente care salveaza vietile oamenilor...si modul lor de viata. Altfel spus, sa gaseasca toate caile prin care sa se bata cu virusul si sa salveze economia.

Expertii de la McKinsey spun ca se poate si ii cred.

Fara indoiala, masurile de salvare pe termen scurt sunt absolut necesare: statul injecteaza bani in economie, pentru a permite firmelor sa plateasca salariile, sa continue activitatea, iar oamenii sa poata sa traiasca decent, la un nivel salarial cat mai apropiat de ceea ce aveau inainte.

Vreau sa evit polemicile politice, dar voi spune asta: Guvernul Romaniei a adoptat unul dintre cele mai complete pachete de sprijin la nivel european, in conditiile in care a intrat in criza cu cele mai mari deficite gemene din UE (lista masurilor luate de Guvern pana acum poate fi

consultata aici

).

Al doilea lucru pe care trebuie sa il facem, mai putin urgent dar nu mai putin important: Romania trebuie sa fie pregatita pentru lumea de maine - lumea post-coronavirus. O lume despre care avem o singura certitudine momentan: va fi altfel.

Schimbarea ne poate surprinde in eterna ipostaza de "merge si-asa" sau ne putem pregati de pe-acum pentru a putea pleca in cursa din bloc-start, pentru ca alte state o fac si o vor face.

Perspectiva de termen mediu si lung trebuie separata, dar corelata cu raspunsurile pe termen scurt. Altfel spus, una este sa alergam dupa masti, ventilatoare si injectomate, de care avem nevoie pentru a salva vieti acum, alta este sa tragem aer in piept si sa (re) gandim economia romaneasca si modelul de dezvoltare in lumea post-COVID-19.

Aleg sa ma concentrez pe aceasta a doua dimensiune; am incredere ca cei care au grija de prima stiu ce fac si au cele mai bune intentii.

O criza aparte: ce traim si ce urmeaza. Probabil

Complexitatea crizei de astazi este fara precedent in istoria recenta. Economia inseamna suma tranzactiilor ei (vezi acest

clip explicativ fabulos de simplu, marca Ray Dalio

), iar tranzactiile se intampla cand cererea se "intalneste" cu oferta.

Avem azi o criza pe partea de oferta, determinata de faptul ca oamenii stau in case, nu mai produc la fel ca inainte, iar lanturile de aprovizionare sunt complet bulversate. Intr-o lume integrata, in care aproape fiecare produs final este compus din parti produse in alte piete (pentru ca asa e mai eficient), orice ruptura in lant genereaza lipsa produsului final.

Daca oamenii stau acasa, veniturile lor scad, la fel si consumul lor. Da, pe termen scurt dam iama in alimente si medicamente, dar cati semeni de-ai nostri isi pun astazi problema sa cumpere o masina noua, sa investeasca intr-un apartament sau sa plece intr-o vacanta?

Scazand cererea, productia scade si mai mult, iar firmele isi restrang activitatea pentru ca nu au suficiente intrari pentru a acoperi salarii, chirii, investitii. Deci dau oameni afara, ceea ce reduce si mai mult veniturile disponibile pentru consum, ceea ce determina o noua scadere cererii, apoi a ofertei si tot asa.

Riscam, asadar, o spirala a mortii, din care putem iesi doar prin interventii guvernamentale masive, dar destepte. Sigur, exista varianta ca si aceasta e doar o criza "in V", gen SARS 2003 sau H2N2 1957-1958, cu o revenire economica la fel de brusca precum scaderea. Dar mintile luminate ale lumii ne avertizeaza deja sa fim mai prudenti in asteptari.

3 dileme, o singura cale

Romania are la indemana solutii de dezvoltare,

cu un cocktail de responsabilitate, solidaritate si creativitate

. Le voi aborda pe larg in urmatoarele episoade.

Ca preview, din Planul pentru Romania nu pot sa lipseasca cateva dimensiuni vitale pentru economie:

(i) digitalizare (in salturi, mai ales in sectorul public si in finantele tarii, dar si in mediul privat);

(ii) investitii masive in infrastructura, in stilul Planului Marshall, adaptat sec. XXI, dar cu un calendar de implementare accelerat si proceduri mult simplificate;

(iii) diaspora acasa (multi dintre romanii intorsi acasa in actuala conjunctura trebuie pastrati si valorificati, ca resursa strategica).

Pana atunci, Romania - si lumea intreaga - trebuie sa rezolve trei dileme. Sunt tot atatea alegeri si nu avem voie sa gresim.

Prima dilema:

democratie sau autocratie? Raspuns: democratie si punct. E tentant sa cadem in capcana propagandei care serveste modelul unor tari cu mana forte, care au trecut, chipurile, peste criza coronavirus. Daca au trecut sau nu, si cu cate sacrificii, numai ei stiu.

Singura varianta pe care Romania o are este sa salveze vieti, dar sa nu-si piarda sufletul (adica libertatea oamenilor) in acest proces.

Asta nu inseamna ca nu ar trebui considerate masuri exceptionale de tipul monitorizarii permanente a celor care sunt in izolare/carantina. Dar grija mare cu pianul pe scari. Ronald Reagan spunea bine: "Prima datorie a statului este sa-si protejeze cetatenii, dar nu sa le controleze viata".

A doua dilema:

deschidere sau izolare? Raspuns: deschidere sau moarte sigura. Tarile care gasesc in izolationism solutia salvatoare fac cea mai mare greseala. Problemele globale necesita raspunsuri globale.

In fapt, Romania ar trebui sa militeze pentru o Europa mai puternica, pentru un parteneriat si mai strans cu SUA si pentru mecanisme multilaterale functionale. Imaginati-va o lume in care statele ar fi cooperat pe bune, de la primele semne ale pandemiei.

Si-ar fi alocat resurse in mod eficient, ar fi impartit personal medical si know-how, mai ales ca virusul s-a extins in etape, deci unele state au avut mai mult timp de pregatire decat altele.

Cateva cifre. Peste 80% din exporturile Romaniei in 2019 au mers catre alte state europene. Peste 22% in Germania, peste 11% in Italia si aproape 7% in Franta - toate trei tari profund afectate astazi de pandemie. Suntem condamnati sa reusim impreuna.

Si avem si cateva instrumente puse la dispozitie la nivel european, pe care le putem activa: "granturi" directe (

peste 3 miliarde de euro

din pre-finantari si co-finantari aferente fondurilor structurale); imprumuturi garantate (BEI lucreaza la un

fond pan-european de garantare

, de cateva zeci miliarde de euro, cu potential de ridicare de fonduri de peste 200 de miliarde); scheme mai flexibile de ajutor de stat, aprobate in timp record de Comisia Europeana (si Romania va beneficia de acest cadru nou);

achizitii centralizate

la nivel european de echipamente vitale in lupta cu pandemia de COVID-19 (inclusiv Romania beneficiaza); si multe altele.

In lumea post-coronavirus, locul Romaniei ramane in UE si alaturi de SUA, drept garanti ai securitatii si prosperitatii noastre. Atentie: asta nu inseamna ca nu putem sa ne jucam mult mai bine cartile in acest cadru.

Oportunitatile pe care le avem prin apartenenta la aceste cluburi - si altele in pregatire, de ex. OCDE - sunt imense, dupa cum sunt si riscurile unui eventual viraj spre Est.

Din nou, aici avem de lupta cu o masina de propaganda bine pusa la punct si generos finantata, care nu trebuie subestimata.

A treia dilema:

responsabilitate sau resemnare? Raspuns: responsabilitate. Sa fie clar pentru toata lumea: nu vom iesi din situatia asta daca nu suntem dispusi sa punem osul la treaba. Toti, impreuna. "Statul" suntem noi, iar "statul" nu da nimic de la el, ci da din buzunarele noastre, care au si ele un spatiu finit (si tot mai mic).

E usor sa asteptam de la stat sa ne dea, dar fiecare dintre noi avem responsabilitatea sa facem - sa urmam un program de pregatire profesionala, sa ne adaptam modelul de business, sa devenim mai productivi etc.

M-a intristat recent un prieten: "Ce vor romanii? Sa castige cat mai mult si sa lucreze cat mai putin". Nu sunt de acord cu asta. Viata nu se reduce la bani, iar de muncit se poate munci cu drag, mai ales cand ai un scop in care crezi. Si un plan.

Nicolae Steinhardt spunea la mijlocul secolului trecut: "De ce ii este omului de astazi foame? De iubire si de sens." Mai adevarat azi in vremea molimei decat oricand. De iubire, pentru ca nici nu ne mai putem strange in brate familia sau prietenii. De sens, pentru ca ne-am dat seama in aceste momente de cumpana - sau ar fi trebuit sa ne dam seama - ca sensul vietii nu e fericirea, ci responsabilitatea fiecaruia de a cauta, de a alege si de a(-si) implini un sens.

Pe larg, ne explica de ce Viktor Frankl in magistrala sa carte "Omul in cautarea sensului vietii". Pe scurt si pe toate canalele moderne (YouTube, Twitter etc.) ne explica

Jordan Peterson

, fost profesor de la Harvard, care a pornit anul trecut o incredibila miscare globala de constientizare si asumare a responsabilitatii individuale.

Va urma

Sunt convins ca traim cele mai importante momente ale ultimelor decenii. Avem sansa sa facem parte dintr-o generatie privilegiata, pentru ca ceea ce facem acum va schimba soarta Romaniei - intr-o directie sau alta.

Suntem asadar chemati si condamnati sa reusim. Pe termen scurt, trebuie salvate vieti si economia. Vital, dar insuficient. Urmeaza ziua de maine, iar Romania trebuie sa plece din bloc-start in noua economie post-coronavirus. Pentru asta are nevoie de un Plan.

Deocamdata, am stabilit contextul si am pus temelia, care sta pe trei piloni nenegociabili: democratie, deschidere, responsabilitate. Va urma.

Sebastian Burduja este doctor in economie si antreprenor. Secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice, Vicepresedinte PNL si Presedinte PNL Sector 1. A lucrat ca expert in dezvoltare la Banca Mondiala in Washington D.C. si a fost consultant al Dalberg, companie specializata in proiecte de tara.
Co-fondator si presedinte de onoare al Ligii Studentilor Romani din Strainatate si membru fondator al Fundatiei CAESAR. Autorul cartii "Intre speranta si deziluzie. Democratie si anticoruptie in Romania postcomunista" (Curtea Veche, 2016).
Doctor in economie (summa cum laude, ASE Bucuresti), dublu masterat Harvard Business School si Harvard Kennedy School of Government, licentiat cu onoruri si merite deosebite al universitatii Stanford.

Despre ce vrei sa Planul pentru Romania (I). Temelia


De cand m-am intors in tara, acum mai bine de patru ani, aud zilnic expresii pe care nu le-am auzit niciodata in 12 ani de America. De altfel, sunt practic intraductibile in engleza. Citeste toate textele scrise de Sebastian Burduja pentru Ziare.com
Una este "merge si-asa", alta este "oricum nu se mai poate face nimic", iar preferata mea este "nu ne mai facem bine" (despre "ar fi fost prea frumos" am scris

cu alta ocazie
). Culmea e ca abia acum, in plina pandemie, avem oportunitatea sa ne facem bine.

Romania si lumea intreaga sunt la rascruce. Putem sa ridicam din umeri si sa lasam criza asta sa ne puna in genunchi definitiv sau putem sa folosim acest moment pentru a duce Romania acolo unde merita sa fie. Si poate sa fie. Cum? Printr-un salt in dezvoltare asa cum tara asta n-a mai facut din vremea in care s-a facut - generatia luminoasa a pasoptistilor si tot ceea ce a urmat dupa aceea (momentele 1859, 1877, 1918).

Va spun ca vom fi mai mult decat am fost vreodata si va voi explica foarte limpede cum vom face asta, intr-o serie de articole pe care o incep azi. Nu pretind ca detin adevarul absolut si nici ca am toate solutiile. Ma concentrez pe dezvoltarea economica, pentru ca asta am facut de ani de zile la Dalberg, Banca Mondiala si in tara. Ceea ce urmeaza e, inainte de toate, o chemare la dialog si apoi la actiune. Sa incepem.

De ce astazi nu-i ca maine
Aproape jumatate din populatia lumii se afla, in aceste zile,

sub diverse restrictii
impuse de autoritati in lupta impotriva pandemiei de COVID-19. Ce inseamna asta ca impact in economia globala? Imposibil de estimat cu precizie, dar vorbim de un impact pana la 10% din PIB in unele tari, iar unii experti merg pana la 15%. De neimaginat.

Cum va arata ziua de maine? Nimeni nu stie. Dar oare suntem pregatiti? Nu, dar putem fi. Una dintre lectiile pe care le-am invatat la Harvard Business School este ca in situatii de criza este normal sa nu ai raspunsuri la toate intrebarile si este sanatos sa recunosti asta. Ce conteaza insa cu adevarat este sa ai pus la punct un proces prin care sa testezi permanent ipoteze si sa gasesti solutii.

Romania - si, de altfel, fiecare tara care trece prin aceasta criza - are de facut doua lucruri mari si late. Primul, pe termen scurt: sa ia masurile urgente care salveaza vietile oamenilor...si modul lor de viata. Altfel spus, sa gaseasca toate caile prin care sa se bata cu virusul si sa salveze economia.

Expertii de la McKinsey spun ca se poate si ii cred.
Fara indoiala, masurile de salvare pe termen scurt sunt absolut necesare: statul injecteaza bani in economie, pentru a permite firmelor sa plateasca salariile, sa continue activitatea, iar oamenii sa poata sa traiasca decent, la un nivel salarial cat mai apropiat de ceea ce aveau inainte.

Vreau sa evit polemicile politice, dar voi spune asta: Guvernul Romaniei a adoptat unul dintre cele mai complete pachete de sprijin la nivel european, in conditiile in care a intrat in criza cu cele mai mari deficite gemene din UE (lista masurilor luate de Guvern pana acum poate fi

consultata aici
).

Al doilea lucru pe care trebuie sa il facem, mai putin urgent dar nu mai putin important: Romania trebuie sa fie pregatita pentru lumea de maine - lumea post-coronavirus. O lume despre care avem o singura certitudine momentan: va fi altfel.

Schimbarea ne poate surprinde in eterna ipostaza de "merge si-asa" sau ne putem pregati de pe-acum pentru a putea pleca in cursa din bloc-start, pentru ca alte state o fac si o vor face.

Perspectiva de termen mediu si lung trebuie separata, dar corelata cu raspunsurile pe termen scurt. Altfel spus, una este sa alergam dupa masti, ventilatoare si injectomate, de care avem nevoie pentru a salva vieti acum, alta este sa tragem aer in piept si sa (re) gandim economia romaneasca si modelul de dezvoltare in lumea post-COVID-19.

Aleg sa ma concentrez pe aceasta a doua dimensiune; am incredere ca cei care au grija de prima stiu ce fac si au cele mai bune intentii.

O criza aparte: ce traim si ce urmeaza. Probabil
Complexitatea crizei de astazi este fara precedent in istoria recenta. Economia inseamna suma tranzactiilor ei (vezi acest

clip explicativ fabulos de simplu, marca Ray Dalio
), iar tranzactiile se intampla cand cererea se "intalneste" cu oferta.

Avem azi o criza pe partea de oferta, determinata de faptul ca oamenii stau in case, nu mai produc la fel ca inainte, iar lanturile de aprovizionare sunt complet bulversate. Intr-o lume integrata, in care aproape fiecare produs final este compus din parti produse in alte piete (pentru ca asa e mai eficient), orice ruptura in lant genereaza lipsa produsului final.

Daca oamenii stau acasa, veniturile lor scad, la fel si consumul lor. Da, pe termen scurt dam iama in alimente si medicamente, dar cati semeni de-ai nostri isi pun astazi problema sa cumpere o masina noua, sa investeasca intr-un apartament sau sa plece intr-o vacanta?

Scazand cererea, productia scade si mai mult, iar firmele isi restrang activitatea pentru ca nu au suficiente intrari pentru a acoperi salarii, chirii, investitii. Deci dau oameni afara, ceea ce reduce si mai mult veniturile disponibile pentru consum, ceea ce determina o noua scadere cererii, apoi a ofertei si tot asa.

Riscam, asadar, o spirala a mortii, din care putem iesi doar prin interventii guvernamentale masive, dar destepte. Sigur, exista varianta ca si aceasta e doar o criza "in V", gen SARS 2003 sau H2N2 1957-1958, cu o revenire economica la fel de brusca precum scaderea. Dar mintile luminate ale lumii ne avertizeaza deja sa fim mai prudenti in asteptari.

3 dileme, o singura cale
Romania are la indemana solutii de dezvoltare,

cu un cocktail de responsabilitate, solidaritate si creativitate
. Le voi aborda pe larg in urmatoarele episoade.

Ca preview, din Planul pentru Romania nu pot sa lipseasca cateva dimensiuni vitale pentru economie:

(i) digitalizare (in salturi, mai ales in sectorul public si in finantele tarii, dar si in mediul privat);

(ii) investitii masive in infrastructura, in stilul Planului Marshall, adaptat sec. XXI, dar cu un calendar de implementare accelerat si proceduri mult simplificate;

(iii) diaspora acasa (multi dintre romanii intorsi acasa in actuala conjunctura trebuie pastrati si valorificati, ca resursa strategica).

Pana atunci, Romania - si lumea intreaga - trebuie sa rezolve trei dileme. Sunt tot atatea alegeri si nu avem voie sa gresim.

Prima dilema:
democratie sau autocratie? Raspuns: democratie si punct. E tentant sa cadem in capcana propagandei care serveste modelul unor tari cu mana forte, care au trecut, chipurile, peste criza coronavirus. Daca au trecut sau nu, si cu cate sacrificii, numai ei stiu.

Singura varianta pe care Romania o are este sa salveze vieti, dar sa nu-si piarda sufletul (adica libertatea oamenilor) in acest proces.

Asta nu inseamna ca nu ar trebui considerate masuri exceptionale de tipul monitorizarii permanente a celor care sunt in izolare/carantina. Dar grija mare cu pianul pe scari. Ronald Reagan spunea bine: "Prima datorie a statului este sa-si protejeze cetatenii, dar nu sa le controleze viata".

A doua dilema:
deschidere sau izolare? Raspuns: deschidere sau moarte sigura. Tarile care gasesc in izolationism solutia salvatoare fac cea mai mare greseala. Problemele globale necesita raspunsuri globale.

In fapt, Romania ar trebui sa militeze pentru o Europa mai puternica, pentru un parteneriat si mai strans cu SUA si pentru mecanisme multilaterale functionale. Imaginati-va o lume in care statele ar fi cooperat pe bune, de la primele semne ale pandemiei.

Si-ar fi alocat resurse in mod eficient, ar fi impartit personal medical si know-how, mai ales ca virusul s-a extins in etape, deci unele state au avut mai mult timp de pregatire decat altele.

Cateva cifre. Peste 80% din exporturile Romaniei in 2019 au mers catre alte state europene. Peste 22% in Germania, peste 11% in Italia si aproape 7% in Franta - toate trei tari profund afectate astazi de pandemie. Suntem condamnati sa reusim impreuna.

Si avem si cateva instrumente puse la dispozitie la nivel european, pe care le putem activa: "granturi" directe (

peste 3 miliarde de euro
din pre-finantari si co-finantari aferente fondurilor structurale); imprumuturi garantate (BEI lucreaza la un

fond pan-european de garantare
, de cateva zeci miliarde de euro, cu potential de ridicare de fonduri de peste 200 de miliarde); scheme mai flexibile de ajutor de stat, aprobate in timp record de Comisia Europeana (si Romania va beneficia de acest cadru nou);

achizitii centralizate
la nivel european de echipamente vitale in lupta cu pandemia de COVID-19 (inclusiv Romania beneficiaza); si multe altele.

In lumea post-coronavirus, locul Romaniei ramane in UE si alaturi de SUA, drept garanti ai securitatii si prosperitatii noastre. Atentie: asta nu inseamna ca nu putem sa ne jucam mult mai bine cartile in acest cadru.

Oportunitatile pe care le avem prin apartenenta la aceste cluburi - si altele in pregatire, de ex. OCDE - sunt imense, dupa cum sunt si riscurile unui eventual viraj spre Est.

Din nou, aici avem de lupta cu o masina de propaganda bine pusa la punct si generos finantata, care nu trebuie subestimata.

A treia dilema:
responsabilitate sau resemnare? Raspuns: responsabilitate. Sa fie clar pentru toata lumea: nu vom iesi din situatia asta daca nu suntem dispusi sa punem osul la treaba. Toti, impreuna. "Statul" suntem noi, iar "statul" nu da nimic de la el, ci da din buzunarele noastre, care au si ele un spatiu finit (si tot mai mic).

E usor sa asteptam de la stat sa ne dea, dar fiecare dintre noi avem responsabilitatea sa facem - sa urmam un program de pregatire profesionala, sa ne adaptam modelul de business, sa devenim mai productivi etc.

M-a intristat recent un prieten: "Ce vor romanii? Sa castige cat mai mult si sa lucreze cat mai putin". Nu sunt de acord cu asta. Viata nu se reduce la bani, iar de muncit se poate munci cu drag, mai ales cand ai un scop in care crezi. Si un plan.

Nicolae Steinhardt spunea la mijlocul secolului trecut: "De ce ii este omului de astazi foame? De iubire si de sens." Mai adevarat azi in vremea molimei decat oricand. De iubire, pentru ca nici nu ne mai putem strange in brate familia sau prietenii. De sens, pentru ca ne-am dat seama in aceste momente de cumpana - sau ar fi trebuit sa ne dam seama - ca sensul vietii nu e fericirea, ci responsabilitatea fiecaruia de a cauta, de a alege si de a(-si) implini un sens.

Pe larg, ne explica de ce Viktor Frankl in magistrala sa carte "Omul in cautarea sensului vietii". Pe scurt si pe toate canalele moderne (YouTube, Twitter etc.) ne explica

Jordan Peterson
, fost profesor de la Harvard, care a pornit anul trecut o incredibila miscare globala de constientizare si asumare a responsabilitatii individuale.

Va urma
Sunt convins ca traim cele mai importante momente ale ultimelor decenii. Avem sansa sa facem parte dintr-o generatie privilegiata, pentru ca ceea ce facem acum va schimba soarta Romaniei - intr-o directie sau alta.

Suntem asadar chemati si condamnati sa reusim. Pe termen scurt, trebuie salvate vieti si economia. Vital, dar insuficient. Urmeaza ziua de maine, iar Romania trebuie sa plece din bloc-start in noua economie post-coronavirus. Pentru asta are nevoie de un Plan.

Deocamdata, am stabilit contextul si am pus temelia, care sta pe trei piloni nenegociabili: democratie, deschidere, responsabilitate. Va urma.

Sebastian Burduja este doctor in economie si antreprenor. Secretar de stat in Ministerul Finantelor Publice, Vicepresedinte PNL si Presedinte PNL Sector 1. A lucrat ca expert in dezvoltare la Banca Mondiala in Washington D.C. si a fost consultant al Dalberg, companie specializata in proiecte de tara.
Co-fondator si presedinte de onoare al Ligii Studentilor Romani din Strainatate si membru fondator al Fundatiei CAESAR. Autorul cartii "Intre speranta si deziluzie. Democratie si anticoruptie in Romania postcomunista" (Curtea Veche, 2016).
Doctor in economie (summa cum laude, ASE Bucuresti), dublu masterat Harvard Business School si Harvard Kennedy School of Government, licentiat cu onoruri si merite deosebite al universitatii Stanford.
Despre ce vrei sa scriem? 

vineri, 3 aprilie 2020

Schimbare dar să o știm și noi.

Cum suna Schimbarea?

Intr-un articol aparut pe 20 martie 2020 in Foreign Policy, Stephen Walt spunea ca la sfarsitul acestei pandemii lumea nu va mai fi la fel: va fi mai putin prospera, mai putin deschisa si mai putin libera. La randul sau, Jan Zileonka se temea zilele trecute - si pe buna dreptate - de reinvierea nationalismelor europene si blocarea proiectului european. Citeste toate textele scrise de Andrei Taranu pentru Ziare.com

Stau lucrurile atat de rau in lume si pe batranul continent? Daca te uiti la ce se intampla in Ungaria zilele astea si la raspunsul extrem de discret al Uniunii Europene, da!, lucrurile arata rau de tot. Daca te uiti, insa, la extraordinara schimbare de paradigma economica mondiala, cu state care accepta criza economica in lupta cu criza epidemica ai putea spune ca, de fapt, lucrurile se schimba inspre bine in lumea civilizata. Si de aici am putea sa punem intrebarea care ne framanta pe toti zilele acestea: cum va arata lumea dupa SARS.CoV2 (COVID19 sau coronavirus)? Si a doua intrebare: Este, in realitate, lumea pregatita sa se schimbe?

Daca ne uitam in Europa Centrala si de Est, schimbarea - in rau - a inceput mai de multa vreme, epidemia doar a accelerat lucrurille inspre suprimarea libertatilor cetatenesti. Ungaria lui Viktor Orban a inceput acest proces de dematantelare a democratiei liberale inca din 2013, prin schimbarea constitutionala si mai tarziu a legilor electorale care au impus o democratie iliberala ce a limitat libertatea presei (direct sau indirect), a blocat participarea cetateneasca sau a facut presiuni asupra societatii civile prin legi asemanatoare cu cele din Rusia lui Putin.

Nici atunci structurile politice ale Uniunii Europene nu au facut mare lucru: au atentionat, au deplans, au amenintat cu articolul 7, dar banii de coeziune au continuat sa vina - si Ungaria sa ii atraga - domnul Orban a participat si a votat la toate Consiliile UE, iar marile firme germane de automobile au facut investititii record in Ungaria, fara sa chestioneze foarte mult problematica democratica, a statului de drept sau a coruptiei.

Zilele trecute (mai exact luni 30 martie), Primul Ministru Orban s-a asigurat ca poate conduce prin decret si ordonanata de urgenta, Parlamenul Maghiar oferindu-i pe termen nedeterminat - din motive de criza epidemica - intreaga putere politica. Acesta poate pedepsi jurnalisti daca se va considera ca raspandesc stiri neconforme cu realitatea (totdeauna mi-au placut eufemismele limbajului politic), poate pedepsi cetatenii care nu se supun si a incercat (si partial a reusit) sa inchida granitele tarii cu toate statele Uniunii Europene si cu Ucraina. Cu exceptia unei firave critici din partea Comisarului European pentru Justitie, Didier Ryenders - care a spus ca va analiza (?) - nici o voce de anvergura nu a luat pozitie impotriva faptului ca Viktor Orban a recurs la dictatura fatisa (

The Economist: How Hungary's leader, Viktor Orban, gets away with it

)

Avem deci prima dictatura permisa in Uniunea Europeana de Uniunea Europeana.

Cate state din blocul comunitar vor accesa aceasta optiune? Sa speram ca nu foarte multe, desi derapaje de la democratia participativ liberala vor mai exista, fara indoiala.

Joi, 2 aprilie, Primul Ministru al Romaniei, Ludovic Orban, a renuntat prin OUG 34/2020 la transparenta decizionala - adica la dialogul social, cu mediul de afaceri etc. Alte state - Franta, Marea Britanie - au amanat alegerile locale si e foarte probabil ca si Romania sa o faca. Din contra, Presedintele Poloniei, Andrej Duda, ar vrea ca alegerile prezidentiale sa se tina la termen (in mai anul curent) pentru ca sondajele il crediteaza cu peste 50% sanse de castig. Nu acelasi lucru se intampla, insa,

in SUA, unde se inmultesc vocile privind o posibila decalare a alegerilor prezidentiale din noiembrie 2020.

Imaginile cele mai teribile au venit din Italia, a opta economie a lumii, care au semanat mai degraba cu cele din statele esuate: mii de oameni lasati pur si simplu sa moara pentru ca spitalele nu erau capabile sa ii mai interneze, familii intregi care au ajuns in foamete si care ajung sa cerseasca pe strazi in fata magazinelor alimentare, siruri nesfarsite de camioane militare ce cara sicrie spre cimitire si crematorii si cifre imense de persoane infectate, blocate in case aproape fara nici un sprijin.

Raspunsul si scuzele doamnei von der Leyen au venit prea tarziu, si pentru moment fara nici un efect practic. Softpower-ul chinez (adica exercitiul de imagine prin trimiterea de medici si materiale) si-a atins tinta si a mai generat un val de critici italiene la adresa UE. Nu discutam aici ce calitate au materialele medicale chinezesti sau cat au trimis state europene particular, ci de faptul ca Italia l-a votat masiv pe Salvini la ultimele alegeri regionale si al sau program suveranist, iar blocajele UE ii vor servi pe mai departe de munitie electorala. Populismul suveranist si eurosceptic vor inflori (daca nu a dat deja rod) in Italia, al carui guvern are ca partid majoritar un alt partid populist de protest cum e Movimiento Cinque Stelle. Asa ca teza lui Jan Zileonka nu se aplica doar statelor din Europa Centrala si de Est, ci si Italiei in egala masura.

Parerea mea este ca inca nu este totul pierdut pentru Uniunea Europeana, totusi. Mai are un teren de joc: cel economic. Intreaga lume isi va reveni greu dupa acest accident epidemic din punctul de vedere al economiei. Statele Unite anunta un varf al somajului de 47 de milioane de angajati - adica aproape o sesime din populatia SUA, ceea ce va face ca piata americana - cea mai bogata de pe planeta - sa se contracte atat de mult incat degeaba isi vor porni mai devreme motoarele alte economii (cea chineza, de exemplu) pentru ca cererea va fi extrem de mica.

Sistemul economic european este mult diferit de cel american fiind, totusi, mult mai social. Iar aici Uniunea are un avantaj, cred eu - acela al unui redemaraj mai linistit, care sa nu genereze socuri sociale prea mari. Pentru ca spre deosebire de criza din 2007 singurul lucru care nu lipseste acum sunt banii. Toata lumea anunta ca se vor da bani si se va tipari moneda astfel incat statele sa isi protejeze populatia si economia. Banca Centrala Europeana, prin vocea presedintei sale Christine Lagarde, anunta pe 19 martie ca pregateste un pachet de 750 de milarde de euro pe langa cei 120 de miliarde deja lansati penru a combate efectele economice ale coronavirusului si are o rezerva de 3.000 de miliarde pentru acelasi scop. Iar aceasta declaratie a calmat mult mai mult pietele decat mia de dolari oferita de Trump tuturor cetatenilor americani.

Acum Uniunea Europeana poate, intr-adevar, sa isi dovedeasca interesul si apropierea de cetatenii sai europeni, indiferent de cetatenia lor nationala. Sigur, raspunsul lui Mark Rutte (premierul Olandei) si al cancelarei Merkel la cererile Italiei, Spaniei (statele cele mai lovite acum) sustinute de Franta (si ea greu incercata) nu au fost foarte incurajatoare. Toate acestea cereau eurobonduri pentru a putea sa isi salveze economiile nationale pe speze europene si pentru a imparti datoria cu toate celelalte state membre ale eurozonei (si din punctul meu de vedere la asta foloseste moneda unica, ca de aia e unica).

Raspunsul Ursulei von der Leyen este esential acum, dupa scuzele adresate Italiei: acum va trebui sa arate daca este Comisarul Sef al Europei sau doar al Germaniei si daca nationalismele diverse (economice sau etnice) pot fi invinse de solidaritatea europeana a unei structuri politice si birocratice solide.

Cred ca acest mic excurs de realitate imediata este ncesar pentru a vedea cum putem sa privim in viitor: cu optimism sau cu pesimism, in functie de increderea pe care o avem si in cine. Ceea ce stim sigur este ca oricum vom privi la acest viitor acesta are niste date certe: niste decizii vor trebui sa fie luate si cat de curand.

Toate acele lucruri care generau pasiuni in grupurile largi precum fotbalul, arta, concertele rock sau de opera, nuntile si serviciile religioase au fost fortate sa ia o pauza. La fel si politica, europeana sau domestica. Doar ca aceasta pauza - neasteptata si greu de inteles pentru cei mai multi - se va termina la un moment dat. Vom putea sa revenim in aceleasi conditii la viata si pasiunile noastre anterioare atat de usor? Si mai ales la vechile pasiuni politice?

Si aici vine cea de a doua intrebare: Este, in realitate, lumea pregatita sa se schimbe?

Psihologia sociala ne arata ca grupurile sociale sunt destul de inertiale si ca schimbarea sociala (si, de ce nu?, si cea personala) nu e o treaba deloc usoara. Daca la nivel personal, un strop de vointa poate misca cumva si candva lucrurile, la nivel social, vointa nu ajuta la nimic, ci doar cooperarea. Voluntarismul fascist si developmentalismul comunist au esuat pentru ca telurile nationale sau universale se opresc in fata interesului individual, oricare ar fi acesta, ca degeaba urmaresti sa faci o scietate mai buna sau mai dreapta, daca fix atunci te indragostesti sau ti-e foame - telul poate sa mai astepte. Schimbarea de paradigma sociala este un proces indelungat si cu o multitudine de meandre, in conditii normale.

Ceea ce s-a schimbat - intai mai greu si apoi tot mai repede - a fost mediul social si economic, ceea ce a determinat si schimbari, in final, la nivel politic. Accesul la un alt spatiu cultural, economic si de valori a produs mai multa dorinta de schimbare decat toate sfaturile si incercarile de politici publice care sa determine schimbarea.

Doar crizele (personale sau de grup) determina schimbarea, pentru ca ele presupun necesitatea vointei. Ori acum traim, fara indoiala, o criza. O criza neasteptata, globala si extrem de dezagreabila - pentru ca ne pune pe toti intr-o situatie exceptionala: am vrea, dar nu putem, am face, dar nu avem cum. Homo Faber trebuie sa se imprieteneasca cu Ganditorul (de la Hamangia sau al lui Rodin). Asa ca daca va fi o schimbare, ea va presupune ca lumea crizei sa faca loc lumii cooperarii.

Dar oare va fi posibil?

Andrei Taranu este profesor universitar dr la Facultatea de Stiinte Politice din cadrul SNSPA si profesor asociat la Universitatea Federico II Napoli, Dipartimento di Scienze Politiche. Interesat de doctrine si ideologii politice, in special de populism si partide iliberale. Despre ce vrei sa scriem?

Frica

Frica – mod de întrebuințare

Specialiștii susțin că 90% din fricile oamenilor sînt imaginare și doar 10% sînt reale. Procentele pot fi discutabile, dar e cert că fricile imaginare sînt substanțial mai numeroase decît cele generate de realitate. Și tot ei spun, în cea mai mare parte psihologi și antropologi, că cele mai multe din fricile adulților își au originea în copilărie. Cea mai cuprinzătoare este frica de ziua de mîine, de aceea ne și încurajează cei din jurul nostru cu predicții de genul „noaptea e un bun sfetnic“ sau „și mîine va fi o zi.“ Frica de boală, frica de un cutremur devastator, frica de a fi judecat de către ceilalți (președintele Iohannis tocmai a retras Spitalului Județean de Urgență Suceava, focarul infectării cu COVID-19, Ordinul „Meritul Sanitar" în grad de Cavaler conferit anul trecut), frica de a rămîne singuri pe lume, pe care nu o poartă cu ei doar bătrînii, frica de a merge la medic pentru a nu afla un verdict necruțător, frica să nu ne fie frică, toate acestea și, desigur, frica de moarte ne locuiesc și ne devorează la momentul potrivit.

Bolile psihice și, în mod special, depresiile, sînt deseori efecte ale fricii imaginare, nedefinite, necauzate de nimic și care se abat asupra persoanelor firave sau, dimpotrivă, asupra coloșilor ce imaginează o realitate care nu poartă încă un nume. Mă refer aici la marii artiști ai tuturor timpurilor – aceste teribile întîmplări schizoide ale nașterii –, la aceia care trăiesc aparentul paradox cîtă luciditate, atîta dramă versus cîtă imaginație, atîta dramă.

Există o categorie de suboameni, borfașii, care nu sînt atinși de depresii sau de alte boli psihice, mai puțin mitomania, pentru că de la cei care fură un portofel în autobuz pînă la gulerele albe care dau tunuri de milioane de euro, toți operează cu o frică reală, aceea a cătușelor și a celulei. Cum își țin în frîu frica borfașii de toate speciile, de la interlopi la politicieni, bancheri, funcționari, inspectori, directori din toate domeniile, profesori, medici, polițiști, preoți? Răspunsul e unul singur: prin zornăitul stăruitor al arginților. Iar cînd arginții sînt atît de mulți încît nu le mai știu numărul, prin setea bolnavă de putere a acestor purtători ai virusului dezumanizării.

Numărul cazurilor de infectare cu COVID-19 în lume a depășit un milion, iar numărul morților a trecut de cincizeci de mii. Un sfert din cei infectați sînt înregistrați în SUA. Nu știm cîte vieți vor mai fi puse în pericol de acum pînă nu se știe cînd și cîți vom mai muri dintre noi. Dar știm că cei infectați cu virusul dezumanizării este de ordinul sutelor de milioane. Și că viețile nu le sînt puse în pericol, pentru că ei sînt viii morți ai planetei. În România, pe lîngă indivizii de ordinul zecilor de mii care stau pe milioane de euro și nu donează un cent spitalelor, bătrînilor neajutorați, persoanelor cu dizabilități, copiilor rămași orfani în urma dezastrului provocat de virusul care ucide, sînt și persoane, companii sau universități care au venit în sprijinul vieții prin donații în special către spitale, unde lipsa echipamentului de protecție este de multe ori cauzatoare de moarte. Racilele din sistemul nostru medical nu se regăsesc însă doar în lipsa mănușilor și a măștilor de protecție – de altfel, lipsa acestora este cauzată și de obiceiul împămîntenit al cadrelor medicale, în special al asistenților medicali și al infirmierelor, de a fura din spitale de la banalele feșe ori firul de cusut inciziile bolnavilor pînă la instrumente chirurgicale și aparatură casate de administrație pentru clienții lor înainte de termen, deși sînt perfect funcționale.   

Aburul subțire al morții

Cine nu a ținut în palma lui palma tăcută a celui care va muri, rugîndu-se în toată ființa ca moartea să-i mai dea un răgaz neputinței de a-și gestiona frica, cine nu a văzut chipul muribundului împietrind în ultima suflare a vieții – de ce oare unele chipuri ale sfîrșitului sînt mai senine și mai tinere decît vîrsta celui care a fost om viu? –,  cine nu a trăit moartea împreună cu cel care îi va schimba implacabil de acum încolo ordinea sufletului de zi cu zi, va înțelege el oare catastrofele din spitalele noastre și din întreaga lume cuprinsă de frică? Dar cei care au trăit istoria unor morți anunțate?

Oamenii răpuși de virusul ucigaș mai apucă să-și ia rămas bun de la cei dragi prin mesaje trimise de pe telefonul mobil. Unii dintre ei, săraci pînă-n măduva oaselor, nu au nici măcar acest privilegiu înaintea morții, singurul eveniment implacabil, după taina botezului și a nunții, după care obligatoriu punem punct. Restul vieții suportă sau impune virgule, paranteze, dialoguri, semne de întrebare ori de mirare, un șir nesfîrșit de semnale care ne scriu propria istorie cu condiția să colaborăm cu darul de a fi oameni vii, anume să nu trecem nepăsători pe lîngă aceste semnale și astfel să ne rătăcim în iluzia că am putea să accesăm butonul închipuit al lui „punct și de la capăt.“

O rană încapsulată în ființa memoriei

Cei mai mulți români sînt năuciți de frică („Paza bună trece primejdia rea“), pe cînd alții bravează („Ce ți-e scris, în frunte ți-e pus“ sau „De ce ți-e frică nu scapi“). Ca și uitarea, de multe ori frica naște monștri. Așa a putut fi posibil experimentul reeducării de la Pitești, atrocitățile aplicate acolo deținuților politici făcîndu-i din victime călăi. Nimeni nu are dreptul să-i judece, pentru că nimeni nu poate să arunce primul cu piatra în cei care au cedat în fața fricii de tortură. Vinovații fără vină ai reeducării au avut, fiecare, grade diferite de suportabilitate a fricii, așa cum se întîmplă cu noi toți.

În perioada cruntă pe care o trăim, în care moartea seceră fără să aleagă, frica scoate la iveală tarele pe care le-am avut și în comunism. Violența domestică și violența în general fac mai multe victime, infractorii și speculanții își fac meseria, de la furturi și tîlhării la comercializarea online cu suprapreț a echipamentelor de protecție sau la vînzarea „pe sub mînă“ de către farmacii a mănușilor, măștilor, alcoolului sanitar și a altor dezinfectanți, la fel cum în comunism privilegiații clientelismului cumpărau pe ușa din spate a magazinelor alimentare salam, ouă, pîine, cafea și toate cele.

Frica de virusul care ne pîndește aduce prosperitate în casele vrăjitoarelor, ghicitoarelor sau ale felcerilor care reînvie leacurile băbești. Frica celor duși la biserică întemeiază pentru ei propria biserică acasă – un colț de rugăciune cu toate cele trebuincioase –, unde preoții au dezlegare de la BOR să facă sfeștanii pentru cei în suferință, să-i spovedească și împărtășească pe cei aflați în pragul morții (de parcă moartea nu ne-ar pîndi pe fiecare în focarul din care încercăm să scăpăm).

Credința, ca și moartea, nu se negociază și nici nu se supune decretelor stării de urgență. Frica, la fel, nu se poate negocia. Numai că ne putem ruga oriunde, stăruind asupra sufletului și fără sutane și icoane: pe stradă, în autobuz, pe cîmp, în grajdul de vite (acolo s-a născut Iisus), în livada în care tocmai au înflorit merii. În plin dezastru al omenirii, rugăciunea de unul singur ne poate împrospăta sufletul ca o pîine aburindă, scoasă chiar atunci din cuptorul pe care încă îl mai folosesc bunicii.

După ce această frică globală pînă la limita peste care nu se mai poate trece decît cutremurați sub cătușele morții va rămîne doar o rană încapsulată în ființa memoriei, lumea nu va mai fi la fel, spun atîtea și atîtea voci avizate. Dar dacă la noi, în patrie, viața va merge înainte fără retușuri pentru milioane și milioane de oameni, tot astfel cum nu am învățat nimic sau aproape nimic nici din frica trăită în comunism? Nu politicienii sau partidele trebuie dea un răspuns acestei întrebări cutremurătoare, ci societatea, cu bunele și relele ei developate pînă acum.

Iată bogăția mea!